Auteur Topic: Motorfiets-carburateurs  (gelezen 138655 keer)

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #570 Gepost op: zo, 30 aug 2009, 22:13:13 »
Ik zal de laatste 38 pagina's ff samenvatten voor de kijkers thuis:

eerst de basis goed dan carbs goed af(laten)stellen
14 graden bij 950 pm en 15 bij 1000
idd.ik blijf bij mijn ezels brug gasklep diameter =inlaatklepdiameter
ik gebruik altijd de standaard stationair sproeier . aangezien je na een toertje of 2500 al op de hoofdnaald zit . en ik pak het liefste de keihin van een cbr 900 na 1995
..
Blijf toch es van die stationair-sproeiers af: standaard voldoet dat gewoon.


vraagt zich af waar dit topic dan wel voor is, post iets mbt het onderwerp en men loopt meteen weer te kankeren  -thumbsup-

Ehm.... nuttige posts zijn het niet echt, want na 30+ pagina's ben je / zijn we nog niet veel wijzer.
Vooralsnog zwem je echt volledig tegen de stroom in en probeer je ook nog ff het wiel opnieuw uit te vinden.  -dunno-

Juiste maat carbs scoren, synchroon afstellen en eventueel hoofdsproeier aanpassen en/of naalden omhoog/omlaag. That's all, de carbs doen de rest.  -ja-
Vooropgesteld dat je spruitstuk enz. 100% luchtdicht is natuurlijk...  
Mijn gebakje reed prima op dit recept iig, denk dat Edje en Pieter dit kunnen beamen.
« Laatst bewerkt op: zo, 30 aug 2009, 22:20:50 door Mark »

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #571 Gepost op: ma, 31 aug 2009, 09:23:40 »

Mijn gebakje reed prima op dit recept iig, denk dat Edje en Pieter dit kunnen beamen.


ik rijd nog steeds met het zelfde recept en dat op een 3f blokkie.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #572 Gepost op: ma, 31 aug 2009, 11:17:46 »
idd nooit iets mee gehad, heb toch regelmatig gereden  -thumbsup-
Merkte wel dat de ontsteking aardig kritisch was, kuchelen en pruttelen als de punten niet goed nagesteld worden.  :P

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #573 Gepost op: di, 01 sep 2009, 01:55:45 »
Merkte wel dat de ontsteking aardig kritisch was, kuchelen en pruttelen als de punten niet goed nagesteld worden.  :P

 :D

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #574 Gepost op: zo, 27 sep 2009, 20:25:37 »
er is niet toevallig al iemand met een cad tekening ofzo van een voetplaat om de kelken van een cbr f3 (36mm) te klemmen?
na het maken van een voetplaat voor het spruitstuk vond ik een aantal dagen later hier ookal 1 op het forum :P

wil de remluchtsproeiers e.d. ook gefilterd hebben, daarom wil ik een voetplaat maken die de kelken dan ook klemt, waar ik een buis op las waar het schuimfilter op word geklemd (ipv om de kelk te klemmen)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #575 Gepost op: wo, 28 okt 2009, 11:38:07 »
-edit-

volgens mij heb ik het euvel gevonden  -klus- vond het al vreemd dat het mengsel armer/meteen arm werd bij gasgeven na het afdoppen van de remluchtsproeiers..

denk dat de boel zo rijk staat dat de vlotters leeg geslurpt worden wat de toevoer niet aankan..
heb er eerder aan gedacht maar het leek me nogal stug.. ga dit weekend kleine sproeiers scoren en kijken of het echt klopt..
(of lambda kan het niet meer meten waardoor het een arm mengsel aangeeft?)

« Laatst bewerkt op: do, 19 nov 2009, 13:18:44 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #576 Gepost op: do, 26 nov 2009, 16:47:24 »
nou dat is dus ook onzin  -gert- -dunno- -gert-
toen ik wat hier boven stond schreef trok de motor in alle toeren lekker door
setup: 150 sproeiers, 40 st. sproeiers, co op 2,5 halve slagen, geen filter of kelk, 1 ring onder de naald, remlucht open.
volgende dag nog ff synchroon gezet, kelken erop, proefrit, geen verschil.
daarna 135ers gemonteerd omdat het mengsel nog te rijk was, maar sinds dien is het mengsel weer veels te arm bij vol gas, ook na het plaatsen v/d 150 sproeiers (zelfde setup als hierboven)

bij vochtig weer is de onderkant v/d schuif op 1/4 tot 1/8e deel droog en erboven "vochtig" alsof de schuif niet maximaal open gaat..
ook wordt het gesis/geslurp v/d carbs steeds harder tot 7/8e deel van het gas, bij volgas is het geluid weer minder.
als ik nu volgas doortrek valt het vermogen bij 5000rpm helemaal weg en moet ik toch echt overschakelen en zonder gas doorrijden wil het mengsel weer uit het arme gebied komen..

heeft er misschien iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
volgens berekeningen zuigt zo'n 1050cc niet veel minder lucht aan dan een 600cc cbr..
benz toevoer wordt door 'n motorfiets pomp geregeld deze tikt en stopt prima..
ontsteking/co/synchroon/valse lucht is in orde, zoals beschreven in dit topic..

