Auteur Topic: Motorfiets-carburateurs  (gelezen 138639 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #360 Gepost op: do, 30 okt 2008, 20:16:02 »
wat ik vermoed is dat bij furious de schuiven niet goed open gaan van de carbs ,zo zijn verhaal nagaande .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #361 Gepost op: za, 29 nov 2008, 12:59:48 »
heb zojuist het spruitstuk ingekort (iets meer ruimte voor luchtfilter) en de sproeiers vervangen voor 155, dadelijk afbouwen, proefrijden/afstellen.
schuiven zie ik onbelast wel netjes op en neer gaan, belast is iets moeilijker te controleren, maar volgens mij werkt dit wel goed. ik heb ook geen ram-air aansluiting ofzo,

[edit]
het is wel iets beter geworden, maar stoot nog wel iets volgas. morgen de 165ers maar uitproberen..
« Laatst bewerkt op: za, 29 nov 2008, 17:55:39 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #362 Gepost op: za, 29 nov 2008, 19:09:20 »
gewoon idd rustig proberen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #363 Gepost op: zo, 30 nov 2008, 01:46:48 »
valse lucht geeft dat bij hoge versnellingen/snelheid ook veel problemen? mischien dat dat toen de oorzaak is geweest dat ik met de opgeboorde 163 niet harder dan 100 kon. of de sproeiers zijn door het opboren zo verneukt. aangezien ik toch richting die grootte moet gaan..

heb nou iets valse lucht op de 2e cil, hoop dat 't 'm in de rubbers zit, dikke pakking is helaas half blijven plakken dus moest er weer zo'n dun "voelermaat" pakking tussen  -boehoe-

morgen maar weer eens proberen. zal dan ook een foto maken als ik er aan denk. en hopelijk moed om kabels te strippen  -klus-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #364 Gepost op: zo, 30 nov 2008, 10:37:20 »
vloeibare pakking werkt beter . deze zit in die tubes .

je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #365 Gepost op: zo, 30 nov 2008, 18:02:16 »
zit nou met 165 sproeiers en 9 ringen onder de naald -gert- -wtf- nogal veel lijkt mij.
hoe meer ringen onder de naalden deste minder dat de motor stoot vanaf 3/4 gas
heb het id dat motor temp te laag is en uitlaat veel kabaal maakt (rijk)
heb nog niet gekeken naar de bougiekleur..

lijkt iid wel alsof de schuiven niet ver genoeg open gaan.

inlaatrubbers + klemmen moet ik nog vervangen voor andere.
kabels komt wel een keer :)
« Laatst bewerkt op: zo, 30 nov 2008, 18:04:20 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #366 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 00:21:50 »
9 ringen is wel erg veel.. Heb je de naald bijna een centimeter opgehoogd :P.

Hoe zit het nu met synchroon stellen van de carbs? Dat leverde ook niet veel op?

Hoe is het met je vlotterhoogte? Als die helemaal naast het ideale staat wil de auto ook niet vooruit. Vlotterhoogte te groot = te arm mengsel , te kleine vlotterhoogte = te rijk mengsel.

Dit zou je dan merken als je 't gas wat verder open hebt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #367 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 13:12:43 »
vlotterhoogte heb ik een keer gecontroleerd. weet geen precieze waardes, maar die zat ongeveer 2mm boven de pakking lama zegge. volgens mij wel goed, dan zou het in lage versnelling toch ook moeite hebben?

synchroon stellen v/d carbs is te doen, heb heel af en toe nog last van backfire, maar denk dat co nog iets uit moet (keertje volgas en dan valt ie net onder het stationair toeren en trekt ie 'm weer bij (teken van arm mengsel)) co schroeven staan nu op 540 graden uit (3 halve slagen)
maar het grote toeren verschil tussen koude en warme motor is nu erg minimaal en motor blijft ook beter lopen bij remmen.


valse lucht is ook opgelost, zat hem in de rubbers. moet hier toch echt nog wat anders voor verzinnen..


tis echt geen pretje om met dit weer te sleutelen :( zit te twijfelen om de injectie er weer op te bouwen en een andere keer verder gaan. maar ik wil geen injectie meer :P hopen op een zachte winter dan maar..
« Laatst bewerkt op: ma, 01 dec 2008, 13:17:58 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #368 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 17:40:17 »
Weet je van welke motor de carbs komen?

Sommige vlotters (float bowl) moeten een vlotterhoogte van wel 10-15mm boven het pakkingvlak (montagevlak deksel) hebben. Mijn eigen carbs (Yamaha R6) moet maar een vlotterhoogte van zo'n 3,5mm hebben. Daar zit dus nogal wat verschil in!!

