Het Polo86c Register

Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: The_Maxx op do, 07 apr 2011, 22:58:37

Titel: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 07 apr 2011, 22:58:37
Ik ben op zoek naar de dimensies, dus de afmetingen van de verschillende veerpootbruggen voor polo86c.
Reden hiervoor is dat ik misschien zelf veerpootbruggen wil gaan maken een keertje. Achterzijde als eerste try-out (meest simpele)

Wat wil ik precies weten:
achter: onderlinge afstand tussen de veerpoten (gaat ik zelf opmeten) maar is het verstandig om hier een verstelling tussen te doen dmv een draadeind? Ik zie namelijk dat sommigen het wel hebben en anderen weer niet. Daarbij ben ik benieuwd naar wat de beste plek ervoor is. Helemaal bovenaan, of zo laag mogelijk? Of op een bepaalde hoogte vanaf de bovenkant van de veerpoot gemeten?

voor: Afstand tussen de veerpoten (meet ik uiteraard zelf weer op) Maar dan wanneer de veerpootbrug meeloopt met het schutbord.

Voor-onder: afstand tussen de draagarmen en de hoek waar deze onder staan. Afstand kan ik zelf meten, maar de hoek dus niet.

Tevens heb ik een vraag of het een goede optie is om een soort sub frampje aan de onderzijde te maken welke loopt tussen de draagarmen en van de draagarmen naar de (toekomstige)wellemsblokken en daar vervolgens ook weer een stuk tussen. Of beide onafhankelijk van elkaar laten zitten maar wel tussen beiden een brug. Originele stabistang blijft sowieso behouden.

Aub geen reacties van: komt ie weer met zijn rare plannen. Ik wil graag normale reacties. Ik ben echt niet de eerste die zelf veerpootbruggen wilt maken. Ik heb er al flink op google naar gezocht en mensen die het zelf gemaakt hebben, zelfs zonder laswerk. Het wordt niet veel gedaan, maar het lijkt me leuk om te doen.
Kom ook niet aan met: leer eerst maar eens lassen. Dat komt tzt wel. Dit is enkel voorbereiding.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Martin op do, 07 apr 2011, 23:33:44
Komt ie weer met zijn rare plannen :)

Zoek maar eens op cupframe, de hoeken kan je helemaal niet opmeten dat kan niemand hier. En dat draadeind is om de boel op spanning te zetten, maar wanneer netjes op maat gemaakt niet nodig.

Sorry, maar dit is gewoon pure forum vervuiling. -locked- Als ik voor ieder idee dat ooit eens uitgevoerd gaat worden een topic moet openen dan zit ik binnen de kortste keren ook op 3788 berichten.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 07 apr 2011, 23:39:32
je mag het best vervuiling vinden. Dat is jou mening.

Bedoeling is om iig de achterste veerpootbrug zelf te maken. Omdat dit een van de makkelijkste is. En materialen hoeven niet duur te zijn ervoor.
Subframepje aan de onderkant komt er wellicht ook wel. Of een deel ervan.

Hoezo zouden die hoeken niet kunnen worden opgemeten? Er bestaan al cupframes en ook veerpootbruggen die ook vooraf zijn berekend. Dus die hoek moet ergens bekend zijn.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 07 apr 2011, 23:54:02
1) Je hebt zelf een Polo?
2) Je hebt een meetlint?
3) Je hebt de maten die je zoekt?

-dunno-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap van der Vegte op vr, 08 apr 2011, 00:00:28
Niet om je aan te vallen, maar ik denk dat je niet heel veel aan de maten hebt. Je kan het beste op maat maken op de auto. Anders moet je eerst een las-mal gaan maken en dat gaat je nog vies tegen vallen.

Hoe ik te werk zou gaan met dit soort dingen:

Eerst de bevestigingen maken en vanaf de bevestiging je buizen etc gaan aanpassen. Zo heb ik ook zelf mijn uitlaat gemaakt. Gewoon beginnen vlak na de spaghetti en dan steeds een stuk buis er bij aan en met een stift af tekenen waar je de flex in moet zetten en waar een hoek moet komen.

Je kan eventueel met een stuk beton-gaas-draad of iets dergelijks een soort vorm-mal kunnen maken, zodat je een beetje weet welke hoeken etc je moet gebruiken
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op vr, 08 apr 2011, 00:06:36
Veerpootbruggen zelf maken is dus beter gewoon ook aanpassen aan de auto. Dat is me al duidelijk. Ik kan me wel vinden in het verhaal van jaap hierboven.

Maar de positie van de veerpootbrug achter. Daar vind ik niet veel van. Ik zie ze meestal vrij hoog zitten, maar anderen hebben hem weer heel laag. Wat is hier het verschil in en wat is de beste positie ervoor?

En vooraan, beter een soort cupframpje die de 4 delen met elkaar verbind (dus draagarmsteunen en stabisteunen) of de 2 onderling (dus draagarm met draagarm en stabisteun met stabisteun) ook al voldoende zijn?

Het gaat er in mijn ogen om dat het functioneel is. niet alleen voor de looks dus.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 08 apr 2011, 00:20:36
Achter lijkt me ideaal om zowel boven als beneden te doen. Denk ook aan het vlak van de Derby/Classic/Sedan die veel extra stijfte geeft... Eigenlijk zou een kruisconstructie dan het stevigst zijn.
Je wil in ieder geval eventuele beweging in links-rechts-richting voorkomen/tegenhouden. 1 brug helpt al erg, en dan natuurlijk zo hoog mogelijk, want lager is de kofferbakbodem al je wapen tegen zijdelingse bewegingsvrijheid?
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op vr, 08 apr 2011, 00:25:16
2 veerpootbruggen achter is nog niet zo'n groot probleem denk ik. Een kruis zou idd beter zijn, net zoals een rolkooi, maar dat gaat me net een stapje te ver. Vooral omdat ik voor een clean look ga. Van buitenaf zul je (afgezien van de verlaging en de velgen (niet mogen zien dat het geen standaard auto is. Ik probeer dat nu al zoveel mogelijk te doen. heb niet voor niets speakers op de originele positie NAAST de hoedenplank gezet en niet erin, zoals vaak wordt gedaan door leeftijdsgenoten. (nota bene zelfs de hoedenplank met speakers die erin zat weggemieterd en een nette ervoor teruggeplaatst)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op vr, 08 apr 2011, 00:26:35
Ik zou voor die prijs waarvoor ze te koop staan die standaard bruggen niet proberen na te maken  -gert- -dunno-
Custom is altijd interessant  -klus-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op vr, 08 apr 2011, 00:27:27
standaard bruggen zijn vaak alu, iig de goeiekope. Ik ga wel voor staal in dit geval.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 08 apr 2011, 00:27:59
Heeft een 2F nog een metalen plaat aan de achterkant van de rugleuning van de achterbank? Anders die met een paar lasjes vastzetten aan de veerpoot-domen en je bent klaar... Ultra sleeper/niet aangepaste look?!  -naughty-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op vr, 08 apr 2011, 00:29:32
haha ja dat heeft ie, maar die gaan we niet vastlassen natuurlijk :P Dan kan ie niet meer naar voren klappen ;)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 08 apr 2011, 00:37:10
"Kiezen is de helft verliezen..."
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Der Ghopmeister op vr, 08 apr 2011, 05:40:17
http://www.biesheuvel.nl/store/product/7429/vw_polo_ii_iii_1_0__1.3__s_86c

Als je t goed wilt hebben koop dan gewoon die hierboven of een van wiechers
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: KoenG40 op vr, 08 apr 2011, 10:43:21
Heb ze jaren geleden gekocht bij Stroeve.

Ongeveer dit:

voor-boven: http://www.stroevemotorsport.nl/Veerpootbruggen/34162-VW-Polo_II-Wiechers-Veerpootbruggen/

voor-onder: http://www.stroevemotorsport.nl/Veerpootbruggen/34164-VW-Polo_II-Wiechers-Veerpootbruggen/ (maar dan in aluminium - wel zo'n rechte overigens, dat kon nadat de kat een beetje naar achteren was geplaatst


achter: http://www.stroevemotorsport.nl/Veerpootbruggen/34170-VW-Polo_II-Wiechers-Veerpootbruggen/ (makkelijk demontabel voor als je 'ns iets groots moet meenemen)

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op vr, 08 apr 2011, 11:23:45
volgens mij een hoop lucht.

geen alu, want staal is sterker......

als je dat verschil nodig hebt tijdens dag dagelijks gebruik dan hoop ik dat aan die brug een hele kooi zit.
Je zit dan namelijk waarschijnlijk in een behoorlijk ongeluk verwikkeld....

Een hoop gedoe. Maar goed. Je wens om het zelf eens te proberen is natuurlijk lovenswaardig.
Los van de zin of onzin er van.

