Auteur Topic: Olielek polo 3 1990.  (gelezen 6906 keer)

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #45 Gepost op: ma, 19 jun 2006, 20:09:15 »
-dunno- Nou, mischien lekt er ook weel koelvloeistof in de olie,zodathet op peil blijft?
Drai je olievuldop eens los, en kijk eens of een zo'n snotterbellen 8ig goedje onder zit.
Beetje begie kleur 8ig stroop zootje.
Als dat zo is, dan kijk maar vast in de gouden gids waar die sleutel te huur is.

Das al gedaan,en het ziet ZWART en niet beige dus geen vloeistof bij de olie zeker?

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #46 Gepost op: ma, 19 jun 2006, 21:34:12 »
Nee, dat had je duidelijk moeten kunnen zien in dat geval.
Mischien lekt die toch niet zo heel veel?
Het is 1 van beide.
Hij lekt weinig,of lekt wel,maar er komt wat bij in,zodat het op peil blijft.

Ik denk het eerste.

Maar waaromniet gewoon vervangen die zooi?
Alsikmet zo'n gammele koppaking rond reed,dan ging het welelke keer aan mijn hart als ikhemeen keer flink doortrok...
En geloof me,hetis niet leuk om ineens te zien dat er allemaal blauwe rook uit je uitlaat komt,en er dan ineens witte rook komt, en dan blauwe en wite rook tegelijk, en ineens maar 3 cylinders maar dienst doen...
Uit eigen ervaring dan...
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #47 Gepost op: ma, 19 jun 2006, 22:11:42 »
Nee, dat had je duidelijk moeten kunnen zien in dat geval.
Mischien lekt die toch niet zo heel veel?
Het is 1 van beide.
Hij lekt weinig,of lekt wel,maar er komt wat bij in,zodat het op peil blijft.

Ik denk het eerste.

Maar waaromniet gewoon vervangen die zooi?
Alsikmet zo'n gammele koppaking rond reed,dan ging het welelke keer aan mijn hart als ikhemeen keer flink doortrok...
En geloof me,hetis niet leuk om ineens te zien dat er allemaal blauwe rook uit je uitlaat komt,en er dan ineens witte rook komt, en dan blauwe en wite rook tegelijk, en ineens maar 3 cylinders maar dienst doen...
Uit eigen ervaring dan...

Naar mijn mening,en ook naar de mening van de eerste garage waar ik geweest ben,komt er minimaal olie tussen de culas uit.
Nattrulijk als je er blijft mee rond rijden en de culas nooit afkuist zal het na een tijdje wel een vettig boel worden he.
Wat ik al wel gemerkt heb,is dat het potje waar de koelvloeistof inzit met dat min en max streepke redelijk zwart ziet.Mss door den ouderdom ook?
En voor hetzelfde geld dat we enkel de koppaking laten vervangen kunnen we een andere motor kopen met 40.000 echt km's op,en laten plaatsen voor 350 euro,dus laten herstellen is eigenlijk uit ten boze,buiten een motorswap dan.




Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #48 Gepost op: ma, 19 jun 2006, 22:53:24 »
sorry hoor..

Je hebt nu al heel veel informatie en tips gehad.

Optie 1:

koppakking vervangen. Geen lekkage meer en direct een mooi moment om de motor even goed te inspecteren. De kosten zijn echt geen 350,-.....

Optie 2:

Lekkage aanvaarden en doorrijden. Blijf oliepeil controleren. Zoals Jaap als uitgelegd heeft is een kleine lekkage over een heel jaar nog geen halve liter olieverlies.

Optie 3:

motor vervangen voor en andere,  dan heb je het risico dat hetelfde gebeurt. weinig kilometers betekent niet dat het blok in topstaat is!!


Ik zou zeggen: kiezen maar!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #49 Gepost op: ma, 19 jun 2006, 23:03:16 »
sorry hoor..

Je hebt nu al heel veel informatie en tips gehad.

Optie 1:

koppakking vervangen. Geen lekkage meer en direct een mooi moment om de motor even goed te inspecteren. De kosten zijn echt geen 350,-.....

