Nu bijna een jaar geleden heb ik een derby in redelijke staat op de kop weten te tikken. De plannen waren niet echt groots toen ik de wagen in mijn bezit kreeg: Matzwart, een aardige verlaging, leuke velgen en een iets gekieteld origineel blok met webers.
Maar: Plannen worden steeds ambitieuzer op zo'n wijze dat de bruine het soms niet kan trekken. Vandaar dat ik nu bijna een jaar later nog niet verder ben gekomen dan het het opbouwen van een leuke collectie aan onderdelen. Het is de bedoeling om de derby extrem te maken zonder dat de buitenkant dat al te veel doet vermoeden.
De wagen heb ik vrij direct na de aanschaf in mei gespoten. Eerst de kap en deksel waarna ook het dak een matzwart kleurtje meekreeg. Toen kreeg ik ook al in de gaten dat matzwart uit bus redelijk moeilijk was (weer werkte ook niet mee, te warm) en op eens had ik de ingeving om de derby 2-tone te maken: Zwart boven de flank-sierstrip, daaronder primergrijs.
Echter: tijdens mijn schuurwerkzaamheden kwam ik er achter dat de wagen toch een te strakke en harde basis was om hem aan een primerlook op te offeren aangezien primer toch ietwat poreus is. Kortom: plannen wederom gewijzigd. De wagen wordt hopelijk in afzienbare tijd in een laagje Crème-wit hoogglans gelegd, het bovenste gedeelte bijft wel matzwart alleen laat ik het nu door een profi doen.
Ook zal ik dan direct de wielkasten aan laten passen (achter moet toch een nieuwe rand gelast worden (immi-plaatwerk van slechte vormgeving). Verder is de reservewielbak rot en heeft ie een nieuwe spatbord nodig rechtsvoor. Ook 2 stukjes in de bodem hebben wat aandacht nodig. Verder is hij miraculeus ongeschonden gebleven: geen rotte vulhals, geen rotte accubak.
Dat was het ongeveer voor de koets: Het interieur:
heb er nu 2 liggen een blauwe (het origineel) en een set uit een derby 1f in een camel-bruine kleur. DE keuze is gevallen op de laatste maar zou nog ooit eens moeten worden voorzien van nieuwe stof (lage prioriteit) Verder wil ik een rolkooi (heb ik al) inbouwen, ook weer voorzien van een mat-zwart laagje. En ik hoop dat ik ooit een mijlenteller in handen kan krijgen icm (misschien zelf samenstellen) toerenteller.
Onderstel+ remmerij
De remmerij wordt standaard g40 (hopelijk de set zonder beugels aangezien ik meerdere niet passende 13" velgen heb, maar voorlopig heb ik mijn zinnen gezet op 14") De schijven worden wel vervangen door schijven van dezelfde maten maar voorzien van groeven EN boringen. Ook de achteras wordt origineel g40, dus met de bijbehorende remmerij. slangen worden vervangen door stahflex van goodridge. Om de krachten wat te verdelen wordt er waarschijnlijk een verdeler tussen gezet van sandtler.
Het geheel komt flink laag te staan dmv een nieuw Salzmann schroefsetje. Domlagers en dreieckslenker/triangels van hetzelfde merk moeten voor nog meer handling zorgen. Als het daarna nog mogelij is om hem met een stabi uiot te rusten dan gaat dit nog gebeuren. Alle rubbers worden iig wel vervangen door teflon of nylon bussen. Ook de al reeds van stabi voorzien echteras wordt ooit nog eens voorzien van de extra achteras-stabi die salzmann in het programma heeft.
Motorisch:
Hier heb ik dus de keuze uit 2 blokken:
Nieuwe 1600 onderblok met zwaarbewerkte HH kop (toch?) met ruimte voor 37,?? of 38 kleppen. Zuigers zijn nieuw maar van een aee (blok zelf? ben te lui om op het blok te kijken)
(Wie weet of de 1600 qua hoogte in een derby past (motorkap vs. kleppendeksel)
Of een 1400 abd met een bewerkte GK kop die ooit dienst heeft gedaan op een 1.1 onderblok in een bepaalde panama-bruine derby.
Welk blok het ook moge worden. Krukas, drijfstangen en kleppen worden onderhanden genomen. Verder heb ik nog liggen een 306/296 scherpe nokkenas, een cbr 900 carb, een setje 40 dcoe webers met vwm spruitstuk geflowd/bewerkt voor de GK kop. Een 4-2-1 uitlaatspruitstuk, een Ansa (sport)middendemper. Uitgedraaide en gebogen Weber trechters en venturi's. Nog 2 spruitstukken voor webers (sorg en nog een vwm voorzien van boringen voor het afstellen).
Extra's:
Waarschijnlijk ga ik rijden met 14" met 195/40 bandjes vooorzien van losse 'white-wall' ring. De achterlichten zullen van de donkere variant zijn (oranje/rood). Nieuwe (!) chromen bumpers. keuze uit 3 dakdragers waarvan er 1 (engelmann) zwart zal worden gecoat) 1 dakdreager zal worden omgebouw tot 'klepdrager'(dus voor achterop dus). Ook de spiegels ben ik nog niet over uit: Of talbot look (hella in zilver of zwart en nog een ander merk, kleur zwart) of Engelmann of californian of fuba met geintergreerde antenne of iets merkloos: zwart in talbot optiek maar met langere en geboorde arm.
Naast de rolkooi komen er nog enkele veerpootbruggen op en als de ruimte er is een glijplaat/unterfahrschutz van dietrich en laat ik onder de tunnel een dwarsversteviging van latere jaartallen er op lassen.
Ik hoop de wagen dit voorjaar te laten spuiten waarna de rest kan worden opgebouwd. Ik moet soweiso nog naar een coater om een wagenlading onderdelen te laten coaten/verzinken.
Tips, aanbiedingen en goedkope adresjes zijn altijd welkom.
Grtz alfred