Auteur Topic: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.  (gelezen 817 keer)

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
[Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Gepost op: vr, 17 sep 2010, 17:11:32 »
Goedemiddag uw allen,

Ik ben in het bezit van een polo 2F.

Ik heb (voor zover ik gelezen heb) een veelvoorkomend probleem met lekstromen waardoor de accu snel leeg loopt.

Nu weet ik (door de inbouw van elektrische ramen, dat de knopjes [raam omhoog/beneden] constant branden).

Hier wil ik dus een relais tussen gaan zetten waarbij het contactslot het relais van de benodigde stuurstroom gaat voorzien. Nu vraag ik mij af of iemand zo uit zijn hoofd weet hoeveel A/mA er door het ACC/ON contactslot-verhaal heenloopt zodat ik mijn relais keuze kan bepalen. (De ramen heb ik al gemeten deze vragen 10A).

Ook valt mij op dat bij vochtig weer (lees zeer hevige regen) de accu na 1 dag de auto te hebben laten staan helemaal dood is. Iemand zo enig idee waar dit aan kan liggen?

met vriendelijke groet & bij voorbaat dank voor uw reactie,

Kristan

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #1 Gepost op: vr, 17 sep 2010, 21:24:51 »
Neem aan dat je de spanning van de accu al wel gemeten hebt en dat die OK is.

Maar is de capaciteit van de accu nog voldoende? (dat kan je laten meten bij je garage (bedoeld wordt 'autoreparatiewerkplaats'  :) )

Door ouderdom en/of slecht opladen neemt die op den langere of kortere duur af.

Slecht opladen kan veroorzaakt worde door slechte alternator en/of doordat de spanningsregelaar het bijladen te snel stopt.
De originele spanningsregelaar stopt het bijladen bij (als ik het goed heb) ± 13,5 Volt. Voor accu's uit jaren '80/'90 was dat goed.
Moderne accu's moeten daarentegen worden doorgeladen tot ± 14,3 volt. Daartoe kan je originele spanningsregelaar worden aangepast met een diode, waardoor die blijft doorladen tot die 14,3 Volt.

Tot zover advies van een goedbedoelende 'leek'.
Aanvullingen en/of correcties door mensen die er echt verstand van hebben zijn van harte welkom  -thumbsup-



Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #2 Gepost op: za, 18 sep 2010, 09:32:56 »
het kan ook aan de accu liggen,ik zelf heb er ook zo 1 in de auto.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #3 Gepost op: ma, 20 sep 2010, 09:55:09 »
heb je geen druppellader?
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #4 Gepost op: ma, 20 sep 2010, 10:49:30 »
ik breng hem binnenkort terug die klote accu,ik wil er gewoon weer een varta in hebben.
ik ben niet de enige die er last van heeft gehad van regelmatig een lege accu.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #5 Gepost op: ma, 20 sep 2010, 12:49:06 »
merk van de accu vind ik hier niet terug?  -dunno-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #6 Gepost op: ma, 20 sep 2010, 14:54:20 »
Ook valt mij op dat bij vochtig weer (lees zeer hevige regen) de accu na 1 dag de auto te hebben laten staan helemaal dood is.

Regen of vochtig weer zou in geen geval voor een extra lekspanning mogen zorgen. Normaliter brengt vocht namelijk nog steeds geen sluiting teweeg. De lampjes in de eletrische raambediening (??!!) kunnen waarschijnlijk (als de rest van het elektrische raam spul ook onder spanning blijft) met gemak een niet-zo-frisse accu tot op het bot leegtrekken.  

Heb je de spullen zelf aangesloten, of zaten ze al in de auto? Het lijkt mij (zeer) voor de hand liggend dat er iets niet goed is aangesloten waardoor er een te grote lek spanning loopt.
« Laatst bewerkt op: ma, 20 sep 2010, 15:30:44 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #7 Gepost op: ma, 20 sep 2010, 23:03:06 »
Het lijkt me dat je de ramen en de verlichting van de knoppies niet van stroom wilt voorzien als er niemand naar kijkt of in rijdt, ik zou zeggen een relais zou op z'n plaats zijn.
Oo=o=oO

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #8 Gepost op: di, 21 sep 2010, 13:09:06 »
denk eerder dat het de temperatuur is ipv vocht, regen = koud + lekstroom/slechte accu = afgelopen
auto in rust stand zetten, interieurverlichting uit of deur dicht met raam los en sleutel uit contact. massaklem eraf en hier een ampere meter tussen zetten. Dit mag niet meer dan 0,03A zijn. gezien je brandende lampjes hebt zal dit zeker wel hoger liggen.
verbruikers 1 voor 1 uitschakelen om op te sporen waar/wat stroom verbruikt (gaat makkelijker met een 3w lampje ipv Ampere meter)

let wel ff op bij het aansluiten dat de Amperes niet te hoog wordt voor je multimeter

denk eerder dat het niet met vocht te maken heeft maar de temperatuur. vocht = weer koud dus zal je accu minder capaciteit hebben. Zeker als ie van de zomer kapot is gegaan (te warm - kromme platen). Maar eerst die lekstroom fixen..
« Laatst bewerkt op: di, 21 sep 2010, 13:15:02 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
Re: [Q] Probleem accu leegloop i.c.m. vochtig weer.
« Reactie #9 Gepost op: di, 21 sep 2010, 23:13:33 »
Sorry jongens probleem al opgelost.

Heb maandje geleden een nieuwe radio geïnstalleerd met bluetooth mogelijkheden. Ik heb met verstand op nul gewoon die iso-stekkers overgezet van de radio die er al inzat.

Nadat ik toch argwaan kreeg de radio er maar uitgetrokken. Zag meteen het probleem al;
+12V constant & sleutelcontact onder 1 kroonsteentje op een constante +12V draad.

Met een oude radio maakt dat niet zoveel uit, helaas met deze nieuwe trekt die bluetooth je hele accu aan gort. (Hoe ik bij het vochtige weer kwam? toeval denk ik, elke keer nadat de accu leeg was had het geregend).

Ook meteen maar relais besteld voor elektrische ramen. Komen morgen binnen.

Bedankt voor alle reacties!


p.s. helaas vandaag moeten uitwijken voor een auto op een 60km weggetje waardoor ik met mijn auto in een stuk kapot asfalt/gat terecht kwam waardoor m'n velg rechtsachter helemaal aan puin is. Beste deuk, reparatie zou rond de 80 euro gaan kosten. Hopen dat er verder niks anders kapot is.

« Laatst bewerkt op: wo, 03 sep 2014, 22:29:53 door peace »