Auteur Topic: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.  (gelezen 25211 keer)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #135 Gepost op: do, 28 apr 2011, 17:23:44 »
Als dat de enige 2 dingen zijn,dan valt het nog wel mee -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #136 Gepost op: do, 28 apr 2011, 19:43:03 »
afkeur is dat het enige.
Komende winter heb ik wel weer een project aan de bodem denk ik
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #137 Gepost op: do, 28 apr 2011, 20:14:40 »
Ja,ok als je de rest van het seizoen maar kan rijden. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #138 Gepost op: do, 28 apr 2011, 21:50:46 »
:)

Herr Dokter, welke bak kan ik nou eigenlijk het beste hebben?

ik heb nog een oude (niet goede) 5 bak liggen van de aav van me meisje, mischien kan ik deze dan opbouwen met de juiste verhoudingen, zodat ik niet zoals nu gek word op de snelweg door hele kleine wieltjes icm een te korte bak dus begrenzer bij 190 op teller wat eigenlijk iets meer dan 160 is....... -gert-

atv bak of 8s  (beiden g40 )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #139 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 11:12:38 »
auto gaat straks voor de apk her. Tijdelijk de co in orde gemaakt door de lambda sensor los te trekken.
Men denkt dat mijn co te hoog is omdat mijn cat defect is.

Ik weet wel dat ik geen zin heb in elk jaar dit gedoe, dus mischien toch maar carbs zetten. En de cat er gewoon helemaal af gooien.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #140 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 12:06:25 »
Carbs zijn ook niet zonder gedoe, dan moet je ook nog wel eens iets nastellen/afstellen, al zal je makkelijk onder een CO van 3,5% blijven zonder kat. en carbs.

Btw; als je een kat. hebt en een lambdasonde, dan moet deze voor de APK toch ook aangesloten zijn?  Kan je daar geen problemen mee krijgen? Of sluit je'm voor het oog wel aan, maar is er ergens een draadje 'doorgeknipt'  -dunno- :)


Een andere kat/voorpijp kost je ook geen vermogen, als je voor de rest de ABU wel goed hebt draaien zou ik het persoonlijk toch op proberen te lossen, dan heb je een nette betrouwbare oplossing. Een setje carbs is ook niet zo 1-2-3 goed en betrouwbaar lopend, het topic 'motorcarbs' getuigd daar wel van :)



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #141 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 13:30:56 »
kut auto.
Gisteren co van 0.180 nu co van 1.5 ik snap er niets meer van.

Wie kan mij verder helpen?
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #142 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 14:03:16 »
Niet lukraak dingen vervangen, dan heb je een kleine kans dat je je probleem oplost, maar dan zal je ook niet vinden wat de oorzaak is geweest.

Ik denk zelf dat de katalysator niet het grootste probleem is, zie de link met een te hoog CO niet direct. Let wel, dat is mijn vermoeden, geen waarheid.  Een verstopte kat zou invloed kunnen hebben, maar dan heb je na een stukje rijden ook al gauw de kat roodgloeiend staan..

De lambasensor is samen met de ECU de grootste invloed op het mengsel. De stationnair-regeling is ws. ook het probleem niet als de motor rustig/netjes loopt en niet hikt/hapert/stoot/verhoogd rpm heeft (IS DIT ZO?)

Te rijk mengsel:

*de motor krijg geen juiste input mbt de temperatuur (denkt dat de motor nog koud is)  --> is de sensor nog goed, werkt deze, heb je een vervangende geprobeerd?
*de lambdaregeling werkt niet goed ( de ECU denkt dat het mengsel te arm is terwijl dat niet zo is)

Wanneer werkt de lambdaregeling niet goed? Het is een simpel systeem, de sonde meet het zuurstofpercentage in de uitlaatgassen. Is er te weinig zuurstof aanwezig, dan is het mengsel te rijk. Is er teveel zuurstof aanwezig, dan is het mengsel veel te arm. De ECU past vervolgens de in te spuiten hoeveelheid brandstof en/of het ontstekingstijdstip iets aan om een betere verbranding te krijgen.

Vervuilde lambda (is 't niet, had je al getest met een andere lambda)
Verkeerde aansluiting lambda (ECU krijgt foutief/geen signaal)
ECU mist input --> niet alle sensoren zijn aangesloten of niet correct aangesloten


Tja, ik denk zelf dat je de schema's er bij moet pakken en moet gaan meten om boven water te krijgen wat de oorzaak is van het te hoge CO percentage.

