Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Dennis op do, 27 jul 2006, 11:52:17
-
Uit de vraagbaak voor Polo/Derby 1975-1981 (sleeptuimelaar-motoren):
(http://www.polo86c.nl/faq/aanhaalmomenten1.jpg)
(http://www.polo86c.nl/faq/aanhaalmomenten2.jpg)
Toevoeging voor de hydrostoter-motoren (vanaf ongeveer 1986):
(http://www.polo86c.nl/faq/aanhaalmomenten3.jpg)
-
Niet natrekken, het zijn rekbouten!!
-
hallo
ik zag hierboven aanhaalmomenten staan kan ik deze ook voor een polo 1.3 nz bj91 gebruiken
voor fase 2 ik daar ook trekkracht gebruiken zoja hoeveel zonee hoe kan ik dat dsan oplossen
-
Polo's 2f hebben in principe dezelfde hydromotoren als '86 t/m '90
-
ok
en hoe werkt dat met de grades
-
ok
en hoe werkt dat met de grades
Goed! -nana-
Nee, serieus: D'r zijn gradenboog-opzet-dingesen te koop voor op de momentsleutel, maar ik doe 't altijd op 't oog:
90 graden, dat is gewoon 1 kwart slag:
T-stuk (niet de momentsleutel!!) met verlengstuk erop, eerst dwars op de rijrichting, wijzend richting voorwiel, dan 90 graden draaien, zodat ie recht in de richting van de voorkant van auto staat.
Komt niet op 5 graden exact.
-
dus als ik het goed begrijp word het 6 kg en een kwart slag
-
dus als ik het goed begrijp word het 6 kg en een kwart slag
Klikken op plaatje van "Voor Polo/Derby 1987-1990, met dank aan Pieter":
wordt ie iets groter en prima leesbaar.
fase 1: 40
fase 2: 60
fase 3: 180graden (maar dat mag ook in 2x 90graden)
Dit alles in de juiste volgorde
-
@Sjon: Ik heb het net even duidelijker neergezet -nana-
-
is dat 40 en 60 kg
-
Nee, dat is 40 en 60 Nm (Newton meter), dat is 4 en 6 kgm.
-
is dat 40 en 60 kg
Nee!! 40 kilogram = 400 Newtonmeter => VEELSTEVEEL
Het staat er toch redelijk duidelijk bij allemaal?! Nm (en tussen de haakjes kg)
Hydrostoters:
40 Nm ( 4 kg)
60 Nm (6 kg)
180 graden
Aantrekvolgorde: van binnen naar buiten
-
40kg/m op een kopbout ,das net zoiets als jaap zijn 6kg/m op een nokkenaskaplagerbout :)
-
Kan iemand mij vertellen hoe veel Nm de laatste 90 graden zijn van een AAU 1.0 blok? De kop bouten dus.
Alvast bedankt,
Roy
-
dat is gewoon 90 graden (rekbouten).
Het aanhaalmoment maakt niet uit, je moet de bouten in de juiste volgorde nog 90 graden nadraaien.
-
Oftewel: een kwart slag.
Komt niet heel exact, maar probeer het wel.
-
Nog even over het tweede stukkie "hydrostoter motoren", hoe zit dat met de drijfstangbouten? Beginnen met 90°? beetje rare volgorde lijkt me.
-
Oftewel: een kwart slag.
Komt niet heel exact, maar probeer het wel.
Lijkt me wederom een foutje idd.
Eerst 10 Nm en dan 90 graden, zou ik doen (en reeds gedaan.....meerdere malen)
-
Oftewel: een kwart slag.
Komt niet heel exact, maar probeer het wel.
een slag is 180 graden 90 graden is dus een halve slag en geen kwart slag :)
-
een slag is 180 graden 90 graden is dus een halve slag en geen kwart slag :)
Waar haal je die wijsheid vandaan -gert- -dunno-
-
een slag is 180 graden 90 graden is dus een halve slag en geen kwart slag :)
weet niet wat voor school JIJ gedaan hebt? bij mijn weten is 1x rond 360 graden delen door 4 is 90 graden -dunno- -nana-
-
een slag is 180 graden 90 graden is dus een halve slag en geen kwart slag :)
-uitlachen- -uitlachen-
(was toch een geintje hè? -dunno- )
-
Zo gek vind ik 't nog niet: lukt mij niet om een momentsleutel in 1 vloeiende beweging 360 graden te laten maken -gert-
Gelukkig hoeft dat niet: slechts 180 of 90 graden.
Wat dan de definitie van een slag is -dunno-...boeiend => gewoon aantal graden vermelden en klaar.
-
boeiend => gewoon aantal graden vermelden en klaar.
das een waaheid als een koe -thumbsup-
-
weet niet wat voor school JIJ gedaan hebt? bij mijn weten is 1x rond 360 graden delen door 4 is 90 graden -dunno- -nana-
autotechnicus niv 2 heb ik gedaan daar moet je het gehele 4 slag proces van een benzine motor kunnen beschrijven
-
ok.
eindoordeel dan maar:
'een slag' is blijkbaar een term die vatbaar is voor meerdere interpretaties die mede afhankelijk is van het referentiekader van de gebruiker zowel als de context waarin het gebruikt wordt.
ergo: we hebben allemaal gelijk (of ongelijk, maar bij is het glas halfvol) -thumbsup-
Advies: zoals Sjon al oppert --> laten we maar in graden praten. Dat is in een topic over het aanhalen van bouten blijkbaar wel zo wijs.
Of heeft hier nog iemand een cirkel met 270 graden? :)
-
Hmm bij het afstellen van een carb is een slag toch wel 360 graden?
-
ah daar komt de aap uit de mouw. Idd een slag van een krukas is 180 graden, een halve slag is 90 graden. Dat wordt je op school aangeleerd. Maar is in dit geval niet relevant.
Het gaat in dit geval om kopbouten, en daar werken we met een slag van 360 graden als hele slag en halve slag is dus 180 graden.
sorry voor de herhaling, maar ik vond t handiger het even samen te vatten
@martin: dat zijn schroeven/bouten. Dus gewoon 360 graden.
-
bij mij is 1 slag rond 360 graden ,maar een zuigerslag is enkelt omhoog of enkelt omlaag , dus een 360 graden nokkenas verdraaien kost 720krukas graden . is altijd nog zo gweest en zal altijd zo blijven
-
Bij 90 graden ben ik al bang mijn fikken te verbranden, dus een ander laten doen... :D
-
Bij 90 graden ben ik al bang mijn fikken te verbranden, dus een ander laten doen... :D
-gert- -nana-
-
Geldt degene van de sleeptuimelaar motoren ook voor het GK motortje? Want die is wel wat jonger als 81 toch?
-
GK is idd wat jonger maar nog steeds sleeptuimelaar.
Dat wil echter niet zeggen dat hij hetzelfde is.
De afstelling van een GK moet anders dan een normaal sleeptuimelaartje (ook mede van afhankelijk of je de originele computer nog hebt en dus geen contactpuntjes)
Hiervoor even de zoekfunctie gebruiken. Serge heeft dit ooit eens haarfijn uitgelegd.
-
Ik heb even de zoekfunctie geprobeert maar kon het niet vinden. Weet iemand anders waar het staat? Of misschien wil jij het nog eens uitleggen serge?
Gaat er dus om of de aanhaalmomenten die hierboven staan ook gelden voor een GK motor?
-
heb de Kluwer er op na geslagen, maar vind niet iets speciaals -dunno-
(http://i101.photobucket.com/albums/m62/polo1f/aanhaalmomenten0001.jpg)
-
my bad.
sorry jongens. (en vooral sjaakie).... was abuis met de ontsteking afstellen.
Zo ver ik weet geen verschil idd....
(en serge heeft er dus ook niet iets eerder over gezegd...)
sorry sorry sorry
-
wat wordt er exact gevraagd dan ,daar zat ik nog steeds op te wachten . aanhaalmomenten voor een gk motor , ja ik ben gek dat weet ik , maar welke exact .
-
Nou, nu je toch mee leest kan ik het maar meteen goed vragen.
Ik ben dus bezig met het blokje opbouwen, heb nieuwe hoofdlagers en drijfstanglagers geplaatst. Maar nu moet ik dus de rommel weer vast zetten. Is GK dan gewoon gelijk aan een carburatie motor van 81 tot 86 ofzo? En met alle toeval gaat er een MH kop op en met welk moment moet die vast? Volgens de sleeptuimelaar of volgens de hydrau . Lekkere vragen, maar wil het wel ff zekerweten voordat ik alles wel dicht bouw.
Bij voorbaat dank.
En Roel, geeft niet. Je denk mee en dat is het belangrijkst
-
Niemand nee?
-
PM
-
Ook even voor de overigen (in het kader van zoekfunctie in de toekomst): VW maakt inderdaad geen onderscheid wat dat betreft tussen de GK en de overige Schlepphebelaars (GL, GT, HB, HH, HJ, HK, HW).