Auteur Topic: Motorfiets-carburateurs  (gelezen 138658 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #270 Gepost op: zo, 21 sep 2008, 11:27:47 »
maar als je het linkje leest wat ik geplaatst heb dan weet je hoe ze werken en hoe je ze moet afstellen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #271 Gepost op: zo, 21 sep 2008, 15:57:38 »
die engelstalige bedoel je, ben 'm al dagen aan het doorbladeren en leer telkens wat meer :) mooi speelgoed.
ik heb nu het id dat hij te veel lucht krijgt omdat er nog geen fatsoenlijk filter op zit. heb hem aardig goed afgesteld, alleen werkt de choke niet (alleen als ik hem te arm af stel) en bij vol gas komt gaat het aan het begin goed maar later komt er toch te veel lucht naar binnen. eerst maar eens een filter fixen voor ik m'n sproeiers/afstelling verneuk
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #272 Gepost op: zo, 21 sep 2008, 15:59:19 »
filter  -wtf- -gert-   :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #273 Gepost op: zo, 21 sep 2008, 15:59:41 »
er moet lucht in hoor  :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #274 Gepost op: di, 23 sep 2008, 13:19:53 »
precies, lucht
en geen lucht met vuil er in

wil je zeggen dat jij zonder filter rijdt? zoja, heb je dan geen last van verzuipen als je choked? als ik hem armer af stel dan krijg ik last van backfire, maar dan begint de choke wel te werken
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #275 Gepost op: di, 23 sep 2008, 13:47:01 »
lucht filter heeft niks te maken met verzuipen. Je hebt met weining lucht een rijk mensel dus veel benzine. (te)Veel lucht is arm mengsel. dus wat jij zegt kan niet kloppen. Ideale brandstof/luchtverhouding is 1 : 14,7 
Polo II coupé GK-CBR

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #276 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:11:01 »
ik rij  altijd zonder filter , hoe minder er tussen zit hoe beter
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #277 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:15:39 »
precies, lucht
en geen lucht met vuil er in

wil je zeggen dat jij zonder filter rijdt? zoja, heb je dan geen last van verzuipen als je choked? als ik hem armer af stel dan krijg ik last van backfire, maar dan begint de choke wel te werken

Armer afstellen en backfire zijn twee verschillende zaken. Zo te horen staat je ontsteking nog een eind verkeerd. Zit nog steeds die AAV ontsteking er op?

Vraag2;

waarom gebruik je de choke de hele tijd? Starten met een pufje gas is genoeg. Ik had zelfs in de winter de choke alleen nodig om hem bij ultrakoude start aan de praat te krijgen. Direct daarna (200m rijden) kon de choke al weer uit.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #278 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:21:40 »
ik bedoel dus dat als ik er een filter op zet, er iets minder lucht naar binnen gaat, dus ook minder brandstof kan/moet afgesteld worden. met het verzuipen bedoel ik dus dat er nu (ZONDER filter) meer lucht, dus ook meer brandstof afgesteld kan/moet worden. en dat hij dan dus verzuipt. heb ook gezegd dat als ik hem armer af stel de choke wel begint te werken maar ik dan last krijg van backfire vanwege te arm mengsel, of ik moet de ontsteking wel erg laat zetten (zit nou op 15/16 denk ik, had op 14 afgesteld maar heb nog iets bij moeten stellen)
iemand enig id waar het aan kan liggen dat de choke niet werkt? het verschil tussen warm/koude motor in toeren is best hoog, +/- 1500 rpm warm, en koud na starten is hij  niet stationair te krijgen, moet beetje gas blijven geven. zodra het iets heeft gelopen gaat het wel. tenzij ik de ontsteking tegen de 30 gr voor bdp zet (beetje extreem) maar dan is het warm weer bagger. vandaar dat ik dus ook dacht dat er nog een KVStemp aansluiting mist