Als dan zou ik em bovenin zetten. Lijkt me, met mijn Havo natuurkunde, het zinvolst aangezien de arm het grootst is vanuit de bevestigingspunten achteras gezien (volgens mij het punt van waaruit je de werking van de materialen berekent.....)

Maar goed.

Jaap zijn voorstel is het zinnigst denk ik.

Bevestigingspunten maken en dan gewoon meten....  -dunno-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: KoenG40 op vr, 08 apr 2011, 12:43:46
(...)
Als dan zou ik em bovenin zetten. Lijkt me, met mijn Havo natuurkunde, het zinvolst aangezien de arm het grootst is vanuit de bevestigingspunten achteras gezien (volgens mij het punt van waaruit je de werking van de materialen berekent.....)
Maar goed.
Jaap zijn voorstel is het zinnigst denk ik.
Bevestigingspunten maken en dan gewoon meten....  -dunno-

Zo is het bij mijn Polo ook gedaan:
1. alu veerpootbruggen in standaard maat voor 2F Coupe gekocht bij Stroeve;
2. met passen en meten bepalen wáár de bevestigingspunten moeten komen;
3. op uitgemeten plaatsen gaten boren en/of bevestigingsmoeren lassen;
4. bruggen monteren.

t.a.v. achterste veerpootbrug:
Klem eens zo'n verstelbare douchegordijnstang tussen de bovenkant van de achterste veerpoothuizen.
Teken dan op die stang af hoever die is 'ingedrukt'.
Rij dan je linker of rechter achterwiel op een flinke verhoging en teken opnieuw af.
Dan zie je al gauw hoeveel mm L-R beweging er optreedt.

t.a.v. veerpootbrug voor-onder.
Als de standaard kat onder je auto zit heb je meen ik een stang met een v-vorming middendeel nodig ----v----
Dan houd je niet veel bodemspeling over. Bij mijn auto zite een kleinere kat wat verder naar achter.
Zodoende kon er een rechte --------- onder
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op vr, 08 apr 2011, 12:48:30
Als je bij de aluminium buis een dikkere wand hebt, kan deze al snel stijver zijn dan een stalen variant. -thumbsup-
Staal en aluminium is er in soorten, je vergelijkt al snel appels met peren :)

@ Roel; Idd alleen boven plaatsen, de onderste heeft geen/weinig nut omdat daar de bodem voor stijfheid zorgt. Bovenin de veerpoten komen de grootste krachten (en dus verplaatsingen). Met een veerpootbrug beperk je de beweging van de hele constructie = stijver geheel.

Een veerpootbrug is stijf vanwege zijn vorm (ronde buis), een classic paneel vanwege vorm en aanhechting (vlakke plaat met verstijvers die over de hele lengte tussen de veerpoothuizen zit).


@Rutger; er komt, zoals Jaap aangeeft, meer bij kijken dan een paar stukjes staal en een lasapparaat. Het is niet voor niets dat Arno de boel heeft laten lasersnijden én er een complete polo voorkant voor gebruikt heeft om alles netjes passend te krijgen. Een veerpootbrug aan de achterzijde is wel het meest simpele apparaat, zoals Geert aangeeft; pak je meetlint  -hitit-

Volgens mij is een veerpootbrug zo goedkoop, dat het de moeite niet waard is om zelf te maken. Je hebt geen apparatuur om het (nauwkeurig) te maken, je hebt geen lasapparaat en je moet er dan ook nog een laagje verf over doen om 't netjes te krijgen. Kost een hoop tijd, levert je waarschijnlijk een slecht passende, minder goed afgewerkte veerpootbrug op.  -2cents-


Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Bas op vr, 08 apr 2011, 12:58:26
Weer een nuttekoze topic zie ik,alles honderd keer vragen en dan toch maar niet doen.

Dat zie je verkeerd Patrick, Rutger spaart alle klusjes op om het in één keer allemaal goed te doen.
Respect als dat lukt, maar eerst zien dan geloven -thumbsup-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Hanf op vr, 08 apr 2011, 17:08:34
Als je alles optelt wat die dingen kant en klaar kosten loont het zich al niet om em zelf te gaan maken. Meestal zijn die dingen ook gecoat als je ze koopt en dat heb je als je ze zelf maakt ook niet......

Met alles respect heb vaak 't idee dat Rutger dingen zelf wil proberen omdat ie financieel niet altijd de middelen heeft om iets gewoon te kopen. Op zich niets mis mee, máár dan zeg ik op mijn beurt spaar wat langer en koop iets kant en klaar dan loop je ook geen risico -thumbsup-


Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op vr, 08 apr 2011, 17:31:51
Kant en klaar zijn ze misschien goedkoop, en 2e hands ook. Maar ik vind het leuk om zelf iets te doen. Niet alles laten doen door een ander of gewoon standaard spul kopen. Ik gebruik uiteraard wel al jullie tips. Veerpootbrug achter dus eigenlijk zo hoog mogelijk. Vooraan wil ik er graag een die netjes met het schutbord meeloopt (niet zoiets als koen dus laat zien) Ik heb er namelijk wel al een gehad, maar nooit gemonteerd en weer doorverkocht, juist omdat deze recht was. En dat is misschien beter qua stabiliteit. Maar ik vind het gewoon niet netjes staan, en daarbij dek je veel spul af, voor een beetje onderhoud zit ie dan in de weg (althans, die wat ik had) Die was trouwens wel makkelijk te maken, niet verstelbaar, gewoon 2 plaatjes voor over de veerpoten en een stuk buis ertussen. Bijna net zo makkelijk als de achterste zo ongeveer.

@Bas: ik spaar idd veel op. Ik moet eerst alles compleet hebben voor ik iets ga toepassen. En stapsgewijs. Zoals ik nu dus langzaam de plasticdelen aan het verzamelen ben, en straks alles in 1x kan plaatsen.

Veerpootbruggen zullen daarentegen wel in stages gaan.


Vraag voor de mensen met sterkteleer en materiaalkennis: RVS pijp, als ik die aan het uiteinde een stuk door midden zaag, en vervolgens die 2 kanten van elkaar af sla Zodat het bevestigingspunten kunnen worden. Wat voor risicos brengt dit met zich mee? Als ik zoiets zou doen blij plastic (ff als voorbeeld) weet ik zeker dat die doorscheurt op die plek.

Is dit bij RVS/staal/ijzer ook het geval, of is hier de kans kleiner op, of zelfs helemaal niet aanwezig?

Ik kan ook 1 buis aan 2 kanten platslaan en allebei de kanten de andere kant op laten wijzen, maar dit doe ik dan liever niet.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: patrick86c op vr, 08 apr 2011, 18:10:00
Ga dan maar eerst eens sparen voor een lasapparaat waar je ook RVS mee kan lasen.
Maar waarom pak je dan geen buis waar bij je op het uitende 2 kleine pijpjes last die dan vervolgens boven op je achterveerpoten kan monteren.
Of tewel zoal OMP dat heeft.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op vr, 08 apr 2011, 18:14:54
Dan vraag ik me af wat beter is. helemaal bovenop, dus de veerpoten met elkaar verbinden. Of ertussen, dus op het plaatwerk. Uit natuurkundig oogpunt, zoals roel al aangaf, lijkt me het laatste. Maar dan zou de kas zelf nog kunnen torderen? (of heb ik dat mis?)

RVS is een mogelijkheid, niet dat ik dat gebruik. Ik noemde enkele voorbeelden.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op vr, 08 apr 2011, 18:22:23
Over dwars torderen bedoel je?
Dat hoop ik niet.
Vanuit mijn gezond verstand denkend zit daar genoeg stevigheid in.
Maar bovenop wordt veelal niet op één punt vastgezet maar op meerdere punten (zie de voorste brug) Dus als al....
Maar goed. Nogmaals:
Bij dagelijks gebruik is dit als pissen tijdens een moesson.

Als je dat verschil nodig hebt is dat het minste van je problemen....

Over het algemeen zit hij er tussen en dat blijkt voor alle anderen voldoende te zijn. Dus waarschijnlijk voor jouw 2f ook  :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op vr, 08 apr 2011, 18:41:53
Dan vraag ik me af wat beter is. helemaal bovenop, dus de veerpoten met elkaar verbinden. Of ertussen, dus op het plaatwerk. Uit natuurkundig oogpunt, zoals roel al aangaf, lijkt me het laatste. Maar dan zou de kas zelf nog kunnen torderen? (of heb ik dat mis?)

RVS is een mogelijkheid, niet dat ik dat gebruik. Ik noemde enkele voorbeelden.

Lezen Rutger... Staat al in mijn post vermeld.

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: KoenG40 op vr, 08 apr 2011, 18:58:22
(...) Vooraan wil ik er graag een die netjes met het schutbord meeloopt (niet zoiets als koen dus laat zien) (...)

