Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Sjon op do, 04 jun 2015, 12:57:03
-
Gegevens:
2f G40 motorswap in een 2f, incl. motorkabelboom alles t/m zekeringenkast,
originele kat met lambda, brandstofpomp achter tank.
Goed lopend uit donor gebouwd, 186000km ervaring & inmiddels vers gereviseerde G-lader.
Probleem:
Als ik gas geef, daalt ie eerst ietsje in toeren (dipje) en
daarna accelereert ie als een natte krant (ter vergelijk: voor me gevoel langzamer als 55pk)
Dit alles tot max 3000 toeren en eenmalig tot 4000 toeren ivm inrijden G-lader,
wat ie daarboven doet weet ik dus niet, maar bij 4000 drukt de lader 0,5 bar.
En na een km of 10 stijgt de watertemp t/m standje stress en daalt oliedruk
t/m standje 'oh shit'....
Opmerkingen/suggesties/probeersel:
-ontsteking afgesteld met stroboscoop, 5 graden voor bdp bij 2000 toeren,
maar dan staat de ontsteking best wel vroeg laat (richting einde zeg maar)
-afdruk oude afstelling van ontsteking is nog enigzins zichtbaar, daarop gezet: nog beroerder...
-distributie-timing tig keer gecontroleerd: in orde
-bougiekabel volgorde tig keer gecontroleerd: in orde (veranderen = niet aanslaan)
-als de boel op tijd staat, wijst de rotor naar achter: mogelijk normaal voor een G40?
(aangezien ik gewend ben dat de rotor dan meestal naar voren wijst)
-bobine gewisseld: geen verschil.
-koudstartregeling functioneerd: 1000 a 1100 toeren bij koude start en later zakt ie netjes.
-CO-potentiemeter in luchtbuis afgesteld op 600 Ohm (stond op 700)
-warm lopen gebeurd vermoedelijk alleen belast op toeren. Onbelast (stilstaan) stationair & beetje toeren
tijdens afstellen is 't me niet opgevallen, fan slaat dan netjes aan en even erna ook weer af.
Iemand een idee? Suggesties?
-
Verdeelkap 180 graden gedraaid?
-
Verdeelkap 180 graden gedraaid?
Verdeelkap laten zitten en bougieskabels op verdeelkap 180 graden 'gedraaid' = niet aanslaan.
-
Klinkt mij in de oren als een gevalletje koppakking tussen koel en oliesysteem ergens lek....
-edit- hoe zit t met je olie en kvs niveau?
-
-edit- hoe zit t met je olie en kvs niveau?
Olie is en blijft op peil. Kvs moest nog ietsje bij, maar ik had niks ontlucht, dus lijkt mij niet vreemd.
Kanttekening: afgezien van een 1x woon-werk rit van 15km enkele reis, is het tot nog toe gebleven
bij rondjes in de woonwijk en door 't dorp, dus echt veel km's heb ik nog niet gemaakt.
-
Brandstofdruk controleren?
-
Mijn co pot stond op 380-400? dat zijn volgensmij ''standaard'' g40 waarden -dunno-
brandstofpomp achter tank.
Dat is een Multipoint brandstofsysteem?
Eerste wat in mij op komt is map sensor stuk/vacuumslang er naar toe verstopt/gekneld/verkeerd aangesloten (laatste zal wel niet als jij zelf de ombouw hebt gedaan :))
Dan volgas sensor, die in het gasklephuis niet helemaal lekker? -dunno-
klinkt eigenlijk alsof hij de gaspositie niet kan meten of geen overdruk meet.
-
Brandstofdruk controleren?
Zal ik morgen es proberen.
1. Mijn co pot stond op 380-400? dat zijn volgensmij ''standaard'' g40 waarden -dunno-
2. Dat is een Multipoint brandstofsysteem?
3. Eerste wat in mij op komt is map sensor stuk/vacuumslang er naar toe verstopt/gekneld/verkeerd aangesloten (laatste zal wel niet als jij zelf de ombouw hebt gedaan :))
4. Dan volgas sensor, die in het gasklephuis niet helemaal lekker? -dunno-
klinkt eigenlijk alsof hij de gaspositie niet kan meten of geen overdruk meet.
