Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Martin op do, 28 jul 2005, 21:30:57
-
Mijn polo wil niet goed starten vooral als ie nog koud is, pas als ik 5-10 sec goed doorstart slaat hij aan. Vervolgens slaat hij direct af als ik hem niet op toeren houd. Als ik dan een stukje ga rijden loopt hij vervolgens prima, ook stationair.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, het is trouwens een 55 kw Gk blokje.
-
sjoooooken?
De GK (met Pierburg 2e3 carburateur) heeft een automatische choke werking. De choke zet je 'aan' door voor 't starten 2x het gaspedaal in te trappen (gewoon 2 keer pompen).
De choke zal dan 'aan' gaan, en na opwarmen (tijdens t rijden) geleidelijk weer 'uit'.
-
Jup, en dan tijdens de koude start het pedaal niet aanraken.
-
Kijk das nog eens een simpele oplossing, ga het morgen gelijk uitproberen -thumbsup-
-
Eh het heeft dus niet gewerkt hij start nog steeds voor geen meter. Iemand nog een ander idee waar het aan liggen kan?
-
Gooi het luchtfilter-koekblik eens open, en kijk eens of de choke het uberhaupt wel doet...
De achterste 'kamer' is de 'standaard' gasklep, de klep die aan de voorkant zit (aan klepdekselkant dus) is de 2e trap: daar hoef je niet op te letten; die gasklep moet gewoon dicht zitten.
Het zou kunnen dan de choke er niet op gaat (bij koude motor, 2x pompen): De choke is de bovenste vlinderklep die dicht gaat in het achterste gat (sjonge jonge, lastig uitleggen)..
-
temperatuur sensor ontsteking .deze zit op je thermo huis ,onder ontsteking ,vlak bij je kachelslang boven het inspectie dopje van je bak ,zwart geel draadje
deze zorgt voor extra vervroeging tijdens koude start .is deze stuk dan zal de motor rottig aan slaan
-
Oke, maar is er ook een manier om dit te controleren, kan ik hem doormeten, of kan ik de computer uit laten lezen?
-
is de computer stuk ,dan heb je geen vonk meer
-
Ik bedoel niet de computer maar de temperatuur sensor vd ontsteking waarvan jij aangaf dat dat de oorzaak zou kunnen zijn.
Kan ik op een of andere manier ook controleren of deze kapot is? Bijvoorbeeld door het uitlezen van de computer, waarbij deze via een foutcode zou kunnen aangeven dat deze sensor kapot is. Of is deze computer uberhaupt niet uit te lezen?
-
simpel koud starten m,bij lostrekken van stekker zou je stationair in toeren omlaag moeten vallen
-
Ok dit heb ik geprobeerd, en dan valt hij idd terug in toerental. Maar betekent dit nu dat ie kapot is of juist goed?
-
Lijkt dus goed.
Gaat de choke-klep bij koude start dicht?
-
Toen ik net de FAQ aan het door lezen was, kwam ik erachter dat ik Euro 98 (super) had moeten tanken i.p.v 95. Dit omdat een GK een hoge compressieverhouding heeft. Kan dit mischien de oorzaak zijn van mij startproblemen.
-
nope heb zelf een gk motor en rijd gewoon 95
-
Nope. Voor t starten maakt t sowieso niet uit.
Alleen onder last, bijv in een te hoge versnelling heuvel op, of hard-knallen op de autobahn zul je bij een GK last krijgen van pingelen door te laag octaan-getal.
heeft met t starten niets te maken dus..
gaat de choke-klep nou dicht of niet?
-
Nope de choke gaat niet helemaal dicht maar staat half open.
-
Choke af (laten) stellen dus.... of vervangen (bi-metaal niet meer lekker), of ombouwen naar handchoke,.. of of of..
maar in iedergeval eerst de choke fixen :)
-
Als ik de drie schroefjes waar mijn chokehuisje mee vast zit los, en dan vervolgens mij chokehuisje verstel dan komt er geen beweging in m'n choke klep. Betekent dit dat m'n bimetaal kapot is? Of moet ik de stand van m'n choke klep op een andere manier afstellen?
-
Vraagbaak? Haynes?
Als je geen handleidingen of niets erbij hebt,..
heb je of verstand van zaken
of geen flauw benul
Ik hoop op 't eerste, ik gok op 't tweede...
Ik heb geen ervaring (nuja: geen parate kennis in m'n hoofd) qua afstellen van choke's op Pierburg 2e3 carbs,. dus ik kan t je niet vertellen.
-
over octaan gesproken alle polo mjotoren uit de voor 86 serie zijn voor octaan 91 ,behalve gk deze was al voor 95
-
en die van mij pingelt niet
-
Ik heb inmiddels het choke huisje losgehaald, en die is vanbinnen helemaal oke, dus het bimetaaltje is niet kapot. Nu zoek ik alleen nog iemand die mij kan vertellen hoe ik die choke moet afstellen. In de vraagbaak die ik thuis heb (Olving) staat het niet in. Verder lijkt alles goed te werken, als ik het gaspedaal intrap gaat de chokeklep iets verder dicht maar hij sluit gewoon niet ver genoeg, en blijft half open staan. Dus wie o wie kan mij vertellen hoe ik dit af kan stellen want, ik heb inderdaad geen flauw benul
-
die van mij pingelt ook niet, maar ga bij de volgende tankbeurt toch eens Euro 98 proberen.
