Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Tinus op za, 29 okt 2005, 18:20:02

Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op za, 29 okt 2005, 18:20:02
Ik heb sinds vandaag het probleem dat als ik mijn polo (1.3 injectie) start, de motor maar zo'n 500/600 toeren maakt. Hij slaat op en neer tussen 700 en 500 toeren. De motor klinkt net of dat hij elk moment dan uit kan vallen.

Wat denken jullie dat de oorzaak (en de oplossing natuurlijk!) hiervan is, of kan ik gewoon zelf de motor stationair veranderen? (HOE??)

Alsvast bedankt voor de moeite
Titel: Stationair instellen
Bericht door: RoGEK op za, 29 okt 2005, 18:41:05
welke motorcode?
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op za, 29 okt 2005, 18:52:47
weet ik niet zo uit mijn hoofd, en is te donken om te kijken!

Moet je dat per se weten? anders moet ik je het antwoord verschulidigd houden tot morgen.

Martijn
Titel: Stationair instellen
Bericht door: RoGEK op za, 29 okt 2005, 19:03:46
mono of multipoiint injectie?
misschien weet je dat wel.. en kan ik je al een stuk verder helpen..
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op zo, 30 okt 2005, 14:31:10
Motorcode: NZ

weten jullie voldoende hiermee?
Titel: Stationair instellen
Bericht door: RoGEK op zo, 30 okt 2005, 18:35:29
schroefje op jke gasklep linksom draaien..

heb ik gisteren ook bij de polo van em meis gedaan/..

niet die tegen je gasklep drukt(eindaanslag) maar degene meer naar de achterkant van je wagen..

oja, als je voor de wagen staat dus de rechterkant van je gasklep kijken...

toeval... me meis heeft ook een nz(ombouw)
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Dennis op ma, 31 okt 2005, 09:54:01
Niet zomaar aan stationair gaan draaien.
Als het probleem er voorheen niet was, dan is er een oorzaak voor.
Waarschijnlijk valse lucht: carterontluchting, vacuumslangen, pakkingen, injector o-ringen enz...
Alles even nalopen ook bekabeling (voor pakkingen en o-ringen een beetje met remmenreininger bespuiten, gaat ie op een bepaalde plek anders lopen dan heb je de lekkage gevonden).
Kijk ook even naar de staat van de bougies + kabels + verdelerkap/rotor.
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op ma, 31 okt 2005, 12:32:27
Ik heb onder de motorkap gekeken, maar ik heb echt de gasschroef over het hoofd gezien denk ik? is dat de blauwe schroef? (zie foto) Kan iemand er even een pijl bij zetten>?

Verder viel me op dat de linkse inlaat (???) wat nat was en de rest van het blok ook wel. Dit is volgens mij al super lang zo, kan dat kwaad?

Toen ik mijn bougies nakeek trok ik de draad van de rechtse bougiedop eruit (zie foto) toen ik deze terug stak klikt hij gewoon weer goed vast en de auto startte ook nog goed maar liep er niet beter op. (stationair gezien dan!)
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op ma, 31 okt 2005, 12:32:56
foto
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op ma, 31 okt 2005, 12:33:37
foto
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op ma, 31 okt 2005, 12:34:05
foto
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op ma, 31 okt 2005, 12:34:27
foto
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Jaap op ma, 31 okt 2005, 12:45:01
In iedergeval de inlaatluchtvoorverwarming weer in orde brengen (zie afbeelding).

Geen idee of daar je problemen van komen, maar als je slang en 'flens' al ontbreken, dan ligt de vacuum-stuur-leiding misschien ook wel los.

Niet bij de brezan halen, maar bij de dealert aub! (brezan geeft je alu slang die snel kapot gaat en je filter gaat verstoppen. VW dealer levert karton/papier slang die jaren mee gaan..
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Jaap op ma, 31 okt 2005, 12:46:30
Ochja: je olie-druksensor lekt (sensoren willen wel vaker lekken: niet aan de schroefdraad, maar door de sensor zelf)

en die bougiekabel zou ik ook maar eens goed nalopen: allemaal, en met WD40 eventueel aanwezig vocht verdrijven.
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Tinus op ma, 31 okt 2005, 12:49:35
auanto kosta?

(= Hoeveel kost dat ongeveer?)

Kan ik dat zo monteren, want waar Nr 31 op gemonteerd word is zo roestig en rot als wat! Kan ik dat dan nog monteren of moet ik die aluminium 'kap' (nr 30 ook helemaal vervangen/lassen)???
Titel: Stationair instellen
Bericht door: Dennis op ma, 31 okt 2005, 13:05:50
Kappie 30 kost niet veel los.
Maar dat speelt eigenlijk alleen bij koud weer en koude motor. (die tijd van het jaar zit er wel aan te komen)
Olielekkage lijkt mij van de kleppendekselpakking te komen, want het is ook nat boven de oliedrukschakelaar.
Lekken doet ie trouwens ook aan de voorkant: kleppendekselpakking vervangen. NIET strak aan draaien die 3 boutjes, slechts 10Nm.

Hoe bedoel je schroefdraad eruit trekken? Als bougiekabel stuk -> gaat ie op 3 of minder cylinders lopen = slechte stationair.
Edit: zie het op de foto. zorg dat het goed contact maakt, bij mijn bougiekabels moest ik de doppen verder op de kabels draaien, die zaten los.

Niet de oorzaak van het kwaad, maar de blauwe schroef is iid de stationair schroef. (zou ik eerst nog even niet aan draaien, totdat je een oorzaak heb gevonden).



Titel: Stationair instellen
Bericht door: Jaap op ma, 31 okt 2005, 13:24:14
De fetischist (ondergetekende) zou het kapje vervangen.

ondergetekende weet dan ook te vertellen dat je boutjes mee krijgt ipv moertjes. Foutje in ome edgar.

Loop even de vacuumleidinkjes langs,. o.a. dus die naar die klep gaat. Check die klep gelijk ook even: als het membraam kapot is, kan je zuigen tot je een ons weegt: valse lucht. Dito voor de paddo op de ontsteking.

klepdeksel vs oliedruksensor: inderdaad:my bad: komt van klepdekselpakking.