Auteur Topic: Sport domlager  (gelezen 1238 keer)

Offline Viperwin

  • Non-Register lid
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Sport domlager
« Gepost op: vr, 30 dec 2005, 01:28:50 »
In de 2 1/2 jaar dat ik nu m'n '87-er Coupé bezit heb ik tot nu toe alle informatie die ik nodig had mee kunnen lezen, maar nu heb ik dan toch een vraag die hier nog niet specifiek behandeld is...

Binnenkort gaat er het een en ander aan het onderstel van het beste beestje gebeuren. Korte Koni's liggen al klaar (tsja, als je bij Koni werkt is het zonde om ze te laten liggen) en ik heb viavia ook voor weinig een nieuw setje -35 mm Vogtland veren weten te bemachtigen. Moet kunnen dunkt mij - het hoeft niet superlaag als de wielen maar stevig tegen de straat gedrukt worden en het koetsje horizontaal blijft.

Alleen... ik twijfel nog wel wat over de rijhoogte aan de voorzijde... -60/-40 mm leek vond ik niet nodig, maar ik ben bang dat de -35 mm net niet helemaal gaat bevallen (hoe bedoellu zeikerd).
Nu worden er op eBay van die "sport domlager" aangeboden die de voorwielen 10 à 15 mm verder de wielkasten inhelpen. Is dat wat? Zijn die gewoon vergelijkbaar met de originele lagers maar dan net wat hoger - dus direct replacement? Ik ben niet op zoek naar die profi dingen van Zoutmeneer of Wellems in ieder geval. Ga ik er wat van merken (in negatieve zin)? De veren komen natuurlijk nog wat verder onder spanning bij neutraalstand, dus het eerste stukje comfort ( -moon- ) is dan al weg, maar verder? Extra info - indien paraat - is welkom, bijvoorbeeld met betrekking tot kwaliteit en fitment.

Bedankt vast voor het commentaar hè!  -hug-

Erwin

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Sport domlager
« Reactie #1 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 10:54:12 »
Naar wat ik heb mogen lezen: niet direct aan te bevelen.
Niet erg negatieve verhalen, maar beter dan origineel zijn ze vaak niet qua kwaliteit.

Ik zou toch voor origineel of Salzmann gaan.
Ondertussen ben ik van mening dat een goed onderstel lang niet alleen te maken heeft met dempers+veren maar vooral ook met een goede uitlijning/geometrie.
En dat redt je niet met alleen de sporing verstellen.

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Sport domlager
« Reactie #2 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 11:17:18 »
of Salzmann gaan.

Met Salzmann lagers kom je weer hoger uit dan standaard!
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Sport domlager
« Reactie #3 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 11:19:36 »
Precies (edit: Reactie @ Dennis zijn posting, Michiel was me voor)

'tieferlegerungs-domlager' zijn volgens mij een soort van 'hulp-verlagings-dingetjes' waar je eigenlijk niet blij van word.

Bij een Polo 1 komen de schokdempers dan al snel tegen de motorkap (met pijnlijke deukjes als gevolg), en zoals Dennis ook al zei; Je leest meer slecht dan goede ervaringen qua levensduur.

35 mm lijkt misschien weinig, maar over het algemeen zakt ie daar toch meer mee dan je denkt. Verkorte dempers zijn trouwens niet echt noodzakelijk bij de meeste (98%) 40 mm veren. D'r blijft meestal ruim voldoende voorspanning over met originele dempers.

--

En wat Michiel ook al zegt (en hij spreekt uit directe ervaring: Salzmann lagers verhogen de auto eerder dan dat ze m verlagen (maar goed: 't zijn dan ook geen tieferlegerungs-domlager)..

--
BTW: uitlijning: Wellemsblokjes leverden bij mijn 2-tone met 60mm exact de juiste wielbasis.. bij 40 mm zal ie dus iets 'te groot' zijn, maar wellicht toch nog beter dan zonder..



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Viperwin

  • Non-Register lid
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Sport domlager
« Reactie #4 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 12:12:53 »
Hmmm... als ik het zo lees zou ik er in ieder geval niet wijzer van worden. Ik denk dat ik me het geld maar bespaar en er een ijsje van koop.

Wat betreft de verlaging: ik zie enorme verschillen, ik heb vergelijkingsmateriaal waar "-40 mm" net zo laag was als "-60 mm". Het ligt ook maar net aan de weerstand die de veren en dempers geven.

Kortere dempers zijn bij een dergelijke verlaging inderdaad niet nodig, maar ik erger me in de standaard set-up al enorm aan de uitgaande veerweg en dan kan ik dat maar beter gelijk goed de kop indrukken. En naast het verschil in rebound zag ik nog een ander verschil in de dempersetting t.o.v. de gewone gele Koni's die mij wel beviel.  -naughty-

Over die Wellemsblokjes heb ik hier inderdaad meer dan goede verhalen gehoord, zit dan ook nog te dubben of die er nou wel of niet moeten komen. Ergens kan "ik" (m'n mechanic) het maar beter gelijk doen als er toch geklust gaat worden. Zou weer een keertje extra uitlijnen schelen ook... Hoe zat het ook alweer met het bestellen van die blokjes? (wees gerust, ik ga ondertussen ook nog op zoek naar het antwoord)

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Sport domlager
« Reactie #5 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 15:52:37 »
Wellems blokjes altijd doen, ook al verlaag je "maar" 40mm.
Je wielgeometrie gaar er erg op vooruit.



p.s. je werkt bij Koni??
dan zouden ze je daar wel een goed antwoord moeten kunnen geven!!!
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Viperwin

  • Non-Register lid
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Sport domlager
« Reactie #6 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 16:32:39 »
p.s. je werkt bij Koni??
dan zouden ze je daar wel een goed antwoord moeten kunnen geven!!!

