Auteur Topic: Motorfiets-carburateurs  (gelezen 138664 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #285 Gepost op: di, 23 sep 2008, 20:05:17 »
@Furiouz: Het gaat m.i. weer de kant op dat je wel vragen stelt, niets van anderen aanneemt, en uiteindelijk toch zegt dat je eigen verhaal klopt?! -gert-
« Laatst bewerkt op: di, 23 sep 2008, 20:20:53 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #286 Gepost op: di, 23 sep 2008, 20:14:12 »
dus als ik het goed begrijp is hetgene wat wij doen op de zaak er voor zorgen dat het heel blijft  -thumbsup-

en wat er met de polo's word gedaan  zorgen dat het hard optrekt en loopt :D

dat daarna het afstel werk pas begint begreep ik al  :)        
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #287 Gepost op: di, 23 sep 2008, 22:22:31 »
Gekke gerrit het gaat helemaal niet die kant op, ik neem zoveel aan van anderen. ga het nou niet verdraaien.

ontsteking staat goed (die 15/16 was door hogere toeren), maar krijgt stationair voor mijn gevoel gewoon te veel brandstof
zal het eens deze dagen nog maar eens proberen of ik hem wat armer kan laten lopen
« Laatst bewerkt op: di, 23 sep 2008, 22:32:40 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #288 Gepost op: di, 23 sep 2008, 22:40:16 »
nog een puntje (komt ineens bij me op);

Heb je al getest of je spruitstuk wel gasdicht is? Dat was bij mijn eerste spruitstukje niet het geval, waardoor de auto niet stationair wilde draaien en nog wel eens een backfire gaf.

Spuitje remmenreiniger en je weet het :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #289 Gepost op: di, 23 sep 2008, 22:49:19 »
Gekke gerrit het gaat helemaal niet die kant op, ik neem zoveel aan van anderen. ga het nou niet verdraaien.

ontsteking staat goed (die 15/16 was door hogere toeren), maar krijgt stationair voor mijn gevoel gewoon te veel brandstof
zal het eens deze dagen nog maar eens proberen of ik hem wat armer kan laten lopen

Ik wil je niets verwijten, hoor, hooguit kenbaar maken hoe sommige postings (onbedoeld?!) overkomen. Uiteraard wens ik je niets anders dan succes met het vinden van de juiste afstelling! -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #290 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 07:50:20 »
tja dat is het effect van internet/tekst, doe je niks aan.

heb idd ookal gedacht of het spruitstuk wel gasdicht is, maar dit is wel in orde, heb voor montage nog een vacuum meter er op gehad en was bij alle 4 goed. dan zou het nog langs de pakking kunnen gaan, heb 't ook getest met remr. maar gelukkig geen effect
kan hem met warme motor zelfs op zo'n 500/400 rpm laten draaien
ben ook aan het experimenteren geweest met de ontsteking/vacuum, maar als ik de vacuumleiding los neem, dus valse lucht geef, begint de motor slecht/ op 3 cil te lopen. dop ik 'm af, loopt ie mooi.   dus volgens mij zit dat ook wel goed
« Laatst bewerkt op: wo, 24 sep 2008, 07:53:53 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #291 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 09:14:13 »
Ok. Kan je dat iig afstrepen -thumbsup-

Vacuum; eerst laten zitten. Als de motor zonder vacuumvervroeging niet nietjes loopt, hoef je dat met vervroeging niet te proberen.

