Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: alfred op di, 27 apr 2004, 22:01:35

Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: alfred op di, 27 apr 2004, 22:01:35
Heeft iemand een foto of een omschrijving van waar op het vliegwiel je gerust wat gewicht kan wegdraaien? En hoeveel kun je weghalen om leuke resultaten te boeken? het is een 180 vliegwiel van een 1.1 maar komt op een 1400.
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Jaap op di, 27 apr 2004, 22:47:05
Marcel?? Douwe? Dennis?

Graag goede foto's: 't ABD vliegwiel dat ik heb liggen weeg bijkans meer dan de krukas..
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: TomKraft op di, 27 apr 2004, 23:25:04
heb nog een Sorg vliegwiel 180mm te koop liggen, moest je er iets mee kunnen doen ... Is stukje lichter als origineel ...

greetz
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: alfred op wo, 28 apr 2004, 11:59:21
heb nog een Sorg vliegwiel 180mm te koop liggen, moest je er iets mee kunnen doen ... Is stukje lichter als origineel ...

greetz

Het gewicht is denk ik het enigste verschil met het vliegwiel dat ik heb. Af laten draaien kost me waarschijnlijk erg weinig dus dat doe ik dan liever.

ik kan wel het 1.1 vliegwiel nemen toch of moet ik het vliegwiel van de 1400 af laten draaien, kortom is de 1.1 te monteren op het 1.4 onderblok?
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Dennis op wo, 28 apr 2004, 12:29:20
Zou moeten passen...
De vraag is dan of je het 1.1 vliegwiel dan nog lichter moet maken of dat het verschil met het 1.4 vliegwiel al genoeg is..

Dus: Jaap even wegen, Alfred even wegen  -naughty-
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Jaap op wo, 28 apr 2004, 12:48:55
Ehmz: Nee,

ligt er nogal aan wat voor startmotor je wilt gebruiken ;-)

1.4 moet andere starter op dan 1.1  (volgens de laatste berichten)..
de 1.4 is een kilotje of wat zwaarder dan de 1.1 scheelt aardig wat in iedergeval.

wat niet wil zeggen dat die van de 1.1 niet nog lichter kan... zoals die van sorg: is ook weer iets lichter dan een standaard 1.1..

Afdraaien gebeurt aan de 'blok' kant, vanuit t midden naar buiten, waarbij de buitenkant natuurlijk de standaard dikte houd, want daar zit de tandkrans voor de starter :)
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Marjolijn op do, 29 apr 2004, 00:21:20
Heeft iemand wel s geprobeerd een veel te dure VW motorsport inlaatspruitstuk te laten vergroten?

NIET DOEN!

Kan nu een nieuwe kopen...  -boehoe-
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: alfred op do, 29 apr 2004, 06:52:00
-off-  Ik heb er nog wel 1 slingeren, doe ff PM als je interesse hebt.
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Dennis op do, 29 apr 2004, 08:03:00
Heeft iemand wel s geprobeerd een veel te dure VW motorsport inlaatspruitstuk te laten vergroten?

NIET DOEN!

Kan nu een nieuwe kopen...  -boehoe-

Heb je het laten doen? Draait dat bedrijf oid dan niet voor de kosten op als ze iets verprutsen??  -gert-



Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Dennis op do, 29 apr 2004, 08:03:34
BTW. heb er ook nog wel 1 over, mocht het met Alfred niet lukken..
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Gert op do, 29 apr 2004, 10:01:31
Tja wat heeft Dennis niet opgepot in de kast liggen ?  -wanker-

FF over dit vliegwiel topic : zeker bij iemand met een draaibank laten doen ?
Vreesde ik al ...

Waarom niet bij Kronenburg of Freddy Cane laten doen ?
Afdraaien alleen ben je dr niet vanwege onbalans die er altijd inzit : in elk gegoten of gedraaid stuk metaal .
En wat anderen zeggen die het zelf met de slijptol hebben gedaan : alles kan .
Maar voor die paar rotcenten hoef je het niet te laten en heb je de zekerheid dat er absoluut geen onbalans zit in je draaiende gedeelte waar je koppeling zit .

Of valt dit ook weer onder de categorie 2de hands schijven en blokken ?
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Jaap op do, 29 apr 2004, 10:23:05
ALS je m dan toch laat afdraaien bij een 'specialist'..


Neem dan gelijk ff je net niet meer nieuwe koppeling + drukgroep mee,.. anders is het balanceren zo zonde..

Ennuh: krukas + drijfstangen natuurlijk ook laten doen, anders schiet t nog niet op.

Wat was jij de vorige keer kwijt bij van kronenburg Gert? Of ga jij altijd naar Cane?

Ikke heb m'n krukas NIET laten doen... kost mij gewoon teveel, en er is niets aan veranderd/vernieuwd, dus de fabrieks-balancering moet maar voldoende zijn..
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Michiel op do, 29 apr 2004, 10:57:47
Heeft iemand wel s geprobeerd een veel te dure VW motorsport inlaatspruitstuk te laten vergroten?

NIET DOEN!

Kan nu een nieuwe kopen...  -boehoe-

Heb je het laten doen? Draait dat bedrijf oid dan niet voor de kosten op als ze iets verprutsen??  -gert-

‘Bedrijf’ is mijn oom….. Is metaalbewerker geweest bij een schepenbouwer (van Zetten in Den Haag). Kan af en toe nog wel gebruik maken van de loods. Hij kon het inlaatspruitstuk niet goed vastzetten in de freesbank en is er toen meerdere malen finaal doorheengegaan -angry-…. Echt onwijs balen dus! De Derby rijd voorlopig dus niet. -boehoe-

@ Alfred: PM ff een prijs door ajb.