De vlotterhoogte bepaald bij elk toerental ongeveer 25% van je brandstoftoevoer! Verkeerde vlotterhoogte afstelling is merkbaar bij volgas/ lage toeren.

Wat doet je mengselmeter nu bij volgas? Probeer anders eens uit te zoeken wat de standaard vlotterhoogte moet zijn van je carbs. Als dat heel veel scheelt tov de huidige stand -dunno-
Citaat
Vlotterhoogte vergroten = armer stellen , vlotterhoogte verkleinen = verrijken v/h mengsel.
Let wel op dat als je dit verandert, dat je ook je sproeier/naaldafstelling weer helemaal aan kan passen -klus-
« Laatst bewerkt op: ma, 01 dec 2008, 17:54:57 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #369 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 18:59:56 »
kawasaki zxr 750 89/90 heb al eens naar gegevens gezocht maar kon zo zo 123 niet vinden..

als de vlotterhoogte groter wordt, staat er meer benzine in de vlotterkamer toch? (dan wordt het mengsel toch juist rijker bij grotere hoogte?) volgens mij begrijp ik het verkeerd..

aha, ik had ergens gelezen dat het 1,5mm boven  de pakking moest zitten. (een site over carb ombouw)

[edit] heb zojuist ergens een manual gevonden en ook nog eens nederlands :) nu maar hopen dat het het werkplaats handboek is en niet de gebruikers :D lang leve internet


weet je welke waardes de lambda ongeveer moet afgeven dan?

toen ik met 150 sproeiers en 5 ringen reed, en de kelken half afgetaped (minder lucht/meer brandstof) trok de motor goed, alleen onderin afstelling was niet te toen ivm afgetapete kelken. waardes van de lambda waren tijdens op snelheid blijvend rijden 800mV gas iets aanraken en springt ff richting de 150mV
bij volgas weet ik de waardes zo niet meer precies, iig wel onder de 200mV
(zonder tape knalde de waardes behoorlijk heen en weer dacht ik, zal wel door het stoten komen)

nu met 165 sproeiers en 9 ringen. niks geen tape op de kelken
lambda geeft nu bij constante snelheid rond de 700mV aan en bij volgas trekt het naar arm toe 150mV dacht ik, kan wat meer/minder zijn..



zie ergens anders al staan 13, +/- 2mm maar dit is niet gemeten vanaf  de pakking, zo te zien van een streepje op de carb, heb al eens gedacht dat die daar wel eens mee te maken kon hebben
« Laatst bewerkt op: ma, 01 dec 2008, 19:54:08 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #370 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 20:21:01 »
niet elke carburateur is hetzelfde.

Ik las wel op het net dat de ZXR bekend staat om zijn probleemcarbs, vooral de oudere types. Een 'floatbowl mod' zou een stuk helpen, vooral in het midden/hoge toerengebied;

http://homepage.ntlworld.com/webzxr/zxr750r/index.html

Het gaat wel over de iets nieuwere types, maar misschien dat het bij jou ook helpt.


Hier een klein stukkie theorie over de vlotter;

http://www.kawiforums.com/archive/index.php/t-104077.html
« Laatst bewerkt op: ma, 01 dec 2008, 20:24:25 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #371 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 20:50:05 »
heb zojuist de handleiding eens doorgenomen, er staat een streepje op de carbs(2), het niveau moet er 5 +/- 1mm boven staan, volgens mij kwam het maar tot aan het streepje..
zal het eens nameten...

ben er ook achter gekomen dat vlotterhoogte wat anders is dan het niveau hoogte v/d benzine in de vlotterkamer. misschien gebruik ik nu de verkeerde woorden, maar ik begrijp het rijker/armer verhaal nu iig wel :)
« Laatst bewerkt op: ma, 01 dec 2008, 20:53:02 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #372 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 20:53:56 »
klopt; fuel level vs. float level.

Met behulp van het fuel level kan je ook je float level controleren:) Ik hoop dat dit het is, zou mooi zijn. Een mm of 5 verschil in de afstelling van je vlotter kan best veel schelen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #373 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 20:54:26 »
Niet meten....
Je moet net als op het plaatje een doorzichtig slangetje aan het aftapschroefje bevestigen en deze dan langs de carb omhoog houden. Het niveau in het slangetje is dan gelijk aan dat in de vlotterbak.
Lik my de aaien.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #374 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 23:23:34 »
tja, dat kan ook, maar je kan ook de vlotterhoogte meten? Afgezien van het feit dat je de carb daar niet voor uitelkaar moet halen zie ik geen verschil/voordeel -dunno-

Zonder meetinstrumenten komen je er niet -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983