Ter info: die plaatjes op verkoopsites als die van Stroeve kloppen niet altijd helemaal.
Heb Stroeve daar destijds over gebeld - en kreeg keuring zo'n gebogen exemplaar (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg313684.html#msg313684)  -thumbsup-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op vr, 08 apr 2011, 19:09:04
Ter info: die plaatjes op verkoopsites als die van Stroeve kloppen niet altijd helemaal.
Heb Stroeve daar destijds over gebeld - en kreeg keuring zo'n gebogen exemplaar (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg313684.html#msg313684)  -thumbsup-

Zo eentje heb ik ook, maar die van jou heeft een scherpe knik, waar die van mij weer meer een bocht is en verstelbaar..

(http://i1009.photobucket.com/albums/af211/FalleNk810i/Inlaat%20en%20gasklephuis%20NZ/DSC_2230.jpg)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op vr, 08 apr 2011, 19:10:41
Die ronde vorm introduceert een zwakke plek, eeen rechte buis is het meest functioneel omdat die veel beter tegen  buiging bestand is.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: KoenG40 op vr, 08 apr 2011, 19:11:23
Zo eentje heb ik ook, maar die van jou heeft een scherpe knik, waar die van mij weer meer een bocht is en verstelbaar..

Die van jou heeft idd mooiere pasvorm  -thumbsup-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op vr, 08 apr 2011, 19:12:42
Die ronde vorm introduceert een zwakke plek, eeen rechte buis is het meest functioneel omdat die veel beter tegen  buiging bestand is.

Klopt, maar voor straatgebruik is het meer als zat -sturen-
En ik heb er nu al gemak van gehad bij het omwisselen van mn inlaatstuk.

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: richard-polo op vr, 08 apr 2011, 19:27:42
die van JJ is ook te verstellen en die van koen niet -klus-
je kunt ook zelf wat beugeltjes maken en vastlassen aan de kas zodat je die ronde gekke dingen niet hebt op je veerpootschotel, stukje alu of staal halen bij handel en die stuk draadeind en bout ertussen fiksen en klaar is je veerpootbrug..
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: patrick86c op za, 09 apr 2011, 08:28:29
 -hitit-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 00:30:32
even op onderzoek gegaan. Ik kom redelijk wat zelfgemaakte veerpootbruggen tegen in diverse vormen.

1.
Deze is het meest simpele:
(http://img112.imageshack.us/img112/5425/afbeelding1331ze9ml.jpg)
Bij wijze van zou je zelfs het vlakke stuk gewoon rond kunnen laten. Buis met 2 gaten erin, en klaar. Cheap ass. maar of het werkt is vraag twee. ik heb zelf het idee van niet. Wat zeggen jullie erover?

2.
ook niet al te lastig
(http://i953.photobucket.com/albums/ae15/dazingaz/95%20Pontiac%20Sunfire/004.jpg)
buis met uiteinden platgeslagen en op het staal van de veerpoten gebout. Dit kan natuurlijk ook op de schokdempers zelf. In dit geval kan de brug dubbel worden uitgevoerd en daartussen nog worden verbonden, zonder hier laswerk aan te verrichten (gaten in beide buizen en een tussenbuis met inkepingen op maat gemaakt, lange bout erdoorheen en het zit)
Wat ik me alleen afvraag is, als je dus de uiteinden platslaat, kan dit, bij het rollen van de kas niet gewoon meegeven, waardoor dit dus totaal geen nut heeft? Ik zie namelijk ook voorbeelden van profi veerpootbruggen die ongeveer op dezelfde manier zijn gemaakt. Hetzij met een pest platgedrukt ipv een hamer. Met een beetje buigwerk zou deze zelfs tussen de draagarmen kunnen, en dan dubbel uitgevoerd.

3.
vierkant profiel
(http://i38.tinypic.com/2vwb6mc.jpg)
Zelfde principe als de eerste, maar dan met een vierkant profiel. Hierbij nog een andere mogelijke optie: hetzelfde idee als deze foto maar dan omgedraait, waarbij het profiel dan tussen de veerpoten valt (dus geklemt, geeft weer wat extra stevigheid) Of 2 plaatjes op het profiel gebout, waardoor het profiel niet verzwakt, maar je wel nog steeds de boel vastzet aan de schokdempers (of kas)

Ik hoop dat iemand me wat meer over deze mogelijkheden kan vertellen. Voordeel van deze 3: geen laswerk nodig.
 Maar zouden deze opties daadwerkelijk zinvol zijn?
Aub als je over een idee praat, vermelden welke (dus het nummer) dan is het voor mij wat duidelijker.

noot: als de fotos niet werken even rechtsklik, link kopiëren naar je adresbalk ;)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 00:44:38
Sorry, maar wat een afzichtelijke dingen..
Als je zoiets zelf van plan bent dan zullen er vast zat oplossingen zijn zonder te lassen, maar of het echt kwaliteit is en het er fatsoenlijk uit gaat zien zonder de kosten van een ontworpen veerpootbrug te overschrijden.. denk ik NEE!
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 00:47:33
de afwerking van deze 3 is niet om over naar huis te schrijven. Maar als je het goed doet, kan het wel mooi gedaan worden. Alleen die vierkante vind ik wat minder netjes uitzien.
Hopelijk kan iemand met kennis van materialen oordelen of dit soort oplossingen zinvol zijn, of totally useless.

Mijn doel is overigens niet om zonder lassen te gaan werken. het is een mogelijkheid die ik afweeg.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 00:50:36
Oja, van de 2e vond ik nog een foto, hij hoeft echt niet op te vallen:
http://www.misnblu.com/BattRelo__8_.jpg
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Der Ghopmeister op ma, 11 apr 2011, 05:35:04
sinds wanneer kun je zelf lassen dan -dunno-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Hanf op ma, 11 apr 2011, 06:31:46
Vind het allemaal geen porum -gert-
Als je gaat kijken hoe ze in elkaar zitten heeft het volgens mij geen nut. De krachten komen namelijk nu precies te staan op de dunste punten en bij ze allemaal zijn dit de uiteindes. Deze zijn (naar mijn idee) allemaal te dun, want het idee van zo'n ding is wringing van het chassis tegen te gaan. Hoe dunner je het materiaal maakt hoe makkelijker het weer wringt. Vooral bij die laatste met die dunne alu -dunno-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 06:36:17
waarom maak je het jezelf zo moeilijk?  -dunno-
deze constructies zien er niet uit en hebben waarschijnlijk niet het gewenste effect.
die veerpootbruggen kosten echt geen reet, je kunt beter te tijd die je naar deze constructies zoekt besteden aan het zoeken naar een mooie betaalbare veerpootbrug
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op ma, 11 apr 2011, 08:01:59
 withstupid

nogmaals: het zelf willen proberen vind ik lovenswaardig.
Maar bovenstaande opties..... brrr
Op het uiteinde van de stang? Succes. Ik denk niet dat 6000 km (tot je volgende mijlpaal) goedgaat. Te veel werking er op te ver van een vast punt denk ik zo.
Die tweede variant is al helemaal erg. Het zal vast wat doen maar de stevigheid van een ronde buis haal je er al meteen uit.

Kijk gewoon naar een goede originele. Er is vast een reden waarom ze zo maken.
Wil je het dan nog namaken. succes. Ben benieuwd naar de verslagen.  :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 09:48:52
Op volksforum heeft ook iemand zelf een veerpootbrug gemaakt omdat:

Citaat
heb dit zo gemaakt omdat ik die verkijgbare bruggen te dun vind allemaal

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8LAQSECF.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPMIN3UY.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHUQO74M.jpg)

(http://1.bp.blogspot.com/-hEywlNJEUbE/TaCmSnfwhAI/AAAAAAAAAMw/jN68wWwUuxM/s320/dhedhdhdf.JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-_LbGWO9cGH8/TaCmS2TlLkI/AAAAAAAAAM4/_pvLw1l88S4/s320/hggteui.JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-JejK0rhkcf8/TaCmTPD0TqI/AAAAAAAAANA/igXe6iUb4Zk/s320/fhnrfth.JPG)

Hieruit zie je dus gelijk al duidelijk het verschil tussen gelaste bruggen en die bruggen van dat gebogen hobby ijzer.

Rutger, bespaar je de moeite en koop en goede, of doe het goed.. geen buizen platslaan enzo
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: sprint26 op ma, 11 apr 2011, 09:57:37
Voor straatgebruik zou ik inderdaad mij ook de moeite sparen rutger, achter is redelijk makkelijk te maken. Maar je wilt de lat zo hoog leggen en dat zie ik voor het gebruik op straat niet zo zitten. Ga dan all the way. Ik Denk dat je daar afwegingen moet maken tussen het ooglijke en het functionele. Je wilt dat het bv mooi is maar de brug mag niet recht zijn en moet met het schutbord meebuigen. Dan heb je inderdaad een minder sterk punt. Maar wil je het maximale dan zet er ook een kooi in die door je dash naar de V +A poten gaat en zet tussen de poten een rechte stang. Je kunt natuurlijk ook een veerpootbrug maken die je weg kunt nemen bij het bijvullen van je vloeistoffen :) . Dit heb ik gedaan, werking is goed alleen misschien niet op en top netjes.

