Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Lexo op di, 29 aug 2006, 21:18:39

Titel: spaghettie zelfbouw????
Bericht door: Lexo op di, 29 aug 2006, 21:18:39
ik zat eens te denken.

als ik een origineel polo spruitstuk bekijk, die 2 pijpen van de downpipe zijn even lang. dus als je zelf een stukje knutseld dat vanaf de cilinders tot aan de downpipe loopt, waarbij je alle pijpjes even lang maakt, komt dat dan niet in de buurt van een 4-2-1 spaghettie?

dan moet je dus een voetplaat aan voor aan de kop hebben, een flens voor aan de downpipe en was lasbochten en wat laservaring??

lijkt me een goedkope oplossing, maar zou het ook wat opleveren???
Titel: spaghettie zelfbouw????
Bericht door: Lexo op di, 29 aug 2006, 21:20:39
even een foto gestolen  :D




je behoud de downpipe, maar knutseld het zilvergrijze gedeelte zelf maar dan met ieder pijpje van dezelfde lengte!
Titel: spaghettie zelfbouw????
Bericht door: Mark op di, 29 aug 2006, 22:53:54
Ben bang dat je er zoveel aan moet verspijkeren dat je net zo goed gelijk een nieuwe inmekaar kunt bakken van een paar bochies en een lengte pijp.
Titel: spaghettie zelfbouw????
Bericht door: Lexo op wo, 30 aug 2006, 01:06:11
tja je zal zoiets krijgen zoals ze bij turbo's knutselen ja.. met al die bochten enzo


een compleet spruitstuk maken is idd makkelijker denk ik.. toch de buurman eens lief aankijken, dies nogal handig met RVS....
Titel: spaghettie zelfbouw????
Bericht door: Serge op wo, 30 aug 2006, 05:10:56
kosten zelfbouw inclusief tijd zal rond de 300 lopen
Titel: spaghettie zelfbouw????
Bericht door: Lexo op wo, 30 aug 2006, 17:56:15
materiaal komt via de baas, lasdraad ook, alleen gas moet betaald worden..

valt te proberen he!

alleen zijn fabrieksspaghetties helemaal berekend toch? das een beetje lastig als je zelf gaat prutsen...
Titel: spaghettie zelfbouw????
Bericht door: PoloDennis op wo, 30 aug 2006, 18:51:51
tja, voor zover ik weet is de efficiency van de uitlaat afhankelijk van een aantal dingen, zoals lengte van de uitlaatpijpen voordat ze samenkomen, de bochten, de buisdiameter enzovoort.

Ook lijkt mij dat wat goed is voor het vermogen misschien niet altijd goed is voor het koppel, en wat het maximumvermogen of maximumkoppel verhoogt wel eens het koppel- en vermogens-verloop negatief kan beinvloeden.

Het is misschien leuk om te proberen, maar verwacht geen wonderen. Misschien dat een kat-vervanger (als er een kathalysator aanwezig is) meer winst oplevert dan zo'n complex iets als een uitlaatspruitstuk zelf maken. Leuk om te proberen lijkt het me zeker wel.