heb bijna alles al veranderd behalve de schuiven/veren aangezien dit niet meer terug te brengen is als het slechter word en kom er niet meer uit  -dunno-


edit, vond het nogal vreemd dat ik ineens zomaar weer backfire kreeg, boel moest synchoon zetten terwijl ze net zo lekker stonden en er niets aan het stationair gebeuren veranderd was.. mengsel werd ook steeds armer. dus toch maar weer ff met de remmenreiniger erover en ja hoor.. :D en :(
toch maar een pakking gebruiken ipv vloeibaar.. ik hoop dat dit het probleem oplost
« Laatst bewerkt op: zo, 29 nov 2009, 12:45:58 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #577 Gepost op: za, 26 dec 2009, 15:25:44 »
ok nou ben ik er zeker van, de motorfiets brandstofpomp werkt niet naar behoren.. met van info van internet heb ik hem nou wel redelijk aan de praat gekregen, maar wordt toch tijd voor een nieuwe. aangezien de pomp soms ook alleen maar lucht blijft pompen omdat het filter half gevuld is met lucht. ben ik volop aan het zoeken naar een oplossing...

gister een hogedrukpomp gemonteerd met een t-stuk maar kwam na 3 km stil te staan omdat ik geen opvoerpomp in de tank heb zitten, zelfs met retour dicht geen benzine..

normaal zit de tank boven de carbs en wordt het filter wel goed gevuld (motorfiets)
nou vraag ik me af hoe anderen dit hebben gemonteerd en of die hier geen problemen mee hebben?

kan helaas met deze dagen zo 123 geen benz slang halen.. anders wou ik het filter verticaal hangen met de toevoer naar de pomp onder.
filter ligt nou vlak en schuin (dwars en lengte)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Bunkerrat

  • L86C-0200
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.425
  • Geslacht: Man
  • Jorin Elstrodt
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #578 Gepost op: di, 29 dec 2009, 21:46:06 »
Misschien niet helemaal on-topic, maar heeft er misschien iemand een tekening of de maten om een spruitstuk te maken voor 36mm carbs van een cbr600?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #579 Gepost op: di, 29 dec 2009, 22:43:21 »
zoveel carbs zoveel maten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #580 Gepost op: zo, 10 jan 2010, 22:13:48 »
hoe zit het eigenlijk met de "veiligheidsschakeling" v/d brandstofpompen voor carbs, die dus vanzelf stoppen en lekker volop blijven pompen als bijv de benz slang los scheurt..

aangezien er toch een klein beetje in de vlotters word gepompt wanneer de motor ff heeft stil gestaan, lijkt zo'n schakeling alleen bij draaiende motor + me niet echt handig. nouja, de vlotterkamers zullen ook wel niet leeg komen te staan, misschien toch genoeg om de motor aan de praat te krijgen? of is het net als bij injectie dat er bij contact een aantal sec. de pomp wordt aangestuurd en dan stopt?

heb nou de pomp gewoon via contact en een relais geschakeld + een extra schakelaar, maar dat heeft geen nut als je die zelf moet bedienen :).


[edit] heb op internet al wel iets gevonden, aansturen/onderbreken wanneer motor loopt (via dynamo+relais) en desnoods een extra schakelaar om de vlotters vol te pompen na  bijv. een tijd stil staan, of na onderhoud/afstellen wanneer de vlotters leeg zijn gelopen..
tis wel zo veilig, maar zou mooier zijn als dit laatste automatisch kan net als bij injectie..



en nog 1 ding: heb flink gezocht in het topic, weet dat het ergens staat maar ik kan het niet meer terug vinden:
als je 2 vacuum aansluitingen wilt maken (komt dan op cil 2 en 3) maakt dan de diameter nog wat uit? heb nu 2 buisjes vast voorgeboord met 2mm. rij nu met 1 aansluiting van ik dacht 4 of 4,5mm. (wordt alleen nog gebruikt voor de rembekr.)

[edit]
deste groter het gat deste meer onderdruk?
ik wou eerst 2 buisjes van 2 a 3 mm nemen, maar dit lijkt me wel erg weinig.
bij m'n vorige spruitstuk had ik iets van 8 of 10mm binnendiameter, dus ook in de runnner een groot gat. heb het idee dat dit de motor veel meer in toeren liet zakken en de auto minder hard remde. nu zit ik dus te denken om beide buisjes 4,5mm binnendiameter te nemen. kan iemand me vertellen of het een beetje klopt wat ik hier boven zeg? of heeft het toch wel invloed, het gaat voornamelijk om de rembekrachtiger. (er komt dus eerst een terugslagventiel op beide buisjes en dan naar een Y stuk naar de rembekr.)
« Laatst bewerkt op: wo, 13 jan 2010, 18:17:44 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #581 Gepost op: vr, 12 mrt 2010, 16:57:52 »
Bij bewerkte inlaten past een standaard inlaat pakking niet meer. Wat is er dan voor de gebruiken?

Vloeibaar DUH!

Maar moet dit brandstofbestendig zijn?
Zacht blijvend of uithardend?
Wat zijn de ervaringen?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #582 Gepost op: vr, 12 mrt 2010, 19:44:47 »


deze mot je hebbuh
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #583 Gepost op: vr, 12 mrt 2010, 19:49:24 »
 -thumbsup- Die gaat op de shopping list voor morgen.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets-carburateurs
« Reactie #584 Gepost op: vr, 12 mrt 2010, 21:30:18 »
kun je vaak bij brezan vinden . is zeer goed temperatuur bestendig  olie en benzine kan het ook zeer goed tegen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .