Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op za, 07 jan 2006, 11:57:32

Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op za, 07 jan 2006, 11:57:32
Heren en Dames van het forum.
Ik zit met een probleempje. Al sinds enige tijd doen mijn achteruitrijlichten en mijn claxon het niet. Aanezien deze beide gezekerd zijn door zekering 9 leek het euvel vrij simpel: zekering vervangen dus.
Maar nu het volgende. Op het moment dat ik de zekering eruit haal en de nieuwe erin doe en de auto op contact zet, gaat de claxon voor 2 seconden aan en dan is het gebeurd, zekering weer kapot. Zo heb ik vanmorgen dus al vier zekeringen kapot gemaakt. Wat kan nu het euvel zijn? ergens teveel spanning ofzo? Er is naar mijn weten sinds jaren niks veranderd aan de achterlichten of de claxon dus wat kan er mis zijn?
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Serge op za, 07 jan 2006, 12:32:51
ouderwets sluiting ,meten is weten
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 07 jan 2006, 12:45:53
En voor je er een nieuwe zekering indoet en wil meten in ieder geval de claxon even loskoppelen? Suc6!
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op za, 07 jan 2006, 12:56:29
Probleem waarschijlijk gevonden: 2e achteruitrijlicht verkeerd aangesloten/doorverbonden, maar nu het volgende bijkomende probleem: (zit vandaag niet echt mee)
Wil ik mn kofferbak opendoen, gaat slot niet open!  -boehoe-
Sleutel gaat er wel helemaal in, alleen de kwartslag draaien wil niet! heb al WD40 gebruikt, maar tot nu toe nog geen succes!
iemand anders nog handige tips?
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: martijn op za, 07 jan 2006, 13:16:35
heb ik ook.. Ik probeer voorzichtig te draaien terwijl ik de knop indruk..

Na 3-4 keer proberen gaat hij open.
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Serge op za, 07 jan 2006, 14:16:40
kofferbak via binnen uit los maken
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op za, 07 jan 2006, 14:39:10
kofferbak via binnen uit los maken

hoe?
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 07 jan 2006, 15:17:45
Denk dat er een palletje afgebroken/ernaast geschoten is is in het slot zelf? Van binnenuit het slot openmaken, met bijvoorbeeld grote spijker, schroevendraaier of sterk ijzerdraad... Moet je even op pielen, denk ik. -klus-
Als dat het niet is zou je natuurlijk gewoon een beetje kunnen pielen met je sleutel (afwisselend knop ingedrukt, uitgeveerd, en de hoek van de sleutel lichtjes variëren... Wees voorzichtig met verbuigen/afbreken van je sleutel! )



Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Jorp op za, 07 jan 2006, 22:04:55
Achterbank plat gooien plastic kap van achterklep eraf trekken, PAS OP IN DE WINTER ZIJN PLASTIC DELEN ERG BREEKBAAR!!!!. Dan het palletje van de slot naar je toe trekken! Dat palletje zit best ver naar beneden!
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op zo, 08 jan 2006, 14:42:56
Het moge duidelijk zijn: ik en electronica gaan absoluut niet samen. Het volgende: probleem met zekering gevonden, draadjes van beide achteruitrijlichten waren niet goed aangesloten, veroorzaakte sluiting. Opnieuw aangesloten zoals het hoort, zekering vervangen. Getest, achteruitrijlichten doen het weer, zekering blijft heel. Maar.... als ik de auto op contact zet, gaat de claxon loeien  -dunno-
Kortom, heb ik nu nog steeds ergens sluiting of is de claxon naar z'n grootje? Als dit zou duiden op sluiting, waar moet ik dan meten?
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Mark op zo, 08 jan 2006, 15:16:26
Bij (kort-) sluiting springt je zekering er gegarandeerd uit.
Dat heb je nu dus inmiddels opgelost en kom je probleem nr.2 (weer) tegen, claxon blijft hangen/maakt ergens contact.

Zolang de claxon lawaai maakt isie wel in orde, denk dat je probleem meer in je stuur/sleepring zit.
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Wendy op zo, 08 jan 2006, 15:17:40
of schakelaar in stuur,trek je claxon dop los .en houd draadje van stuur weg
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Mark op zo, 08 jan 2006, 15:25:31
Dat zeg ik, GAMMA !
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op zo, 08 jan 2006, 16:07:45
update: claxondop los gehad, draadjes afgesloten van de claxondop, auto op contact, achteruitrijlampjes werken goed, zekeringen blijven heel en claxon doet tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut... heel irritant zeg maar.. :(

moet ik het dan verderop in het stuur zoeken? stuur dr af?

