Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op di, 12 feb 2013, 07:18:57
-
Goedemorgen allen,
Ik weet dat er hierover al veel geschreven is, maar kon een antwoord op deze specifieke vragen niet vinden.
Ik wil vandaag de waterpomp van de daily vervangen want deze giert en lekt een beetje kvs.
Nu zit ik met de volgende dingen:
Moeten de boutjes waarmee de waterpomp vast zit ook vernieuwd worden, of kunnen die worden hergebruikt? Indien beter ook vervangen, is dit nog een specifieke staalkwaliteit of gewoon 'standaard' bouwmarktboutjes?
Na het spannen van de riem en aandraaien van de bouten, moet ik nog rekening houden met een specifiek aanhaalmoment, of moeten ze zeg maar 'handvast' zitten?
Bedankt voor de tips!
-
Bij mij zaten de boutjes bij de pomp. Welke kwaliteit dat is staat op de zijkant. Denk gewoon 8.8 en die kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen.
Aanhaal moment staat wel in de vraagbaak anders -dunno-
-
8.8 bouten hebben ze niet meer bij de bouwmarkt! Alleen nog 4.6 ofzo -gert-
-
Ik lees hieruit: boutjes dus vervangen -thumbsup-
-
Waarom die boutjes vervangen dan? -dunno-
Bij mijn weten geen rekboutjes oid, ik gebruik ze altijd weer opnieuw.
En gewoon vast is vast, sowieso verrekte weinig sleutelruimte:
om een momentsleutel te gebruiken lijkt mij een 'uitdaging'
-
Waarom die boutjes vervangen dan? -dunno-
Ben ik ook wel benieuwd naar!
-
boutjes altijd gewoon teruggeplaatst. zou ook niet weten waarom niet. -dunno-
-
Inmiddels een uurtje geleden begonnen met het klusje. Oude pomp demonteren is klaar. Nieuwe pomp erop..kak.. 1 van de sleufgaten op de nieuwe pomp lijkt wat te smal of niet helemaal goed pas. Nu ff thuis sleufje uitvijlen.
Meer mensen ervaring met slechte pasvorm imi-waterpompen? Deze komt via Winparts en is van febi
..
-
ik heb het vervangen omdat deze erbij zaten, daarom :)
momentsleutel is zeker een uitdaging :D
-
febi -dunno- dat is gewoon goed :)
-
Inmiddels een uurtje geleden begonnen met het klusje. Oude pomp demonteren is klaar. Nieuwe pomp erop..kak.. 1 van de sleufgaten op de nieuwe pomp lijkt wat te smal of niet helemaal goed pas. Nu ff thuis sleufje uitvijlen.
Meer mensen ervaring met slechte pasvorm imi-waterpompen? Deze komt via Winparts en is van febi
..
nee wel bij heftig vlakken van het blok. Maar gewoon nooit problemen gehad.
Ook nooit boutjes vervangen. Alleen bij opbouw nieuwe motor
-
is die echt van Febi of alleen een doosje van febi?
en de boutjes en moeren die altijd bij imitatie zitten Zijn geen echte sterkte bouten!! daarom is het imitatie -klus- staat 8.8 op maar dat is niet de echte sterkte heb ik al vaker gemerkt...
-
doosje was van febi, waterpomp ook, stond erop. Heb uiteindelijk de oude bouten hergebruikt. Waterpomp zit er inmiddels op en het autootje loopt weer als een naaimachine!
-
-thumbsup-
-
@ vincent -thumbsup- het belangrijkste is dat het weer gefikst is.
-
en lekker stil natuurlijk -klus-
-
Inderdaad, de oude waterpomp was net zo'n wanna-be turbo, met dat gejank... maar belangrijker vind ik de incontinentie :P / lekkage die voorbij is