Ik heb alle tips even samengevat in een lijstje, dat je naar mijn idee gewoon weer van voren af aan moet gaan afwerken. Niet denken, maar doen! Ik heb ook vaak genoeg gehad dat iets waarvan ik zeker wist dat het zo moest zijn, niet zo was (vaag verhaal -uitlachen- ).
Loop aub alle punten (daadwerkelijk) na; zie het als een checklist. -ja-

Aan de slag;
1**géén aansluiting(vacuumslang) van de paddestoel naar 1 van je runners!
2**Alle openingen op de runners afdoppen, behalve de aansluiting naar je rembekrachtiger
3**CO schroeven open draaien (3 halve slagen)
4**sproeierdiameter 1.5mm (150), check ook even de maat van je stationair sproeiers
5**alle vulringen weghalen onder de naald (begin maar weer bij het begin)
6**carbs stellen zodat de vlinderkleppen bij het eerste progressiegat staan
7**check of ze synchroon staan
8**starten+warmlopen/rijden;
9**ontsteking bij 1000rpm afstellen op 15 graden voor BDP
10*Rijden met die hap en waarschijnlijk ervaren dat er bovenin 'geknepen/gesmoord' wordt
11*Vulringen onder de naald leggen, weer rijden, totdat er in het hele toerengebied pauwahhh is
12* -prut-

Dus; zo zou het moeten werken, mits je geschikte carbs (+/-36mm), een gasdicht spruistuk en een degelijke verbinding tussen spruitstuk en carbs hebt.
Daarna ben je nog niet klaar natuurlijk, je moet dan nog kijken of je over je gehele gebied rijk genoeg rijdt. Dat is evt. met sproeiergroottes aan te passen.



« Laatst bewerkt op: wo, 24 sep 2008, 09:15:51 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #292 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 12:18:09 »
die choke, kunnen jullie er gewoon aan trekken dat de motor in toeren op loopt? mijn choke heeft meer een drukknop effect. als ik blijf choken dan zakt het toeren, los loopt op en zakt dan weer naar normaal. volgens mij functioneert 't niet helemaal goed, omdat hij eerst ook in toeren zakt.

heb ook ergens een sproeieropboorsetje gezien, wel handig om uit te vinden welke maat het beste is. motor zit bij 3000rpm al aan 900mV (lambda) en daarna wordt het weer armer, dus misschien toch iets grotere hoofdsproeiers en eens kleinere startsproeiers proberen. moet er toch op een manier achter komen en dat is doen
« Laatst bewerkt op: wo, 24 sep 2008, 12:26:42 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #293 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 12:37:37 »
polo heeft toch alleen maar trek choke    of je nou die motorcarbs gebruikt blijft het volgens mij toch een trekchoke

gebruik je de choke niet verkeerd om  ?? ?? ?? ??
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #294 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 12:47:48 »
nee zo bedoel ik het niet, het is wel gewoon een trekhendel aan een kabel, met drukknop bedoel ik eigenlijk gauw aan/uit. blijf ik choken valt de motor uit, ff gauw "aan/uit" dan lukt het wel
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #295 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 13:04:40 »
die choke, kunnen jullie er gewoon aan trekken dat de motor in toeren op loopt? mijn choke heeft meer een drukknop effect. als ik blijf choken dan zakt het toeren, los loopt op en zakt dan weer naar normaal. volgens mij functioneert 't niet helemaal goed, omdat hij eerst ook in toeren zakt.

heb ook ergens een sproeieropboorsetje gezien, wel handig om uit te vinden welke maat het beste is. motor zit bij 3000rpm al aan 900mV (lambda) en daarna wordt het weer armer, dus misschien toch iets grotere hoofdsproeiers en eens kleinere startsproeiers proberen. moet er toch op een manier achter komen en dat is doen

Nee, dat is door het lijstje af te lopen en zo (al veel vaker gezegd) stuk voor stuk all mogelijke oorzaken van het slechte lopen uitsluiten.

Je hebt duidelijk niet gelezen hoe deze carbs werken. De choke is niet zoals bij normale autocarbs een vlinderklep die de boel smoort, maar een verrijking. Bij een normale choke verklein je de doorgang van de lucht en zorg dat ervoor dat de luchtsnelheid toeneemt door de venturi.
Bij een motorcarbs is het een plunjer (het koperkleurige staafje) dat een extra kanaal opent, zodat er meer brandstof bij je mengsel komt. NOgmaals; dit gebruik je alleen om te starten. Daarom heet het ook een startverrijking.

