Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op za, 19 apr 2014, 09:25:34

Titel: CO veel te hoog
Bericht door: Vincent op za, 19 apr 2014, 09:25:34
Goedemorgen,

Gisteren polo voor de APK gehad, uiteindelijk wel goedgekeurd, maar met pijn en moeite. CO blijkt veeeeel te hoog en motor reageert niet of nauwelijks op CO afstelschroef. Nu wil ik de CO eigenlijk wel beter krijgen, maar weet eigenlijk niet precies waar ik het moet zoeken! Zou de luchtmassameter defect zijn? Het gaat om een 1.3 NZ. Geen kat, blok wel wat bewerkt, maar dat mag geen invloed hebben op de CO. Carterontluchting is vernieuwd dus niet lek, vacuumslangetjes zijn ook oke. Waar moet ik het zoeken?

Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: patrick86c op za, 19 apr 2014, 10:07:48
Lambda nog wel aangesloten?
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Vincent op za, 19 apr 2014, 16:17:30
Lambda nog wel aangesloten?

Ja.
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: bobrosco op za, 19 apr 2014, 16:53:33
Lambda kan ook kapot zijn, word je co meestal ook te hoog.
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Vincent op za, 19 apr 2014, 17:05:15
Verklaard dat ook het nauwelijks effect hebben van de uitstoot bij het draaien aan de CO-stelschroef?
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: bobrosco op za, 19 apr 2014, 17:43:18
Ik weet niet zeker hoe zo'n polo zijn berekeningen doet. Maar als die lambda zegt van je loopt veel te arm en die ecu doet daar echt wat mee dan gaat hij hem dus rijker zetten. Maar stel nou dat het signaal helemaal niet klopt dan gooit hij hem dus te rijk terwijl dat niet moet. En als hij niks doet dan gaat hij vaak in een noodloop wat meestal ook weer te rijk is. Te rijk betekent ook een te hoog co, maar meestal wel dat hij tenminste niet zo snel stuk loopt wat hij met te arm wel kan doen.
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: patrick86c op za, 19 apr 2014, 18:01:23
Volgende keer gewoon de lambda verwijderen voor APK.
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: djman op za, 19 apr 2014, 18:09:35
Zo een flesje injector cleaner bij de bezien doen wil ook wel helpen.
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Serge op za, 19 apr 2014, 18:21:59
Zonder kat wordt de pijp ook niet warm genoeg voor de lamda en hierdoor zal je mengsel ook te rijk staan .
of je lamda bij je spruitstuk plaatsen of een poesje onder de auto .
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Vincent op za, 19 apr 2014, 19:04:17
Heb een 4-2-1 spruitstuk op de auto en daar waar het spruitstuk verloopt van 2 naar 1 buis heb ik een lasmoer in laten lassen en daar de lambda in geschroeft. Misschien is de positie van de lambda dan niet goed en meet deze een verkeerde waarde/temperatuur?

Edit: ik zie op ebay weleens van die mini-katjes voorbij komen die je zo tussen je uitlaat plaatst. Is dat wat?

Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Serge op za, 19 apr 2014, 19:24:39
voor de keuring ja .voor dagelijks gebruik nee .
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: patrick86c op za, 19 apr 2014, 19:30:12
Gewoon het zelfde doen zoals bij mij is gebeurt.Voor de apk lambda verwijderen en zorgen dat hij onder de 3,5% CO blijft.
Wel gek dat ze bij jou dan niks zeiden over de lambda zonder kat onder de auto.Met kat en lambda hoort hij 0,5%CO aan uitstoot te geven.
Na de apk gewoon weer je lambda terug plaatsten en  -sturen- :)
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 19 apr 2014, 20:18:29
@Jelle: mits in dezen te hoog niet betekent >3,5%.
Anders vooral de keurmeester vertellen dat hij de regel verkeerd interpreteert en dat het echt alleen 0,5% is bij aanwezigheid van én lambda én kat. Desnoods RDW bij laten komen.
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Steilheck op za, 19 apr 2014, 20:41:58
@Jelle: mits in dezen te hoog niet betekent >3,5%.
Anders vooral de keurmeester vertellen dat hij de regel verkeerd interpreteert en dat het echt alleen 0,5% is bij aanwezigheid van én lambda én kat. Desnoods RDW bij laten komen.
Let wel: alleen voor  een auto van voor 1993
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 19 apr 2014, 21:04:32
Dank voor het nuanceren van de nuance...  -uitlachen-
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: bobrosco op zo, 20 apr 2014, 22:29:35
Correctie, voor een auto van uit mijn hoofd voor 97. Laatst voor de zekerheid apk boek er bij gehad, en daar staat 3.0%co en als er een kat EN een lambda aanwezig zijn moet het 0.3 zijn. Maar er staat dus EN en niet en/of oftewel ze moeten er beide zijn en anders mag je hoog co en ook geen 4 gas meting
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Vincent op vr, 10 apr 2015, 11:00:44
Moet een polo met U9 vermelding op kenteken ongeacht kat wel of niet aanwezig altijd een CO onder de 0,5% hebben?
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 10 apr 2015, 12:17:49
Bouwjaar-afhankelijk...
Als het een 86c is mag het volgens mij zónder kat hoger zijn. Mét kat moet het. Zo interpreteer ik het.
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Sjon op vr, 10 apr 2015, 12:18:32
Vermelding op kenteken wordt niet naar gekeken.

Bouwjaar-afhankelijk...
Als het een 86c is mag het volgens mij zónder kat hoger zijn. Mét kat moet het. Zo interpreteer ik het.
Ja en dan het woordje 'kat' vervangen voor 'emissiebestrijding'.
Emissiebestrijding = kat + lambdasonde.
Eén van beide afwezig => geen emissiebestrijding aanwezig.
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: Vincent op vr, 10 apr 2015, 13:16:48
Inderdaad. Het is me duidelijk. Had vanmorgen de RDW ook al even gebeld. Had wat onenigheid met mijn garagist over de afwezigheid van kat en U9 vermelding op kenteken, maar dat is inmiddels alweer verholpen en we hebben weer een jaar APK  -thumbsup-
Titel: Re: CO veel te hoog
Bericht door: patrick86c op vr, 10 apr 2015, 17:49:11
Dat probleem had ik vandaag ook.Maar ook de rooie kan weer een jaartje verder.