Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: alfred op di, 30 aug 2005, 21:31:06
-
Zou vandaag 'even' de buitenste stofhoes aan van de aandrijfas wisselen: NOT! Ik moet zeggen dat het hard begint te knagen aan mijn goede humeur:
Zwaardere luchtsleutel moeten kopen om de centrale moer los te krijgen: CHECK!
Centrale moet warm moeten stoken om los te krijgen: CHECK!
Enfin eindelijk de as uit de veerpoot kunnen tikken maar nu wil de buitenste kineet niet los: Dennis gebeld: Huffen met beleid. Maar ook dat mag niet baten en de vraagbaak slaat de plank ook al mis want ik heb nergens vrije toegang tot de borgring.
Denk overigens niet dat de kineet nog leeft (zand en een gefrusteerde alfred als ingredienten. Wat kost zoiets nieuw? Want dan kan ik er met een gerust hart de slijptol inzetten aangezien de as ook al niet los wil van de bak. Het torx-bitje in de boutjes geslagen maar nog draaiden ze de binnenkant dol hoe los je zoiets op?
withstupid
-
Niet gelukt dus.. -klus-
Binnenste boutje zijn geen torx! Is 12 kant...
Kun je morgen wel komen lenen.
Heb evt ook nog wel homokineten liggen.
-
Niet gelukt dus.. -klus-
Binnenste boutje zijn geen torx! Is 12 kant...
Kun je morgen wel komen lenen.
Heb evt ook nog wel homokineten liggen.
hihi gaat niet lukken aangezien het de daily driver is die op bokken staat..... -boehoe-
-
Boutjes met de flex, dan maar nieuwe/andere.
As in bankschroef en homo eraf tikken (wederom met beleid)
Ik heb ook al eens ruzie gehad die homokineten.
Hele tijd tikken: niks........en dan zomaar ineens wel
-
kijk zelf maar ff dit zijn richt prijzen dus zal er niet ver vanaf zitten
zoeken naar onderdelen op kenteken
-
Boutjes met de flex, dan maar nieuwe/andere.
As in bankschroef en homo eraf tikken (wederom met beleid)
Ik heb ook al eens ruzie gehad die homokineten.
Hele tijd tikken: niks........en dan zomaar ineens wel
De flex in de boutjes zetten was ook mijn gedachte maar: hoe krijg je ze dan weer uit de bakflens? Als de boel zo al doldraait zal een griptang ook niet heel veel uithalen... toch?
-
Je kunt eventueel als laatste redmiddel de bakflens in z'n geheel vervangen.
Deze zit maar met 1 boutje vast en kan er zo uitgetikt worden.
( maar dan moet je wel de bak aftappen ! )
-
Als het kopje er af is, dan draai je het overgebleven deel zo los wanneer de as er af is.
-
Als het kopje er af is, dan draai je het overgebleven deel zo los wanneer de as er af is.
Yep
-
die homokneet moet je nie aaien he mag best vlink op getimerd worden om hem over de borging te krijgen!!!!!!!!!!!
(hoes moetdan wel los van de homo-. liggen liefst zelfs weg geknipt)
terug is lastigermaar met beetje geluk kan je de borgring beetje in het midden zetten en blijft hij hangen op het vet!!!!
nu wel voorzichtig tikken met het liefst its tussen tapend waar je centrale moer weer op moet.
vlens van bak is 1 bout in het midden (inbus e als alle andere boutjes in vlens!!!!)
deze boutjes doen je met goed gereedschap (dus gereedschap waar de pas vorm goed van is) en met beleid eventueel wel het makkelijkst met luchtsleutel in lage stand los draaien!!! maarja het is al kapot neem ik aan??
kopjes zitten er nog op tip sla er een iets grotere torx in!!!!!
greez maikel
-
@Alfred, ik bel je morgen even over eventuele Hulp bij Pech service -klus-
-
Troost u..
De homo van de GL wilde er ook absoluut niet af. Met een 'paar tons pers' wilde het nog niet.
Serge en Marcel samen laten beuken... No go
Uiteindelijk met enorm grof geweld (GodverdeGodver KLABAM!) is ie er wel afgekomen: Borgringetje kwam er in 3 stukken uit...
Normaal moet dat ringetje los vliegen door een klap op de home,... bij de GL bleeft het ringetje zitten waar ie zit, en sloegen we de homo er gewoon overheen!
Naderhand de spiebanen met de slijptol weer in vorm moeten brengen,. maar hij doet t nu weer prima.
Hameren, hengsten en huffen gaat beter als de as in de bankschroef hangt..
-
HOMO -wanker-
-
Weet niet of het daar kan, maar half uur WD 40?
-
Eureka! Heeft een paar flinke tikken, een dosis grof taalgebruik en het nodige geduld gekost maar had vanavond de homo eindelijk van de as. Maar toen! juist het terugsteken van de homo. Haynes doorbladeren, en ja hoor ook hier een fout. De borgring die staat afgebeeld zit wel standaard bij een ashoes setje maar kun je niet gebruiken. Kan niet anders concluderen dan dat de foto in haynes is afgeleid van een rep. setje zonder daadwerkelijk naar een standaard as te kijken.
Maar iig bedankt voor de reacties en mijn speciale dank aan Dennis die mij telefonisch heeft bij gestaan.
Dan nu nog een korte vraag hoe span je het best de ring om de ashoes? Speciale tang, hamer of iets anders.
-
Ring haak je zo stak mogelijk met het handje vast,
daarna met een moniertang (of knijptang) de ring aanspannen door het 'hobbeltje' dicht te knijpen..
(ik maak ff een tekeningetje)
-
Zie hier: Dat 'vierkantje' knijp je dus samen (als je de ring reeds 'zo strak mogelijk' met de hand inelkaar hebt gehaakt)
-
simpeler kan het niet
-
True, Dennis zij me het ook al maar bij nader inzien vond ik het nokje wat aan de kleine kant om er toch een ietwat lompe nijptang op te zetten. I stand corrected. Bedankt jongens! -thumbsup- -prut-
-
Een moniertang is toch ook veel minder lomp dan een nijptang :)
-
Alfred,
In mijn "onderdelen tekoop topic": twee prima aandrijfassen met goede homokineet hoezen kant en klaar voor Euro 30,-.
Kun je zo overzetten: geen probleem
Link: http://www.polo86c.nl/cgi-bin....9;t=184
Groet, Jan.