Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Zoeff op vr, 18 jan 2013, 14:25:10
-
Hallo allemaal.
Ik speel met de gedachte om itb's te monteren op mijn polo met 1.3 NZ motor.
Nu is mijn vraag, welke kan ik daarvoor het beste gebruiken? gsxr?
En als ik deze stap zet, wat voor vermogens winst moet ik dan aan denken?
Zou natuurlijk jammer zijn als deze moeite genomen heb ik met een minimaal resultaat kom te zitten.
Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
-
vermogenwinst is moeilijk te voorspellen! ga je digifant gebruiken, megasquirt, KMS of een ander vrijprogrameerbaar injectiesysteem...
honda fireblade injectie-gaskleppen worden regelmatig gebruikt hiervoor, zowat hetzelfde als dbilas drosselklappe maar stukken goedkoper -klus-
of de Einzeldrosseleinspritzanlage van Yamaha -klus-
Een verbetering tegenover een orginele NZ is er natuurlijk altijd, mits goed afgesteld..
-
Als ik voor de stetup van een fireblade ga, kan ik dan mijn huidige stuurcomputer behouden?
En moet ik dan mijn huidige injectoren overplaatsen of de fireblade injectoren aansturen?
-
Je kan ook de hele injectie overboord gooien, en dan op carburateurs gaan rijden van een motor.
-
Denk dat motorfiets carburateurs makkelijker/goedkoper is dan itbs van een motor er op. Probleem met itbs is dat je je ecu zal moeten herprogrammeren, en vaak kun je dat met een standaard ecu niet echt zelf. Dan is de goedkoopste oplossing dus vaak megasquirt, maar dat kost nog ongeveer 300 euro. En dan moet je het nog goed afgesteld krijgen, en dat is ook niet echt makkelijk kan ik uit ervaring vertellen.
-
Ik denk niet dat je orginele ecu het bij kan benen kwa itb,s maar dat weet ik niet zeker -dunno-
injectoren is dus een rekensom met wat je van plan bent.. de orginele kunnen goed voldoende inspuiten bij een juiste/bepaalde druk..
Ik zou het bij je itb,s{klinkt veel leuker} plan houden maar goed ik ben jouw niet :) & ik weet je butget niet natuurlijk.
megasquirt is niet zo moeilijk als DTA... en veel goedkoper ook... zijn zelfs nog wel goedkopere programeerbare ecu-kitjes te koop die makkelijk af te stellen zijn voor zo,n 1300cc motortje...{ben effe de namen kwijt}
-
Carburateurs heb ik ook al aan gedacht, denk dat dan het verbruik helemaal de verkeerde kant op gaat...
Of valt dat mee?
Ik zat te denken hoezo herprogrammeren, maar dat komt omdat je je Lmm kwijt raakt..
Dan zitten er meer haken en ogen aan dan ik eerst hed gedacht,veel geld investeren is ook niet de bedoeling.
Misschien dan ervoor kiezen om het huidige inlaattraject zo optimaal mogelijk te maken, of toch op motor carburateur.
Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Welke worden hiervoor het meest gebruikt?
-
1 op 12 in mijn geval. Met motorfiets carbs.
Verder zou ik zoeken in het Motorfietscarbs topic voor info over de carbs. -thumbsup-
-
Ga dat topic ff doorspitten, bedankt voor jullie reactie's -thumbsup-
-
Ik denk niet dat je orginele ecu het bij kan benen kwa itb,s maar dat weet ik niet zeker -dunno-
injectoren is dus een rekensom met wat je van plan bent.. de orginele kunnen goed voldoende inspuiten bij een juiste/bepaalde druk..
Ik zou het bij je itb,s{klinkt veel leuker} plan houden maar goed ik ben jouw niet :) & ik weet je butget niet natuurlijk.
megasquirt is niet zo moeilijk als DTA... en veel goedkoper ook... zijn zelfs nog wel goedkopere programeerbare ecu-kitjes te koop die makkelijk af te stellen zijn voor zo,n 1300cc motortje...{ben effe de namen kwijt}
mijn ervaring is juist dat dta makkelijker af te stellen is. Maar dat was wel een dta s80 aan een turbo motor. Alleen het enige probleem was toen om die 5 cilinder eerst maar eens aan de praat te krijgen. Maar kwa map maken is een dta in mijn ogen makkelijker dan een megasquirt. Maar ik vond het ook overzichtelijker. Alleen kost een dta minimaal 800 geloof ik. En een megasquirt heb je kant en klaar voor 300-350 euro, dus voor mij was de keuze simpel.