Sleepring is de ring direct achter het stuurwiel toch? volgens Ome edgar nummertje 4? gaan we dat eens lostrekken...



Edit: Stuur dr af, getoeter is over, kortom, het stuur maakt ergens contact, wat is nu de oplossing? Ander stuur regelen?



Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Serge op zo, 08 jan 2006, 17:00:18
jouw sleper komt normaliter alleenig tegen jouw messing ring op je stuur ,controleer deze anders ff verbuigen zodat ie wel goed past ,anders ff je handles van je knipperlicht en wis was installatie vervangen
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op zo, 08 jan 2006, 17:40:25
jouw sleper komt normaliter alleenig tegen jouw messing ring op je stuur ,controleer deze anders ff verbuigen zodat ie wel goed past ,anders ff je handles van je knipperlicht en wis was installatie vervangen

nog even voor de duidelijkheid: messingring op het stuur is dus die goudkleurige ring aan de achterzijde van het stuur waar de voedingskabel van de claxon op zit, toch?
en de sleper is het bronskleurige pennetje op de sleepring achter het stuur, toch?
Volgens mij is of de sleper, of die messingring verbogen, terugbuigen boekt niet echt resultaat. Wat kan ik het beste vervangen, de messingring of de sleper of beide?

Oh en, wat hebben de hendels van de wiswas en de knippers hiermee van doen trouwens?

In ieder geval vast bedankt voor de tips.
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Jaap op ma, 09 jan 2006, 08:38:50
jouw sleper komt normaliter alleenig tegen jouw messing ring op je stuur ,controleer deze anders ff verbuigen zodat ie wel goed past ,anders ff je handles van je knipperlicht en wis was installatie vervangen

nog even voor de duidelijkheid: messingring op het stuur is dus die goudkleurige ring aan de achterzijde van het stuur waar de voedingskabel van de claxon op zit, toch?
en de sleper is het bronskleurige pennetje op de sleepring achter het stuur, toch?
Volgens mij is of de sleper, of die messingring verbogen, terugbuigen boekt niet echt resultaat. Wat kan ik het beste vervangen, de messingring of de sleper of beide?

Oh en, wat hebben de hendels van de wiswas en de knippers hiermee van doen trouwens?

In ieder geval vast bedankt voor de tips.

Neen: sleepring is niet goudkleurig, maar koperkleurig :)

Hahaha

Maar goed:

contact pennetje zit op de hendels van je knipper/wiswas vast: Vervang je die hendels, vervang je daarmee direct ook de meenemer.

De claxon werkt ongeveer zo:



+ accu -->---Zekering ---->---Claxon-->---sleepcontactaanderuitenwisserhendel--->Sleepringstuur---claxon-knop-->--->---massa


Als je sleepcontact dus al reedsch massa maakt, dan gaat je claxon al af...
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op ma, 09 jan 2006, 14:49:26
Even voor de goede orde; het sleepcontact moet normaal gesproken contact maken met het koperen pennetje bij de hendels, dan gaat de claxon af. Naar mijn idee maakt de sleepring direct contact met niet alleen het koperen pennetje naast de hendels, maar met het hele metalen binnenwerk waar de hendels en dus ook het pennetje aan vast zit. Kortom, er is massa en de claxon begint te loeien.
Heb vanmorgen al het een en ander bijgebogen en toen leek het getoeter even over, totdat je aan het stuur gaat draaien, dan begint ie weer.
Ben het nu wel een beetje zat, al bij lokale garage geweest en die wist ook niet wat te doen. De rest van de middag nog maar eens verder klooien  -boehoe-

kofferdeksel is trouwens weer open, slotje zat iets vast, nu ff gedemonteerd (dat schroefje waar die mee vast zat..  zo zeg.. dat was echt vast... uitgeboord dus) en hij doet ut weer. Nu dus alleen die claxon nog.. -klus-
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Dennis op ma, 09 jan 2006, 15:09:10
Heb ik ook eens gehad met mijn polo 2 GT (RIP).
Bij een bepaalde stuurwielstand TOET!

Heel leuk tijdens het rijden -ja-

Zou het hele gedeelte schoonmaken, sleepcontactje afstellen, en beetje opnieuw vetten.
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op ma, 09 jan 2006, 15:32:11
Heb ik ook eens gehad met mijn polo 2 GT (RIP).
Bij een bepaalde stuurwielstand TOET!