1. Oh, met de zoekfunctie had ik 600 gevonden.
2. Ja, brandstofpomp overgenomen van donor-G40
3. Wit stug slangetje loopt van regelapparaat naar rembekrachtigerslang, uiteraard bevestigd met verse koppelslangetjes.
(Direct bij regelapparaat zit een t-stukje met aftakking tbv drukmetertje: gister al even tussenuit gehaald => geen verbetering)
4. Tot zo ver mijn kennis over injectie....
-
Geen vermogen zeg je ook, hoe zit het met de klep die de laderdruk richting de inlaat duwt? Blijft die klep niet open staan? Zodat de laderdruk alleen maar rondgepompt wordt. Der zitten van die stangetjes aan die de klep sluiten zodra je je gaspedaal diep indrukt.
-
Geen vermogen zeg je ook, hoe zit het met de klep die de laderdruk richting de inlaat duwt? Blijft die klep niet open staan? Zodat de laderdruk alleen maar rondgepompt wordt. Der zitten van die stangetjes aan die de klep sluiten zodra je je gaspedaal diep indrukt.
Eerste stukje niet, maar daarna neemt dat stangetje die andere mee idd
-
Stangetje hoort ergens bij half gas te beginnen met dichtgaan ja -thumbsup-
Maar als die niet dicht zou gaan krijg je ook echt geen 0.5 bar op je meter...
-
Stangetje hoort ergens bij half gas te beginnen met dichtgaan ja -thumbsup-
Maar als die niet dicht zou gaan krijg je ook echt geen 0.5 bar op je meter...
Das waar ja.
-
Brandstofdruk gemeten: 2,5 bar bij contact aan, zonder draaiende motor (en al ruim een dag niet gelopen voor de meting)
Haynes zegt: 1,9 bar of 2,5 bar zonder aangesloten vacuum op brandstofdrukregelaar.
Kleine correctie in 1e bericht: ontsteking staat erg laat (ipv vroeg, wat ik eerst getypt had)
-
Heb je toevallig een andere cpu die je eens kunt proberen. Heb namelijk al een paar keer gelezen en ook zelf eens gehad dat de cpu kapot was/storing had.....
-
Geen specifieke G40-onderdelen hier op voorraad helaas.
Zag op etka dat de ontsteking van een 3F (ook digifant) hetzelfde is: die maar es proberen
-
Maar voor de ombouw liep hij toch goed of niet ??
-
Hoe warm word de koelvloeistof daadwerkelijk en hoeveel oliedrum heb je, afgezien van je aangegeven waardes?
Massaprobleem van de computer denk ik aan, of de computer zelf.
-
Maar voor de ombouw liep hij toch goed of niet ??
Tijd voor een leesbril Patrick :)
Goed lopend uit donor gebouwd,
-
Hoe warm word de koelvloeistof daadwerkelijk en hoeveel oliedrum heb je, afgezien van je aangegeven waardes?
Massaprobleem van de computer denk ik aan, of de computer zelf.
Na langere rit wachtend voor verkeerslicht boven 100 graden water en 0,5 bar oliedruk.
Naar mijn idee zou dit veroorzaakt kunnen worden door foute timing van ontsteking.
Computer babbelt met ontsteking => klinkt als een mogelijk probleem ja.
Massa van computer: dat is 't draadje die samen met massa van lambdasonde aan 't beugeltje op inlaatspruistuk bevestigd zit toch?
-
Tijd voor een leesbril Patrick :)
:)
-
Jammer dat je zo ver weg woont anders had ik wel een g40 computer voor je om eens te testen...
-
Lambdasonde vervangen voor een 'gewone' 1.3 => zelfde symptonen.
Heb ik 't idee, dat ie in een soort van noodloop staat: ontsteking verlaten
+ meer brandstof erin om motorschade te voorkomen -dunno-
Brandstofverbruik kan ik niks over zeggen, want daarvoor heb ik nog te weinig gereden.
Regelapparaat maar es opengemaakt: niks aan te zien.