Ik zeg gewoon een nette 2de handse brug scoren  -thumbsup-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 11:25:36
en nog niemand die echt kennis van zaken heeft (sterkteleer e.d.) die gereageert heeft. Ik begrijp jullie punt wel. maar ik wil graag dat iemand met kennis van constructies en materialen reageert.

@ ghopmeister: lees post 1, ik heb gezegt kom niet aan met je kunt toch niet lassen, dus kom er ook niet mee aan aub.
@hanf: Er bestaan ook profi veerpootbruggen met die platte uiteinden, dus waarom zou dit dan niet werken? Die laatste is voor het idee, niet het materiaal. Heb je trouwens gezien hoe dun die alu veerpootbruggen zijn die wel op maat gemaakt zijn? Zeer dun...
@Jones: ik vind het leuk om dingen zelg te doen en te maken. Ik besteed dus liever aandacht aan het zoeken naar een goede constructie, dan naar een betaalbare veerpootbrug die plug and play is. Dat vind ik gewoon niet leuk.
@RoelG: Eerste bedoel je dat het vastzit aan de schokdempers zelf en niet aan de kas? OMP veerpootbruggen hebben ook dezelfde manier van bevestigen (hetzij een buis met 1 dwars geplaatste buisjes aan het einde, waar de schokdempers dan doorheen gaan.
@JJ: Bedoel je nou dat het beter is om de lasnaden (precies op de knik, dus daar zit best wel wat opvanging van de krachten op) als strespunten te gebruiken? Denk dat dit exemplaar met een gebogen stuk staal beter is dan die lasnaden op de knikken.
@Sprint26: Reden waarom ik een meegebogen wil is idd om de simpele reden dat je anders best wel veel onderdelen "bedekt" Maar als jij een foto kan tonen hoe bij jou het demontabel is, ben ik daar wel benieuwd naar ;)

Nogmaals, ik heb niet voor niets deze ideën neergezet. 2 daarvan zijn in een iets andere vorm wel beschikbaar bij gewone profi veerpootbruggen. Zeker die met dat platgeslagen einde, komen gewoon voor.
http://www.nsxprime.com/photopost/data/500/Procar_rsb_high_gloss_3.JPG (te groot voor forum, daarom link) Zit dan wel maar een laagje carbon over, maar dit ziet er al een stuk netter en solider uit dan de 2 bovenstaande.

http://www.ultraracing.com.my/vgreenwap/image/Side%20Menu/Beware%20of%20Imitation/I1.jpg de linkse is van UltraRacing. Dus geen hobbybobby. iig het wordt dus wel gebruikt door bedrijven.

Nogmaals, alu zal ik waarschijnlijk niet gebruiken, Staal is steviger en vaak goedkoper te vinden.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 12:01:16
Over de plek van montage ging het niet, maar meer over de manier waarop iemand anders het zelf heeft gedaan!

Maar ben je bereidt om als je het zelf maakt hiervoor meer geld uit te geven als een kant en klare?
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap van der Vegte op ma, 11 apr 2011, 12:06:13
Maak sowieso een groot genoeg steunvlak, zo verdeel je de krachten het beste. Let wel op dat als je je demperstangen met elkaar verbindt, deze dus tegelijk met elkaar gaan bewegen...je kan het beste de veerpootbrug aan je kas vast maken. Een stijve kas doet veel meer dan 2 dempers met elkaar verbinden. Veerpootbru achter mooi hoog plaatsen, onder is hij al redelijk stijf door je bodem. Een kruis is nog stijver of 1 horizontale en 1 diagonale.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op ma, 11 apr 2011, 12:06:33
@ Rutger:

Even voor de duidelijkheid. Bij de racerij worden volgens mij schoks bovenin zowieso helemaal 'vastgezet' zodat dit zo min mogelijk 'speling' oplevert.
Das ook niet mijn probleem. Punt is dat volgens mij je hierbij niet strak op het draaipunt zit maar meer bovenin de bout. Je gebruikt hierbij de bout op een andere manier dan waarvoor hij bedoelt is.
Maar goed. Kan het eens aan mijn broer vragen. Die is ingenieur. Maar die kijkt me waarschijnlijk vreemd aan en zegt: waarom denk je daar uberhaupt over na? Je hebt een complete set veerpootbruggen (onder, boven, voor en achter) in limburg liggen.  -gert- Kostte een appel en een ei.....

Maar goed. Zal niets meer zeggen. Heb tenslotte geen achtergrond als ingenieur.....  -dunno-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 12:13:03
Mja, ik weet wel wat over krachten, maar enkel op infratechnisch vlak.
Het standaard kracht x arm verhaal en logisch nadenken kunnen de meeste hier wel natuurlijk..

Maak eens een paar schetjes met hoe je zelf denkt dat de krachten zich zullen verdelen bij verschillende manieren van montage, dan zul je vanzelf wel dingen gaan zien hoop ik.
Met dit soort zaken als krachten is het altijd beter om het uit te tekenen omdat je je er dan wat meer bij voor kan stellen...
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap van der Vegte op ma, 11 apr 2011, 12:13:26
Zoals bij Salzmann (http://www.vwtuningsalzmann.de/SeitePolo9.htm) is natuurlijk helemaal ideaal
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op ma, 11 apr 2011, 12:15:05
 -thumbsup-

(das vast te duur)

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Merijn op ma, 11 apr 2011, 12:28:29
-thumbsup-

(das vast te duur)
Slechts 735 eurootjes (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230602057118) en dan kreeg je de schroefset erbij!  :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 11 apr 2011, 12:43:48
en nog niemand die echt kennis van zaken heeft (sterkteleer e.d.) die gereageert heeft. Ik begrijp jullie punt wel. maar ik wil graag dat iemand met kennis van constructies en materialen reageert.

Ga naar het dichtstbijzijnde ingenieursbureau...
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: patrick86c op ma, 11 apr 2011, 12:47:53
Ga lekker naar de installateur en ga daar opzoek naar 3/4 duims dikwandig cv pijp.
Las die tussen je wielbakken en dan is het sterk genoeg :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 13:25:15
Maak sowieso een groot genoeg steunvlak, zo verdeel je de krachten het beste. Let wel op dat als je je demperstangen met elkaar verbindt, deze dus tegelijk met elkaar gaan bewegen...je kan het beste de veerpootbrug aan je kas vast maken. Een stijve kas doet veel meer dan 2 dempers met elkaar verbinden. Veerpootbru achter mooi hoog plaatsen, onder is hij al redelijk stijf door je bodem. Een kruis is nog stijver of 1 horizontale en 1 diagonale.

Hoe zit het met die buizen met platte uiteinden. Heeft dit nut, of gaan die platte stukken als scharnier werken, waardoor het nog niet werkt en vrij snel de boel gewoon gaat scheuren?

Saltzmann, tja te duur kan ik wel zeggen. Maar tis vooral niet mooi zo plat en breed.

Ingineursbureau kan idd wel, maar dat gaat me een streep te ver.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op ma, 11 apr 2011, 13:30:25
vind dei salzmann eigenlijk supergaaf.

niet mooi. maar dat was ook nooit de bedoeling van salzmann.
en juist daarom erg mooi...

(volgt u het nog?)
 :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 13:30:58
ieder zijn eigen smaak  -thumbsup-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op ma, 11 apr 2011, 13:44:13
Hoe zit het met die buizen met platte uiteinden. Heeft dit nut, of gaan die platte stukken als scharnier werken, waardoor het nog niet werkt en vrij snel de boel gewoon gaat scheuren?

Saltzmann, tja te duur kan ik wel zeggen. Maar tis vooral niet mooi zo plat en breed.

Ingineursbureau kan idd wel, maar dat gaat me een streep te ver.

Ik denk dat een ingenieursbureau je vierkant uitlacht als je met deze vraag komt. Simpele berekening, zou ik zo uit kunnen voeren. Probleem is dat je niet weet welke krachten er optreden, die moet je eerst meten aangezien je niet weet hoe sterk de koets daar nu is.

Platte strip = niet buigstijf.
Open constructies (buis) = wel buigstijf.

Even ter verduidelijking;

Ik heb werktuigbouw (TU) gestudeerd
Ik heb kennis van zaken
Ik heb gereageerd met inhoudelijke info
Ik lach je vierkant uit

 -nana-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 13:56:33
Waarom word dat platte strip uiteinde dan wel gebruikt?

Jij moet zelf weten of je me vierkant uitlacht.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op ma, 11 apr 2011, 14:02:39
Platte strip ; omdat dat lekker makkelijk is. Buis platslaan bespaart kosten/handelingen en materialen.

