Het Polo86c Register
Algemeen forum => Voorstellen => Topic gestart door: Douma op zo, 15 mei 2011, 12:51:23
-
Nu ik aan mijn tweede Polo toe ben en al een tijdje op dit forum rondneus wordt het tijd me eens voor te stellen.
Mijn naam is Rienk Douma, 30 jaar oud en woonachtig in Groningen. Mijn eerste Polo kreeg ik in 2006. Dit was een 2f Coupe GT. Viavia gekregen in een studiepauze. Toen na een tijdje de koppakking lek bleek te zijn en ik weer ging studeren heb ik besloten de Coupe de deur uit te doen. Pas vorig jaar oktober weer een auto gekocht, een Saab 900 Classic. Afgelopen februari een de Saab verwisseld voor een 106 XSi, maar dat bleek een flinke miskoop te zijn. Ik ben niet scherp genoeg geweest want de 106 bleek volledig inelkaar gezeten te hebben. Twee weken geleden de 106 de deur uit gedaan en op zoek gegaan naar een Polo.
Het is de Polo van 'polo1fbodegraven' geworden. Hij heeft m maar een maandje gehad, daarvoor was hij in het bezit van 'djpolo'. Ik heb de Polo afgelopen vrijdag opgehaald. De rit naar huis verliep op een ietwat lekke band na prima. Ik moest twee keer stoppen om rechtsachter van lucht te voorzien. Aangezien de BBS Sprinter velgen nog in de achterbak lagen heb ik deze er gisteren direct maar onder laten zetten inclusief een stel verse bandjes. Zo staat de Polo er nu bij:
(http://img217.imageshack.us/img217/8817/img1124ch.jpg)
Tot nu toe heb ik alleen nog niet heel erg kunnen genieten van de Polo en ik vraag me een beetje af hoe deze door de apk begin deze maand is gekomen. Op asfalt is er goed mee te rijden, maar op klinkerwegen is de lol er snel af. Overal lijkt geklapper en gepiep vandaan te komen. Dit is voelbaar in pedalen en stuur en zeker hoorbaar. Een korte check laat zien dat het meeste geklapper bij de veerpoten vandaan komt. Deze zitten namelijk best wel los en laten zicht niet vaster draaien:
Linksvoor:
(http://img707.imageshack.us/img707/1638/linksvoor.jpg)
Rechtsvoor:
(http://img38.imageshack.us/img38/5954/rechtsvoor.jpg)
Verder zit op beide achterwielen speling. Ik weet nog niet waar deze speling vandaan komt. En de handrem lijkt te strak te zijn afgesteld waardoor deze rechtsachter hoorbaar is bij hobbels.
Toen ik vanochtend bij de Polo ging kijken bleek de linker voorband bijna plat te zijn. Zat geen 1 bar meer in. Komende week weer even terug naar de bandenboer.
Niet een hele relaxte start van mijn tweede Polo periode jammergenoeg. Ik heb me inmiddels aangemeld als registerlid. Zodra dat afgerond is zal ik een projecttopic aanmaken om de vorderingen bij te houden. Het idee is om niet te veel aan het uiterlijk van de Polo te gaan doen. Daarvoor heeft deze mijn inziens te veel deukjes, krasjes en andere plekjes. Ik ga er wel voor zorgen dat deze technisch in orde komt en netjes roestvrij wordt/blijft.
-
-welkom- en wat betreft de foto's van de voorpoten, dat hoort er boven uit steken. Ondanks dat kan het wel zijn dat de toplagers versleten zijn. Volgens mij is de auto ook verlaagd en misschien niet gelijk mee vervangen -dunno- Vervolgens uit laten lijnen...
De ruimte op de achterwielen misschien de lagers opstellen wanneer dit vervangen is en anders nieuwe erop. Best te doen en kost weinig -thumbsup-
Succes met de hobby en gaan het project wel volgen :)
-
Dat het er bovenuit hoort te steken wist ik niet. Maar het is vast niet normaal dat je de boel flink ziet bewegen als je aan het wiel sjort.:) Wat houdt 'lagers opstellen' precies in? Kan daar niks over vinden via de zoekfunctie. De lagers zijn als het goed is afgelopen maand nog vervangen.
De auto is inderdaad verlaagd. Zal djpolo eens vragen of hij toen ook de toplagers heeft vervangen.