Geen brandspoortjes op printplaat, geen opgeblazen condensatoren oid.
Hoe kan ik de klopsensor doormeten?
Zou uitlezen mij nog verder kunnen helpen?
Van wat ik weet is dat er slechts beperkt dingen uitgelezen kunnen worden, maar ook storingcodes oid?
-
Ontsteking vervangen => geen verschil.
(wel wijst de rotor naar voren bij bdp, dus zal bij de vorige ontsteking dat plasticje 180 graden gedraaid zitten, die in de nokkenas haakt)
Gasklephuis gewisseld => geen verschil.
-
Tijd voor een leesbril Patrick :)
Het was ook meer van jammer dat het nu na de ombouw klote draait en daar voor dus niet. :(
-
Oliedrukmeting neem ik inmiddels met een korreltje zout:
met warme motor stond 't metertje gisteravond ineens op 7,0 bar -gert-
En even later stond ie weer op 'normale' waarden.
Aangezien 't standaard tempmetertje van de Polo ook altijd met een korreltje zout neem
en ik tijdens 't testen eigenlijk geen problemen heb met de temp,
kan 't verhaal over 't warmlopen nog welles meevallen.
-
Co gemeten: 0,64 % vóór de kat*.
Is dat een beetje 'normale' waarde?
*: waarom voor de kat: omdat de uitlaat absoluut niet lekvrij is, -uitlachen- een Co van 0,01% vond ik niet echt geloofwaardig -gert-
(uitlaat mot nog beter afgehangen worden + aangepast, dus nu lekvrij maken is niet echt zinvol)
-
Mijn g40 had zonder kat vorige maand nog 0,5% dus zou best eens kunnen ja
-
trekken je slangen geen valse lucht geeft ook vermogens verlies en rijdt die ook als een krant.
-
Met draaiende motor om/nabij/onder/boven inlaat van alles bespoten met wd40 => motorloop wijzigde niet.
Aangezien er al 0,5 bar laderdruk op 't metertje was af te lezen, ga ik ervanuit dat dat traject (IC & buizen) ook redelijk oke is
-
Zijn alle vacuumslangen op de juiste (standaard) lengte? Hier ooit gelezen dat dat ook een enorm verschil maakte.
-
Co gemeten: 0,64 % vóór de kat*.
(...)
*: waarom voor de kat: omdat de uitlaat absoluut niet lekvrij is, -uitlachen- een Co van 0,01% vond ik niet echt geloofwaardig -gert-
(uitlaat mot nog beter afgehangen worden + aangepast, dus nu lekvrij maken is niet echt zinvol)
Dat 'CO-pijpje met blauwe dopje' zit toch sowieso aan het uitlaatspruitstuk, dus vóór de kat?
Ik heb ooit zo'n door jou beschreven vermogensverlies gehad - dat bleek veroorzaakt door een defecte lambasonde.
If so, zou dat wellicht ook een te warme motor (t.g.v. te arm mengsel) kunnen veroorzaken?
-
Zijn alle vacuumslangen op de juiste (standaard) lengte? Hier ooit gelezen dat dat ook een enorm verschil maakte.
Lengtes ala wat er aanwezig was (hopelijk origineel)
In theorie zou er in een slangetje overal dezelfde druk moeten heersen, das in de praktijk nog welles anders ja.
Daarom ook 't extra t-stukje tbv drukmeter (niet origineel) er al tussenuit gehad => maakt geen verschil.
Dat 'CO-pijpje met blauwe dopje' zit toch sowieso aan het uitlaatspruitstuk, dus vóór de kat?
Ik heb ooit zo'n door jou beschreven vermogensverlies gehad - dat bleek veroorzaakt door een defecte lambasonde.
If so, zou dat wellicht ook een te warme motor (t.g.v. te arm mengsel) kunnen veroorzaken?
Ja klopt, voor 't eerst van me leven dat co-pijpje gebruikt -dj-
Lambdasonde is reeds gewisseld met een AAV => geen verschil.
Oke, is dan wel niet helemaal de juiste lambdasonde, maar das achter de komma werk.
