Auteur Topic: Motorfiets-carburateurs  (gelezen 138672 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #345 Gepost op: ma, 06 okt 2008, 22:35:02 »
heb van alles opgemeten, uiteindelijk een imbus bitje gevonden van 1,63mm  -klappen-
die maar eens door de sproeiers heen gejenst en zag ondertussen ook dat de stationair sproeiers 88 zijn.
zit nu op 2 naalden, 3 werd al te veel. lambda waarde vol gas is al wel wat hoger, maar vindt het nog aardig laag/arm
bij vol gas hoor je toch constant een rijk mengsel te hebben? of alleen aan het begin(dacht dat dat alleen bij injectie zo is)
wist niet dat aav zo kon brullen   :P
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #346 Gepost op: di, 07 okt 2008, 07:05:11 »
alleen aan het begin , later zakt ie af
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #347 Gepost op: di, 07 okt 2008, 07:05:47 »
dus je hebt nog alle ringen er onder ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #348 Gepost op: di, 07 okt 2008, 09:03:12 »
Stationairsproeier is wel vrij groot naar mijn idee. Tot nu toe heb ik alleen setjes met min.38 en max.60 gehad voor een 1300.

Nou is de vraag; tot welk(lage) toerental heeft de  stationairsproeier in verhouding meer invloed dan de main-jet?
(hangt weer samen met de stand van je naald (hoogte/profiel) én van de grootte van je hoofdsproeier).





Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #349 Gepost op: di, 07 okt 2008, 13:11:26 »
toen de sproeiers nog 150 waren had ik 4 naalden, nu 163 sproeiers met 2 naalden (2x over 1tje verwijderd dus)
martijn kun jij je choke voluit uittrekken en vasthouden zonder dat de motor verzuipt? heb ik namelijk wel last van..
die moeten dus ook wat kleiner.. (stationair spr)
ik kan er weinig over zeggen, maar volgens mij zijn de stationair sproeiers puur voor het starten en stationair draaien (een soort van extra verrijking), zodra je gas geeft heeft het geen invloed meer. of ik heb het verkeerd begrepen.
« Laatst bewerkt op: di, 07 okt 2008, 18:04:38 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #350 Gepost op: di, 07 okt 2008, 18:15:22 »
er blijft altijd benzine door omhoog komen.

Stationair draaien = langzame luchtstroom. Door het grote gat (hoofdsproeier) zal weinig/geen benzine omhoog gezogen worden. Door de stationairsproeier wel, aangezien het gat kleiner is.

Bij hogere snelheden zal er nog steeds benzine door de stationairsproeier aangezogen worden, maar ook door de hoofdsproeier.


Choke open bij warme motor en open houden, dan begint deze te bokken en uiteindelijk te verzuipen.
NOgmaals;

Het is een stationair verrijking, geen choke. Bij een choke gaat er een vlinderklepje voor de venturi, waardoor de inlaatlucht sneller door de venturi stroomt. Hier wordt er een extra kanaal geopend, waardoor er meer benzine bij je mengsel komt.

Zie volgende voorbeeld;

**Normal choke; doorlaat kleiner bij +/- zelfde volumestroom = hogere stroomsnelheid  (vergelijk dat wanneer je een tuinslang dichtknijpt. Zelfde hoeveelheid water, maar met een veel hogere snelheid).

**Bij deze carbs; zelfde venturi opening, maar een extra benzine toevoerkanaal. (vergelijk dat met een tuinslang waar ineens een brandweerwagen naast komt staan een aangesloten wordt op de ingang van de tuinslang... Zelfde opening, maar een veel grotere volumestroom!!)

Dan is het dus logisch dat je motor verzuipt als je de choke open houdt bij warme motor... -ja- Dat was al meerdere malen verkondigd in dit topic. Je mag er dus van uit gaan dat jouw choke goed werkt!!  -moon-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #351 Gepost op: di, 07 okt 2008, 18:48:20 »
ah, dat verklaard meteen waarom ik dan bij kwart gas al een extreem rijk mengsel heb. meende dat dit puur alleen voor starten was.
en aangezien ik zulke grote stationair spr heb vroeg ik het me nogmaals af..
motor begint ook te bokken/verzuipen als de motor koud is en wordt gechoked (alleen bij het uiterste)

zal binnenkort maar eens wat kleinere stationair sproeiers regelen... denk dat ik 50 dan maar eens probeer.. niet een te grote stap?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #352 Gepost op: di, 07 okt 2008, 19:23:02 »
Serge?

 -dunno-


Ik weet alleen dat bij mijn polo (en o.a. een golf1 en jetta1 met 1.3 motor) een setje 36mm carbs met max. 60 stationair sproeiers goed lopen. Mijn polo zelf zitten de originele 53 sproeiers nog in. Ik kan niet zien wat jij zelf aan het doen bent en hoe bijv. de bougies er uit zien na een ritje flink doorrijden.
Als het voor jou makkelijk te regelen is, en niet teveel geld kost zou ik het proberen.


