Also:
De ToekToek is/was bejaard aan het worden.
Het begon met een lullige koppakking lekkage. Bij 170.000 km (3 jaar terug) is er een nieuwe pakking tussen gekomen. Imitatie koppakking omdat destijds de geld kraan niet eens dicht was, maar gewoon nog niet eens uitgevonden.
Plan was de 1.4 erin lepelen, maar omdat de waslijst met mankementen steeds langer begint te worden (tank, ventilatie) en er een aantal aanpassingen nodig zijn voor die 1.4 (verlaging, remmen), heb ik besloten de 1.0 GL toch nog even tot leven te wekken.
Kan ik rustig aan de tank beginnen, en de voorbereidingen voor de 1.4 treffen. D'r staan genoeg andere projecten te wachten/op stapel, dus ' Nimm dir zeit, und nicht das leben '.
Foto repo van de koppakking :
U zag reeds een foto van de kop terwijl ie weer stond te wachten op een set nieuwe kopbouten..
Wat daaraan vooraf ging:
De beruchtte lekkage bij de dynamosteun/motornummer:
Hoe komt dat? Nou hierdoor! Het rubbertje in de koppakking (zwart) kan niet zo heel goed tegen olie blijkbaar. En dat is best jammer, want doordat t uitzet, sluit t niet meer goed af..
Zie hier: rubbertje is vervormt, doordat de omtrek vergrootte
Close up:
Hier kan je goed zien HOE t rubbertje nog op z'n plek zat. t kleine knikje aan de buitenkant van de kop is waarschijnlijk de boosdoener geweest.
de kop zelf heb ik (omdat t nergens lekt) gewoon met aanbouwdelen verwijderd. Niets geen ontstekingstellen, geen andere pakkingen wisselen, geen klote tap-eindjes van de uitlaat die afbreken.. Sim-Pel
Koppie onderzocht op scheuren of on-vlakte,.. maar d'r was niets mis mee: vorige keer is de kop WEL gevalkt, omdat ie toen 'anders' lekte (koelwater, na een HEET ritje).
Dan volgt vanzelf sprekend de her-plaatsing en het her-opbouwen van de handel.
Time line:
Maandag ochtend: bestellen koppakking + kopbouten
Maandag avond: Verwijderen kop
Woensdag avond: Erachter komen dat ik de onderleg ringen van de bouten niet heb besteld, dat de oude onderleg ringen er niet af willen... Dus: kop geplaats, en met 2 bouten uitgericht (Onder de motor-takel-ogen liggen geen ringetjes). Alles weer opgebouwd, distributie, koelwater, draadboom etc etc.
Vrijdag avond: Uitgeleende momentsleutel opgehaald
Zaterdag ochtend: plaatsen en aantrekken overige kopbouten, 40Nm, 60 Nm, 45graden 45graden. Starten: Accu dood. Aan de lader gehangen.
Zaterdagavond: Doorstarten, accu dood. (geduld? wat is dat?)
Zondagochtend: Doorstarten, accu dood. (geduld? wat is dat?)
Zondagmiddag: starten starten starten: waarom slaat ie niet aan? Ondertussen nam de hoeveelheid groene koelvloeistof in de kop schrikbarende hoeveelheden aan.
Later: doorstarten, startpilot.. prutprut PLOP.
en lopen!
Wel een beetje veel water bij de olie..
Dan maar even warm laten lopen.... omdat ik m'n buren best aardig vind,. een klein, rustig blokje om.. gewoon ff rijden.. auto aan de kant, luchtfilter open... Iemand een Bapao? Met zoveel water in de olie wil ie best dampen ja!! Maar goed: denk dat ik de olie beter wissel. Warm RIJDEN lijkt me geen goed plan: deze olie smeert niet echt lijkt me.