ontsteking mechanisch met hall, aav meuk heeft er maar een halve dag op gezeten. was om uit te proberen.
de choke wil ik dus gebruiken om die te lage toeren met koude motor te compenseren.
verder heb ik deze ook niet nodig, start prima. maar denk dat als ik er niks aan doe dat ik dan in de winter een probleem krijg :)
« Laatst bewerkt op: di, 23 sep 2008, 22:31:31 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #279 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:35:04 »
ik bedoel dus dat als ik er een filter op zet, er iets minder lucht naar binnen gaat, dus ook minder brandstof kan/moet afgesteld worden. met het verzuipen bedoel ik dus dat er nu meer lucht, dus ook meer brandstof afgesteld kan/moet worden. en dat hij dan dus verzuipt. heb ook gezegd dat als ik hem armer af stel de choke wel begint te werken maar ik dan last krijg van backfire vanwege te arm mengsel, of ik moet de ontsteking wel erg laat zetten (zit nou op 15/16 denk ik, had op 14 afgesteld maar heb nog iets bij moeten stellen)
iemand enig id waar het aan kan liggen dat de choke niet werkt? het verschil tussen warm/koude motor in toeren is best hoog, +/- 1500 rpm warm, en koud na starten is hij  niet stationair te krijgen, moet beetje gas blijven geven. zodra het iets heeft gelopen gaat het wel. tenzij ik de ontsteking tegen de 30 gr voor bdp zet (beetje extreem) maar dan is het warm weer bagger. vandaar dat ik dus ook dacht dat er nog een KVStemp aansluiting mist

ontsteking mechanisch met hall, aav meuk heeft er maar een halve dag op gezeten. was om uit te proberen.
de choke wil ik dus gebruiken om die te lage toeren met koude motor te compenseren.
verder heb ik deze ook niet nodig, start prima. maar denk dat als ik er niks aan doe dat ik dan in de winter een probleem krijg :)

ipv te lopen kloten . doe eerst de volgende stappen

schroegf je carbs van je inlaat spruitstuk . zet alle vlinderkleppen gelijk op het 1e progresie gaatje . draai alle co schroeven 3 halve slagen los . monteer deze weer terug .

start je motor en laat hem warm lopen . nu zet je je toerental op 1000rpm , stel je ontsteking af op 15 gr voor bdp (is 14 bij 950) nu kom je niet ,herhaal niet meer met je vingers aan de ontsteking en ;laat het onderdruk gedeelte niet aangesloten . nu ga je de carbs synchroon zetten met behulp van synchroon klokken . als je de sproeiers te rijk zet doet jue choke niks meer nam,elijk
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #280 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:38:22 »
ik bedoel dus dat als ik er een filter op zet, er iets minder lucht naar binnen gaat, dus ook minder brandstof kan/moet afgesteld worden. met het verzuipen bedoel ik dus dat er nu meer lucht, dus ook meer brandstof afgesteld kan/moet worden. en dat hij dan dus verzuipt. heb ook gezegd dat als ik hem armer af stel de choke wel begint te werken maar ik dan last krijg van backfire vanwege te arm mengsel, of ik moet de ontsteking wel erg laat zetten (zit nou op 15/16 denk ik, had op 14 afgesteld maar heb nog iets bij moeten stellen)
iemand enig id waar het aan kan liggen dat de choke niet werkt? het verschil tussen warm/koude motor in toeren is best hoog, +/- 1500 rpm warm, en koud na starten is hij  niet stationair te krijgen, moet beetje gas blijven geven. zodra het iets heeft gelopen gaat het wel. tenzij ik de ontsteking tegen de 30 gr voor bdp zet (beetje extreem) maar dan is het warm weer bagger. vandaar dat ik dus ook dacht dat er nog een KVStemp aansluiting mist

ontsteking mechanisch met hall, aav meuk heeft er maar een halve dag op gezeten. was om uit te proberen.
de choke wil ik dus gebruiken om die te lage toeren met koude motor te compenseren.
verder heb ik deze ook niet nodig, start prima. maar denk dat als ik er niks aan doe dat ik dan in de winter een probleem krijg :)

niet teveel denken ??