-
Lagers zijn achter konisch op te stellen. Dus gewoon iets verder de moer erop draaien, zodat de trommel nog net mooi rond draait. Vervolgens weer verzegelen met splitpen. Dop erop en klaar -thumbsup-
Toplagers en vragen of hij daarna is uitgelijnd.. -dunno-
Succes :)
-
Lagers zijn achter konisch op te stellen. Dus gewoon iets verder de moer erop draaien, zodat de trommel nog net mooi rond draait. Vervolgens weer verzegelen met splitpen. Dop erop en klaar -thumbsup-
Toplagers en vragen of hij daarna is uitgelijnd.. -dunno-
Succes :)
Thanks! Kon in de Haynes niet iets vinden over het afstellen. Zonet maar even gereageerd op een garagekrik, toch wel handig. :)
-
lagers waren toch net gedaan.
en volgens mij bij de garage.
wat dat geklapper betreft:
al eens een verlaagde auto gehad?
dat rijdt lekker op normale wegen.
Maar op een keienweg is het echt even afzien.
Kan het zo niet bepalen maar er wonen genoeg forumleden in groningen.
Misschien even iemand meerijden. -dunno-
Andy is behoorlijk kritisch. Het moet technisch kloppen. Al is het maar omdat zijn vrouw en kids de auto ook gebruikten.
Kan me dus niet voorstellen dat het niet klopt.....
(maar goed. alles is mogelijk)
-
Erg leuk met die velgen!
-
die schotels horen indd zo omhoog te steken, best raar systeem van vw -gert-
het geklapper kan eerder liggen aan die rare moer die eronder zit en wellicht te los is aangedraait met alle gevolgen van dien -klus-
en een verlaagde polo klapperd altijd op klinkers :)
-
Klapperen is dan misschien niet het goede woord. Je hoort duidelijk de veerpoten heen en weer (niet op en neer) bewegen/rammelen. Ook vanuit stilstand vooruit of achteruit rijden dan is er in het begin een duidelijke tik te horen. Daarnaast is er duidelijke speling te zien als je aan de voorwielen zit. Je ziet die topmoer en schotel duidelijk heen en weer bewegen. Dit lijkt me niet de bedoeling. Geen halszaak natuurlijk, maar het rijdt niet fijn.
Verder even voor de duidelijheid voordat ik het halve forum over me heen krijg, dit zijn bevindingen van mij, geen sneren naar een vorige eigenaar. -thumbsup-
De lagers zijn inderdaad vervangen, maar zoals JTG al zei moeten deze misschien wat beter afgesteld worden. Een achterwiel hoort niet te kunnen kantelen.
Het zou die 'rare' moer kunnen zijn. Maar goed, als iemand in de buurt van Groningen zich aanbiedt voor een second opinion dan zou ik dit zeer op prijs stellen.
-
en een verlaagde polo klapperd altijd op klinkers :)
geen last van! :)
-
Vermoed dat idd dat moertje om de toplager vast te zetten, losgetrilt is, die zit onder die schotel.. Daardoor krijg je ook extra speling en gaat je toplager eerder naar zijn gort.
Of je hebt tzelfde als ik, maar ik ben zelf er ook nog steeds niet achter waar het getik vandaan komt.
-
Je ziet die topmoer en schotel duidelijk heen en weer bewegen. Dit lijkt me niet de bedoeling.
Dat zeg je precies goed: Lijkt me niet de bedoeling... lijkt.. maar is toch hoort t gewoon zo: Je kunt er in iedergeval zeker niet aan ZIEN of de toplagers stuk zijn.
-
geen last van! :)
Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat er bij jouw niks rammelt op een klinkerweg!!
zelfs de puntlassen beginnen te kraken op ene gegeven moment :)
-
geen last van! :)
Maw : Je rijdt nooit over klinkerwegen ? :)
-
Dat zeg je precies goed: Lijkt me niet de bedoeling... lijkt.. maar is toch hoort t gewoon zo: Je kunt er in iedergeval zeker niet aan ZIEN of de toplagers stuk zijn.
Haha, okok. Second opinion is wel op zijn plaats, al heb ik die ook al gekregen van de monteur die mijn bandjes erop heeft gezet. Die viel het bij het rijden direct op. Dus, wie zou mij een 3th opinion willen/kunnne bieden? Want ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit 'normaal' is.
-
goedkoop verlagingssetje doet meer pijn dan een dure.
