Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op za, 29 jan 2011, 15:22:04
-
Grom.. net een beetje onderdelen getracht los te halen, maar het wil niet echt lukken, behalve het kapotmaken van m'n handen..
Aangezien de kop eraf moet, moet de distributieriem eraf. Ik begrijp volgens het Olving-boekje dat dan de de V-snaar en krukaspoelie eerst verwijderd moeten worden, echter, het boekje beschrijft niet hoe. Kortom, hoe haal ik de poelie en de V-snaar los? Is dat uberhaupt te doen met ingebouwd motor van bovenaf, of wordt dat de auto opkrikken of op de brug zetten?
En tevens voor het lossen van de poelie moet zeker het merktekentje op de poelie in lijn staan met het merktekentje er tegenover?
Tevens zit de distributiekap verschrikkelijk in de weg.. die kan zeker pas verwijderd worden als de krukaspoelie, distributieriem, het nokkenastandwiel en de waterpomp verwijderd zijn?
Kortom.. Help!!
-
je hoeft alleen de kop eraf?
- Bout nokkenastandwiel los laten schrikken
- boutjes driemkap lossen (zijn er 2 of 3 die in de kop zitten, 1 daarvan tussen t nokkenastandwiel te vinden)
- zorgen dat merktekens gelijk staan met de markeringen (zowel nokkenastandwiel als krukaspoelie)
- driem eraf halen (eventueel waterpomp iets losdraaien om de spanning van de riem af te krijgen)
- nokkenastandwielbout lossen
- Nokkenastandwiel loswrikken
- kopje vrijmaken van aanbouwdelen(ontsteking, of enkel de verdelerkap, ligt eraan wat je ermee moet doen, Inlaat en uitlaat.)
- Eventuele kabeltjes (oliedrukschakelaars) afnemen (wel onthouden of fotgraferen welke waar moet)
- kopbouten lossen (binnen naar buiten werken, zoals beschreven in vraagbaak)
- kopje afnemen
en dan doen wat je wilt
Krukaspoelie hoeft enkel los bij werken aan driem (vervangen) of krukaskeerring (zit achter de krukastandwiel)
-
Indien dis.riem niet vervangen hoeft te worden:
dis.riem van nokkenastandwiel schuiven en tandwiel verwijderen.
Dan zit alleen nog de 'achterwand' van de dis.kap in de weg om de kopte verwijderen:
als die van plastic(*) is kun je h'm voorbij de nokkenas buigen.
*: ga ik gemakshalve even vanuit......Vincent is bezig met z'n NZ van z'n coupe?
-
Is volgens mij al eens aan de orde geweest.
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9778.msg292271.html#msg292271
-
je hoeft alleen de kop eraf?
- Bout nokkenastandwiel los laten schrikken
Hoe doe je dat? nokkenastandwiel vasthouden en kracht zetten? Of is er een truukje voor?
-
Vincent is bezig met z'n NZ van z'n coupe?
Correct.
Even over die distributiekap. Heb de 3 boutjes los. Als het nokkenastandwiel eraf is, kan je deze voorbij de nokkenas buigen, echter, de waterpomp houd de kap ook nog tegen, toch? Of zit die kap dan niet meer in de weg?
-
beste is een klein tooltje maken. zoort y vormig ding waardoor je 2 punten van het tandwiel vasthoud.
zoiets ongeveer, maar dan wat groter:
(http://www.m-gineering.nl/pensl.jpg)
Alternatieve methode: stuk pijp tussen t tandwiel en daarmee proberen tegen te houden (pijp moet je dan echt goed vashouden)
beun methode: driem goed vasthouden, vaste ratel erop (of een tstuk) en echt alleen ff tik geven dattie los kan komen. Zeer handig als je een kopje van de sloop moet plukken of een nokkenas of enkel t tandwiel
edit: kap driem die tegen de kop zit, kun je als je de boutjes op de kop los hebt, iets opzij duwen als het tandwiel eraf is (zoals sjon aangaf) Wil je hem er helemaal af, moet de waterpomp eruit.
-
Luchtsleutel....RRRRRRR => bout nokkenastandwiel los
NZ, dan praten we over plastic dis.kap => die buigt wel.
En zelfs die kun je verwijderen zonder koelwater te morsen -klus-
-
als je een luchtsleutel hebt, is dat natuurlijk ideaal ja
@sjon: verwijderen zonder koelwater te morsen? Tell me more?
-
Grrr.. morgen maar even een luchtsleutel meenemen van werk.
Riem is inmiddels los, alle aanbouwdelen op de motor ook, nu enkel nog dat £$$%! nokkenaswiel. De beun-methode van Rutger werkt bij mij echt niet. Dat ding zit muurvast!! Dan maar morgen met de luchtsleutel proberen.
-
riem erop laten als je dat tandwiel wil lossen, mocht je m per ongeluk verdraaien als je m lost, vinden de kleppen niet zo prettig ;)
-
Ik doe het nokkenas tandwiel meestal door een passende dop met verlengstuk door het tandwiel op het boutje van de kap te zetten vaak wil ie dan wel los.
-
das idd ook een methode, zelf geneens aan gedacht -thumbsup-
-
Dat is dé methode, naast luchtsleutel.
-
Dat is inderdaad ook een goeie..
Nooit aan gedacht inderdaad. Toch eerst maar de luchtsleutel proberen