1x platte strip = drama, des te dikker des te buigstijver
2x platte strip met een bout ertussen = iets buigstijver
2x platte strip met een dwarsstrip = nog iets buigstijver
2x platte strip met 2x platte strip = buis  :)


Waarom ik je uitlach?

Jij beschuldigt mensen van het feit dat ze reageren maar geen inhoudelijke kennis hebben. Ga nog even zo door en je wordt door iedereen uitgelachen. Ja, dan krijg ik lange tenen, jij ging er net even op staan.   -gert-

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 15:34:00
ik heb nog niet voldoende informatie
maar blijkbaar wilt men hier niet graag helpen als men zelf kennis van zaken heeft (dat merk ik wel vaker ook bij andere topics van andere mensen die wat minder ergens vanaf weten)

Als er nou eens een keer gewoon NORMAAL werd gereageert op topics, dan hoeft er totaal geen comotie over te ontstaan. In de startpost heb ik hier al om gevraagd maar iedereen leest er gewoon overheen.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 15:44:10
alsof ik dat niet kan zeggen met dit soort onnozele topicverklotende reacties die jullie altijd geven op mijn topics. Als iemand anders het topic had aangemaakt hadden jullie vol lof meegepraat. ookal stond er exact hetzelfde in de starpost.

Mwoah lijkt me niet, meeste zullen wel werkelijk de schuur in gaan om maten op te nemen en schetjes te maken en dat soort zaken.
Je kan deze hobby niet volledig vanachter de pc uitvoeren he -klus-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 17:24:16
net uit mn werk, je hebt er druk mee gehad vandaag lees ik.
ik krijg de indruk dat je heel graag die met die platgeslagen uiteinden wilt maken?
en dat je op een reactie van iemand hoopt die het een goed plan vind?
waarom maak je die dan niet gewoon? koop een pijp sla hem plat 4 gaatjes spuitbusje boutje moertje en gaan.
als hij goed bevalt hebben misschien wel meer mensen interesse  -thumbsup-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 17:59:46
Mwoah lijkt me niet, meeste zullen wel werkelijk de schuur in gaan om maten op te nemen en schetjes te maken en dat soort zaken.
Je kan deze hobby niet volledig vanachter de pc uitvoeren he -klus-

Ik bereid me eerst voor via internet en hulp van anderen. Vervolgens ga ik kijken, meten en opties afwegen. Daarna gaan we pas tekenen en daarna pas uitvoeren.

Papier machee, haha ja dat is stevig wil je zeggen :P Nee dat materiaal valt helemaal af :)

@jones: De versie met de platte uiteinden is nog het meest potentieel zinvol. De andere 2 vallen af omdat ze op de schokdempers worden bevestigd en getuige de post van jaap v.d. vegte, is dat niet zinvol genoeg.

@JJ, uitvoeren is geen drempel, ik voer graag iets uit, maar ik werk onder het motto, eerst denken, dan doen. Niet andersom.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 18:14:02
Lekker  -wanker-  :)

No just joking maar serieus Rutger wat ik net zei
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 18:33:09
 :)

http://www.youtube.com/watch?v=X1gU9BjR_gE
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 18:40:20
@jones, interessant filmpje. Dat ding is niet alleen aan de uiteinden plat, dat is wel op vallend.

Ik ga maar eens wat schetsjes maken.

Die stappenboor is wel een hele goeie. Weet nog dat JJ nogal moeite had met zijn veerpootbrug te plaatsen.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 18:50:48
heb nog een mooie hele betaalbare  :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op ma, 11 apr 2011, 18:57:56
karton, nee daar gaan we niet aan beginnen  -nana-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 19:03:09
nee karton zou niet verstandig zijn  -gert-

je kunt ze beter van staal maken.........
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap van der Vegte op ma, 11 apr 2011, 19:52:46
Citaat
Die stappenboor is wel een hele goeie.

Zo'n plaatboor is idd ideaal. Krijg je tenminste echt ronde gaten in dunne plaat. Helaas zijn dit niet de goedkoopste boren...maar het werkt echt super!
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 19:52:54
@jones, interessant filmpje. Dat ding is niet alleen aan de uiteinden plat, dat is wel op vallend.

Ik ga maar eens wat schetsjes maken.

Die stappenboor is wel een hele goeie. Weet nog dat JJ nogal moeite had met zijn veerpootbrug te plaatsen.

Goedzo -thumbsup-

En ja, het is geen pisbakkenstaal :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 20:53:46
It's successful in it's own way :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap op ma, 11 apr 2011, 22:54:42
Ik vrees dat het niet aankomt,. maar toch:

Reageren is niet verplicht.  -gert-

*Vraag mij af wie zich hier nu aangesproken voelen*


Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap op wo, 13 apr 2011, 14:08:52
Op verzoek van Rutger: Weer geopend.

Beetje geveegd ook..  Is misschien niet al te duidelijk,. omdat hier en daar nog quotes staan naar gewistte berichten, maar dat kan mij persoonlijk niet boeien.

Graag on-topic reageren!




 
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op wo, 13 apr 2011, 14:52:34
heb iets van schetsen gemaakt. Niet dat ik zo goed kan tekenen, maargoed, tis voor het idee.

Uiteinden heb ik getekend, met iets van een overdwarsverbinding, zodat de 2 uiteinden met elkaar verbonden zijn. Wat ook weer voor extra buigstijfheid zou moeten zorgen (voor zover ik begreep uit de post van martijn) Uiteraard moet die ook op de andere bout komen en zit de veerpoot zelf daartussenin.

Dwarsverbinding voor tussen de 2 buizen gemaakt, er zouden er 2 komen in een veerpootbrug. Deze verbonden dmv een bout waarbij er in de ene buis 1 gat zit waar een moet achter komt (die kan los zitten, gat is er toch te klein voor) En via de andere kant 2 gaten in de buis, waarvan 1 hetzelfde als die in de andere buis, En de andere groter om de bout erdoorheen te kunnen doen. Uiteraard wordt dat gat weer dichtgemaakt dmv bijvoorbeeld een stukje plaat ertussen en dat vastzetten met bijvoorbeeld vertinnen o.i.d. Misschien niet echt stevig, maar het gaat om de afwerking. Uiteraard komt de buis met de moer aan de voorkant, de kant die je het meest ziet.

Voordeel van deze constructie:
- dubbel uitgevoerd, dus sterker.
- Dwarsverbindingen die het ook weer wat buigstijver maken.
- Voor zowel voor als achterzijde te maken.
- Eventueel zelfs mee te buigen met de parafan vormen.
- Netjes af te werken door bv carbonfolie o.i.d. eroverheen te zetten, of gewoon strak in de lak te zetten.
- uiteinden zijn niet helemaal plat maar aan de zijkanten rond, dus meer buigstijfheid

Nadelen:
- Uiteinden moeten gemaakt worden met mallen (wel mogelijk)
- aan 1kant van de dwarsverbindingen zit een gat, dus dat is weer minder stevig, ookal is het dichtgemaakt.
- t is en blijft cheap ass, en niet getest.
- Voorpoten zijn niet vlak maar bol, dus de uiteinden zijn wat lastig te maken omdat ze niet recht staan. Maar dit is vast op te lossen.

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op wo, 13 apr 2011, 15:04:11
Snap je idee nog niet voor de volle 100% (vooral niet in de details), maar zitten zeker goede elementen in (dubbele uitvoering,dwarsverbindingen). Let er ook op dat een bout door een holle buis niet zorgt voor een (veel) stijvere verbinding, als je de bout goed vastdraait druk je de buis plat, dan introduceer je juist een zwakkere plek.

Het idee valt of staat wel bij de verbinding aan de carrosserie, als die niet goed is, zal het geheel alsnog niet zorgen voor een stijve constructie.


De veerpoten willen naar elkaar toeveren of uitbuigen, iets tussen de veerpoten (koets) is het meest effectief, dan belast je de constructie voor een groot deel op pure trek of druk.  Sommige dingen moet je niet moeilijker maken dan ze zijn  -thumbsup-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op wo, 13 apr 2011, 15:28:40
Had het meeste al via MSN gehoord :)

Maar dit is een goed begin, en zoals Martijn zegt zal die dwarsverbinding in het midden ergens gevoelig zijn voor zwakke plekken omdat je met een boutcontstructie (gaten in een holle buis) gaat werken ipv van lassen.

Owja, een schets die voor jou duidelijk is kan voor andere niet duidelijk zijn dus beetje tekst erbij met wat wat moet voorstellen -thumbsup-

Verder goed bezig lijkt me!
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap op wo, 13 apr 2011, 16:31:25
Ik snap die bout wel ( qua tekening en uitleg ). Vooral ook omdat ik totaal geen materiaal kennis of kunde heb: Ben net zo'n prutsert :)

Ik waarschuw even voor een leuke valkuil: Voor is de veerpoot-toren  dubbelwandig uitgevoerd. Daar boor je dus niet een gat in, boutje d'r door en klaar (zoals in het eerder geplaatste youtube filmpje van de GM).

