Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: RDG1982 op za, 07 mei 2011, 11:28:44

Titel: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op za, 07 mei 2011, 11:28:44
Mijn polo hield er afgelopen dinsdag in eens onder het rijden mee op.

Sinds die tijd wil de polo niet meer aanpakken.

De startmotor draait en hij geeft ook wel benzine.

Heb inmiddels een andere verdelerkap + halsensor en bobine geprobeerd.

Ondanks vonk op de bougies wil hij niet starten.

Het gaat om een polo uit 1994 met 1.3 AAV blokje.

Heeft iemand nog een idee
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op zo, 08 mei 2011, 13:44:47
Niemand  -boehoe-
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: Serge op zo, 08 mei 2011, 13:49:01
probeer de computer eens , maar voordat je deze vervangt ,controleer eerstof je wel goede massa van je blok naar dekoets hebt en van koets naar accu .

 en wees gerust niet bang om de zoekfunctie te gebruiken
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op zo, 08 mei 2011, 17:44:36
he bedankt er ligt nog een computer bij brooks in geesteren zal morgen eens informeren.

massa naar accu lijkt goed blok zal ik nog controleren.

wordt vervolgd
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op ma, 09 mei 2011, 17:38:04
Net andere computer van de sloop geprobeerd (zelfde OEM nummer) geen resultaat -boehoe-

Ook de massa's nogmaals gecontroleerd
- massa motor(steun) naar carroserie oke
- massa bobine naar motor/baksteun oke
- massa accu naar carroserie oke

Iemand nog enig idee ben wanhopig
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: The_Maxx op ma, 09 mei 2011, 17:55:07
weet je zeker dat hij voldoende benzine krijgt?
kijk offie wel start met wat remmenreiniger in de inlaat te spuiten, zo ja:

even iemand anders laten starten en kijken of de injector daadwerkelijk sproeit ipv druppelt.
Als dat laatste het geval is, is waarschijnlijk je brandstofpomprelais stuk (zit naast de ecu) of de pomp zelf is stuk. Doen deze het wel gewoon (zit onder de auto, kunt controleren of deze stroom krijgt en horen offie werkt ja of nee) dan zou ik het brandstoffilter soweiso ff vervangen als deze oud en roestig uitziet (wordt vaak vergeten)

Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: Bas Oppelaar op ma, 09 mei 2011, 19:04:09
Je zegt dat hij er onder het rijden mee is opgehouden , en dat je wel vonk en benzine krijgt ,
Ik weet niet of het zo is dat de zuigers de kleppen kunnen raken bij een AAV ,
maar is je distributieriem niet gebroken tijdens het rijden ?
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: The_Maxx op ma, 09 mei 2011, 19:05:18
als dat gebeurt gaat je blokje niet meer zo makkelijk rond. Dat hoor je wel als je m probeert te starten.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 09 mei 2011, 20:04:03
Zou het blokje dan überhaupt nog wel rondgaan, Rutger? -dunno-
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: The_Maxx op ma, 09 mei 2011, 22:10:38
Als de nokkenas net in een "gunstige" positie is gestopt kun je soms het nog ronddraaien ja.
heb al een keer meegemaakt dat ik t blok niet meer rondkreeg bij iemand, na een flinke oververhitting. Maargoed, dat is hier niet het geval.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: Bas Oppelaar op ma, 09 mei 2011, 22:15:48
Daarom zeg ik ook ik weet niet of bij dit blok de kleppen de zuigers raken ,
anders start ie juist als een malle met zowel vonk als benzine , alleen mist ie dan een beetje compressie her en der  -nana-
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: The_Maxx op ma, 09 mei 2011, 22:18:24
als de kleppen de zuigers raken, krijg je t blok bijna niet of helemaal niet meer rond ;) Er is geen ruimte vrijgelaten voor die kleppen in de zuigers, dus als je de zuiger omhoog doet, komt ie tegen een klep aan en kan ie niet verder dan dat.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op ma, 09 mei 2011, 23:35:56
de distributieriem is oke en alles staat ook nog op tijd startmotor doet het prima en alles lijkt mooi rond te gaan alleen pakt ie niet aan.

heb andere tweedehands computer geprobeerd maar geen resultaat er is wel een verschil de tweedehands computer sproeit veel minder benzine dan die erin zat?

heb ook de brandstofpomprelais gecontroleerd lijkt me ook nog goed. eruit geen brandstof erin wel brandstof netjes gesproeit druppelt wel een beetje na

dan nog de brandstofpomprelais vervangen door die van de preheat hadden hetzelfde oem nummer ook goed nog steeds brandstof

remmenreiniger nog niet geprobeerd aangezien ik wel brandstof heb. gasklep opent niet tijdens starten weet niet of dat hoort. maar als ik het gaspedaal bedien tijdens starten ook geen resultaat
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: The_Maxx op ma, 09 mei 2011, 23:54:52
gasklep hoort idd dicht te blijven met starten, zolang je het pedaal niet intrapt. Stationair haalt ie de lucht op een andere manier door het gaskleppenhuis heen.