Tempsensor is niet nodig. Wie moet daar iets mee doen? Stroomverdeler/onsteking iig niet, de carbs al helemaal niet.

Verzuipen doordat er minder lucht binnenkomt? Deze hoeveelheid lucht neemt brandstof mee omhoog (door de sproeiers). Dus minder lucht= minder brandstof. Deze ideale dingen (carbs) regelen dat enigzins zelf. Door een filter gaat je motor niet ineens verzuipen. Anders afstellen is wel nodig, maar echt verrot lopen kan niet het resultaat zijn van een filter.
Een backfire wordt (in eerste plaats) niet veroorzaakt door het armer stellen van je mengsel (in de lage toerengebieden).

Dus als ik het goed begrijp maak je je nu zorgen over de choke, probeer je de boel daar op af te regelen omdat je ander misschien wel eens een probleem zou kunnen krijgen in de winter? Choke alleen gebruiken bij de start. Is het zo dat je deze later nog moet gebruiken om de motor aan de praat te kunnen houden, dan is er iets niet goed aan de afstelling.

Ik zeg, de ontsteking is de boosdoener. Afstellen met een stroboscoop op de waarde van Serge (14 graden voor BDP) en dan rustig aan de carbs afstellen.
Eerst de CO schroeven 2 slagen uit en met de naalden aan de gang. Daarna CO/stationair toerental afstellen.

Niet zomaar alles aanpassen, first things first.


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #281 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:41:59 »
volgens serge schroegf je carbs van je inlaat spruitstuk . zet alle vlinderkleppen gelijk op het 1e progresie gaatje . draai alle co schroeven 3 halve slagen los . monteer deze weer terug .


volgens martijnEerst de CO schroeven 2 slagen uit en met de naalden aan de gang. Daarna CO/stationair toerental afstellen


wat is het nu eigenlijk   ??   ben zelf eigenlijk wel benieuwd   ik doe zelf helemaal niets aan mijn blok maar op de zaak moeten wij de 4tact scooters afstellen op co met co meter    is dit dan niet mogelijk met die motorfiets carbs  ??
« Laatst bewerkt op: di, 23 sep 2008, 19:46:48 door Pierre »
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #282 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:49:31 »
vlinderkleppen staan idd verder dan 1 gaatje, bijna 2. als ik deze lager zet moet ik de onsteking weer veranderen waardoor deze niet juist staat en de motor weer gaat inhouden/stoten.
had eerst 130 sproeiers, heeft er niet op gelopen dus weet het effect er ook niet van. heb hem later opgeboord naar 1,5 en daarna aan het lopen gekregen.
maar eens even wat kleinere sproeiers regelen dan. komt wel beetje overeen mijn id dat hij te veel krijgt

Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #283 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:54:11 »
die hoofdsproeiers werken niet op je stationair sproeiers
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #284 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:58:47 »
volgens serge schroegf je carbs van je inlaat spruitstuk . zet alle vlinderkleppen gelijk op het 1e progresie gaatje . draai alle co schroeven 3 halve slagen los . monteer deze weer terug .


volgens martijnEerst de CO schroeven 2 slagen uit en met de naalden aan de gang. Daarna CO/stationair toerental afstellen


wat is het nu eigenlijk   ??   ben zelf eigenlijk wel benieuwd   ik doe zelf helemaal niets aan mijn blok maar op de zaak moeten wij de 4tact scooters afstellen op co met co meter    is dit dan niet mogelijk met die motorfiets carbs  ??

Afstellen met CO is duurzaam afstellen :)

Een antwoord op je vraag;

2 halve slagen CO schroeven of 3 halve slagen CO schroeven los. Het is slechts een begin, daarna begint je stationair afstelwerk pas echt.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983