Auteur Topic: Motorfiets-carburateurs  (gelezen 138671 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #375 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 23:35:24 »
Niet meten....
Je moet net als op het plaatje een doorzichtig slangetje aan het aftapschroefje bevestigen en deze dan langs de carb omhoog houden. Het niveau in het slangetje is dan gelijk aan dat in de vlotterbak.

= meten, zo kun je het controleren

de vlotterhoogte meten is dan puur voor de vaste waarde of voor het afstellen v/d hoogte.

heb het nog eens goed doorgelezen, zat bij verkeerde type, ik moet juist 5mm onder het streepje zitten (precies zoals op afbeelding) en zit gelijk aan het streepje..  dat je van een probleem nog vrolijk kunt worden  :D

las ook dat de kroontjes boven de naald, in de schuiven, het gat kunnen blokkeren. wist wel dat ze op een bepaalde positie iets dieper vallen. dacht dat ik dan goed zat. eerlijk gezegt nooit gekeken of er dan niet een pootje van de kroontjes voor het gat zit.

 -klus- -klus- -klus-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #376 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 23:43:51 »
rare jongen :D

Je noemt jezelf Furiouz, en wordt blij van problemen ??

lekker sleutelen, dan kun je straks pas echt genieten van een goedlopende polo  -klus-. Kan echt geen kwaad om alles vanaf het begin aan te pakken en te controleren (ja, begin ik weer te zeuren -naughty- :P)
Startpositie;
-2 ringen onder de naalden,
-CO schroeven 540graden open,
-sproeiers +/-150,
-vlotterhoogte volgens fabrieksinstructie en
-ontsteking op 14 graden voor BDP.

Zo moet je een heel eind kunnen komen. 9 ringen/grote sproeiers en nog geen goed lopende motor geeft aan dat er iets basics fout zit (zoals die vlotterpinnetjes/vlotterhoogte). Vlotterhoogte zou best eens flink verkeer kunnen staan als ik je opmerking lees!



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #377 Gepost op: di, 02 dec 2008, 13:22:31 »
als dit het probleem zou zijn vind ik het wel raar, te hoog niveau is toch te rijk? en hoe meer benzine of minder lucht, deste beter de motor loopt. tja, niet te veel aan denken. eerst corrigeren..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #378 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 08:34:03 »
er schiet me ineens wat te binnen..

de schuiven vertonen wat slijtage, heb altijd alleen maar gedacht, zolang ze niet blijven hangen en het soepel beweegt zal het wel goed zijn.
maar zou er ook lucht buiten de kelk om in de onderste kamer v/d schuif langs de zuiger kunnen worden aangezogen? en dus niet langs de naald gaat, aangezien de gasklep er nog voor zit je daar stationair en met constant toeren niets van merkt.



Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #379 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 09:23:53 »
Volgorde vanaf de kelk;

luchtschuif/ stijgbuis / gasklep. De gasklep zit dus ná de naald/sproeier

De luchtschuif is breder dan de doorlaat van de carb, lijkt me stug dat er lucht omheen gezogen wordt. Van de totale luchtstroom zal dat echt te verwaarlozen zijn.

Citaat
tja, niet te veel aan denken. eerst corrigeren..
-klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #380 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 09:48:23 »
:) oke vanaf de andere kant dan :P

heb zojuist ff die site doorgebladerd naar het float bowl vent probleem. had ookal zoiets gelezen over FCR carbs. maar hier staat  precies het zelfde probl. als wat ik heb
http://homepage.ntlworld.com/webzxr/zxr750r/Features/ken/ram_air_carbs.html
en aangezien ik een schuimfilter heb :( moet ik mischien de ventilatieslang iets in de kelk leggen... ga het vanmiddag eens proberen..

tja dat is het probleem, met dit weer ga je meer  -gert- dan  -klus-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #381 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 09:53:25 »
idd, klinkt precies wat jij ook omschrijft.
Het rare is, dat het bij deze ZXR specifiek genoemd wordt als een probleem van bouwjaren '93-'2001.