-
goedkoop verlagingssetje doet meer pijn dan een dure.
Dat geloof ik direct. Daarom is de verstandigste stap het laten nakijken door iemand met verstand van zaken.
-
Ik reed met de Derby vaak op klinkerwegen en ook geen last van -dunno- net als Pieter :)
Denk dat het gewoon wat kleinigheden zijn dan -dunno-
-
ja ik moet zelf ook wat verder nadenken en begrijpen dat niet iederen die op die Stuge en Goedkope setjes rondrijdt :P
-
Want ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit 'normaal' is.
Je ziet die topmoer en schotel duidelijk heen en weer bewegen. Dit lijkt me niet de bedoeling.
Ho wacht: Niet 2 dingen door elkaar halen: Als alles goed vast zit, geen speling (te veel) heeft etc etc,.. dan rammelt er niets in de wielophanging. De stand van de bovenste schoteltjes zoals op de foto van de vorige pagina is wèl normaal.
:) :) Ditjes en Datjes :) :)
Zaken om te controleren: De 'sleufjes' moer ONDER de schoteltjes: Deze zet je 't beste vast als de auto op z'n wieltjes staat: Wil nog wel eens niet helemaal aan zitten na het monteren.
Op de foto: 3e van links:
(http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/9/7/componenten.vooras_original.jpg)
Deze zet het toplager vast aan de bovenkant van de schokdemper. Als deze ruimte heeft, wil de boel nog wel eens daar gaan draaien bij het sturen ipv het toplager zelf.. Dat wil je niet, geeft lawaai en herrie.
Volgende: De moer bovenop de veerpoot: Deze sluit de schokdemper in de voorpoot op: Als deze niet goed vast zit, of er is en vulbus/ring vergeten,. dan rammelt de schokdempers los in de voorpoot. geeft herrie en lawaai. (let op: geen lawaai en herrie: nuance verschil :) )
-
Dank voor de uitgebreide post Jaap! -thumbsup- Het was me inderdaad duidelijk dat de stand normaal is, maar dat de mate van speling bepaalt of het ok is of dat er iets niet in orde is. De speling is dermate groot dat het gedeelte onder het witte plaatje, welke te zien is op mijn foto's, links en rechts tegen het plaatwerk (ook zichtbaar op dit foto's) aan stoot/klappert.
Ik zal morgen eens kijken hoe de sleufjesmoer bevestigd is.
-
klinkt als de sleufmoer, normaal kan dat nouwelijks bewegen, het rubber van de toplager voorkomt dat de schokdemper heen en weer beweegt in het plaatwerk eromheen. Hij draait overingens wel schuin rond als je het stuur draait, maar dat is ook volkomen normaal. Wanneer het wel de kas kan raken is de toplager stuk, of het moertje waarmee die vastzit is los of niet aanwezig (dan liggen je veren ook los). Het schoteltje aan de bovenkant voorkomt enkel dat de boel niet eronderuit donderd bij vol uitveren of opkrikken van de auto.
-
Hey,
Gaaf die polo kom bijna elke dag daar langs waar die foto is gemaakt ik zal er eens opletten. Een kameraad ze vader werkt daarbij smant.
-
Hey,
Gaaf die polo kom bijna elke dag daar langs waar die foto is gemaakt ik zal er eens opletten. Een kameraad ze vader werkt daarbij smant.
Dank je! Die plek is trouwens niet de vast plek voor het Polootje. Normaal staat hij meer in het centrum en netjes binnen. Had hem even aan de kant gezet om te telefoneren en toen heb ik direct even een fotootje gemaakt.
-
Het leeglopende bandje is inmiddels weer gefikst. Direct even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Polo van de onderkant te bekijken. Ziet er zeer netjes uit. Zo goed als geen roest te bekennen. Zoals het er nu voor staat gaan woensdag de verlagingsveren aan de achterkant er onder. Ik laat dan meteen even naar de speling op de veerpoten kijken. Ik krijg de boel zelf namelijk met geen mogelijkheid los. Ik heb niet echt goed gereedschap en bewegingsruimte om de veerpoot vast te houden.
Verder heb ik bijna twee rolletjes tape gebruikt om de dradenbende in het motorruim onder controle te krijgen. -gert- :) Zal binnenkort wel even een voor en na foto posten.