-
Ik heb ook nog een cilinderkop van een Aav liggen.
Zit er verschil tussen NZ en een Aav kop?
Zo ja wat zijn de verschillen en welke is beter?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
-
zoekfunctie -thumbsup-
-
Zoekfunctie heb ik gebruikt, vond alleen een stukje in " opvoeren NZ" de daarin beschreven regel eindigde met een vraagteken. Vond dit niet duidelijk genoeg vandaar mijn vraagstelling.
Heb er ook alweer een vraag bij, als ik mijn kop laat vlakken wat is dan de gewenste dikte afname?
Gr
-
Koppen zijn praktisch het zelfde.
Ik heb een kop van een NZ op een AAV onderblok.
-
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=z6sVwTigQuY (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=z6sVwTigQuY)
NZ motor met ITB,s {nog niet juist afgesteld}
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P4XND5veuZo (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P4XND5veuZo)
CBR carburateurs
(http://u.polotreff.de/forum/99/20/60/50b2dc7d0bdd5ff55ada809147711760a9_large.jpg)
-
-thumbsup-
-
Wel kicken ze een geluid van itb,s
-
Ja ja, deze discussie zet me aardig aan het denken.... -naughty-
Moet in nog wel verder met mijn NZ?
Heb ergens een stukje gelezen over het bouwen aan een andere motor.
Deze motor werd samengesteld uit delen van diverse vw motoren.
Heb zelf de gegevens van diverse motoren erbij gehaald.
De meest "vierkante" motor is de APQ 1.4 Boring/slag. 76,5/75,6
De kop met de grootste kleppen daarop de 1.6AEE
268 graden nokkenas
Deze voeden door CBR600 carburateurs
Wat is jullie mening hier over?
Of kan ik beter ander componenten gebruiken?
Is er "iets" bekend over de resultaten die hier uit komen?
Ben in deze opsomming van een 8v uitgegaan omdat ik goedkoop aan deze delen kan komen.
Hoor graag jullie mening!
-
Wat is je doel? Oefenen met sleutelen en tunen? -dunno-
-
Mijn doel is een snelle Polo op de oprit die heel mooi loopt.
Oefenen met sleutelen is voor mij niet nodig.
Het tunen van deze motoren en de motorfiets carburateurs zijn wel nieuw voor me, ik vind dit zeer interessant om dit te doen en om me hierin te verdiepen.
-
"Snel" met voorkeur voor koppel of vermogen?
En toch zul je nog veel meer de zoekfunctie kunnen gebruiken want er staat al heel veel. Zowel over de standaard 1.3 tjes als 1.6 jes. -thumbsup-
-
Rijd er iemand op dit forum met de bovengenoemde setup?
Ben benieuwd naar zijn ervaringen en resultaten.
Dit kan ik in de zoekfunctie niet terug vinden.
-
Gezien de tijd van crisis, de motor ombouw plannen maar in de vriezer gezet. :)
Toch wil ik kijken of er nog wat te doen valt met mijn huidige NZ en de injectie behouden.
De injectie wil ik graag behouden om de bedrijfszekerheid te behouden en het verbruik ook binnen de perken te houden.
Mijn vrouw gebruikt onze Polo dagelijks voor woon werk verkeer.
Nu ben ik me gaan concentreren op het inlaat traject.
Op mijn zolder heb ik nog een Lmm gevonden van een Opel Rekord 2.4i
Deze wil ik gaan aanpassen en op de Polo monteren dit tezamen met een diameter upgrade van het inlaat traject. -klus-
-
als je hem enigzins zuinig wilt houden zou ik gewoon op basis van een normaal inlaat systeem gaan werken, dus met 1 gasklep. Itb's is heel leuk, maar heeft vaak wel een enorme toename in verbruik tot gevolg.
Maar experimenteren met de dingen die jij noemt kan wel leuk zijn als je het toch hebt liggen.
-
Het verschil Rekord v/s Polo.
(http://i46.tinypic.com/2qd4l5k.jpg)
-
Vervolg van de ombouw is te zien op mijn voorstel topic -thumbsup-
-
-thumbsup-
-
Naaaise!