Dat zal je nog tegenvallen. Van dempers weten we alles, maar o wee als je begint over andere zaken omtrent ophanging. Laten we zeggen dat we erg gespecialiseerd zijn.

Zelfs op de raceafdeling zaten ze me laatst aan te kijken alsof met m'n broek op m'n kniëen stond toen ik over sporing en geometrie begon. "Je moet ook niet zover willen verlagen" was toen het antwoord. Laat maar...  -gert-

Maar goed, ik ben met de zoekfunctie al een keer of 5 de link naar de Wellems"bestel"site tegengekomen dus ik zal maar 's m'n best doen op een mailtje in het Duits. Tenzij er hier iemand nog een setje op overschot heeft natuurlijk...  -uitlachen-

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Sport domlager
« Reactie #7 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 19:06:23 »
Zelfs op de raceafdeling zaten ze me laatst aan te kijken alsof met m'n broek op m'n kniëen stond toen ik over sporing en geometrie begon. "Je moet ook niet zover willen verlagen" was toen het antwoord. Laat maar...  -gert-

Stuur ze maar een keertje langs voor heroriëntatie  -naughty-

Heb hier nog een nieuw setje Koni's liggen met TEVEEL rebound, is daar nog wat van te maken?  -hug-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Viperwin

  • Non-Register lid
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Sport domlager
« Reactie #8 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 20:48:36 »
Heb hier nog een nieuw setje Koni's liggen met TEVEEL rebound, is daar nog wat van te maken?  -hug-

Euhm, de 60 mm rebounds (8641-1215sport en 8041-1117sport)? Als je ze wil opendraaien moet je dat morgenavond om 12 uur doen, knallen gegarandeerd. Wel eerst schudden.  -naughty-

NOOT VOORAF: houd er rekening mee dat die dempers niet meer gemaakt worden, we de achterste al niet meer hebben en er van de voorste nog maar een stuk of 20 (lees: over 3 maanden zijn ze op) in het magazijn liggen... Dus bezint eer ge begint, misschien is het verstandiger ze te verkopen of ze netjes (staand) weg te zetten voor een betere gelegenheid.

Het punt met (lagedruk)gasdempers is dat je ze weer moet vullen met "gas" (stikstof) als je ze in elkaar zet, met alleen olie erin zijn het óf fietspompjes óf hebben ze de werking van een katapult. De dempers worden in de fabriek met gas afgevuld via een gaatje in de demper. Is dat gaatje netjes opgevuld heb je pech: alleen in te drukken om het gas te laten ontsnappen alvorens te verschrotten. Zit er een boutje dan heb je mazzel (want opnieuw te vullen).

Enniewee: ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe het binnenste van die dempers eruit ziet, maar dat is het opzoeken waard natuurlijk. In sommige gevallen wordt de rebound bepaald door een veer, soms door een kunststof busje (mazzel, inkorten die hap), maar misschien is bij deze dempers de zuigerstang gewoon korter.

Ik zal kijken of ik komende week met meer info komen. Tekeningen en settinglijsten zal je niet van me krijgen, maar ik zal er dan wat essentiële info voor je uitfilteren.

NOOT ACHTERAF: het eigenhandig klooien met dempers is uiterst gevaarlijk en daarom niet aan te bevelen.  -moon-

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Sport domlager
« Reactie #9 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 21:17:59 »
Zelf openmaken?? Alleen met oliegevulde durf ik dat aan.
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Viperwin

  • Non-Register lid
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Sport domlager
« Reactie #10 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 22:48:50 »
Zelf openmaken?? Alleen met oliegevulde durf ik dat aan.

Ik zou er zelf ook niet aan beginnen. Zolang er nog gas inzit moet je ze lekker dicht laten. Niet per sé vanwege het durven, maar meer vanwege het werk wat je ermee op je hals haalten de kans op "niet helemaal goed komen".

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Sport domlager
« Reactie #11 Gepost op: zo, 15 jan 2006, 19:56:24 »
he even een vraag om terug te komen op de topic namelijk de domlagers kan je niet als je salsman heb een schroefset zover indraaien dat je uiteindelijk alsnog op je 60mm verlaging zit???


gr maikel,


(is zomaar een vraag en mischien in de toekomst voor mij van belang.)

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Sport domlager
« Reactie #12 Gepost op: ma, 16 jan 2006, 08:53:44 »
he even een vraag om terug te komen op de topic namelijk de domlagers kan je niet als je salsman heb een schroefset zover indraaien dat je uiteindelijk alsnog op je 60mm verlaging zit???

Tuurlijk kan dat maar dan moet je schroefset wel zo laag kunnen.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Viperwin

  • Non-Register lid
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Sport domlager
« Reactie #13 Gepost op: vr, 27 jan 2006, 23:07:15 »
Update! Inmiddels de korte dempers en veren gemonteerd zonder "sport domlagers" en bij nader inzien ook (nog) zonder Wellems-blokjes (lazy me). Damn, ik wist dat we bij niKo goed spul maakten, maar valt dit even mee! Volgende week de 145/75/13's vervangen door 185/50/14's op 6 duimen breed lichtmetaal en dan lekker leasebakkie plagen...
 -sturen-

Enige minpunt nu: need... some... ponies...