Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: PoloSimba op di, 15 mei 2012, 11:55:12
-
Omdat ik de radiator van de sloop-polo 1f (1981) wou demonteren, heb ik om plaats te hebben, de verdelerkap losgemaakt. (De bougie-kabels heb ik gewoon op de kap laten zitten.)
Ik stelde vast dat er naast een klein beetje smurrie (olie+vuil ?) ook een rond stukje afgebroken metaal in zat. Als leek in motor-techniek wil ik nu weten hoe ik dit probleem dien op te lossen, want na hermontage bleek de motor niet meer aan te slaan. -boehoe-
Verder ben ik niet aan de afstelling ofzo gekomen. Ik vermoed dat het stukje is afgebroken van het middenste van de verdeelkap --> zie foto (foto is niet van mijn polo)
Moet ik een nieuwe verdelerkap plaatsen, dient de afstelling worden aangepast of ligt het complexer? -dunno-
-
Wat is daar afgebroken aan, Mark? Hier komt de hoogspanning van de bobine binnen, om vervolgens via de rotor verdeeld te worden over de 4 buitenste punten (die gaan vervolgens weer naar de afzonderlijke cilinders/bougies).
De rotor is wel (goed) blijven zitten?
-
Ik denk wel dat de rotor goed is blijven zitten. Ben ik ook niet aangeweest. Vanwaar zou dat stukje metaal dan komen? En waarom slaat hij nu niet meer aan? Alles eens goed schoon maken ?
-
Je hebt meer polootjes staan toch? Zet even de verdelerkap van een andere er op. Even goed op de volgorde van de kabels letten.
-
Da zou het wel kunnen zijn, want er waren er eerst enkele losgekomen doh Ben ni helemààl zeker dat ze op de juiste plek zitten, maar toch.
Probleem is wel dat mn polo 1f gekaapt wordt door mn garagist en de polo 1-motor ligt op 30 km hiervandaan.
Hoe weet ik dan welke kabel waar hoort?
-
Ik stelde vast dat er naast een klein beetje smurrie (olie+vuil ?) ook een rond stukje afgebroken metaal in zat.
Inderdaad, dat ronde stukje is onmisbaar, als je het mist is het meteen einde oefening voor die verdeelkap.
Ander verdeelkapje is de oplossing.
-
Welke functie heeft dat dingetje dan? Vanwaar komt het?
-
verbinding tussen de bobinekabel-rotor, zodat de verbinding rotor-bougiekabel gemaakt kan worden.
onmisbaar dus :)
-
Dus enkel de verdelerkap vervangen is voldoende dan? Mits dat de bougie-kabels terug op de juiste plaats zitten natuurlijk.
P.S. Is dat stukje dan effectief afgebroken of is dat met een magnetische verbinding ofzo? Anders speur ik wel even de vloer af. Ik had het eerst nog even opzij gelegd, maar het is gevallen.
-uitlachen- U ziet dat ik een leuke leek ben hé.
-
Niet mee lopen klooien door pennetjes terug proberen te plaatsen. Ander kapje kost echt geen geld.
Oh ja: kabelvolgorde is 1342 (tegen de klok in). Er zit een kerfje op je verdelerhuis dat is cylinder 1. Succes!
-
Dankjewel -hug- Ik start mn zoektocht naar een verdelerkapje. -fietsen-
Probeer eerst een paar locale onderdeel-verdelers en bevraag enkele kennissen. Of iemand "hier in de buurt" die 1tje in de aanbieding heeft?
-
rij ff naar je onderdelenboer, zon verdelerkap stelt niets voor.
dat moet je gewoon ff nieuw kopen
-
Ah, de foto is niet van jouw eigen verdelerkap? Ik kon namelijk al niet zien wat er afgebroken zou moeten zijn. Als hetgeen je blauwe pijl aanwijst afgebroken/weg is, doet-ie het inderdaad niet meer... => Nieuwe verdelerkap... Zou zelf dan ook een nieuwe rotor nemen.
-
Oké, alvast -thanks- voor jullie raadgevingen.
Als ik zowel verdelerkap als rotor vervang, dien ik dan terug een afstelling te doen? Toch niets met ontstekingstijdstip enzo?
Oh ja: kabelvolgorde is 1342 (tegen de klok in). Er zit een kerfje op je verdelerhuis dat is cylinder 1. Succes!
Kan ik hier ergens meer info over vinden/zoeken/krijgen? Of spreekt dat voor zich? Heb de kabels nog niet tegoei bestudeerd. -oops-
-
Oké, alvast -thanks- voor jullie raadgevingen.
Als ik zowel verdelerkap als rotor vervang, dien ik dan terug een afstelling te doen? Toch niets met ontstekingstijdstip enzo?
Kan ik hier ergens meer info over vinden/zoeken/krijgen? Of spreekt dat voor zich? Heb de kabels nog niet tegoei bestudeerd. -oops-
Nee, je zit niet aan de afstelling van de ontsteking daarmee, rotor en verdelerkap is enkel erop klikken en klaar en natuurlijk de bougie kabels er in de goed volgorde op aansluiten.
Ontsteking zelf zit met 2 bouten op de cilinderkop vast, zolang je daar niet aanzit komt het vast goed. :)
De volgorde van de de bougiekabels kan ik je zo 123 niet uit mn hoofd vertellen, maar de zoekfunctie zal hier vast wel een antwoord op hebben of het werkplaatshandboek ;)
-
Oké, alvast -thanks- voor jullie raadgevingen.
Als ik zowel verdelerkap als rotor vervang, dien ik dan terug een afstelling te doen? Toch niets met ontstekingstijdstip enzo?
Kan ik hier ergens meer info over vinden/zoeken/krijgen? Of spreekt dat voor zich? Heb de kabels nog niet tegoei bestudeerd. -oops-
het is 1 3 4 2
1 zit op 10 uur (als je tegen de buitenkant van de verdelerkap kijkt, dus gewoon eerst monteren) en sluit je aan de bougie die het dichts bij de distributieriem zit.
2 zit op 1 uur en sluit je aan op de tweede bougie vanaf de distributieriem
4 zit op 4 uur en sluit je aan op de vierde bougie vanaf de distributieriem
3 zit op 7 uur en sluit je aan op de derde bougie vanaf de distributieriem
-
-thanks- Van zodra we de kap hebben, ga ik aan de slag... en dan maar het beste hopen hé -klus-
-
Gaat je lukken! -thumbsup-
Tip: koop even een werkplaatshandboek. Je hebt de wil blijkbaar wel om zelf wat aan je motor te doen. Een werkplaatshandboek brengt je een heel eind op weg. Als je Engels een beetje goed is kun je voor één van Haynes gaan, maar voor je kennis van terminologie is het wellicht een goed idee om toch voor een Nederlandstalige te gaan.
-
Euh, ik heb zo'n boek bij de hand, maar net zoals ze in Wheeler Dealers een klus van 1 uur laten zien in 1 minuut, zo is die beschrijving in zo'n vraagbaak ook eerder beknopt. Gelukkig heb ik jullie nog, en 2 linkerhanden en idd een beetje goeie wil. -thumbsup-
-
@Mark: het is simpelweg een kwestie van durven en een keer gedaan hebben. Wat is het ergste dat je kan gebeuren? Dat de auto niet meer loopt/wil starten, dan kun je altijd nog hulp inschakelen.
Maar als je het hoofd koel houdt en gewoon stap-voor-stap aan de gang gaat kan er niets gebeuren.
Beste tip voor de startende sleutelaar zonder al te veel sleutel-ervaring: leer jezelf aan om vóórdat je ook maar iets gaat doen de -pool van de accu los te koppelen.
-
Dat laatste is eigenlijk een wijsheid waar ik me nooit aan houdt en ik weet dat dat eigenlijk verkeerd is.
Welk boek heb je?
-
@Mark: het is simpelweg een kwestie van durven en een keer gedaan hebben. Wat is het ergste dat je kan gebeuren? Dat de auto niet meer loopt/wil starten, dan kun je altijd nog hulp inschakelen.
Maar als je het hoofd koel houdt en gewoon stap-voor-stap aan de gang gaat kan er niets gebeuren.
Beste tip voor de startende sleutelaar zonder al te veel sleutel-ervaring: leer jezelf aan om vóórdat je ook maar iets gaat doen de -pool van de accu los te koppelen.
Tja, inderdaad & voor alles een 1ste keer; al doende leert men; in moeilijke tijden kent mn zijn vrienden;... clichés genoeg die je advies bevestigen -thumbsup-
-uitlachen- Haha, inderdaad, dat doe ik nu sowieso! Dat heb ik in het begin al eens 1x mogen ervaren. Hopenlijk stoot deze ezel zich geen 2x aan dezelfde steen. Dat geweldige stroomstootje was meer dan voldoende voor éénmalig :)
Welk boek heb je?
Vraagbaak VW Polo/Derby 1975-1981/1977-1981 (P.H. Olving)
-
Polosimba je hebt PB ;-)
-
Heb het gezien. -thumbsup- Tof! Merci! Bij deze: bendg: je hebt PB terug :)
-
Olving is wel goed, maar als je de mogelijkheid ziet om een Haynes te pakken te kunnen krijgen zou ik dat niet laten. Veel meer foto's en dat werkt erg verhelderend.
Succes!
-
De motor start weer -thumbsup- Dankzij de hulp van Bennie (merci mateke) en ook van de andere raadgevers natuurlijk!
Had van Bennie een nieuwe kap gekregen, maar ik zag dat deze toch ietsjes verschilde van die die erop zat. Ik denk dat die van Bennie eentje van een polo 2 is. Het lijkt me iets groter en de 2 klipjes pasten niet meteen. Ik dacht bij mezelf: alvorens te beginnen prutsen, eerst maar eens de kabels op de juiste plaats zetten op de oude verdelerkap -dots- en ja hoor, de motor startte meteen. Ondanks dat er toch een stukje van een paar mm lijkt afgebroken van de "hoogspanningskabel".
-locked-
-
tja.... mooi dat het gemaakt is, maar met het deeltje afgebroken: voor hoelang?
Snel een nieuwe halen dus: ding kost nog geen twee tientjes uit mijn hoofd.