Nadruppelen van de injector hoort eigenlijk ook niet, maar zou niets uit moeten maken op het wel of niet starten.

je hebt voor verbranding nodig: lucht, benzine. ontsteking
nou zou je alle 3 moeten hebben, benzine weet je nog niet zeker of er voldoende in gaat (lastig te controleren, behalve met remmenreiniger dan, maar spuit t NIET rechtstreeks op je gasklep want dat kan steekvlammen veroorzaken)

Staat je ontstekingstijdstip wel goed na het vervangen van de hallgever, verdelerkap en rotor?
Komt maar al te vaak voor dat men dat niet doet, waardoor het blokje beroert of helemaal niet loopt.

Die 2 relaitjes bij de ecu zijn idd uitwisselbaar, dezelfde dus.

Als de andere ECU minder inspoot was dat geen aav maar aau ECU waarschijnlijk (en die hebben nou eenmaal minder benzine nodig) maar het kan wel voor problemen zorgen (die ecu hoort nou eenmaal niet op die kabelboom, ondanks dat de blokjes nagenoeg gelijk zijn)
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op di, 10 mei 2011, 08:13:36
ik zal het ontstekingstijdstip nog een keer controleren.

wat betreft de ECU de tweedehandse had wel exact hetzelfde OEM nummer inclusief letter namelijk 030906026B maar goed toch duidelijk verschil.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: The_Maxx op di, 10 mei 2011, 10:42:40
dat is wel vreemd dat die minder inspuit dan.
Goede kans dat 1 van je pompen toch overleden is of weinig meer doet.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: btracing op wo, 11 mei 2011, 01:34:03
Heb je de stekkertjes in het thermostaathuis al los gehad, de blauwe sensor heeft mijn motormanagement een tijd lang het bos ingestuurd. Van alles vervangen en geprobeerd, bleek aan dat kreng te liggen uiteindelijk. Wat als je die blauwe stekker los trekt? Of wat als je 'm eens omwisselt met een ander? Maybe een quickfix!
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op wo, 11 mei 2011, 09:27:15
is er een mogelijkheid om de blauwe sensor te testen zonder een nieuwe of andere te moeten halen? lostrekken stekker is dat genoeg?

verder weinig tijd gehad maar heb gisteravond laat toch nog maar even de timing opnieuw gecheckt. Puntje op nokkenastandwiel bij pijltje en dan staat het streepje op de krukaspoelie netjes tussen het uitsparingetje in de onderste afdekkap van de distributieriem. En dan staat ook de rotor richting cilinder 1, dit zou toch goed moeten zijn.

de bougies zijn wel aan vervanging toe maar dit zal niet de reden zijn waardoor de auto er ineens mee is gestopt lijkt me, dan had ik het wel eerder gemerkt met starten elke dag het was tot nog toe altijd starten en lopen.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: The_Maxx op wo, 11 mei 2011, 09:39:25
je ontsteking checken of die wel goed zit. Als je er recht tegenaan kijkt moet die ongeveer in het midden van het stelbereik zitten en de volgorde 1342 De ontsteking draait tegen de klok in. Cilinder 1 zit aan de kant van de distributieriem, 2 ernaast enz.

Dattie onderweg is stilgevallen is goed mogelijk door een kapotte hallsensor. Gezien je deze vervangen hebt, haal ik niet uit je woorden of je deze wel juist hebt gemonteerd. Want als dat niet het geval is loopt je blokje niet of nouwelijks.
En check, als dat goed staat en ie nog niet start, nogmaals even of remmenreiniger in de inlaat (dus niet rechtstreeks op de injector) m wel laat starten.

Boegietjes zou ik sowieso vervangen. als deze kapot/verkoold zijn, geven ze geen of een slechte vonk, en dan krijg je ook geen verbranding. Die dingen kosten de wereld ook niet.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: btracing op wo, 11 mei 2011, 11:01:17
Ik weet niet of je in de buurt woont? Als je de stekker loshaalt, merk je dan verschil? Een nieuwe kost de wereld niet (dacht 15 euro), maar ja, zeker weten is wel zo fijn natuurlijk. Je hebt al veel vervangen, dat had ik vorig jaar ook gedaan, bleek dus uiteindelijk de stekker te zijn. Terwijl er ontzettend veel tijd en wat vervangen onderdelen in zijn gaan zitten. Onnodig.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op do, 12 mei 2011, 13:44:14
Heb geprobeert met de stekker losgekoppeld maar voor mij geen duidelijk verschil.

De polo staat nu bij een kameraad in de werkplaats (deze heeft een eigen garagebedrijf) en gaat er naar kijken. Balen dat ik het niet zelf op kan lossen, daarnaast had ik ook geen plek meer thuis in de garage omdat mijn golf terug is gekomen van de spuiter deze morgen en ik daar weer een plekje voor nodig heb om hem weer op te bouwen.

Nou is het afwachten wanneer ik wat hoor over de polo.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: btracing op do, 12 mei 2011, 22:26:24
Als met de stekker los er niets veranderd is er dus kans dat het juist dat is hè. Dat was bij mij ook de redenatie eerst... Maar goed, ik blijf alweer te lang over de blauwe temp sensor doorrazen  -klus- . Als je nou in de buurt woonde van Nootdorp, had ik wel ff m'n sensor met je willen wisselen hoor. Even testen of dat 't misschien was.
Titel: Re: Ontstekings probleem?
Bericht door: RDG1982 op ma, 23 mei 2011, 07:57:51
He allemaal de polo doet het weer, was toch de computer.

Ik had weer de pech dat de eerste computer die ik van de sloop haalde het ook niet goed deed.

Nou ja hij doet het in ieder geval weer.

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken top  -thumbsup-