Heel leuk tijdens het rijden -ja-

Zou het hele gedeelte schoonmaken, sleepcontactje afstellen, en beetje opnieuw vetten.

Zojuist uitgevoerd en schroefjes wat strakker aangedraaid. Het lijkt nu weer te werken (op hoop van zege) Nu is me alleen bij de claxondop van het stuur het pennetje aan de binnenzijde voor de bruine draad afgebroken. Mocht iemand nog zo'n dop met beide pennetjes over hebben, laat me dan ff weten.. oja.. het gaat om zo'n dik stuurtje uit een GT-geloof ik.
Bedankt voor alle tips tot zover

EDIT: nog 1 klein kort vraagje mbt tot het kofferbakslot. Een klein stukje van een uitgeboorde schroef bevind zich nog in het slot, hoe boor ik dit laatste stukje het beste uit zonder het schroefdraad te beschadigen? zijn daar nog tips voor of gewoon dun boortje nemen en hopen op het beste?



Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: martijn op ma, 09 jan 2006, 17:08:08
als je met een boortje (handboor of kolomboor) in een gat met schroefdraad bezig gaat waar nog resten van bouten/schroeven inzit, beschadig je met 99%kans de schroefdraad.. De boor gaat niet in de schroef, maar vaak naast de schroef, dit omdat de bovenkant van het afgebroken deel niet vlak is.

Je kan het proberen, maar makkelijk wordt het niet
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Serge op ma, 09 jan 2006, 18:57:02
kan wel .ff met centerpoint midden aan tikken .dan met boortje 2,5 voor boren en dan als het m6 is met 5 uitboren ,daarna tap m6 er door heen et voila
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Mark op ma, 09 jan 2006, 19:40:38
withstupid
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: martijn op ma, 09 jan 2006, 22:01:04
tja, maar vind het midden van het gat maar eens met een centerpoint..
een afgebroken bout heeft een breukvlak wat zeker niet vlak is.  Het originele schroefdraad en het zelfgetapte schroefdraad komen nooit  overeen.  
Alleen in een draaibank krijg je een goed resultaat, met de hand gaat dat niet lukken.
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Mark op ma, 09 jan 2006, 22:25:33
No offence, maar je benadert het probleem nu wel heel erg negatief.  

Tuurlijk... soms functioneert het gewoonweg niet.
En "if all else fails", kun je er altijd nog een helicoil indraaien natuurlijk. -klus-
Maar ik weet uit ervaring dat het meestal WEL goed gaat.


Waar de draaibank in dit verhaal past is me btw niet helemaal duidelijk. -dunno-



Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Serge op ma, 09 jan 2006, 22:48:44
1 goed oog en vaste hand ,gaat veel goed ,hoe denk je anders dat ik regelmatig tapeindjes uit cylinderkoppen haal .
das pas echt kut ,tapeindje van 10,9 ijzer en kop van aluminium  -klus-
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: martijn op ma, 09 jan 2006, 23:16:50
haal je dan het afgebroken deel van het boutje uit de kop?
of:

boor je het 'uit' en tap je nieuw draad in het deel waar eerst het afgebroken boutje zat?

BTW:

@Mark: als je toch een bestaand gat (waar iets in is afgebroken)precies in het midden verder uit wilt boren, dan is een draaibank een van de meest nauwkeurige middelen toch?
Deel in de draaibank ( 4klauw denk ik..)
Je klokt het bestaande  gat(met schroefdraad) uit, daarna boor je met 2- 2,5 of 3 mm een gat (precies) in het midden van het gat, en kan je daarna met 5 mm op maat boren.

Met een M6 tappie heb je dan schroefdraad in het gat dat precies aansluit op het oude schroefdraad.

Correct me if i'm wrong (dan begrijp ik iets niet namelijk)



Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Jaap op di, 10 jan 2006, 08:34:11
Nou ben ik geen held met de draaibank, maar een kofferbakslot inspannen.. dat gaat mij zeker niet lukken.

Cylinderkop idem niet.


Met een kolomboor en een goede houder.
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: patrick86c op di, 10 jan 2006, 09:22:58
@martijn,dan heb je wel een HELE GROTE  draaibank nodig voor een cilinderkop.

@ serge, niet alleen cilinderkoppen,weet je nog die g40 remklauw van mijn nog??
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: martijn op di, 10 jan 2006, 11:21:31
ik heb het ook over een kofferbak slot unit...
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: patrick86c op di, 10 jan 2006, 12:52:50
na und,die past ook niet gemakkelijk in een draaibank.
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: martijn op di, 10 jan 2006, 14:04:49
4klauw, past makkelijk.
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Dennis op di, 10 jan 2006, 15:07:48
4klauw, past makkelijk.

