Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Vincent op vr, 10 dec 2004, 20:15:05
-
Vandaag wou ik eigenlijk mn standaard cockpitje uitwisselen voor een cockpitje met toerenteller.
Nu vroeg ik me af hoe je de kilometer terugdraait..
Eerst dacht ik dat ik mn huidige km-teller zo om kon schroeven om de cockpit met toerenteller, alleen de een heeft een dagteller en de andere niet.
Dus nu wil ik de kmteller van de cockpit met toerenteller terugdraaien naar de km-stand van de auto..
heeft iemand misschien een fotootje of een beschrijving van waar je de stand terug kan draaien? kortom, waar houd ik mn schroevendraaier of boormachine! -gert-
-
Niks boormachine -gert-
Heb je van die hele kleine schroevedraaiers? (ik gebruik die dingen ook voor m'n bril bijv.)
Die zet ik tussen de wieltjes met die cijfers, zodat ik die langs de tandwieltjes kan wippen.
Beetje vogelen met de cijfers en klaar is klara.
-
Ehh..
Die schroevendraaiers heb ik wel, maar je gaat me even iets te snel..
"schroevendraaier plaatsen tussen de tandwieltjes van de kmteller?"
aan de achterkant van het cockpitje zie ik alleen een zwarte plastic kap waar die tandwieltjes vermoedelijk onder zitten.
Eerst maar eens die kap demonteren..
ik zie 2 schroefjes, maar als die los zijn, gebeurt er weinig! DE kap zit dan nog steeds vast...:dunno:
kan wel proberen wat geweld te gebruiken, maar het is wel plastic...
dus ik heb liever een beschrijving voor beginners..
hoe demonteren wie dat kapje en krijgen wij die tandwieltjes te zien? -uitlachen-
-
Als je de cijferplaat ( voorzijde dus, twee schroefjes ) demonteerd, kun je er bij... -klus-
-
Als je de cijferplaat ( voorzijde dus, twee schroefjes ) demonteerd, kun je er bij... -klus-
ehh.. volgens mij zitten er aan de voorzijde geen schroefjes.. alleen het doorzichtige plastic waarachter de cijferplaten zitten..
aan de achterkant van de tacho zitten wel 2 schroefjes thv de achterzijde van de kmteller en thv de dagteller.. ik kan ze wel losdraaien maar dat heeft geen enkel effect
-
Schroefen/gaten in de cijferplaat.....
-
Meeneem-wieltjes (of hoe ze ook heten). Deze zorgen ervoor dat de km netjes opgeteld worden. Hier moet je dus met je schroevendraaier de gewenste km-stand instellen door de genummerde wieltjes te verdraaien t.o.v. de meeneem-wieltjes. -klus-
-
Gewoon alles openschroeven, rustig op 't gemakkie bekijken en de schroevedraaier ertussen frotten
-
withstupid
-
jups withstupid 2
-
gelukt! -prut-
-
-klus- -thumbsup-
-
Dilemma nummer 2!
Kilometerteller is teruggedraaid, vandaag cockpitje ingebouwd..
Resultaat: kilometerteller en snelheidsmeter doen ut niet.. rest werkt overigens wel (watertemp meter, benzinemeter, digi klokje en toerenteller)
Wat is er niet goed gegaan? misschien zit het plaatje van de snelheidsmeter niet goed vast? wat kan het nog meer zjn?
-
Tellerkabel is wel ok ? En 100% "vastgeklikt" met de snelkoppeling ?
-
Tellerkabel is wel ok ? En 100% "vastgeklikt" met de snelkoppeling ?
tellerkabel is ok..
100 % vastgeklikt? dach ut wel..
maar ik zie ook een klein scheurtje in het blauwe plastic achterop de teller.. ik vrees dat dat het probleem is.. hopelijk kunnen we dat nog een beetje proffesioneel repareren
-
Tellerkabel is wel ok ? En 100% "vastgeklikt" met de snelkoppeling ?
tellerkabel is ok..
100 % vastgeklikt? dach ut wel..
maar ik zie ook een klein scheurtje in het blauwe plastic achterop de teller.. ik vrees dat dat het probleem is.. hopelijk kunnen we dat nog een beetje proffesioneel repareren
dus je weet het niet zeker ,nakijken dus
-
hehe eindelijk gelukt.. tellerkabel viel helemaal niet in het cockpitje.. nu dus wel..
alles functioneert weer, ben alleen 2 schroefjes kwijt.. pffff.. volgende week op de sloop maar even 2 van die schroefjes ophalen..
-
grom.. ik blijf bezig..
stap ik vanavond in de auto.. blijkt de verlichting op het cockpitje niet helemaal te werken..
Heb wel licht op het digiklokje en de brandstofmeter.. rest niet..
lzitten er meerdere lampjes in het cockpitje? wat kan dr nu weer mis zijn?
lampje vervangen misschien? zoja.. waar zit dat lampje precies?
-
3 stuks
-
Grom.. bij de gele pijl is het blauwe plastic dus doorgescheurd..
Kan proberen om dit opnieuw te laten sluiten door plastic iets open te krabben en dan met koperdraad de verbindingen weer werkend te krijgen..
Maar ik snap em nog niet helemaal.. heb alleen verlichting bij de digiklok en de brandstofmeter.. de rest geeft geen licht.. zouden er dan 2 lampjes kapot zijn of geen contact maken? -gert-
Enne.. zijn de lampjes los verkrijgbaar.. en hoe haal je ze los?
pfff.. weer een klusje voor het komende weekend.. -boehoe-
Ik hoop dat ik die verbinding weer kan herstellen... iemand nog tips?