Zie plaatje

(hoop dat je het snapt: Doorsnede van dom,..  oranje = rubber van toplager, zwart = demper, paars = busje met die keepjes, groen = bovenste moer)

Dat rooie deel, daar kom je altijd in uit als je van boven wat op de veerpoot wilt zetten,. = hol = niet zo makkelijk vast te zetten: nee, je krijgt er geen moertje achter!
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op wo, 13 apr 2011, 16:57:46
Ik zal proberen de tekeningen wat duidelijker te maken. Dwarsverbindingen kan ik dus beter niet met een bout aan elkaar zetten? Ook die aan de uiteinden niet? Die komen op een andere manier.
Maar beter is dat om te lassen/hardsoldeer? Of zal dat laatste geen nut hebben?

Aan de andere kant, het is niet een dwarsverbinding met enkel een bout, er komt ook een stuk buis tussen. Die bout zorgt er enkel voor dat die dwarsverbinding vastzit. niet voor de daadwerkelijke verbinding. bout kan ook niet strakker worden aangedraait dan het pijpje wat eromheen zit. Misschien wat dat niet geheel duidelijk?

@jaap: Ik had al van JJ vernomen dat dat idd een hol deel is (kwam hij al achter bij het monteren van zijn veerpootbrug)
Bouten daar zullen dus gewoon langer moeten zijn. Zodat het door en door is en er dus vanaf de onderkant bouten in gezet kunnen worden. (die uiteraard achteraf netjes dichtgetectyleerd worden)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op wo, 13 apr 2011, 17:05:31
op boerenverstand:

als je kunt lassen: lassen!
je wil werking uit je frame halen.
Dan moet atgeen wat dat doet zo min mogelijk speling hebben.
De optelsom van een beetje speling bij de bron levert al snel een flink afname in werking op bij het eind...

nogmaals. geen ervaring maar boerenverstand verhaal.

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martyn_86c op wo, 13 apr 2011, 19:25:16
@jaap: Ik had al van JJ vernomen dat dat idd een hol deel is (kwam hij al achter bij het monteren van zijn veerpootbrug)
Bouten daar zullen dus gewoon langer moeten zijn. Zodat het door en door is en er dus vanaf de onderkant bouten in gezet kunnen worden. (die uiteraard achteraf netjes dichtgetectyleerd worden)

Sorry dat ik uberhaubt reageer....  -gert-

ooit van knijpmoeren gehoord?? daar zitten de mijne (voor en achter) ook mee vast!!! Gebruikt VW/Audi ook standaard (in bv het subframe van de A5 cabrio)

Tevens denk ik dat het boren in buizen de stijfheid niet tengoede komt!!!

Tevens denk ik ook, dat je het wiel niet 2 keer hoeft uit te vinden, koop online op ebay een set Wiechers et voilla, pasvorm, looks, en het werkt ook echt!!!

No offence, maar gebruik je tijd en je energie voor het opknappen van je velgen!!!!  -nana-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op wo, 13 apr 2011, 20:15:02
Ik vind t leuk om dingen zelf te doen, vandaar dat ik geen ebay wil bestellen ;)

Knijpmoeren? nee vertel meer.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: patrick86c op wo, 13 apr 2011, 20:18:00
werkt dat nou makkelijk met knijpmoeren?
Ik ken het nog niet,dus ik ben beniewd.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Steilheck op wo, 13 apr 2011, 20:21:04
Blindklinkmoeren  -dunno-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap op wo, 13 apr 2011, 20:40:15
Tip aan Rutger aan gaan de de holle ruimte: Nee, je kunt niet verder door boren (en door 2 lagen heen boren) want dan kom je vanzelf op de veer terecht; Daar wil je dus echt geen boutje of moer monteren..

Neem dan inderdaad: Blind-klink-moeren.

Soort popnagels, XXL.
Boor een gat, dus de op dat moment nog lange blindklinkmoer d'r door naar binnen,. trek (met speciale tang: handkracht of op luchtdruk(!)) de nagel aan, zoals een popnagel, maar dan dus XXL..   Grote verschil met pop-nagel: d'r zit geen pen in die breekt, maar je trekt het schroefdraad 'aan'.  Er vormt dus een prop achter het gat, en als je de tang verwijderd: tada: schroefdraad!!

Maar goed: ik heb er wel enige ervaring mee, en die is niet altijd even super: Wil nog wel eens voorkomen dat de moer mee gaat draaien. Maar als het vast zit, zit t ook echt vast.


google t maar eens:
(http://www.coating-online.nl/Pics/Branchesites/DP/Mechanisch/Blindklinkmoer-tr.gif)

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Martin op wo, 13 apr 2011, 20:43:50
Strekken bij deze veerpootbrug de bevestigingspunten niet ver genoeg om buiten die holle ruimte te vallen?

(http://img85.imageshack.us/img85/3407/14gd9.jpg)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Serge op wo, 13 apr 2011, 21:00:35
veerpoot bruggen lassen is de beste optie (wel verwijderbaar houden ivm blok wissel)

dan zou ikidd boven de dohmen doen en onder tussen de draagarmen  zoals menig fabrikant levert .
 achter zou ik tussen de dohmen doen .

qua veerpootbruggen hoef je niks meer te doen . ik zou dan wel voor zo recht mogelijke verbindingen gaan , omdat dan de krachten beter verdeeld worden .

onder is dat niet mogelijk ivm een uitlaat en dergelijke wat daar  hangt .

maar er zijn meer mogelijk hedendan een kooi of brug om je koets steviger te maken ,maar allen moeten gelast worden .

je koets doorlassen is al de beste optie
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op wo, 13 apr 2011, 23:39:16
Tip aan Rutger aan gaan de de holle ruimte: Nee, je kunt niet verder door boren (en door 2 lagen heen boren) want dan kom je vanzelf op de veer terecht; Daar wil je dus echt geen boutje of moer monteren..

Hmm, als ik even goed denk, ik weet dat JJ wel door en door heeft geboord, en niet de veer heeft geraakt. Wellicht weet hij meer erover. of het is, zoals martin aangaf, dat de meeste veerpootbruggen OVER die holle ruimte heenvallen, en dus ook ruim buiten de veer?
De veerpootbrug die martin post is overigens dezelfde als die ik hier heb gehad, maar weer doorverkocht heb.

@serge, lassen is de laatste optie die ik wil doen, dus "vaste" veerpootbruggen.
Doorlassen van de kas is in dit geval geen optie. Dat is misschien ooit later een plan, maar daar heb ik nu de mogelijkheden niet voor (lees geen vervangend vervoer, geen werkloods, geen laservaring enzovoorts enzovoorts)
Ik vind het overigens juist een uitdaging om dit zonder laswerk voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld met enkel boutverbindingen of bijvoorbeeld hardsoldeer. Dat laatste weet ik niet hoe stevig dit kan zijn. Maar bij fietsframes (ja zwak voorbeeld) wordt dit op dezelfde manier gedaan als met tig lassen. Oftewel een smeltbad maken en vervolgens materiaal toevoegen. Maar dit kan ook op dezelfde manier als het solderen van koperen leidingen (ook hardsoldeer, maar dan weer net op een andere manier)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op do, 14 apr 2011, 00:23:35
Mijn veerpootbrug heeft al voorgeboorde gaten in de bevestigingsplaat. De bouten vallen inderdaad buiten de holle ruimte, nergens last van mits de goede lengte bouten gebruikt. Ik heb overigens de kop van de bout aan de onderkant zitten en de moer aan de kant van het motorruim, was makkelijker bevestigen en zo steekt er zo min mogelijk uit in de veerpootkas -thumbsup- afgewerkt met zwarte dopjes voor de mooi :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: richard-polo op za, 16 apr 2011, 10:29:24
(http://u.polotreff.de/car/5c/5c/dd/f2708c449d9dc165ab268124e3333e38c4_9_large.jpg)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: richard-polo op za, 16 apr 2011, 10:31:32
(http://u.polotreff.de/car/5c/5c/dd/f2708c449d9dc165ab268124e3333e38c4_5_large.jpg)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: richard-polo op za, 16 apr 2011, 10:34:39
(http://u.polotreff.de/car/05/d9/dc/edaf1ded37cbbc08585689ce09f52ae406_8_large.jpg)
geen 86c maar het gaat om het idee :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: richard-polo op za, 16 apr 2011, 10:41:34
(http://u.polotreff.de/car/8c/85/94/c358713ef880594e4165d753f052d34214_8_large.jpg)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: KoenG40 op za, 16 apr 2011, 16:31:02
Voorbeeldje veerpootbrug van aluminium.
Niet voor een Polo - maar wellicht inspirerend bij het 'out of the box' denken  :)
De 'platte-rechte-ovale-net-niet-gesloten-buis' is een lichte maar toch zeer stevige constructie, is mij verteld.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op za, 16 apr 2011, 16:35:30
Aston  -love-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op zo, 17 apr 2011, 09:32:06
die ovale buis is wel degelijk gesloten (behalve het uiteinde dan!).  Het beste is een zo recht mogelijke dichte buis, zonder knikken, van veerpoot naar veerpoot.