...
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Mark op di, 10 jan 2006, 18:26:05
4klauw, past makkelijk.

Tuurlijk, tzal heus wel gaan...maar heeft Vincent ook een draaibank met 4-klauw thuis staan ? Waarschijnlijk niet....   -hug-
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Serge op di, 10 jan 2006, 18:35:58
martijn ben je metaal bewerker of doe je als of ? -uitlachen-  -uitlachen-

een draai bank is leuk ,maar in een kop kun je beter met de hand uit de voeten .of een freesbank .veel succes als je een cylinderslot van een kofferklep fartsoenlijk wilt inspannen in een draaibang ,bankschroef gaat beter
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Wendy op di, 10 jan 2006, 21:21:10
withstupid  , spullen zijn leuk maar je moet niet overdrijven...
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: martijn op di, 10 jan 2006, 21:53:28
Tja, ga dan maar beunen met een boormachine en bankschroef.

Als je de tijd neemt en het slot goed inspant, dan krijg ik met een draaibank zeker een goed resultaat. Ik ben geen metaalbewerker van beroep, maar ben wel instructeur in de werkplaats hier op de TU delft.. Heb dus vaak genoeg achter een draai of freesbank gestaan om te weten waar ik over praat.

En nog even voor de goede orde: ik heb nooit beweerd dat ik een tapeind uit een cilinderkop verwijder dmv een draaibank!
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Mark op di, 10 jan 2006, 22:39:40
Tja, ga dan maar beunen met een boormachine en bankschroef.


Heb helemaal niks met beunen te maken.

Citaat
Als je de tijd neemt en het slot goed inspant, dan krijg ik met een draaibank zeker een goed resultaat.


Absoluut, alleen niet erg praktisch als oplossing voor medeforummers.

Citaat
Ik ben geen metaalbewerker van beroep, maar ben wel instructeur in de werkplaats hier op de TU delft.. Heb dus vaak genoeg achter een draai of freesbank gestaan om te weten waar ik over praat.

Ik ook

Citaat
En nog even voor de goede orde: ik heb nooit beweerd dat ik een tapeind uit een cilinderkop verwijder dmv een draaibank!


Staat genoteerd  -thumbsup-



Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Dennis op di, 10 jan 2006, 22:51:02
Tis maar net wat je tot je beschikking hebt.
De kans op 100% resultaat lijkt mij met een draaibank idd hoger.

Maar we dwalen af  -off-  -hug-
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Mark op di, 10 jan 2006, 22:53:34
Vincent is inmiddels al afgehaakt volgens mij :)
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Vincent op di, 10 jan 2006, 23:36:36
Idd :)

Voordat deze discussie begon had ik mn slot al vernaggeld aangezien ik serge's eerste methode al aan het uitvoeren was voordat ik zijn reply las, en dus de centerpoint ff niet gebruikt had, kortom, boortje is iets scheef gegaan en schroefdraad beschadigd (was te verwachten) maargoed, jorp regeld ff een ander slotje voor me, dus komt goed!  -thumbsup-

En over de enigzins verhitte discussie hiero: een draaibank zal misschien DE oplossing zijn voor het uitdraaien van tapeindjes, maarreuh.. ik heb dr geen thuis staan helaas..
In ieder geval weer ontopic: kofferbakslot wordt gefixt, zekeringen zijn allang gefixt.. alleen de claxon heeft nog eens kuren, maar denk gewoon dat het een kwestie van schoonmaken en goed smeren is.. alles zal goedkomen!  -klus-
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Mark op di, 10 jan 2006, 23:49:09
-thumbsup-
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 10 jan 2006, 23:59:04
En dan te bedenken dat dit topic "probleem met de zekeringen" heet...!
Vincent, als je het nieuwe slot hebt, en het lukt je om dat goed af te hangen/te laten vangen, vertel mij effe je trucje(s) alsjeblieft?!
Moet de klep van m'n 2 soms wel 5x dichtgooien voor-ie 'm pakt...  -wanker-
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Wendy op wo, 11 jan 2006, 12:09:38
een echte polo sluit nooit in 1 keer...

hier dan
Titel: Zekeringen, Claxon en Kofferbakslot
Bericht door: Serge op wo, 11 jan 2006, 18:48:07
leuk een hout draaibank