-
gewoon naar onderdelenboer met oude lampje als voorbeeld (er zijn nog al wat verschillende modellen) loshalen door voorzichtig een halve slag te draaien en ze eruit te tillen.
mocht je een andere kleur verlichting willen neem dan een iets zwaarder (2 ipv. 1.2 watt) verwijder de groene folie onder de bovenste rand en zet gekleurde condoompjes ( -off- ) over de lampjes. hoerenbak easy style -love-
-
ehh.. Wendy?
Het probleem bij mijn cockpitje is niet zozeer dat de lampjes kapot zijn, maar dat het folie op 1 plekje is ingescheurd zodat het circuit is onderbroken.. daarom doen 2 van de 3 lampjes het niet..
Is het niet mogelijk om 2 nieuwe draadjes te trekken vanaf het wel werkende lampje? Enne.. als ik daar stroom vanaf tap, wordt de lichtopbrengst dan minder?
-
Je kunt de folie voorzichtig tot op het koper "schoonkrabben", en hier dan met een stukje draad/koper een nieuwe verbinding overheen solderen.
Niet te heet, folie smelt namelijk snel -naughty-
-
Niet te heet, folie smelt namelijk snel -naughty-
het beste is natuurlijk een andereprint, maar een andere mogelijkheid is, de folie aan de "niet print zijde" plakken, en dan aan printzijde weer een verbinding maken d.m.v geleidingslak.
Dit spul word ook wel eens gebruikt om bijv. een achterruitverwarming te repareren.
dit is te koop bij de betere hobby-electronica handel.
-
Dat is natuurlijk de mooiste oplossing.
Dan moet je wel heel voorzichtig zijn met het monteren, zal wel breekbaar zijn dan.
-
Je kunt de folie voorzichtig tot op het koper "schoonkrabben", en hier dan met een stukje draad/koper een nieuwe verbinding overheen solderen.
Niet te heet, folie smelt namelijk snel -naughty-
Dat solderen zie ik niet echt zitten.. ben bang dat dat folie idd gaat smelten.. dan gaat het dus goed mis..
misschien idd die contactspray, dat kan ik eerst wel eens proberen.. anders ga ik wel even met nieuwe draadjes spelen
-
Update:
dashboardverlichting weer hersteld.. op de Mcguyver manier: plakband!
Maargoed.. natuurlijk is d'r nu weer iets anders dat ut niet doet, namelijk; richtingaanwijzers.. heb het schakelaartje van de alarmlichten los gehad, misschien dat het daar aan ligt. alarmlichten doen het overigens wel.
Het ledje in de display blijft (als je de richtingaanwijzers aanzet) continue branden ipv knipperend. Bij inschakelen van de alarmlichten knippert het ledje overigens wel weer..
Wat is er nu weer aan de hand?
Dit probleem doet zich voor na uit en inbouw van de cockpit vanmiddag..
-
dan is de continu plus van je alarm licht schakelaar los ge gaan ,deze ff vast zetten en je probje is opgelost (blauw witte draad als ik het goed heb)
-
Oke bedankt Serge.. zal morgen het zaakje nog eens loshalen en dan hopelijk probleem opgelost
-
Even opnieuw een vraag omtrent de cockpitjes..
aangezien bij mijn huidige cockpit de kilometerstand-teller was vastgelopen wou ik even een andere kilometerstandteller erin zetten en op de juiste stand afstellen.
Heb ik een andere gehaald (zie foto)
Hoe krijg ik nu de kilometerstandteller van deze teller op de juiste kilometerstand afgesteld zonder dat de asjes van de kilometeraanduiding dusdanig vervormen dat deze kilometerteller weer vastloopt?
Gr. Vincent
-
Bij mij was het foli daar ok kapot gegaan, oplossing, foli er uit rossen, lichtrij solderen met 6 leds, die ik "dat licht bakje" lijmen, en kabeltje leggen naar op punten op folie, of naar contact van de radio, zoals ik heb.
Als ik auto op contact zet heb ik licht op cockpit.
Alleen, moet je de led's wel ff goed mikken, en goede sterke nemen.
Had bij mij beter gekund.
-
Ehm Niels? De problemen met het gescheurde folie zijn allang opgelost..
Ik heb nu alleen een vraag omtrent het afstellen van de kilometerstand-teller (zie mijn laatste reply)
Gr. Vincent
-
Oke, sory, maar heb wel een antwoord.
Schroefjes uit het frontplaatje, zodat je iets meer ruimte krijgt, en VOORZICHTIG het asje met witte tandwieltjes iets oplichten op de plaats waar jij het getal wilt veranderen. Als dat vlak bij de kant is, moet je iets meer naar binnen het asje omhoog wrikken.
Je moet het gewoon rustig en erg voorzichtig doen.
W8 ik zoek ff wat voor je op...
Oud topic daar over.
-
Dank voor je antwoord, maarruh.. als het het asje waar de witte tandwieltjes aan zitten iets naar boven drukt, om dus ruimte te krijgen bij de kilometerteller, verbuigt dit asje dan niet teveel waardoor die dus vastloopt?
-
Verdraaien kilometerstandteller is gelukt.
Kan alleen wel opnieuw aan de slag morgen.
Kilometerstandteller + snelheidsmeter uit een cockpitje met analoge klok, past dus niet in een cockpitje met toerenteller.
Morgen mijn reservecockpitje met toerenteller dan maar even lostrekken..
-klus-