Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: RoelG op vr, 16 mrt 2012, 08:07:55
-
gezocht op het forum: check (maar waarschijnlijk weer met de verkeerde woorden)
gezocht op het web: check (maar werd ik snel zat)
mijn accu lijkt langzaam 'leeg' te lopen.
Andere accu: geen soelaas
doormeten:
rustspanning 12,4
lopend (zonder lampen enz aan) 13,4
dus volgens mij te weinig.
Eerste gedachte: spanningsregelaar
Maar zag nog iets spannends:
de volts lopend schommelden tussen 12,4 en 19 Volt.
Moet ik het nu juist bij de spanningsregelaar zoeken (qua woord lijkt me dit logisch)
Of toch ergens anders.
Ben maar even met de peugeot gereden.
Kijk liever eerst even waar dit aan ligt en of het kwaad kan.
Iemand ervaring hiermee, suggesties enz?
-
Hij regelt de spanning niet meer goed af, dus waarschijnlijk is die kapot..
En 19 volt kan bij sommige electrische delen wel kwaad ja!
-
dat laatste dacht ik ook ja.
als niet voor de accu dan voor de rest.
Polotje staat dus gewoon stil tot het probleem is opgelost. -thumbsup-
-
Wel een tip; controleer ook even of je voltmeter zijn werk nog wel goed doet. Ik ben een dag lang aan het storingzoeken en vervangen geweest omdat mijn voltage bij draaiende motor ruim 21 V zou zijn, bleek de multimeter kaduuk te zijn :)
Vermoed niet dat dat bij jou ook het geval is, aangezien je ook last hebt van lekverliezen.
-
:D
Zou wel typisch iets zijn voor Roel?! :D
@Roel: hoop dat je het snel gefixed hebt, dan kun je misschien nog mooi (met je zoontje?) aansluiten bij de rally volgende week? -dunno-
-
volgende week gaat niet door.
krijg waarschijnlijk over enkele dagen een pakketje binnen (heb nog wat offertes uitstaan dus de leverancier is nog niet bekend) dat lijkt op dit:
(http://www.lpgonderdelenshop.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61481037/4B17/EB79/5332/A995/7BF1/C0A8/28B9/EF19/280se-pakket_h.jpg)
Mijn broer en ik willen die, als het even kan, volgend weekeinde in de polo inbouwen
p.s. had mij toch niet officieel aangemeld? Zal me nog even netjes 'afmelden'
-
Wel een tip; controleer ook even of je voltmeter zijn werk nog wel goed doet. Ik ben een dag lang aan het storingzoeken en vervangen geweest omdat mijn voltage bij draaiende motor ruim 21 V zou zijn, bleek de multimeter kaduuk te zijn :)
Vermoed niet dat dat bij jou ook het geval is, aangezien je ook last hebt van lekverliezen.
check... zou zoals geert zegt echt iets voor mij zijn.
maar met de auto uit is hij netjes 12,4 en schommelt de spanning niet.
Lijkt me dus prima -thumbsup-
-
spanningsregelaar verwijderd.
(verdomd weinig ruimte zo naast de uitlaat)
één van beide plaatjes behoorlijk weggesleten.
Schuur in: tover een nieuwe te voorschijn.
Monteren
starten
- volts auto uit: 12,4
- volts auto aan: 13,9
- volts met alles aan (grootlicht, blazer, radio) 13,5
Bij gas geven loopt dit nog enigzins op.
Geen schommelingen te zien verder.
lijkt mij prima -dunno-
-
Conclusie: multimeter werkt! -thumbsup- :D
-
Mooi, alles werkt weer. Ik heb er laatst (weer) een FEBI spanningsregelaar in gezet á 17,50. Dacht dat ik wel een goede deal had. De dynamo trouwens helemaal naar voren gehaald (riempje los) neem ik aan? In gewone stand kom ik er echt niet tussen.
-
nope. gewoon zo gedaan.
dynamo gewoon op zijn plaats incl. v-snaar.
was lastig maar wel te doen ( met het juiste gereedschap)
-
Bij Benji was de spanningsregelaar stuk gegaan door een versleten koolborstel. Heb jij die nog gecontroleerd Roel?
-
Netjes gerepareerd dus -thumbsup-
-
die koolborstels zijn toch die twee uitstekende blokjes?
in dat geval.... één van de twee was heeeeel ver weggesleten :)
Maar dat beschouw ik als hetzelfde: versleten zo ver dat hij niet meer werkt en kapot
-
withstupid