-
luchtmoersleutel voor de voorpoten, dan gaat het erg makkelijk :)
-
luchtmoersleutel voor de voorpoten, dan gaat het erg makkelijk :)
Het ging met name om het tegenhouden van het deel van de veerpoot wat meedraait als je aan die moer bovenin gaat draaien. Het deel wat je tussen de veer door moet vasthouden.
-
snap ik alleen is dit met een luchtmoersleutel niet aan de orde -thumbsup-
-
snap ik alleen is dit met een luchtmoersleutel niet aan de orde -thumbsup-
Ah ok, nooit bij stilgestaan.:)
-
-hitit- Mooi bakje -thumbsup-
Er zit naast KW verlaging ook nog een G-laderseite Racingkit III op dus je hebt nergens meer rubber zitten behalve op je banden. Klapperen op een klinkerweg met al die teflon blokken is dan volgens mij helemaal niet raar!
KW setje was toen ik het kocht nog geen 10000 km oud dus meer dan 30000 zal dit setje nog niet gedraaid hebben!
Veel plezier met het bakje!!!
Polo
P.S. Als je per ongelijk nog eens langs Eindhoven komt: let me know, mis hem toch nog! -boehoe-
-
-hitit- Mooi bakje -thumbsup-
Er zit naast KW verlaging ook nog een G-laderseite Racingkit III op dus je hebt nergens meer rubber zitten behalve op je banden. Klapperen op een klinkerweg met al die teflon blokken is dan volgens mij helemaal niet raar!
KW setje was toen ik het kocht nog geen 10000 km oud dus meer dan 30000 zal dit setje nog niet gedraaid hebben!
Veel plezier met het bakje!!!
Polo
P.S. Als je per ongelijk nog eens langs Eindhoven komt: let me know, mis hem toch nog! -boehoe-
Ik begin langzaam aan te geloven dat het inderdaad zo hoort. Maar ben nog niet helemaal overstag. -nana- Ik kan alleen de racingkit II vinden op die website. Komt deze overeen of...? Zijn er bij de veerpoten voor ook rubbers vervangen?
Gisteren zijn de achterveren er onder gekomen, maar er rammelt nu iets verschrikkelijk links achter. Vandaag nog maar eens een blik op werpen.
Ik zag dat ik voor bijna ijzer op ijzer aan het remmen ben. Hoog tijd voor een setje verse blokjes. Weet iemand wat voor remblokken ik nodig heb? Ik vind twee verschillende types voor de G40, halve maanvormig en meer vierkant.
-
kijk wat je nu hebt qua remblokken. Dan koop je de nieuwe blokjes van hetzelfde type ;)
Heb je de veren wel netjes in de veerschotels gezet? en de oude veer goed verwijderd (wil nog wel eens een stuk blijven zitten als het oude veren betreft)
-
kijk wat je nu hebt qua remblokken. Dan koop je de nieuwe blokjes van hetzelfde type ;)
Maar wat is het verschil tussen de twee soorten? Kunnen ze 1-op-1 uitgewisseld worden?
Heb je de veren wel netjes in de veerschotels gezet? en de oude veer goed verwijderd (wil nog wel eens een stuk blijven zitten als het oude veren betreft)
Veren vervangen heb ik zelf niet gedaan. Had niet echt tijd tot mijn beschikking en fatsoenlijk materiaal, zoals een krik. De garage zal er dus een blik op moeten werpen.:) Kijken of ik morgen tijd heb om er langs te rijden.
-
er is verschil tussen die 2 soorten. Als ik me niet vergis passen ze niet in dezelfde klauw. Klauwen verschillen dus ook.
Gewoon even goed kijken wat je nu hebt, en hetzelfde type gebruiken voor de nieuwe. Weet je zeker dat je goed zit.
-
Ik vind twee verschillende types voor de G40, halve maanvormig en meer vierkant.
Bedoel je dit verschil?
(http://ecx.images-amazon.com/images/I/31duztSjnwL.jpg)
-
Bedoel je dit verschil?
(http://ecx.images-amazon.com/images/I/31duztSjnwL.jpg)
Precies, dat verschil bedoel ik. A
-
Dat is toch gewoon een setje voor 1 kant :)
-
Precies, dat hoort zo -thumbsup-
Die 'vierkante' komt op de zuiger en het halve maantje aan de buitenkant.
-
Dat is toch gewoon een setje voor 1 kant :)
Precies, dat hoort zo -thumbsup-
Die 'vierkante' komt op de zuiger en het halve maantje aan de buitenkant.
Ajajaj, volgensmij wordt het tijd om het eerste biertje van het weekend te pakken. -uitlachen- Heb maar een beetje geduld met me. Met de rechterhanden zit het wel goed, alleen de kennis van autotechniek moet nog een beetje komen.
-
Goed bezig juist -thumbsup- Door te vragen weet je nu hoe het zit en kun je verder -klus-
-
ik ging er vanuit dattie deze vierkante bedoelde: http://cgi.ebay.de/2-BREMSSCHEIBEN-BREMSBELAGE-BREMSKLOTZE-VW-POLO-86C-/380242003569?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item5888308671#ht_1536wt_1000
-
die remmen goed zat voor dat geld :)
De steilheck heeft ze ook -thumbsup-
-
Denk alleen niet dat die gaan passen op een setje G40 klauwen. Of wel? Ik zat zelf te denken aan:
http://www.g-ladershop.com/catalog/product_info.php?cPath=24_44&products_id=281 (http://www.g-ladershop.com/catalog/product_info.php?cPath=24_44&products_id=281)
-
voor een paar tientjes meer heb je ook gelijk nieuwe schijven:
http://cgi.ebay.de/VW-POLO-G40-BREMSSCHEIBEN-BREMSEN-BELAGE-VORNE-/380238660001?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item5887fd81a1#ht_3623wt_1139
Weet je zeker dat je g40 klauwen hebt, en geen gewone? Geventileerde schijf of massieve schijf?
bij massieve schijf heb je deze nodig:
http://cgi.ebay.de/BREMSSCHEIBEN-BREMSBELAGE-VORNE-VW-POLO-86C-239mm-NEU-/390309923596?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item5ae048cb0c#ht_4596wt_986
-
Op een niet G40 kan je toch ook geventileerde stoppen, voor die prijs hoef je het niet te laten in ieder geval :)
-
kijk in mijn 16vg60 topic!
daarvoor heb ik schijven gevonden van ate voor een leuk prijsje -thumbsup- en daar zullen ze vast ook wel remblokken hebben
ben effe vergeten hoeveel en waar....
-
voor een paar tientjes meer heb je ook gelijk nieuwe schijven:
http://cgi.ebay.de/VW-POLO-G40-BREMSSCHEIBEN-BREMSEN-BELAGE-VORNE-/380238660001?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item5887fd81a1#ht_3623wt_1139
Weet je zeker dat je g40 klauwen hebt, en geen gewone? Geventileerde schijf of massieve schijf?
bij massieve schijf heb je deze nodig:
http://cgi.ebay.de/BREMSSCHEIBEN-BREMSBELAGE-VORNE-VW-POLO-86C-239mm-NEU-/390309923596?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item5ae048cb0c#ht_4596wt_986
kijk in mijn 16vg60 topic!
daarvoor heb ik schijven gevonden van ate voor een leuk prijsje -thumbsup- en daar zullen ze vast ook wel remblokken hebben
ben effe vergeten hoeveel en waar....
Bedankt voor de tips!
Enig idee van de kwaliteit van dat bovenste setje? 35 euro voor een volledige set is niet veel. http://cgi.ebay.de/VW-POLO-G40-BREMSSCHEIBEN-BREMSEN-BELAGE-VORNE-/380238660001?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item5887fd81a1#ht_3623wt_1139 (http://cgi.ebay.de/VW-POLO-G40-BREMSSCHEIBEN-BREMSEN-BELAGE-VORNE-/380238660001?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item5887fd81a1#ht_3623wt_1139)
-
ik raad ze vaker aan, heb nog geen klachten gehoord. Zowel de massieve als de geventileerde schijven.
-
ik raad ze vaker aan, heb nog geen klachten gehoord. Zowel de massieve als de geventileerde schijven.
Prima. Voor het geld hoef je het niet te laten. Ik ga maar eens zo'n setje bestellen.
In dit topic hou ik het voor gezien.:) Voor het vervolg verwijs ik jullie naar mijn projecttopic:
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10811.msg321084.html#msg321084 (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10811.msg321084.html#msg321084)
-
Op een niet G40 kan je toch ook geventileerde stoppen, voor die prijs hoef je het niet te laten in ieder geval :)
Neem dan ook wel G40 blokken!