Hoe rijdt je auto koud & zonder 'choke' ? Ik gebruik(te) de choke alleen bij het starten met koud weer. In de zomer/herfst maanden start de auto zonder 'choke' , met alleen een pufje gas. Daarna loopt de auto direct netjes stationair.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #353 Gepost op: wo, 08 okt 2008, 18:40:51 »
ben bezig om de slag van het gaspedaal te vergroten, dan is het wel te doen zonder choke. nu ook wel, maar vind het niet zo prettig dat je bij koude motor ineens aan de 3000 toeren zit :) en zeker bij deze polo motoren waar de olie van weg zakt.
motor loopt nog een beetje onregelmatig, zal eens een goeie nieuwe synchroon meter kopen.(met ouderwetse versie gedaan, nogal vaak gevallen) kelken aanpassen want die zijn vervormd
het is puur alleen met koude motor als de auto bijv. 's ochtends gestart wordt, dat de motor nogal laag in toeren loopt en dan wil uitvallen. denk dat als ik het bovenste gefixt heb dat het dan wel over moet zijn. en ik weer verder kan met afstellen..
« Laatst bewerkt op: wo, 08 okt 2008, 20:00:38 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #354 Gepost op: ma, 27 okt 2008, 15:37:31 »
als het goed is, is het luchtfilter vandaag op het werk bezorgt.
heb eindelijk nieuwe kelken op de carbs pas gemaakt en afgedicht, met nieuwe meter de boel synchroon gezet.
sproeiers weer terug naar 150 aangezien de polo niet harder dan 100 woumet 163ers (is alsnog te arm)
naalden op 5 ringen
en de kelken voor de helft afgeplakt met ducktape, nu er minder lucht naar binnen kan loopt het prima, alleen de trage lucht blijft nog iets te arm
met warme motor blijft het gas nogal hangen hoe rijk ik de co ook heb staan, is alleen met ducktape op kelken.
v/d week maar ff dat luchtfilter erop fixen en dan de boel weer afstellen.

kan wel lekker hard brullen met grotere sproeiers en zonder filter, maar dan wordt het wel erg "zuinig" rijden  -cool-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #355 Gepost op: ma, 27 okt 2008, 15:41:14 »
 -gert-

Beunhaas.. Kelken afplakken is echt de verkeerde manier. Vind het niet raar dat je gas nog al eens blijft hangen/langzaam teruggaat als je de inlaat van de vacuum carbs afplakt.

Snel dat nieuwe filter er op en dan netjes afstellen -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #356 Gepost op: ma, 27 okt 2008, 17:45:01 »
wat nou, een makkelijkere manier om te kijken of het mengsel te arm is bij hoge toeren is er niet. je dacht toch niet dat ik hier altijd mee ga rond rijden. dit afplakken zal ongeveer het zelfde effect hebben als met het filter er op.
de lambda sonde blijft nu ook een hoog voltage afgeven, eerder ging het meteen naar de 100mV bij volgas
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #357 Gepost op: wo, 29 okt 2008, 11:22:24 »
Mijn allerlaatste opmerking m.b.t. het afstellen van de furieuze motor; het begint meer een persoonlijk topic te worden dan een algemeen topic over CV carbs -dunno-

Afplakken van de kelken heeft niet hetzelfde effect als een filter; bij je brommer misschien wel, maar bij een CV carburateur zeker niet.

Kijk hier maar eens;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ideale_gaswet



Rechterzijde vgl. blijft gelijk, linkerzijde moet dus ook gelijk blijven. De hoeveelheid gas aan de inlaatkant van je carb blijft gelijk (n= mol gas)

V(volumestroom)=A*v.

Jij verkleint A (inlaatoppervlak), dus v(stroomsnelheid) moet toenemen.

Bij een luchtfilter te plaatsen doe je heel wat anders; je verspert de doorgang van het gas voordat het bij je carb is. (stroomsnelheid lucht gaat omlaag.) Dit zorgt ervoor dat ;
* aan de rechterzijde van de vgl. N afneemt (minder mol gas), waardoor je aan de linkerkant een lagere stroomsnelheid krijgt (A blijft gelijk, v neemt af= V neemt af.) De druk vlak achter je filter zal iets afnemen, in combinatie met een lagere stroomsnelheid van de lucht.
Vandaar dat je sproeiers bij het plaatsen van filters ook iets kleiner moeten zijn.


Ik denk nog steeds dat je het verkeerd aanpakt. Je bent nu de splinters uit de hoef van een koe aan het trekken, terwijl de knie van de koe gebroken is (om het even creatief en niet kwetsend te beschrijven).
Als je 1.3 motor met 36mm carbs, met 160 sproeiers en naalden met 5! onderlegringen nog niet harder wil dan 100, dan is er iets goed mis met je basis-setup.

En nee, dit hele verhaal is niet om te laten zien "hoe technisch ik ben" -gert-.. Om die opmerking alvast maar in te koppen.




Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #358 Gepost op: do, 30 okt 2008, 13:07:00 »
het maakt niet uit hoe het werkt, de lucht/benzine verhouding veranderd iig en dat was de bedoeling.
btw, heb nooit een brommer/scooter gehad. kutdingen. en lezen blijft moeilijk, net als het verwoorden zelf. ik heb nooit met 5 ringen + 160ers gereden.

vraag me echt af waar je hebt zien staan dat ducktape filtert  -gert-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #359 Gepost op: do, 30 okt 2008, 15:35:26 »
Mijn allerallerallerlaatste opmerking;

Citaat
dit afplakken zal ongeveer het zelfde effect hebben als met het filter er op

Jij moet lezen, ik beweer niet dat Ducttape filtert, ik maak een vergelijking tussen ducttape én filters net zoals jij doet.

Citaat
angezien de polo niet harder dan 100 woumet 163ers (is alsnog te arm)
naalden op 5 ringen

Daar haal ik de andere info vandaan. Schrijven is blijkbaar moeilijk -dunno-

Dit is een gebed zonder einde. Amen -gumuz- Ik ben in ieder geval blij dat je toegeeft dat het niet uitmaakt hoe het werkt, als jij maar juiste waarden in het scherm van je multimeter krijgt.
-gert-

Beunhaas..

had ik toch gelijk
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983