(eergister al een 2e hands G40-lambdasonde aangeschaft: die ga ik nog welles monteren)
-
Oh verschilt die? Shit, ik heb bij mij die NZ lambda er weer ingedraait. :)
-
AAU, 3F, PY en NZ hebben dezelfde 'snol', AAV is nou juist weer een afwijkend onderdeelnummer.
Lengte kabel verschilt enorm: mogelijk is dat het enigste verschil -dunno-
-
Hier wat boekenwijsheid :)
JHIMS pag. 108-109
Storing: PY motor presteert slecht.
Mogelijke oorzaken (K):
A3 = brandstofpomp geeft onvoldoende brandstof -> druk & opbrengst meten.
A4 = brandstofdrukregelaar functioneert niet of is defect -> meten.
A11 = valse lucht -> alle slangen en aansluitingen controleren.
C3 = CO-waarde niet correct -> afstellen cf. waarden in tabel op pag. 107.
C5 = Gasklepschakelaar defect of onjuist afgesteld. -> controleren en afstellen.
K3 = Gaskleppen gaan niet in volgas-positie -> gaskabel afstellen.
-
Je zegt dat die rotor naar achter wijst met de motor op tijd. Maar je bent je er hopelijk bewust van dat die rotor maar 1 omwenteling doet als de krukas er 2 doet toch? Dus als je die krukas nog eens 360 graden draait en weer op zijn merkteken zet wijst de rotor opeens naar voren.
En verder zou ik eens met draaiende motor en vacuum aangekoppeld de brandstof druk meten en dan even wat gas geven in de neutraal, dan moet je de druk omhoog en omlaag zien gaan. Als hij bijvoorbeeld niet meer goed bij regelt dan gaat hij zodra je gas geeft en druk draait juist veel te arm lopen.
-
C5 = Gasklepschakelaar defect of onjuist afgesteld. -> controleren en afstellen.
Die al gecheckt? Zoniet gok ik nogsteeds daarop :)
-
Haynes, JHIMS + So wird's gemacht aanwezig in/om/nabij auto.
Je zegt dat die rotor naar achter wijst met de motor op tijd. Maar je bent je er hopelijk bewust van dat die rotor maar 1 omwenteling doet als de krukas er 2 doet toch? Dus als je die krukas nog eens 360 graden draait en weer op zijn merkteken zet wijst de rotor opeens naar voren.
En verder zou ik eens met draaiende motor en vacuum aangekoppeld de brandstof druk meten en dan even wat gas geven in de neutraal, dan moet je de druk omhoog en omlaag zien gaan. Als hij bijvoorbeeld niet meer goed bij regelt dan gaat hij zodra je gas geeft en druk draait juist veel te arm lopen.
Yep, is bekend en 't was zoals ik dacht: plastic'je van ontsteking die in de nokkenas haakt, zat bij 1e ontsteking 180 graden gedraaid.
Andere ontsteking met zelfde onderdeelnr. eerst ernaast gehouden en vergeleken. Nu wijst de rotor wel naar voren en dus bougieskabels ook gedraaid.
Brandstofdruk is gister gemeten met draaiende motor: 2,4 bar en vacuum losgetrokken 2,9.
Gasgeven heb ik tijdens meting nog niet gedaan.....
@Geart: gasklephuis reeds gewisseld, geeft geen verschil: lijkt me erg sterk als ik 2 stuks defecte gasklephuizen heb.
-
Dit projectje ff weggezet.
Ontsteking ergens halverwege gezet en gaan rijden: ging eigenlijk wel redelijk,
onderweg besloten maar es een uitgebreider rondje te doen, blok volledig op temperatuur laten komen.
Gestopt, ontsteking nog ietsje vroeger gezet en weer verder gereden:
onderin vind ik 't nog wat tegenvallen (ben ik teveel verwend?), maar bij half gas komt ie tot leven
en bij vollast heb ik zo'n idee dat er al veel pony's wakker zijn.
Hmzzz....zou dan m'n stroboscoop overleden zijn? Kak, die lag natuurlijk nog thuis......