Een andere kortstondige oplossing is om de kat er tussenuit te slopen, dan kom je wel door de APK.  Zonder kat en lambdaregeling mag je een CO van 3,5% hebben volgens mij.




Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #143 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 14:16:23 »
ok, ik snap het denk ik wel, maar als de lambda waarde netjes is wat het moet zijn, en de motor daar ook op afregelt dan zeg ik dat de lambda sonde lijkt te werken, correct? En dus werkt de lambda regeling wel. Nadeel is alleen als de lambda iets te hoog is staat de co bijna goed.

En hierdoor begrijp ik het dus niet.

Wat veroorzaakt een te hoge co? Is dat te veel brandstof? En zo ja wat regelt dat?

Iets anders, stel er zit een lek in de uitlaat voor de cat heeft dit dan ook effect op de co? En zo ja welk?

De reden dat er gedacht word aan de cat is omdat de lambda afgeregelt word, de co niet, normaal zou de cat de uitstoot van co moeten verminderen? Toch?
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #144 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 14:23:30 »
CO = net geen CO2. CO2 is één van de verbrandingsproducten van het brandstofmengsel.

CO = geen volledige verbranding. Geen volledige verbranding = teveel brandstof in het mengsel, of een verkeerd ontstekingstijdstip, waardoor het (qua verhoudingen misschien goede) mengsel niet volledig ontbrandt.

De kat is een plek waar de restproducten nog deels 'na kunnen verbranden' , doordat de temperatuur tpv de kat hoger is dan in de rest van de uitlaat en het gas langer in de kat verblijft (restrictie in stroming).
 
Als je bijv. je kat leeghaalt, kan dat wel tot een hoger CO gehalte leiden, daar heb je wel gelijk in :thumbup:

Lek in uitlaat voor kat --> zeker! Dan meet de lamdasensor een te hoog zuurstof percentage, en zal de ECU het mengsel verrijken om dat omlaag te krijgen.




Ik herzie mijn punt; misschien ligt het toch wel aan de katalysator :) Al blijf ik me wel afvragen of een defecte katalysator zo'n verschil kan veroorzaken (normaal <0,5% , nu >1,5% CO)...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #145 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 14:51:27 »
nog iets anders,
Hoe test ik of de temp sensor nog goed is? Heb em niet vervangen, omdat ik een 4 draads zwarte heb met gele ring. Die zorgt ook voor het signaal naar de teller. Dus lijkt mij dat als het op de teller goed is het voor de ecu ook in orde is?

Verder denk ik dat het inderdaad zo is dat er een lek in de uitlaat zit er een te hoog zuurstof percentage gemeten word door de lambda en zal er dus meer en te veel ingespoten worden. Correct? Zou namelijk best kunnen dat het tussen voorpijp en spruitstuk lekt. Weet natuurlijk niets zeker maar ik sluit het ook niet uit. Dat is namelijk los geweest dus het kan.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #146 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 14:55:41 »
4 polig --> splitsing 'tellerpaneel' en ECU.  Kleine kans, maar het zou zo kunnen zijn dat de polen bestemd voor de ECU niet de juiste (of helemaal geen) waarde meer doorgeven.

Lek voor de lambda, dat zou je moeten kunnen horen. Meestal sputtert er bij een klein lek lucht naar buiten ipv dat er lucht naar binnen gezogen wordt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #147 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 15:45:29 »
ik vervang in elk geval om zeker te zijn de pakking tussen spruitstuk en voorpijp en ik kijk dat ik een andere sensor krijg dat is het minst duur. Ben allang blij dat de lambda sensor niet kapot is scheelt alweer 160 euro.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #148 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 16:29:59 »
de sloop is your friend :)

Troubleshooten zou ik nooit met nieuwe delen doen, ik graai liever wat sensoren op de sloop.  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: project [ YG-04-FT ] 90er polo coupe abu project.
« Reactie #149 Gepost op: vr, 06 mei 2011, 19:17:05 »
daarom heb ik nu een lambda sensor van patrick in mijn uitlaat steken.

Maar ik verdenk een klein lek in een deel van het traject voor de lambda. Dus eerst dat proberen.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.