Die witte kooi lijkt me helemaal een vreemde constructie; die is bevestigd aan de schokbrekers ipv aan de koets.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op zo, 17 apr 2011, 11:38:55
is dat zo? of lijkt dat zo?

Bij nauwkeurig kijken krijg ik het idee dat de kooi net voor die 'schokbrekerbrug' voor de schoks op het chassis zit.
en dan net daar ahter die rare constructie op de schoks....

of zie ik het nu verkeerd....
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op zo, 17 apr 2011, 11:49:08
die ovale buis zal wel goed werken, ik vraag me alleen af hoe je dan nog aan je schokdempers komt. Bij de meeste veerpootbruggen is daar een opening voor vrijgehouden. In dit geval zou je hem dus moeten monteren?

Ik zie bij die rolkooi ook bevestiging op de schokkers en niet op de kas hoor? Lijkt me dus niet zo handig idd.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: patrick86c op zo, 17 apr 2011, 17:26:13
Als je goed naar de linkerwielkast kijkt......dan zie dat de kooi op de wielkast zit en niet op de veerpoot.
Door die bovenste brug lijkt het zo dat de kooi op de veerpoot zit.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op zo, 17 apr 2011, 17:36:15
Als je goed naar de linkerwielkast kijkt......dan zie dat de kooi op de wielkast zit en niet op de veerpoot.
Door die bovenste brug lijkt het zo dat de kooi op de veerpoot zit.
-thumbsup-  precies hetzelfde gezien (toch niet gek)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: patrick86c op zo, 17 apr 2011, 17:47:54
Nee....we zijn een vliegtuig Roel en Rutger moet maar een naar Hans.  -nana- :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: VWedition op zo, 17 apr 2011, 17:57:34
. -thumbsup-

Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martyn_86c op zo, 17 apr 2011, 18:22:30
7 pagina's....

Al progressie?
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap op zo, 17 apr 2011, 18:40:34
Die witte kooi lijkt me helemaal een vreemde constructie; die is bevestigd aan de schokbrekers ipv aan de koets.
Waarom? Lijkt me een mooi & sterk punt: Schokbrekertorens bewegen niet meer en plaats op de koets is ook lekker sterk.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: KoenG40 op zo, 17 apr 2011, 19:12:54
7 pagina's....
Al progressie?

 :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Steilheck op zo, 17 apr 2011, 19:18:24
Dimensie voor deze veerpootbruggen: The twilight zone  :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Hanf op zo, 17 apr 2011, 19:22:05
Denk dat we na 14 pagina's pas horen "ik geef de moed op en koop me een kant en klare"

 -nana-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op zo, 17 apr 2011, 19:26:01
Waarom? Lijkt me een mooi & sterk punt: Schokbrekertorens bewegen niet meer en plaats op de koets is ook lekker sterk.

De kooi is bedoeld om de koets te verstijven, dan maak je deze toch niet aan schokbrekers vast die in rubbers hangen??
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Mark op zo, 17 apr 2011, 19:30:20
Waarom? Lijkt me een mooi & sterk punt: Schokbrekertorens bewegen niet meer en plaats op de koets is ook lekker sterk.

LIJKT een sterk punt...maar in principe zijn die draadeinden daar niet voor bedoelt, die zijn enkel ervoor om de schokbrekers op
hun plaatst te houden, NIET om andere krachten op te nemen...
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Mark op zo, 17 apr 2011, 19:30:41

De kooi is bedoeld om de koets te verstijven, dan maak je deze toch niet aan schokbrekers vast die in rubbers hangen??

Juist  :) withstupid
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op do, 26 mei 2011, 10:44:16
Rutger:

Naar aanleiding van je post uit het kvt!

heeft iemand voor mij een foto van de onderzijde van de motorruimte? Vanaf de draagarmbevestiging naar de stabistangbevestiging. Ik kan alleen schuine fotos maken. dus iemand die een brug heeft, is het handiger voor om te doen.

(http://i1009.photobucket.com/albums/af211/FalleNk810i/VW%20polo/DSC_2677.jpg)
(http://i1009.photobucket.com/albums/af211/FalleNk810i/VW%20polo/DSC_2678.jpg)
(http://i1009.photobucket.com/albums/af211/FalleNk810i/VW%20polo/DSC_2679.jpg)

Hoop dat je er wat aan hebt -thumbsup-

Is niet helemaal wat je zocht misschien, want ik had in mn hoofd zitten dat je de bevestiging van de draagarmen op de koets wou ipv stabistang :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 26 mei 2011, 21:05:49
thx voor de fotos, ook dat je ze nog even hebt nagemailt -thumbsup-

de eerste en de laatste heb ik het meest aan, vooral de laatste overigens :P
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: sprint26 op do, 26 mei 2011, 21:19:17
thx voor de fotos, ook dat je ze nog even hebt nagemailt -thumbsup-

de eerste en de laatste heb ik het meest aan, vooral de laatste overigens :P

ben benieuwd wat je resultaten zullen zijn  -ja-

 -foto- natuurlijk  :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 26 mei 2011, 21:22:53
eerst even tekenen wat ik aan verbindings ideën heb. dus naar gelang van deze fotos even duidelijk neerzetten wat ik ga verbinden met elkaar, en of dat nut heeft.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Hanf op do, 26 mei 2011, 22:03:42
Waarom al die moeite terwijl er al zat kant en klare frames te koop zijn vraag ik me dan af......
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op do, 26 mei 2011, 22:09:55
Waarom al die moeite terwijl er al zat kant en klare frames te koop zijn vraag ik me dan af......

Dat moet je je natuurlijk vooral NIET afvragen  :)

@ rutger: succes met de uitwerking. Ik ben benieuwd of we ooit nog een daadwerkelijk eindresultaat hiervan zien.
(Zou wel mooi zijn na inmiddels 8 pagina's input en discussie)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 26 mei 2011, 22:17:41
de "fun" van het zelf doen wellicht? -dunno- Ik zie het als een uitdaging

inmiddels wat paint aanpassingen gedaan op de fotos. Ik heb meerdere soorten verbindingen getekend.
Dit gaat gewoon om een visuele brainstormsessie.
Er is maar 1 verbinding waarvan ik zeker weet dat die ook vaker toegepast is op die manier en ook zinvol schijnt te zijn. De rest is gebaseerd op het topic over draagarmen en veerpootbruggen van polos. en op mogelijkheden die ik in de foto denk te herkennen.

Er zullen ook verbindingen te zien zijn die totaal onzinnig lijken/zijn. Zeg dat dan even, dat wil ik graag even weten. Let overigens niet op de precieze vormen, deze kloppen namelijk niet allemaal. Het is slechts schematisch.

De 2e foto heb ik enkel de verbindingen van draagarmen naar tunnelversteviging getekend, omdat de rest al op de andere 2 tekeningen staat.

commentaar is gewenst: wat is een onlogische verbinding? Wat gaat wel en wat gaat niet werken. Overigens, mag dit ook gebaseerd zijn op je eigen natuurkundige inzicht en vooral op polotechnisch inzicht. Ik heb overigens GEEN rekening gehouden met de bodemspeling, dus daar zitten ook onmogelijkheden in.
Tevens heb ik niet gelet op de hoogteverschillen tussen de onderdelen, zoals dat de kat laag hangt, terwijl de draagarmen een stuk hoger uitkomen.

Maargoed, graag reacties.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap van der Vegte op do, 26 mei 2011, 22:28:30
Op foto 1: Vanwaar die knik in het lijntje van Wellems naar achter? Een knik is een stuk minder stijf dan een rechte staaf! Met driehoeken krijg je een hele stijve constructie

En op foto3: Stuk van Wellems naar voren is volgens mij echt zinloos. Enige wat je bereikt is dat je je kreukelzone gaat verstevigen....Veder haal je daar helemaal geen extra stijfheid uit die je nodig hebt
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Sjon op do, 26 mei 2011, 22:34:23
3e foto zelfde als wat Jaap zegt: verbinding naar radiateurbalk heb niet veel nut.