Oja: ik doe het wel ff voordat iemand anders het doet:

   -off-   -moon-
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Jaap op do, 29 apr 2004, 13:56:53
Yeah,. if you want attention..   start y'r own topic!

Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Gert op do, 29 apr 2004, 15:04:35
Misbruik mij maar weer  -wanker-

Ik heb het niet af laten draaien
Weet wel dat het minder kost dan een setje velgen incl krukas
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Michiel op do, 29 apr 2004, 15:14:48
Yeah,. if you want attention..   start y'r own topic!


Ja Dennis!!  -moon-  :P
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Jaap op do, 29 apr 2004, 16:15:54
60 euri voor het afdraaien van vliegwiel
300 euri voor balanceren vliegwiel + krukas
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: TomKraft op do, 29 apr 2004, 17:54:05
en voor 50 euro mag mijn sorg vliegwiel weg, als dat niet mooi is  -naughty-
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Jaap op do, 29 apr 2004, 18:07:39
Precies :-)

Overigens, nog een leuke: Het vliegwiel kan maar op 1 manier gemonteerd worden.. iemand een idee waarom dat is?








Precies: af fabriek word de krukas met vliegwiel erop gebalanceerd. Een ander vliegwiel erop (afgedraaid of niet) zou dus betekenen dat je de combo weer opnieuw moet laten balanceren....

Ik kan zowieso m'n originele 1.4 vliegwiel niet plaatsen, dus ach.. dan gewoon een MH vliegwiel erop, afdraaien, klaar. We zien wel waar het schip strand, en als het strand: waaraan het ligt.

denk dat tweedehandsremschijven een grotere bult kritiek mag verwachten.
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: alfred op do, 29 apr 2004, 18:53:40
Ik laat dus het vliegwiel afdraaien bij een kennis van me, die heeft een machinefabriek. Moet goed zijn toch? alleen geen idee of hij tegelijk het geheel met de krukas en drijfstangen kan balanceren. Krukas moet wel lukken, maar samen met de drijfstangen?? hoe moet ik me dat voorstellen?  -dunno-

@Michiel: ik pm je ff over de prijs
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Dennis op vr, 30 apr 2004, 15:38:19
Dat wordt heel lastig -arno-
Wordt ook nooit gedaan volgens mij..

Als de krukas samen met het vliegwiel en evt koppeling gebalanceerd is, en de drijfstangen ieder apart dan moet het geheel toch ook in balans zijn?
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Jaap op vr, 30 apr 2004, 16:36:25
Inderdaad...

Maar drijfstangen worden wel (inderdaad apart) gebalanceerd en uitgewogen,. weet niet precies hoe t zit, maar een deel van het gewicht van de drijfstang gaat mee voor 'draaiend gewicht' en een deel voor op en neer (zuigers)..

De zuigers van mijn 1.4'tje hebben nu een maximaal gewichts verschil van 2 (!) gram.. dat gaan we dus nog even ietsje aanpakken..
Titel: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Serge op za, 01 mei 2004, 14:03:40
goed en dan nu het ware verhaal .1 een 4 cylinder motor gaan 2 zuigers op en 2 zuigers neer dus resultaat 0.krukas ballanceren samen met vliegwiel is leuk voor boven de 8500rpm(8500rpm is fabrieks banceertoerental) ,krukas verlichten is weer een ander verhaal,dat is nodig om er voor te zorgen dat je geen vermogensverlies gaat kreeeren in massa welke je opgang moet helpen en houden .als de drijfstangen onderling gematched zijn samen met je zuigers en verlicht kun je dus door het lichtere gewicht van je krukas samen met die van de drijfstangen en zuigers een max draaien van 9000rpm ,ga je de kammen van de zuigers in korten tot het maximale(net onder de olie schraap veer )kun je een 11000rpm gaan draaien wat onderblok betreft.nu zitten er in de kop ook onderdelen die van belang zijn om goed na te kijken .dwz in een mechanische kop de tuimelaars verlichten en gelijk in gewicht maken ,of vervangen door titanium exemplaren .klepschotels vervangen door tytaniumk exemplaren ,klepveren vervangen door sterkere varianten of dubbeleom het zweven van de kleppen te voorkomen ,een nokkenas naar keuze van 276 tot 324 ias allemaal mogelijk.maar hoe betrouwbaar is een motor die 11000rpm draait en hoe soepel is hij om mee te rijden ,simpelweg niet ja een 1000km misschien .
dus je blindstaren op krukas ballanceren en superdure zuigers ,samen met giga dure onderdelen voor de kop is niet nodig alsd je voor betrouwbaarheid gaat.een blok(neem een 1.3 carburateurblok op webers oid )welke max schakel rev heeft van een 8000rpm en dus een max rev limit heeft van 8500rpm,zal dus in het straat gebruik ideaal kunnen voldoen met een pk of 110(neem het blokje van marcel maar ten voorbeeld )en zal dus met gemak een 50000km kunnen volhouden als je er normaal mee omgaat (dwz niet bij koude motor gelijk van kiet gaan)na die 5000km is het wel noodzaak om even een compressie test en cylinderlektest te doen om te kijken hoe je zuigerveren en de rest wat afdicht er bij staat,meestal zal dit best meevallen en kun je rustig verder rijden .

hopenlijk ben ik een beetje duidelijk geweest
Titel: Re: Afdraaien vliegwiel
Bericht door: Rétrokroezer op di, 25 nov 2008, 20:39:50
Even een oud topic van onder het stof halen hier.
a)Als ik het duidelijk heb, is het vliegwiel verlichten + uitbalanceren eigenlijk voldoende.
b)Heeft het vliegwiel verlichten bij een +- standaard GK , met 280°nokkenas +dikkere carb nut, of blijf je beter op origineel verder bollen?
(wel te verstaan, voor dagelijks gebruik 7500tr/min max)