Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Maikel op za, 18 sep 2004, 19:30:19

Titel: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: Maikel op za, 18 sep 2004, 19:30:19
mijn vraag staat al in de titel
wat is het grote verschil in het onderstel van een g40 tegen over eentje die met wat pktje minder moeten doen!!
en wat is het grote voordeel en rede van het monteren van 3hoek draakarmen zonder orginele stabistang??????
zoals 1600 16v heeft gedaan onder zijn steilheck????????

en wat is er van waar dat de toplagers van verpoten van g40 sterker zijn dan die van de gewonere versies en passen deze dan ook op de gewone veerpoten van de normalere versies???????????????
Titel: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: Dennis op za, 18 sep 2004, 23:55:24
Anders bij G40 tov niet-G40:

* binnenste draagarmlagers zijn uniball ipv rubber
* hetzelfde geldt voor de binnenste stuurstanglagers
* buitenste draagarmrubbers zijn van een harder rubbertype
* achteras met stabilisator (zoals de GT met 75pk ook heeft)
* stuurdemper (ook bij 75pk)
* kortere veren en hardere dempers (standaard -25mm lager dan een normale polo)

driehoeksdraagarmen hebben bij een polo veel voordeel omdat de originele ophanging niet bepaald stijf is.
Hoe stijfer de ophanging, hoe beter en directer het weggedrag.
Een stap in de goede richting is al montage van andere voorste stabilisatorstangsteunen, zonder rubbers.

Toplagers zijn allemaal gelijk.
De normale polo´s hadden eerst een 2 delige toplager, de G40 had 1 delig. Later werdt het allemaal gelijk.
Titel: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: Maikel op zo, 19 sep 2004, 13:24:42
a kijk daar heb ik wat aan

vaste stabistangs zijn die verkrijgbaar???
en zo het nut hebben om bij mijn fox als ik hem ga verlagen dee voor as dermate te veranderen dat het een g40 ophanging word????? (afgezien van veren schokbrekers die toch al vervangen word tijdens het verlagen)
Titel: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: Jaap op ma, 20 sep 2004, 08:11:18
De stabi-blokken die we ooit kochten (d'r zijn er een stuk of 8 ofzo in 1 keer gekocht), zetten de stabi een centimeter of 1.5 a 2 naar voren: Ideaal bij 60+ mm verlaging: wielbasis blijft ongewijzigd.

Op standaard hoogte doen ze de wielbasis wat vergroten waarschijnlijk,. dus op dat vlak moet je niet teveel verwachten bij een niet verlaagde auto..

Zonder stabi-blokken zal het lijken of de voorwielen 'te ver' naar achteren staan; niet heel opvallend, maar wel zichtbaar (voor de kennert).

Verder:
Voorpoten van G40 zijn in principe niet anders dan standaard, alleen de dempers zijn veel sterker/stugger. Een gewone verlagings-set (veren + dempers) zal echter net zo goed werken: de dempers van een G40 zullen bij flinke verlaging te lang zijn (onvoldoende voorspanning)

Draagarmen vervangen zul je zeker merken, maar je kunt ook zo al iets verbeteren: De buitenste rubber-metaal-lagers liggen nu opgesloten in komvormige ringen: door die door platte ringen te vervangen sluit het rubber een stuk beter op. Sturen word wel zwaarder.
Ik weet niet wat de staat van de rubbers in jouw draagarmen is, maar die dingen zijn meestal na een jaar of 15 wel op... vervangen kan dan weinig kwaad.
Titel: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: Maikel op ma, 20 sep 2004, 19:00:22
aha oke dan

eu die blokken waar heb je die ooit gekocht en denk je dat ze nog te verkrijgen zijn???

ik wil mijn polo 60/40 verlagen met weitec en koni maar nu met orginele dempers en veren maakt hij links voor sind ik me bak eruit heb gehad en daarbij de draagarmen en stabistang helemaal los heb gehad een tikken geluid bij het oprijden van drempels (vooral schuin eroprijden) en bij optrekken en soms bij afremmen dus ik wou de hele voortrein vervangen nu ik lees dat je op gemakkelijkere manier de boel ook wat stijver kan maken is dit natuurlijk mooi meegenomen!!!!!!!