-
over octaan gesproken alle polo mjotoren uit de voor 86 serie zijn voor octaan 91 ,behalve gk deze was al voor 95
'Formel E' (o.a. bepaalde typen HB) en GK staat voor Super 98 te boek,.
Rest voor Ron91.
-
Ik ben zelf eve gaan proberen, ik heb het chokehuisje zover mogelijk naar achter gedraaid d.w.z. linksom richting schutbord. Vervolgens eve geprobeerd en jawel hoor starten lopen dus perfect. Vervolgens auto van het contact af, sleutel dr uit, maar de motor liep dus vrolijk verder -gert- , maar ga morgen het choke huisje ietjes terug draaien kijken wat er dan gebeurt -klus- , het ligt dus in elk geval aan de choke.
-
As said :)
Denk verder dat je contactslot niet meer 100% is...
-
over octaan gesproken alle polo mjotoren uit de voor 86 serie zijn voor octaan 91 ,behalve gk deze was al voor 95
Zelfs bij mijn NZ staakt een stickert in het tank klepje van 91.
Geprobeeld, maar das niks, loopt niet fijn, denk dat i er na moet worden afgesteld.
95 werkt overigens het beste.
Maar goed, komt omdat ik altijd in Duitseland tank, en daar hebben zw 91.
-
Contactslot zou kunnen, hoeft niet..
Als mijn GL'etje VOL op de choke staat, dieselt ie (soms) ook wat na: Lekker rijk mengsel, veel kool vorming..
Stationaire afslagklep moet t gewoon doen, daar niet van, maar met de choke er vol op blijft ie wellicht net een klein beetje na pruttelen..
(een keer goed los branden kan geen kwaad denk ik)
-
De GK (met Pierburg 2e3 carburateur) heeft een automatische choke werking. De choke zet je 'aan' door voor 't starten 2x het gaspedaal in te trappen (gewoon 2 keer pompen).
De choke zal dan 'aan' gaan, en na opwarmen (tijdens t rijden) geleidelijk weer 'uit'.</font>
Ben wel lekker bezig met oude topic's kicken vandaag -gert-
Werkt dit met de NZ ook zo? Zou wel verklaren waarom ie ontiegelijk moeite krijgt met starten zodra het kouder wordt.....
-
nz is injectie, dus geen pierburg zover ik weet. Choke wordt gereld door de digifant/jet? dus nee. Maar wat helpt is je olie verversen (zeker als je nu 15w40 gebruikt) naar 10w40. Anders accu? of ..... startmotor, ontsteking
-
En geef vooral geen gas bij het starten..
-
nz is injectie, dus geen pierburg zover ik weet. Choke wordt gereld door de digifant/jet? dus nee. Maar wat helpt is je olie verversen (zeker als je nu 15w40 gebruikt) naar 10w40. Anders accu? of ..... startmotor, ontsteking
Olie zit 15w40 in, vervangen op 3-6-2007. Accu is goed, zowel zo als bij stationair lopende motor (dynamo). Ontsteking.....zou eens de rotor etc kunnen vervangen.
Op 9-6-2007 zijn er 4 nieuwe bougies ingekomen, nieuw luchtfilter
Startmotor las ik ergens anders al van dat het dan ook misschien wel eens de massakabel zou kunnen zijn.
En geef vooral geen gas bij het starten..
Tijdens het starten zoiezo nooit, maar voor het starten dus ook niet.
-
Hm, vergeet wat ik in de vorige post heb geschreven, de accu was toch kapot en lekte vrij snel alle spanning weg. Ik heb gemeten nadat ik terug kwam thuis, dus met volledig opgeladen accu.
Eergisteren startte de YY helemaal niet meer, 1x ronddraaien startmotor en niets meer......
Nieuwe accu gehaald, erin gezet en vanochtend pas weer geporbeerd. Startte direct -klappen-
Maar toch bedankt voor het meedenken -thumbsup-
-
de accu was toch kapot en lekte vrij snel alle spanning weg.
Of is er een lekstroom in de auto (radio ofzo?) aanwezig?
-
de accu was toch kapot en lekte vrij snel alle spanning weg.
Of is er een lekstroom in de auto (radio ofzo?) aanwezig?
Radio idd met permanente aansluiting en een carkit, ook permanente aansluiting. Maar de man bij de VW-dealer had er naar gekeken en zei dat dat met zekerheid geen clandestiene verbruikers waren.
-
simpel te testen ,contactsleutel in de broekzak .massa klem los en ampere meter er tussen massaklem acu en massa kabel ,mag niet boven de 0,2 ampere komen
-
simpel te testen ,contactsleutel in de broekzak .massa klem los en ampere meter er tussen massaklem acu en massa kabel ,mag niet boven de 0,2 ampere komen
Hm, dat trucje gaat in het grote trucjesboek.... binnenkort ff doen -thumbsup-