Kun je niet een aansluiting maken op je achterplaat van de filterbak, die je evt. weer dicht kunt drukken met rubber stopjes? In 't schutbord van een polo zitten de wereld aan dit soort stops, die zou je daar voor kunnen gebruiken.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #382 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 11:25:25 »
een motormonteur heeft me al een keer verteld dat bij die types (zal wel het zelfde verhaal zijn) een ram air aansluiting zat en als dat niet in orde was kreeg je 'm nooit goed aan het lopen. maar dat was dan ook alleen bij nieuwere types.


hehe :D ja ik heb al een gat in de filterplaat zitten voor de carterontluchting, maak ik pas af als de carbs zijn afgesteld.
heb net de ontluchting v/d vlotterkamers aan dit gat getaped en er is wel zeker verschil. lambda gaat bij vol gas veel langzamer naar arm toe en motor stoot bijna niet.
denk dat ik een gat boor tussen de carbs en dan de slang bij het uiteinde v/d kelken laat uitkomen
« Laatst bewerkt op: wo, 03 dec 2008, 11:52:33 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #383 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 11:28:47 »
SUPER! Nu de carb/vlotters afstellen en ik denk dat je een goedlopende motor hebt. -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #384 Gepost op: za, 06 dec 2008, 16:22:32 »
zo, net weer van 'n flinke rit..

-vlotterhoogte nog niks aan gedaan
-155 sproeiers gemonteerd
-naalden met 4 ringen gemonteerd (heb de 9ringen gemeten en dat was een verhoging van 0,5cm)
-zoals hierboven vermeld gaten geboord (vlotterkamerontluchtingslangen (scrabble-cool-) er doorheen)

eerst het gat in de "filterplaat" (wat eigenlijk bedoeld is voor de carterontluchting) open gelaten. en dus nog geen effect.
gat afgeplakt en wel zeker effect, maar nog zeker niet genoeg. slangen 1,5cm boven de kelken afgesneden. nu merk ik wel zeker effect, maar ik kom nogsteeds tekort bij vol gas.
2x over 1 ring er bij op gedaan, dus nu 6, maar kom nog steeds te kort.
als ik zin krijg ga ik het morgen met de 165 sproeiers proberen

maar het verschil is wel zeker merkbaar, lambda sonde laat de spanning trager zakken dan de ontluchting gewoon open zoals op de foto


hoe zit het eigenlijk met de grootte van het vacuumpoortje in de schuif?
ik lees erg vaak dat deze 1/8 inch(3,1mm) moet zijn voor 'n +/-1350cc motor
maar het is me nogal onduidelijk of dit alleen wordt gedaan bij een dynojet kit

gaat hierdoor de schuif sneller open? en wat is daar het effect precies van?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #385 Gepost op: zo, 07 dec 2008, 10:09:34 »
Citaat
vlotterhoogte nog niks aan gedaan

Als je toch andere sproeier monteert, is de vlotterhoogte stellen ook zo te doen. Een goed begin is het halve werk.

Wel goed dat het nu wel eindelijk ergens op begint te lijken -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #386 Gepost op: zo, 07 dec 2008, 11:26:01 »
als ik meerdere dingen tegelijk ga veranderen en er merkbaar verschil is. dan weet ik nog niet waar het precies aan ligt. en aangezien de vlotterhoogte te klein is (te rijk) pas ik dit als laatste aan denk ik. eerst zien dat ik het overschot aan lucht kan verminderen..