Verbinding tussen stabipunten vind ik wel een goeie: in mijn ogen (voor een 2f) een gemis van 't Cupframe,
maar goed: die is oorsponkelijk bedoeld voor een Polo 2 met veel stijver voorfront.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 26 mei 2011, 22:38:26
foto 1: met stangen die aan het uiteinde platgeslagen zijn, zal zo'n bocht onvermijdelijk zijn. gezien de hoek van de draagarmen.
foto 3: had idd al rekening ermee gehouden dat het waarschijnlijk niets zou uitmaken. Maar ik heb m er opzettelijk bijgezet omdat ik niet weet wat het precies zou doen. maar das me nu duidelijk. Die wordt dus geschrapt

verbinding tussen de stabipunten is de enigste verbinding waarvan ik zeker weet dat deze vaker is toegepast en ook schijnt te werken. Daarom staat ie ook op mijn tekening. Dit zal waarschijnlijk de eerste zijn die ik ga maken.
2 voorbeelden:
http://www.polo-land.fr/forum/RTP/1332/6.jpg
en
http://img402.imageshack.us/img402/7343/75989.jpg
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Sjon op do, 26 mei 2011, 22:53:02
Zo'n stang had ik ook al een paar jaar, voordat 't Cupframe kwam:
gaten zijn al voorzien, eigenlijk bedoeld voor unterfahrschutz (over onderdelen gesproken die stijfheid geven)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: JJ op vr, 27 mei 2011, 13:51:14
Geen probleem Rutger, hoop dat het je verder brengt -thumbsup-

Die voorste is zo gemaakt, wellicht dat ik dat nog wel eens ga proberen als ik zin en tijd heb -klus-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Jaap op vr, 27 mei 2011, 16:31:49
unterfahrschutz (over onderdelen gesproken die stijfheid geven)

 -thumbsup- Never underestimate the power of the Unterfahrschutz ( heb er nog een aantal op voorraad zelfs ).  Beetje jammer dat ze niet in combi met wellems passen, en dat ik ze niet ga/wil verzagen om ze pas te maken.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Hanf op vr, 27 mei 2011, 20:06:12
Misschien krijg ik nu de titel 'blond' maar wat verstaan jullie unterfahrschutz???
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op vr, 27 mei 2011, 20:07:48
iets wat men bij extreem lage autos vaker zelf eronder fabriceert: stuk plaat om het carter en dergelijke te beschermen tegen steenslag en te laag zijn.
Bij een polo was dit een optie, bijvoorbeeld als je vaak door de velden heen moest ermee ofzo, dan was het iig wat meer beschermt aan de onderkant.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: RoelG op vr, 27 mei 2011, 20:47:23
plaatje bij het praatje:

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,7862.0.html
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 27 mei 2011, 21:29:47
Misschien krijg ik nu de titel 'blond' maar wat verstaan jullie unter fahrschutz???

:D
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: KoenG40 op vr, 27 mei 2011, 22:49:52
plaatje bij het praatje:
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,7862.0.html

En een gemonteerde Unterfahrschutz voor 2F G40: (http://www.g-lader.info/pic_privat_fahrzeuge_2fg40_pic44_small.jpg)

(voor groot plaatje: klik (http://www.g-lader.info/privat_fahrzeuge_2fg40-2.htm) op plaatje 7e van boven in linker kolom)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: jellehier op do, 02 jun 2011, 21:05:28
beetje een late reactie

Maar de veerpoot brug met platgeslagen einden lijkt me nog niet eens zo heel gek, om de dood simpele reden dat de veerpoot brug op een audi q5 precies zo is
(http://www.automotiveaddicts.com/wp-content/uploads/2010/01/2010AudiQ5Engine01small.jpg)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 02 jun 2011, 21:11:42
en er zijn er wel meerderen zo
overigens ben ik even gaan meten, in de zin van: ik had nog een stalen pijp over van klepveerlichter en tijdelijke oplossing uitlaat ophanging: die bleek nu precies lang genoeg te zijn om tussen de 2 stabisteunen te passen.

Zodra ik het geluid heb opgelost, gaat ik die pijp eens verbouwen en zorgen dattie op die ophangpunten past en ervaringen delen.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op do, 02 jun 2011, 21:54:52
Q5; die is wel dubbel uitgevoerd, dan krijg je een 'vakwerk'  constructie (de 2 driehoeken). De grootste spanningsconcentraties (door de krachten) komt op de plek waar de 2 bruggen aan elkaar komen.

Enkel uitgevoerd en platgeslagen uiteinden = grootste concentratie van spanningen komt thv het platgeslagen stuk.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 02 jun 2011, 22:03:49
zo'n idee als bij die audi, is ook zelf te maken trouwens, dubbel uitgevoerd ja, maar zo kun je het dus zelf ook doen, want ze zitten in het midden aan elkaar gebout
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op do, 02 jun 2011, 22:04:23
 -klus-

keep it simple, heb je geen lasapparaat nodig -thumbsup-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op do, 02 jun 2011, 22:13:15
en dat is ook 1 van mijn doelen  -nana-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op vr, 03 jun 2011, 08:55:59
lijkt me wel zo verstandig  -nana-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martyn_86c op za, 04 jun 2011, 03:38:20
Simple as in McGuyver??  -nana-

Edit: ik heb nog wel een rolletje duckt-tape en een paar paper-clips... -naughty-
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op za, 04 jun 2011, 23:29:11
even wat gepuzzeld, ik denk dat ik weet hoe ik de verbindingen tussen de draagarmen en de stabisteunen ga maken. Tevens voor de verbinding tussen draagarmen en tunnelversteviging.

Om te voorkomen dat ik daarvoor rare bochten moet maken, kwam ik op dit idee terecht:
(http://www.drifting.com/forums/attachments/pictures-and-video-clips/3692d1085694128-home-made-strut-bar-anyone-bracket.jpg)
dit op de uiteinden van de draagarmen, waar vervolgens een stang aan zit, welke aan het einde weer is platgemaakt voor de bevestiging op de stabisteun. Bij de tunnelversteviging idem op die manier.

Verder nog de verbinding tussen die stabisteunen, aan de voorzijde daarvan, zoals eerder aangegeven.
Tussen de draagarmen wordt waarschijnlijk op eenzelfde manier uitgevoerd. en aan de voorzijde. Omdat je zo iets meer ruimte hebt omdat de kat daar nog niet zo ver uitsteekt.

Langere bouten voor de draagarmen zijn wel nodig op deze manier, dus dat worden extra sterke, of is het beter om dezelfde sterkte te gebruiken? Iig geen pisbakkenstaal van de gamma natuurlijk!
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martyn_86c op zo, 05 jun 2011, 00:42:08
Paar keer niet naar de kapper... en koop een Cupframe en een paar Veerpootbruggen....

I rest my case...
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op zo, 05 jun 2011, 09:11:50
Rutger; het voorbeeld dat je laat zien is een perfect voorbeeld van een scharnier , die zie je niet vaak in enkelvoudige constructies die bedoeld zijn om de boel stijver te maken.  :) 

Niet voor niets dat de bevestiging bij 'standaard'  frames oid 1 geheel is met de verstijver/frame/brug, op die manier beperk je een hoop meer vrijheidsgraden in de constructie.


Als je het toch op deze manier gaat proberen ; gebruik dan wel iets dikker staal en een U-profiel (scheelt je een hoop werk, ziet er beter uit, is sterker dan een omgeslagen stuk plaatstaal).
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op zo, 05 jun 2011, 14:45:50
was sowieso van plan om het robuuster uit te voeren. Maar kijk eens naar de gemiddelde veerpootbrug? die zijn veelal voorzien van een scharnierende verbinding tussen veerpoot en brug. Om ze makkelijker te verwijderen,  Dit is hetzelfde principe eigenlijk

edit: dit bedoel ik dus
(http://www.stroevemotorsport.nl/images/products/wiechers-veerpootbrug-2.jpg)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Hanf op zo, 05 jun 2011, 18:44:07
En die veerpootbruggen zijn allemaal ruk eigenlijk, want in theorie zou je die nog moeten verstevigen van veerpoot tot bv het midden. iig zo dat je er een stijve constructie van maakt......
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: The_Maxx op zo, 05 jun 2011, 18:50:13
aan de andere kant ook niet. Veerpootbrug zorgt er dan enkel voor dat de afstand tussen de 2 veerpoten hetzelfde blijft. Maar het voorkomt niet het bewegen ten opzichte van elkaar.

Dat punt zou ik zelf enkel gebruiken als knikpunt, zodat ik de hoek kan maken tussen de stabisteun en de draagarmbevestiging. Scharnierende werking is er dan wel, maar wel een stuk minder als bij de werking als bij dat type veerpootbruggen.
Anders zou ik een gebogen stang krijgen, wat juist minder goed werkt. Gezien de buiging dan best wel extreem is.
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: martijn op zo, 05 jun 2011, 19:28:41
Alle beetjes helpen, maar dacht dat jouw doel was om zelf iets te bedenken omdat je het goed uit wilde voeren. In dat opzicht is een scharnier niet de juiste oplossing. Zie opmerking Hanf.


Ben bang dat je je eigen toelichting nog wat moet toelichten, ik heb geen idee wat je probeert te zeggen -dunno- :)
Titel: Re: Dimensies veerpootbruggen polo
Bericht door: Hanf op zo, 05 jun 2011, 20:16:44
Maak er maar wat leuks van......