Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Moniek op wo, 15 aug 2012, 00:48:07

Titel: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Moniek op wo, 15 aug 2012, 00:48:07
Hallo allemaal .

een tijdje niet geweest maar dat komt omdat mn polootje t gewoon fantastisch doet  -hug-
Maar ik heb dr wat anders bij , een nieuw project zeg maar , een golf I uit '83 en gelijk daarover gaat mn vraag.
Dat blokje , een 1100tje 8v carb heeft erg veel onderdruk en gaat zsm de geest geven denk ik.
Dus aan t neuzen voor een ander blok uiteraard maar nu sprak ik laatst een monteur van VW die weet van mn 86c en mn golfje en die beweerde dat een
polo-blok uit dezelfde periode als mn golf , '83 zeg maar , 1 op 1 zou moeten passen.
Dus geen motor en baksteunen omlassen en dan ook gelijk 200cc meer dus!
Nu vertrouw ik de sleutelaars hier op t forum méér dan een onbekende monteur , alhoewel hij wél overkwam dat hij dr verstand van had , dus zeg t maar ?
Heeft iemand hier meer ervaring mee , of informatie over zo-n ombouw?
Kort gezegt: past een polo carb blok in een golf I met of zonder bakombouw maakt niet uit.
Hopelijk krijg ik hier een doorslaand antwoord  -klus- !

Grtz Moniek uit Apeldoorn
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 15 aug 2012, 01:20:29
Het bouwjaar hoeft niet eens gelijk te zijn. De Polo's gebruiken smallblocks, en dat zijn de 1100 en 1300's van de Golf ook.
Eventueel zou het kunnen dat een motorsteun specifiek voor het model is, maar dat is dan alleen het los te schroeven gedeelte, en dus ook over te zetten. De plekken voor de motorsteunen op de chassisbalken zijn volledig compatible...
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Moniek op wo, 15 aug 2012, 02:58:03
Great  -thumbsup- !!

Dit zou dus in praktijk betekenen dat als ik een 86c blokje met bak en motorsteunen zou aanschaffen dat ik t zo in de golf 1 zou kunnen lepelen?
Maakt dit dus niet uit of het een 1f of een 2f zou zijn?

Grtz, Moniek
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: RoelG op wo, 15 aug 2012, 08:33:38
das te makkelijk gedacht.
Ja het kan wel. Het blok past. Maar een 2f motor is injectie met electronische ontsteking.
dan moet je nogal wat kabelwerk aanpassen.

Eenvoudigste is een motor met carb te zoeken en met contactpuntjes.
De bak van de huidige motor kun je, al hij goed is, trouwens gewoon gebruiken.
enige wat je nodig hebt is het blok met inlaat en carb en eventueel een ontsteking.

p.s.

Waarom op zoek naar een polo blokje? Stond laatst nog op een aantal slopen en zag meer oude golfjes dan oude polotjes staan.......

edit: tekst wat aangepast en alle typfouten van het typen op een telefoon verwijderd
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 15 aug 2012, 08:52:44
Carb-motor is het makkelijkst, maar een injectiemotor kan net zo goed. Zul je alleen ook de kabelboom van de motor mee over moeten bouwen, maar is nog steeds niet echt rocket-science...
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: rekordc op wo, 15 aug 2012, 12:47:58
Of je neemt de bestaande carb en zet die op t injectie blok. Ligt er maar net aan wat makkelijker/goedkoper te krijgen is.
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: btracing op wo, 15 aug 2012, 12:53:17
Mono-point injectie is toch net een veredelde carburateur  :).
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Sjon op wo, 15 aug 2012, 13:10:15
Injectie in oldtimer? Bah => mond spoelen jullie :)

1.3/1.4/1.6 smallblock erin ploffen met 4 carb's -dj-
Is ook nog steeds geen hersenchirurgie
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Moniek op vr, 17 aug 2012, 09:59:27
Hallo weer ,

1 van mijn volgende vragen is alweer beantwoord , dat betrof of ik de bestaande golf I bak kon overbouwen alleen da-s een 4-bak dus mischien toch een polo 5-bak?

@GekkeGerrit: Waar is die sloop van jou want ik kom er hier nergens aan en mijn gedachtengang was dat ik dan gelijk 200cc méér heb.
Dit type golfjes past alleen de 1100 en 1300cc en de 1300cc is al helemaal niet te vinden , die houden de verzamelaars vast.

@RoelG en btracing: Dit was ook exact mijn bedoeling , een 1300tje carb erin en zo houdt ik de auto toch nog redelijk origineel.
evt wél met dubbele carbs want da-s wél vet natuurlijk hahaha.....K&N erin en aangezien ik toch geen kat heb gewoon zelf een uitlaat opbouwen
met een demper minder ofzoow !