dus ga zoizo mijn orginele draag armen vervangen voor die van een g40 en als ik die stabistangen blokken kan bemachtigen zal dat ook al erg fijn zijn

(achteras gaat wel omlaag maar houd ik voorlopig nog eff verders normaal)

bedankt voor de tips en beschrijvingen

groetjes maikel
Titel: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: Dennis op ma, 20 sep 2004, 19:22:04
Die blokken vind je hier:

http://home.arcor.de/hendriks/wellems/wellems.html
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: OldSkool op vr, 29 jun 2012, 10:09:32
Even een vraagje omdat het toch niet helemaal duidelijk is.
Ik kan aan verlagingsveren komen van een G40, passen deze ook onder mijn polo steilheck 1991 2F ??
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: rekordc op vr, 29 jun 2012, 10:36:51
G40 is 2 of 3 cm lager dan normaal, maar t zou moeten passen. Volgens mij zijn KoenG40 zijn oude veren ook onder een 'gewone' gegaan.
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: KoenG40 op vr, 29 jun 2012, 11:25:36
G40 is 2 of 3 cm lager dan normaal, maar t zou moeten passen. Volgens mij zijn KoenG40 zijn oude veren ook onder een 'gewone' gegaan.

onder de YX-63-DV van PoloDennis, als ik me niet vergis
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: OldSkool op vr, 29 jun 2012, 11:28:44
volgens de dealer zou het niet passen, zou verschil zitten in de veerpoten. maar heb zelf mijn twijfels.... :)
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: RoelG op vr, 29 jun 2012, 11:33:01
Gaaf!

dus hij kan twee verschillende VAG codes aanleveren voor deze afwijkende onderdelen   -naughty-
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: RoelG op vr, 29 jun 2012, 11:35:25
Daniel: nog even voor de duidelijkheid:

Je hebt het over verlagingsveren voor een g40

Bedoel je originele g40 veren die iets verlagen to.v. origineel niet-g40?
Of bedoel je verlagingsveren voor een g40 (trouwens geen verschil tussen niet g40 en wel g40 aangezien after market)

Bij die laatste zul je wel de schokbrekers waarschijnlijk moeten uitwisselen (afhankelijk van de mate van verlaging)
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: OldSkool op vr, 29 jun 2012, 11:39:43
Daniel: nog even voor de duidelijkheid:

Je hebt het over verlagingsveren voor een g40

Bedoel je originele g40 veren die iets verlagen to.v. origineel niet-g40?
Of bedoel je verlagingsveren voor een g40 (trouwens geen verschil tussen niet g40 en wel g40 aangezien after market)

Bij die laatste zul je wel de schokbrekers waarschijnlijk moeten uitwisselen (afhankelijk van de mate van verlaging)

Het gaat om aftermarket verlagingsveren die onder een G40 hebben gezeten, zijn denk ik +/- 3 a 4 cm lager dan origineel...
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: Sjon op vr, 29 jun 2012, 11:41:17
G40 is 2 of 3 cm lager dan normaal,
Af-fabriek 15 mm, hooguit 20 mm, maar iig geen 30 mm volgens mij
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: Dennis op vr, 29 jun 2012, 23:49:59
Verlaging van een cm of 4 moet gaan met originele dempers.
Dat ze van een G40 komen maakt niet uit.

Wat de dealer als verschil ziet zijn de andere dempers die een G40 heeft. Maar wil niet zeggen dat het niet past met niet-G40 dempers  -thumbsup-
Titel: Re: Verschil tussen onderstel g40 of normaal???
Bericht door: OldSkool op za, 30 jun 2012, 07:58:06
Verlaging van een cm of 4 moet gaan met originele dempers.
Dat ze van een G40 komen maakt niet uit.

Wat de dealer als verschil ziet zijn de andere dempers die een G40 heeft. Maar wil niet zeggen dat het niet past met niet-G40 dempers  -thumbsup-

Top dat is een duidelijk antwoord -thumbsup- krijg zondag zo'n set kado bij een interrieur dat ik ga kopen  :)