(het probleem is juist te arm ipv te rijk) ga ik de vlotterhoogte vergroten wordt het mengsel nog armer

Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #387 Gepost op: ma, 08 dec 2008, 20:01:55 »
http://www.geocities.com/motorcity/speedway/2476/carb1.htm

ook een handige link. las hier het effect van wel/geen luchtfilterhuis. dat er minder onderdruk in de venturi is als je de kelk in de open lucht hebt staan. alles wat er voor zit dat voor weerstand kan zorgen (filter/filterhuis) zorgt dus voor een groter verschil tussen drukken bovenkant/onderkant membraam v/d schuif waardoor de schuif dus sneller zal openen dan bij een open luchtfilter/geen filter
en dit komt wel aardig overeen met het afplakken v/d kelken. (wanneer de motor wel mooi trekt zonder stoten) als ik deze half af plak, wordt het drukverschil dus groter waardoor de schuif sneller/eerder zal openen

ik moet maar eens op zoek gaan naar een setje veren die ik kan verknippen ofzo iig beter dan het gat opboren tot hij te groot is  -cool-

Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #388 Gepost op: ma, 08 dec 2008, 20:36:36 »
http://www.geocities.com/motorcity/speedway/2476/carb1.htm

ook een handige link. las hier het effect van wel/geen luchtfilterhuis. dat er minder onderdruk in de venturi is als je de kelk in de open lucht hebt staan. alles wat er voor zit dat voor weerstand kan zorgen (filter/filterhuis) zorgt dus voor een groter verschil tussen drukken bovenkant/onderkant membraam v/d schuif waardoor de schuif dus sneller zal openen dan bij een open luchtfilter/geen filter
en dit komt wel aardig overeen met het afplakken v/d kelken. (wanneer de motor wel mooi trekt zonder stoten) als ik deze half af plak, wordt het drukverschil dus groter waardoor de schuif sneller/eerder zal openen

ik moet maar eens op zoek gaan naar een setje veren die ik kan verknippen ofzo iig beter dan het gat opboren tot hij te groot is  -cool-



Nogmaals, het afplakken van kelken staat NIET gelijk aan het effect van een filter. Een filter bemoeilijkt de doorstroom over de hele opening van de kelk, afplakken maakt de instroomoppervlakte kleiner..


nog steeds kom ik de volgende optie niet tegen in al jouw verhalen;

Carbs terug brengen naar de standaard configuratie (150 sproeiers/ vlotterhoogte origineel/ geen ringen onder de naalden/ CO schroeven 3 halve slagen uitgedraaid/carbs gesynchroniseerd).

ga er nou maar van uit dat originele veren/originele vlotterhoogte afdoende is om over het hele toerenbereik van je motor. Wijzigingen aan je naaldhoogte en sproeiergrootte moet genoeg zijn om een goed rijdende auto te krijgen. (aangezien zo'n beetje iedereen op het forum op die manier een goed lopende motor gekrijgen heeft).
« Laatst bewerkt op: ma, 08 dec 2008, 20:40:59 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #389 Gepost op: ma, 08 dec 2008, 20:40:32 »
mischien zeg ik het wel zo, maar zo bedoel ik het iig niet :)

instroomoppervlakte kleiner = grotere stroming(klinkt mischien stom, maar zuiger zuigt even hard. krijgt alleen moeilijker lucht naar binnen waardoor de luchtstooming sneller gaat)/meer onderdruk

toch?

carb staan synchroon, co schroeven op 3 halve slagen. ontsteking op 15 voor bdp bij 1000Rpm

als ik 150 sproeiers gebruik, blijft hij stoten, maakt niet uit hoeveel ringen er onder de naald zitten, wordt wel beter bij meer ringen, maar blijft stoten
grotere sproeier, zelfde effect maar wel minder stoten.

heb het geprobeert, maar daarop loopt de motor niet goed, alleen als ik de kelken dan half af plak.

wie rijdt er hier zonder filterhuis en met open luchtfilters of gewoon zonder dan?

volgend weekend ga ik de vlotterhoogte afstellen als ik er aan toe kom


en wie kan mij vertellen wat de spanning v/d lambda ongeveer zou moeten zijn bij vol gas? 800mV? heb dat ergens zien staan maar vindt het nogal veel en in vergelijking met mijn 150mV is er dus bijna geen brandstof

« Laatst bewerkt op: ma, 08 dec 2008, 20:47:32 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen