Auteur Topic: Uitlijning van de Polo  (gelezen 52169 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #135 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 20:18:29 »
Wel 'n net rapportje, los van de uitslagen (ziet er uit als een aanrader vwb het uitlijnen?) -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #136 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 22:13:19 »
De uitslagen snap ik eerlijk gezegd nog niet heel veel van  -dunno-

De bandenshop is zeker wel een aanrader, de goede man heeft voorheen altijd bij nedcar gewerkt in de ontwikkeling.. Doet ook veel wagens voor de racelarij uitlijnen..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #137 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 08:35:25 »
Zie vooral veel verschil in de naloop en wielvlucht links en rechts.  Die zijn voor&na het uitlijnen niet (noemenswaardig) veranderd. Dat lijkt mij op ' niet verder kijken dan de spoorstang lang is'  uitlijnen. Ik wil niemand afvallen, maar alleen een net uitlijnrapport zegt weinig over hoe er uitgelijnd is. Ik weet niet in hoeverre de specificaties van een standaard polo nog te halen zijn met een verlaagde auto (zonder wellemsblokken oid), dat weet iemand anders vast wel.

Als dezelfde persoon nog een kans wil wagen mbt uitlijnen van deze auto:

Ik zou eerst de wielbasis ongeveer gelijk proberen te krijgen door de stabibeugel rechtsvoor te verschuiven (naar voren toe).

Bij het verschuiven van de stabibeugel corrigeer je de naloop aan de rechterzijde. Daarmee zal automatisch ook je wielvlucht negatiever worden, omdat de stabilisatorstang een dragend deel van de wielophanging is. De rechtse wielvlucht valt al redelijk in de buurt van de specificaties, daar hoeft weinig aan gedaan te worden.

Het vreemde is wel dat de linkse wielvlucht ook behoorlijk buiten de specificaties valt. Dat is op te lossen door de draagarm verder naar binnen te monteren door een sleufgat naar binnen toe te vijlen. (a.k.a draagarm korter)

De sporing was voor het uitlijnen al OK, na het uitlijnen niet noemenswaardig veranderd.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #138 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 12:28:37 »
maw .er wordt weer gekeken als een kip zonder kop
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #139 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 12:47:36 »
maw .er wordt weer gekeken als een kip zonder kop

Verklaar u nader

@ martijn, Wat hebben deze waarden tot gevolg? Is het puur het weggedrag of zit er ook een stuk slijtage van de banden bij..

Op het oog is duidelijk te zien dat het linker wiel naar binnen staat.. Vandaar dat je al zegt dat de draagarm kort/verschoven moet worden..

Als ik de draagarm uit het ophangpunt haal en ik vijl het gat zowel naar binnen als naar buiten groter zodat je beide kanten kan stellen, hoeveel mm of cm moet ik dan aanhouden?

Ik wou eerst niet aan wellemsblokken omdat het comfort dan nog meer achteruit gaat.. Maar als ik dit zo allemaal op een rijtje zet is het denkelijk toch beter deze wel aan te schaffen..

Maar dan heb ik wel weer de vraag, als ik de die wellemsblokken plaats waardoor het allemaal stijver wordt, moet ik dan geen veerpootbrug gaan monteren?
Opzich rij ik vrij rustig, maar ik zou wel enorm gaan balen als er straks scheurtjes gaan ontstaan omdat hij te stijf wordt
« Laatst bewerkt op: di, 24 mrt 2009, 12:52:25 door mark2fpolo »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #140 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 14:05:41 »
Ik heb nog nooit een veerpootbrug gehad, maar rij wel al jaren met wellemsblokken rond.

het comfort gaat vooral achteruit doordat de wellemsblokken wat meer lawaai doorgeven: De stabiophanging krijgt geen enorme klappen te verwerken: Het is vooral een scharnierpunt.  Alleen bij sturen zal de stabi misschien wat meer wringen.  Denk dat een stugger onderstel ( dempers + veren ) sneller tot de door jou gevreesde ellende zal zorgen.   'Klappen' van de voorwielophanging worden immers sterker doorgegeven aan de carroserie.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #141 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 18:22:12 »
ok, das duidelijk.. Heb je toevallig ook nog in je vraagbaak gekeken hoe groot ik het sleufgat mag maken?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #142 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 19:19:28 »
van uiteinde naar uiteinde is dit 24 mm
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #143 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 20:13:57 »
Wat ik bedoelde met het uitlijn-rapport is dat het lijkt alsof er een goede uitlijn-installatie staat. Dat ze de specificaties niet kennen om een Polo uit te lijnen verbaast me niet, dat is een echte zeldzaamheid. Any uitlijn-garage (ook de racerij-specialisten) werken volgens fabrieksopgave als ze de auto niet vaker specifiek uitgelijnd hebben voor bijvoorbeeld het circuit.
Die kennis zul je dus zelf mee moeten nemen (ben ik laatste keer in Wassenaar ook achter gekomen). Maar de basis lijkt in ieder geval netter/moderner te zijn dan een systeem bij de gemiddelde garage waar vervolgens op een soort kassabonnetje 5 getalletjes worden afgedrukt.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #144 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 22:47:33 »
geef mij maar johan die doet het juist op ervaring ,bij ons op het werk .jaap kan er over meepraten .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #145 Gepost op: di, 24 mrt 2009, 22:48:25 »
Tja, als je ze weet te vinden is het top natuurlijk. Maar denk dat ze wel op de vingers van 1 hand van een houtzager te tellen zijn?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #146 Gepost op: wo, 25 mrt 2009, 09:55:46 »
Dan moet je snel zijn, worden er steeds minder (afgaande op 't aantal vingers) :D

3x bij (verschillende) uitlijnboeren geweest, alle 3 geen goed resultaat. Ik ga nu naar Nauta banden in Groningen, zijn wat duurder maar die hebben mijn golfje wel netjes uitgelijnd.
« Laatst bewerkt op: wo, 25 mrt 2009, 10:33:29 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #147 Gepost op: wo, 25 mrt 2009, 10:30:00 »
geef mij maar johan die doet het juist op ervaring ,bij ons op het werk .jaap kan er over meepraten .

Na de motorvervanging enz moet ik dan maar eens een afspraak maken en jouw kant op komen.
Heb hier nog geen adresje gevonden en het uitproberen van drie van die boeren vind ik echt TE prijzig.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #148 Gepost op: wo, 25 mrt 2009, 12:15:08 »
Ik was ergens iets kwijt van rond de 100 eu. Maar daarbij zijn de noodzakelijke sleufgaten dan ook NIET door mijzelf gemaakt.

Goed: In principe kan elke uitlijnboer een polo goed uitlijnen, maar alleen als je er zelf met de neus bovenop gaat staan en aanwijzingen geeft. 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #149 Gepost op: wo, 25 mrt 2009, 18:23:57 »
Ik was ergens iets kwijt van rond de 100 eu. Maar daarbij zijn de noodzakelijke sleufgaten dan ook NIET door mijzelf gemaakt.

Goed: In principe kan elke uitlijnboer een polo goed uitlijnen, maar alleen als je er zelf met de neus bovenop gaat staan en aanwijzingen geeft. 

uitgangspunt is dat je zelf dan weet hoe het moet.
Helaas is mijn kennis daarvoor niet toereikend.