Maar goed , iedereen hartelijk dank voor de geweldige uitleg en mocht er interesse zijn (tis wél een golf eh  -nana-) wil ik jullie wel op de hoogte houden.
Mocht iemand hier dus een polo 13tje tegenkomt met carbs en ontstekingspuntjes en bak laat t mij dan ff weten svp?

Grtz, Moniek
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 17 aug 2012, 10:14:11
Die sloop van mij? -dunno- In mijn garage, ben ik bang... :D Ik heb niet echt een sloperij ter beschikking/aanbeveling. Weet ook niet waar je vandaan komt, volgens mij is er wel ergens een topic met sloop-adressen, toch? (zoekfunctie)

Overigens kan ik me best voorstellen dat iemand hier nog wel een 1.3-tje in een onderdelenauto heeft staan?
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: RoelG op vr, 17 aug 2012, 10:20:48
herkomst: apeldoorn

op de sloop 'de wild' staan nog twee golfjes 2.
Zijn volgens mij een stuk nieuwer.
een mh motor zal eenvoudiger zijn dan een contactpuntjes motor ben ik bang.
Weinig golfjes een op de sloop tegenwoordig.

in ieder geval staan er nog drie polotjes.
Twee ervan hebben een vijfbakje achterin liggen.
Niet echt lange bakken maar beter dan een vierbak uit een golf 1 1.1  :)
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: btracing op vr, 17 aug 2012, 11:07:49
Gewoon MH + 5 bak d'r achter knallen!
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: rekordc op vr, 17 aug 2012, 11:08:14
@Roel toevallig naar de prijs gevraagd van die bakken?
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Jaap op vr, 17 aug 2012, 13:49:20
5 Bak ombouw maakt t wel moeilijker hoor:

De motorsteunen van een Golf 1 zijn anders dus zal je de steunen van de Golf moeten gebruiken op het polo blokje: Dat gaat zonder problemen.
Echter: de steun op de Golf 1 4-bak is anders dan de steun op een Polo 5-bak.  Dus: dan moet je een steun zoeken voor een Golf 1 met 085 5 bak.. Zijn die er uberhaupt wel geweest?
of past de steun van een Golf 2 met 085 bak?
Vergeet ook niet dat een Polo lichter is qua gewicht dan een golf, en dus dat t motortje standaard iets harder moet werken en dat VW daarom de versnellingsbak achter bijv. een 1.3 NZ bij een Golf/Jetta net iets korter heeft gehouden dan een NZ in een Polo: Iets meer toeren draaien om het meer gewicht te compenseren zeg maar.

Anyhoe: golf 1.1 eruit, polo 1.3 erin, bak en steunen overschroeven: klaar.
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: martijn op vr, 17 aug 2012, 20:47:32
Ik heb toen voor een jetta1 een baksteun omgebouwd zodat er een 1.3 met 085 bak in gelepeld kon worden. (combinatie van de originele jetta baksteun en de 5-bak steun van een polo).

Of de baksteun van een golf2 met 085 bak past, durf ik niet te zeggen. De golf2 werkt met een subframe, in de golf1 hangt de motor rechtstreeks in de koets. Ik vrees dat de baksteunen dan ook zullen verschillen.
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 17 aug 2012, 21:18:23
Wat ik me kan herinneren is het bovenste deel van de steun hetzelfde en het onderste deel anders. Je kunt dus indd samenstellen (onderste deel van Golf gebruiken, bovenste deel van Polo)
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: RoelG op vr, 17 aug 2012, 21:28:16
@Roel toevallig naar de prijs gevraagd van die bakken?

nope. andere dingen aan mijn hoofd. (en geen 8P over ik kon zien dus geen persoonlijke interesse)
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: Moniek op zo, 19 aug 2012, 00:24:14
Dus heren , kort samengevat:

Voor de simpelste oplossing schaf ik mezelf een 1300tje aan met carb en contactpuntjes en monteer dáár de bak van golf I aan ivm de baksteun die gewoon past.
Voor de moeilijkere weg neem ik t zelfde blok maar dan met een polo 5 bak eraan en moet aan t knutselen met de baksteun dwz:
bovenzijde vd steun golf I en polo-steun aan de bakzijde......
Zeg ik t nu correct ?
Titel: Re: polo-golf-vraagje?
Bericht door: rekordc op zo, 19 aug 2012, 10:14:26
denk dat een een hydroblok iets makkelijker te verkrijgen is dan een met puntjes maar ik zou verder zeggen dat je verhaal klopt.

Oja Heb wel gemerkt dat een Golf2 2E3 carb de gaskabel aan de andere kant heeft dan een Polo, ik moest een klem omzetten, ik weet niet of een Golf1 dat ook heeft.