vandaag de achterkant van mijn steilheck verlaagd, en op verzoek fotos gemaakt en ik zal proberen uit te leggen hoe ik heb gedaan heb.
(ben niet goed in uitleggen)
gaat om een polo 2 steilheck uit 88
verlaging is een TA Technix set 80/60
het is handig om een hulpje te hebben, vooral als je een beginner als mij bent.
om te beginnen: een foto van de verlagingset van de achterkant:
dit zijn alle delen die je gebruikt.
dan begin je met de original veer en demper de demonteren.
auto op de krik, wiel er af.
dan eerst de veerpoot aan de onderkant losmaken, dop 17 x2
als je die loshebt, draai je de bovenkant los.
dop 17, en een 5 om te voorkomen dat de demper meedraait.
dan moet je de achteras / remtrommer naar beneden drukken en dan kun je de hele veer/demper er uit pakken.
al deze dingen behalve de demper en deveerschotel en die metalen ring worden hergebruikt, ondanks dat ik geen idee heb of die grote plastic kap en het grote rotte rubber uberhaupt nog nut hebben op de nieuwe set.
nu de volgorde waarop ik alles op de nieuwe demper heb geschoven. de nieuwe delen in
rood, hergebruikte delen in
blauw.
de gele verstelbare ring, zit al op de demper en die heb ik op dezelfde (middelste stand) gelaten.
grote zilveren ring, met de inkeping over de gele verstelbare ring
veerschotel zwart plastic afdekdopjegrote plastic afdekdop (al is dit dubbelop, kan geen kwaad)
grote rubber (bij mij redelijk rot, en is waarschijnlijk overbodig maar kan geen kwaad. gaat met enige moeite over de stang van de demper)
kleine zilveren ringrubber incl metalen busje (met het versmallinkje naar boven, die komt precies door het gat in de carroserie, waar de demper vast gedraaid word.)
EDIT: IK KREEG DEZE BELANGRIJKE PB!!!Ik zie dat je je achterpoten vast hebt gezet met alleen de dunne ring onder de rubbertjes die bij de schokdempers zit. Dit is niet de juiste methode. je MOET de originele grote ring ook erop zetten. Waarom: De kleine ring heeft veel te weinig oppervlakte om de rubber tegen te houden. Ik ken iemand waarbij dit rubber dus OVER die kleine ring is geschoten. Hierdoor komt je schokdemper los te zitten, niet erg veilig!
kleine ring is nodig omdat de grote ring anders over de zuigerstang zal zakken met een beetje pech.
Hopelijk meld je dit ook even in je howto, want het is gewoon gevaarlijk hoe je het nu hebt gemonteerd.
dan de nieuwe veer er op zetten.
dan het geheel weer op de auto bouwen!
eerst de bovekant door het gat in de carroserie, dan de onderkant vastzetten. daarvoor moet je de as/rem weer even naar benedenduwen waardoor je ruimte krijg om de demper op zn plek te duwen, en dan meteen vastzetten. (zelfde manier als losmaken, zie foto in het begin)
heb toen een tweede krik (kan ook even een blok hout onder oid) onder de as gezet waardoor de demper helemaal naar boven kwam door de carroserie waardoor ik hem maximaal goed kon vastzetten
wiel er weer op, auto laten zakken en klaar is kees!
(huh mijn auto lijkt helemaal niet lager als eerst?
?)