LEES DIT EVEN GOED DOOR (halverwege de pagina);http://www.gadgetjq.com/keihin_carb.htm

Ik schaar mij achter Gerrit, je moet wel wat met de geboden hulp doen, anders kan je beter op je eigen houtje gaan zitten proberen totdat het gebakje netjes loopt. Tot nu toe doe je alleen je eigen ding en blijf je doorhameren op de werking van de choke.

Ik heb mijn zegje gedaan én een lijstje gegeven waarmee het zeker moet lukken om een goed lopende motor te krijgen in het gehele toerenbereik.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #296 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 13:18:29 »

moet ik soms een verslag maken om duidelijk te maken wat de instellingen zijn? ik krijg informatie, zeg dat het klopt, en dan gaan jullie zeiken dat ik het niet goed doe. Jij maakt ervan dat ik jou lijstje niet af loop. moet je zelf weten.
alles klopt zo'n beetje behalve de choke. die pagina heb ik al zo vaak gelezen.

hoe kun jij met zo'n zekerheid zeggen dat het dan goed moet lopen, omdat die van jou dat ook doet? motor/carbs verschillen nogal dus is ook niet elke afstelling precies het zelfde
« Laatst bewerkt op: wo, 24 sep 2008, 13:21:59 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #297 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 13:32:43 »
niet goed genoeg blijkbaar.. ??

Daar komt duidelijk uit naar voren dat de "choke" een start verrijking is. Een plunjer die een extra kanaal opent, zodat er meer brandstof in je mengsel komt.
Dit betekend dus ook dat je motor verzuipt als je deze plunjer open laat. "melk" jij met de choke, dan gebeurt er;

motor krijgt iets meer brandstof, stijgt iets in toeren
toerental zakt weer doordat je de plunjer weer dicht zet (choke uit)
motor krijgt iets meer brandstof, stijgt iets in toeren (choke open)
toerental zakt weer doordat je de plunjer weer dicht zet (choke uit)

Doe je dit op een juiste snelheid, dan blijft de motor iets beter lopen (hoger toerental) door de pufjes extra brandstof.

Je motor loopt niet goed, jij gaat aan alle mogelijke knoppen draaien totdat de boel helemaal verstierd is. Dus ik stel voor dat je van voren af aan begint (net als vele anderen) en dan vanaf 0 weer omhoog werkt, totdat je een goed lopende motor hebt.
Als de componenten (spruitstuk/carbs/aansluitmateriaal ) goed is, is elke motor een motor en elke CV carb een CV carb. Dus dan moet de methode zeker weten werken.
Zelfs al zou ik een ferrari op CV carbs moeten laten lopen, dan zou ik het nog zo aanpakken.










(Bij wijze van spreken :D )
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #298 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 17:42:59 »
Daar komt duidelijk uit naar voren dat de "choke" een start verrijking is. Een plunjer die een extra kanaal opent, zodat er meer brandstof in je mengsel komt.
Dit betekend dus ook dat je motor verzuipt als je deze plunjer open laat.

zeg dan gewoon dat het wel goed functioneert. de werking weet ik. heb ik van die site.
ik weet niet hoe jij er bij komt dat mijn motor slecht loopt, vind het alleen vreemd dat de motor uit valt als je blijft choken.

Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #299 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 18:03:56 »
Te veel brandstof.. als je hem constant extra vol blijft kotse met benzine heb je een veel te rijk mensel, en dus niet genoeg lucht om verbranding te krijgen.  Benzine moet kunnen verdampen in je verbrandingskamer, dit moet al gebeuren als de brandstof op de kleppen komt. Hier wordt de brandstof namelijk al verwarmt.
 .Het moet er dus niet met een tuinslang in gegoten worden.  ( TOCH ) correct me if i'm wrong :) 

Dus constant aan je choke ramme zorgt waarschijnlijk voor te veel bezine. 

In prencipe zou je hem goed moete kunnen starten zonder choke als alles goed is afgsteld.

p.s Het mag wel een toontje vriendelijker allemaal :)
Polo II coupé GK-CBR