Optie 2:

Lekkage aanvaarden en doorrijden. Blijf oliepeil controleren. Zoals Jaap als uitgelegd heeft is een kleine lekkage over een heel jaar nog geen halve liter olieverlies.

Optie 3:

motor vervangen voor en andere,  dan heb je het risico dat hetelfde gebeurt. weinig kilometers betekent niet dat het blok in topstaat is!!


Ik zou zeggen: kiezen maar!

Bij optie 2 zeggen ze mij dat ik de cilinderkop dan krom rijdt,als hem dat al niet is.

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #50 Gepost op: ma, 19 jun 2006, 23:09:04 »
dan valt optie 2 dus af, simpel toch?
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #51 Gepost op: di, 20 jun 2006, 16:16:31 »
lijkt me stug.. De motor lekt niet heel veel olie, het is niet te merken in je oliepeil in ieder geval.

De kop trekt pas krom als hij te heet wordt(warmlopen van auto..) en daarna afkoelt tot omgevingstemperatuur. Ook moet er enige mate van bewegingsvrijheid zijn om krom te kunnen trekken. Door dat kleine olielekje gaat dat niet gebeuren denk ik.

Maar goed:

ik zou gaan voor optie 1. Je weet dat de koppakking nieuw is, ook andere randsystemen kan je inspecteren. Dan heb je iig de zekerheid dat met die delen alles in orde is.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #52 Gepost op: di, 20 jun 2006, 17:17:02 »
Nog even iets vermelden in optie 3.
Bij optie 3 kunnen we een blok kopen met : Nieuwe kop en kleppendekselpakking en een nieuwe distributieriem.
Volgens mij gedacht dan,is die blok toch wel in topstaat.
Volgens mijn gedacht,maar ik kan mis zijn.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #53 Gepost op: di, 20 jun 2006, 17:26:29 »
doe dat maar.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #54 Gepost op: di, 20 jun 2006, 18:04:41 »
Ik weet niet wat voor blok je in gedachten had, maar je gaat toch wel dicht bij die 350 eurie grens komen...
Bovendien zie ik nog steeds het voordeel er niet van, als je toch je blok eruit gaat halen (voor de wissel) kun je net zo goed je oude eruit halen en daarmee doen wat je wilt: koppakking/kop/distributieriem
Volgens mij bespaar je je daarmee de kosten van een nieuw blok. Daarbij weet je gelijk wat je hebt.  -dunno-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #55 Gepost op: di, 20 jun 2006, 18:18:25 »
Ander blok weet je niet wat je hebt. Bestaand blok weet je de onderhoudhistorie van. Dus gewoon de koppakking vervangen lijkt mij het goedkoopst.  -klus-

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #56 Gepost op: di, 20 jun 2006, 19:38:40 »
Ander blok weet je niet wat je hebt. Bestaand blok weet je de onderhoudhistorie van. Dus gewoon de koppakking vervangen lijkt mij het goedkoopst.  -klus-

De andere blok komt van men nicht haar vriend uit zijne polo dat per total gereden is,dus weet het er toch min of meer het fijne van.En een koppaking vervangen het goedkoopste?
Alleziens bij D'Ieteren in Vilvoorde niet die vragen hiervoor : 950 euro.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #57 Gepost op: di, 20 jun 2006, 20:03:57 »
Vervang het blok nou maar, je hebt de keuze toch al gemaakt.


iemand die 950 euro voor een koppakking vervangen vraagt kan je niet serieus nemen. de onderdelen kosten ongeveer 100,-. Meer dan een ochtend is een monteur er niet mee bezig.

P.S. ik doe het voor 700,- :)



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #58 Gepost op: di, 20 jun 2006, 20:06:41 »
Vervang het blok nou maar, je hebt de keuze toch al gemaakt.


iemand die 950 euro voor een koppakking vervangen vraagt kan je niet serieus nemen. de onderdelen kosten ongeveer 100,-. Meer dan een ochtend is een monteur er niet mee bezig.

P.S. ik doe het voor 700,- :)

Zou volgens enkele garages een ganse dag werk zijn.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #59 Gepost op: di, 20 jun 2006, 20:07:33 »
tja. dat kan. Ligt er net aan hoe hard je werkt..






in België?? -nana-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983