Auteur Topic: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)  (gelezen 2186 keer)

Offline vinkie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Gepost op: vr, 21 dec 2007, 22:43:18 »
hoi mensen ik heb een vraagje over mijn poloo'tje
bj 84'  solex 31 pic-7 carb 1ltr  motorcode gl
nu komt ie.
ik weet nu niet meer of de vacuumslangen wel goed zitten.
kleine uitleg; op de padestoel zit een aansluiting voor een vacuumslang en op de stroomverdeler zit een vacuumaansluiting
hiervan moet er een naar de carb en een naar het groene vacuumbolletje tegen het schutbord
ik weet het echt niet meer ??????     -wtf-
« Laatst bewerkt op: vr, 21 dec 2007, 23:58:43 door vinkie »

Offline djpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
  • Polo van Ooij
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #1 Gepost op: za, 22 dec 2007, 00:35:18 »
je hebt 2 vacuum aansluitingen op je paddestoel, eentje boven op de paddestoel, die gaat naar de carb (aan de zijkant bij de choke hendel) De andere zit aan de onderkant en moet naar het groene bolletje...
en dan is het weer  -sturen-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #2 Gepost op: za, 22 dec 2007, 10:02:53 »
D'r zitten toch 2 aansluitingen aan die paddestoel? 1 OP de paddo, 1 ONDER de paddo,.. en GEEN aan de stroomverdeler zelf?

Als je wil, kan ik wel een foto'tje trekken: D'r staat hier een GL op de oprit niets te doen. dussuh.. *maar nu veelste koud*
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vinkie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #3 Gepost op: za, 22 dec 2007, 11:49:15 »
je hebt 2 vacuum aansluitingen op je paddestoel, eentje boven op de paddestoel, die gaat naar de carb (aan de zijkant bij de choke hendel) De andere zit aan de onderkant en moet naar het groene bolletje...
en dan is het weer  -sturen-

bedankt voor de reactie

Offline vinkie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #4 Gepost op: za, 22 dec 2007, 11:52:18 »
D'r zitten toch 2 aansluitingen aan die paddestoel? 1 OP de paddo, 1 ONDER de paddo,.. en GEEN aan de stroomverdeler zelf?

Als je wil, kan ik wel een foto'tje trekken: D'r staat hier een GL op de oprit niets te doen. dussuh.. *maar nu veelste koud*

je hebt gelijk er zitten twee slangaansluitingen op de paddo 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant
en dat van die foto lijkt me wel wat  bvd txs

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #5 Gepost op: za, 22 dec 2007, 13:22:55 »
jah, een foto kan ik ook wel gebruiken.

denk dat iemand toch alle slangentjes op de verkeerde pijp heeft gedrukt  -gert-

Offline vinkie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #6 Gepost op: do, 03 jan 2008, 19:14:44 »
he jongens nog heel erg bedankt voor de reactie en nu zitten de slangetjes wel weer goed
alleen nu loopt de motor als een zonnetje als ie koud is en als ie warm begint te worden begint ie af te slaan en naar benzine te stinken (lekker ruiken) ;)
lijkt er dus op dat ie nu te rijk staat.
ik ben btw niet in het bezit van een co meter maar ik heb weleens gelezen dat je dit afstellen ook op het gehoor kan doen,
eerst helemaal indraaien en dan uitdraaien tot ie mooi loopt
klopt dit


Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #7 Gepost op: do, 03 jan 2008, 19:30:17 »
zou juist de naald zover dicht draaien en corrigeren met stationairschroef dat de motor max 100rpm inzakt met dimlicht aan .
maar eerst zou ik de punten afstellen en ontsteking op tijd zetten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline vinkie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #8 Gepost op: do, 03 jan 2008, 19:46:59 »
zou juist de naald zover dicht draaien en corrigeren met stationairschroef dat de motor max 100rpm inzakt met dimlicht aan .
maar eerst zou ik de punten afstellen en ontsteking op tijd zetten

bedoel je helemaal indraaien tot ie niet meer verder kan en dan met de stat schroef opregelen ?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #9 Gepost op: do, 03 jan 2008, 20:08:20 »
nee al lopende indraaien en opvangen met stationair schroef,maar voordat je blind naar buiten rent en tegen een lantaarnpaal aanloopt.
eerst je contactpunten en ontsteking afstellen .

ontsteking is contact punten (indien vers )ff waterproof schuurpapiertje400 ertussendoor halen zodat de waslaag er af is .
deze in geopende toestand een voelermaatje van 0,4 mm ertussendoor .bij gebrek aan mag een dun afbreekmesje ook ,deze is 0,45mm dik .

ontsteking bij draaiende motor op temp met aangesloten vacuum afstellen op 6graden voor bdp op 900rpm  ,indien op de stroboscoop geen vervroeging zit stel hem zo af dat het groefje op de pouly van de krukas net voor het visje staat .




je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline vinkie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #10 Gepost op: do, 03 jan 2008, 20:50:00 »
oke eerst even dit
ik ga me diepschamen want ik heb al een paar keer de contactpunten vervangen en elke keer brande deze nogal snel in dus ook de condensator gedaan en de verdelerkap rotor maar nu maak ik hieruit op dat er WAXLAAG op zit waardoor hij zo snel inbrandt ??????  -boehoe- -boehoe-

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #11 Gepost op: za, 07 jun 2008, 11:54:01 »
ff ander vraagje mbt vacuumslangentjes.

onder de aansluiting op de carb van mijn solex 31 pic zit nog een pijpje waar een vacuumslang opmoet.
hier zit niks op, hij loopt stationair ook niet lekker (schommelen)
maar wie weet wat daar op moet??

PS: vraagbaak van '75-'90 liggen maar nergens vermeld  -dunno-
wel een plaatje wat het pijpje weer geeft maar er staat niks bij.

het pijpje steekt schuin omhoog net onder de aansluiting voor vacuum-temperatuurregelaar.  (naar luchtfilter)
misschien dta iemand met een GL wil kijken?  -thumbsup-

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #12 Gepost op: zo, 08 jun 2008, 10:47:23 »
niemand?

Als je wil, kan ik wel een foto'tje trekken: D'r staat hier een GL op de oprit niets te doen. dussuh.. *maar nu veelste koud*

 -nana- :D

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #13 Gepost op: zo, 08 jun 2008, 11:26:26 »
Foto 1

Start 'verloop' vacuum: Spruitstuk (dikke rubber manchet) via dunner, omvlochten zwarte slang naar éénweg klep, waarbij zwarte zijde richting inlaatspruitstuk zit, en witte zijde richting 'vacuum' deel. Er kan dus alleen lucht van wit richting zwart door de klep, resulterend in een vacuum. Om ten allertijden (dus ook bij gaslos) vacuum te behouden, zit er in het vacuum deel een reservoir ( groene bolletje/wereldbol) opgenomen in het vacuum deel, zoals u ziet, door middel van een T-stuk in het vacuum deel opgenomen.
vervolgens loopt t leidingkje verder naar de bovenkant van de klep. Deze elektrische klep wordt bedient door o.a. een extra schakelaar op de carburateur. (foto volgt).
Vanaf de zijkant van deze klep loopt nu een witte teflon/plastic slang richting de onderdrukdoos op de ontsteking. Aansluiting op onderkant membraam. (foto volgt)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: hulp met vacuumslangetjes (aangepast)
« Reactie #14 Gepost op: zo, 08 jun 2008, 11:37:32 »
Volgende foto:
Onsteking (verdeler). Zie hier: de witte slang, de 'retard' of 'ver-later' of 'ontstekingstijdstip-verlatende-installatie-voor-bijstelling-van-onstekingstijdstip-naar-een-'later'-punt-dan-standaard-te-verwachten-valt-bij-elke-andere-motor-behalve-deze-1043cc-GL-motor'.

De slang zit aan de onderkant van de 'paddestoel'. Normaliter trekt motor-vacuum het membraam alleen aan de bovenkant omhoog (zwarte slang, bovenzijde), zodra er vacuum heerst in de carburateur (vervroeging van een graad of 6). Echter, als de klep open staat, (bij bediening van de schakelaar op de carburateur én een bepaald motortoerental) dan zal er aan de andere kant van het membraam óók of enkel een vacuum onstaan, waardoor de 6 graden vervroeging ongedaan wordt gemaakt. Of de 'verlating' zelfs voor meer dan 6 graden verlating kan zorgen is mij niet bekend, maar ik neem aan van niet.

Doordat aan beide zijden vacuum op het membraam staat, zal de onsteking dus gewoon op '0' komen te staan. Echter, let op! De centrifugaal gewichtjes in de onsteking werken (neem ik aan) wel gewoon door! het is enkel de grondplaat die terug wordt getrokken.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken