Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: sonic_striker op di, 17 apr 2012, 15:19:16
-
Hey everybody,
Ik rijd sinds 2 maanden weer met mijn polo, ik heb alleen al die tijd al een heel rot probleem:
Motor: standaard HK uit 1985 :)
Starten:
aanslaan, meestal gelijk, hoogsten met wat gas erbij geven. blijft meestal lopen( met acculampje dat brand) geeft ik ook maar iets gas, slaat ie af -gert-
loopt hij even en geef ik iets gas (hogere toeren, acculampje gaat uit zoals altijd al was) begint ie kort te piepen en slaat ie af.
Wil ik hem dan weer starten doet ie dat alleen met gas erop en dan loopt hij (zoals het lijkt) 300-400 toeren of nog minder. meestal slaat ie nog een paar keer af en uiteindelijk komt ie hoger in de toeren en blijft ie draaien. (snel gaan rijden anders gaat t weer fout)
Rijden:
Als ik dan eenmaal rijd wil hij als ie koud is niet blijven lopen als ik de koppeling indruk (bij stilstaan) en gaat meestal bij terugschakelen weer het acculampje even kort branden.
als ie goed warm is wil dat laatste nog wel eens voorkomen maar verder is het normaal.
Wat heb ik al gedaan:
Carb schoongemaakt met carbcleaner
contactjes nagekeken
vacuumslangetjes nagekeken
stationair toerental iets hoger gezet.
ik snap niet hoe dit kan...so help please?
btw ga deze vrijdag ook een compressietest doen (een kijken uit nieuwsgierigheid) , dus ik weet niet of dat wat op gaat leveren.
-
zou ook zomaar eens je auto choke kunnen zijn......
-
lol, en hoe doe ik dat maken? of hoe kan ik dat testen, hij klikt idd niet volgens mij bij contact, zal zo ff kijken :)
en heeft die ook effect bij een warme motor dan?
-
nee, maar je hebt hem wel nodig bij koude motor.
Dus als de choke NIET werkt heb je tot de motor op temp is last van problemen en bij warme motor is er niets aan de hand.
HK = 2E3 met autochoke. Als je de sleutel op 'contact' zet, iemand anders het gaspedaal helemaal in laat trappen, moet jij vervolgens onder de klep de chokeklep dicht horen klappen (duidelijke 'tik'). TIP: haal ook even het luchtfilterbakdeksel eraf, dan kun je hem ook dicht zien gaan (de vierkante klep 'in' de carburateur)
-
martijn was me voor -thumbsup-
@ martijn: maar das de geforceerde choke door het gaspedaal in te trappen.
Dat zegt toch niets over de auto choke. -dunno-
Los (volgens mij) van het gegeven dat als de geforceerde choke het niet doet, de auto choke het waarschijnlijk ook niet doet....
-
Zal zo even testen of ie klikt, mocht dit niet zo zijn, hoe kan ik dit dan verhelpen? zijn die chokes (of onderdelen ervan) zo te koop of kan ik zelf wat fabriceren?
-
zelf fabriceren = veel succes. :)
Een slecht functionerende choke is bij mij de reden geweest om motorcarbs te monteren :)
Bij jou klinkt het alsof de choke helemaal niets meer doet, kan een kwestie zijn van een slecht contact, gebroken bimetaaltje, of zelfs een kapotte zekering. -thumbsup- -klus-
-
Haha, nou ik ben bijna klaar met "werken" dus dan kan ik ff testen. jullie horen het!
motorcarbs goede oplossing?
-
motorcarbs goede oplossing?
daar is genoeg over te vinden, zoekfunctie zal je verder helpen.
-
daar is genoeg over te vinden, zoekfunctie zal je verder helpen.
heb ik al gedaan -thumbsup-
-
heb ik al gedaan -thumbsup-
maar nog niet alles gelezen neem ik aan? Er is nogal wat over te vinden, dat kan je niet in die 5 minuten gelezen hebben -naughty- -hitit- :). Ook in mijn topic (witte schicht) is veel te lezen. Het is niet iets dat je zo 1-2-3 doet.
Bij een goed bod is mijn hele inlaattraject wel te koop, is pasklaar én afgesteld op een HK. :)
-
maar nog niet alles gelezen neem ik aan? Er is nogal wat over te vinden, dat kan je niet in die 5 minuten gelezen hebben -naughty- -hitit- :). Ook in mijn topic (witte schicht) is veel te lezen. Het is niet iets dat je zo 1-2-3 doet.
Bij een goed bod is mijn hele inlaattraject wel te koop, is pasklaar én afgesteld op een HK. :)
wat is een goed bod? ik zou niet weten wat zoiets waard is -dunno-
btw net ff gecheckt of ie klikt.....ik hoorde niets maar hij bleeft wel lopen (tot ik het gas aanraakte) ook wat hoger in de toeren.
het lijkt trouwens ook alsof de overgang van gas naar stationair niet echt soepel gaat. ook bij warme motor. wat zorgt hiervoor?
-
ook bij warme loop. dat verandert de zaak. eerst even de simpele dingen uitsluiten.
zitten alle vacuümslangen goed vast en werkt de vacuümdoos nog?
-
Voetpakking van de carb nog OK?
-
kortom: valse lucht?
-
Ja ik heb de slangetjes gecontroleerd, de doosjes zijn naar mijn weten ook nog goed. vandaar dat ik het nu pas hier post :)
voetpakking heb ik nog niet bekeken, zal ik morgen doen -thumbsup-
zal dan ook nogmaals de vaccuumdoosjes testen ;)
-
doosjes?
zuig nou maar even aan de vacuumdoos op de ontsteking.
de rest kun je zo niks mee bij mijn weten
-
moet ik kunnen zuigen aan dat doosje of moet het niet lukken (vacuum)?
-
dat laatste :)
-
ok....zal het zo nog eens doen, maar volgens mij kon ik er gewoon aan zuigen (mmmm benzinelucht XD)
kun je dat doosje eraf halen en er een nieuwe opzetten of moet dat gehele deel nieuw?
edit:
Net nog eens gedaan, ik kan er een seconde aanzuigen, daarna gaat er een klepje? dicht en lukt t niet meer, als ik snel in en uit adem hoor ik em "klapperen"
En ik heb er ff een bougie uit gedraait (na kort lopen) deze was een beetje wit uitgeslagen. Dus ik weet niet of dat ook wat zegt (te hete verbranding?)
-
Vacuumvervroeger klinkt als in orde -thumbsup-
Witte bougie klinkt als te arm => valse lucht => vacuumslangetjes / voetpakking / wellicht inlaatspruitstukpakking.
-
vacuumslangetjes zijn ok ;) nu drie keer gechecked (of er moet er ergens nog 1 sneaky zitten) hoe controleer ik de voetpakking enz?
met een spuitbus overal op spuiten en kijken waar het naar binnen gezogen word?