Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Mark s op za, 27 feb 2016, 20:36:49
-
Hallo,
Ik ben bezig met het motorisch opknappen van mijn polo 86c. (coupe fox 1300 AG uit 94, 5 versnellingen)
Nu kwam ik tot de ontdekking dat mijn koppakking lek was en dat m'n kop gevlakt moest worden. Ik heb de kop laten vlakken en reinigen, de koppakking vervangen, de cilinderkop bouten vervangen en daarna alles weer zo terug gezet zoals het eraf is gekomen. (Nokkenas en dergelijke moesten er af ivm vlakken)
Tijdens de distributiesnaar terug plaatsen is de snaar van de krukaspoelie afgegaan waardoor ik hem nu niet durf te starten omdat hij van tijd is, en omdat ik niet bij de krukas bezig was heb ik niks gemerkt.
Wie kan mij vertellen hoe ik de krukaspoelie en de nokassenpoelie moet zetten zodat de timing van de auto weer klopt? -dunno-
-
Staat als het goed is een pijltje (of 2 streepjes met O en Z erbij) op de krukas pulley en een soort beugeltje met een wijzertje op je motorblok gebout zitten.
Geloof dat Z is om de ontsteking af te stellen en O om de timing van de kleppen goed te zetten.
Pijltje of streepje van de pulley precies op het wijzertje zetten.
Dan bij het nokkenas tandwiel kijken of het putje wat in het tandwiel is ingeslagen (zo'n centerpunt deukje zegmaar) Overeenkomt met het wijzertje dat daar op de kop gebout zit.
Als dat overeenkomt zou de timing goed moeten staan.
-
Wat Geart zegt -thumbsup-
Kleine opmerking richting Mark s: gebruik de juiste benamingen om verwarring te voorkomen.
V-snaar versus distributieriem.
V-snaar loopt over krukaspouly en dynamo. (krukaspouly zit gemonteerd op krukastandwiel)
Distributieriem loopt over krukastandwiel, nokkenastandwiel en waterpomp
-
Bij twijfel bougies er uit draaien en een sleutel op de krukas poelie zetten en ronddraaien.
Net zo lang tot deze helemaal rond is stopt die nergens onderweg dan staat die op tijd .
-
Bij twijfel bougies er uit draaien en een sleutel op de krukas poelie zetten en ronddraaien.
Net zo lang tot deze helemaal rond is stopt die nergens onderweg dan staat die op tijd .
Niet alleen bij twijfel. Alleen de bougies er uit halen doe ik nooit. Maar ik heb echt nog nooit een motor gestart waar ik de distributieriem van heb gedaan zonder de krukas eerst 2 volle slagen met de hand rond te draaien. En ik ken eigenlijk ook geen 1 monteur die dat wel doet.
Dus niet de krukas 1 keer rond, dan heb je maar 2 cilinders gehad, nee gewoon 2 keer rond dan zijn alle 4 cilinders door alle 4 de slagen geweest en kun je er eigenlijk vanuit gaan dat de kleppen de zuiger niet raken.
-
Hoe krijg je hem door de compressie heen zonder een bougie los te draaien? :)
-
Hoe krijg je hem door de compressie heen zonder een bougie los te draaien? :)
als dat je niet lukt dan zou ik toch maar heel snel eens naar een sportschool gaan ofzo. Als je gewoon een ratel met een dop er op zet dan is de compressie van zo'n klein benzinemotortje echt niet veel kracht hoor. Een diesel kost normaal nogal wat meer kracht, en daar kun je vaak niet zo simpel de gloeistiften er uit draaien, dus die draai je ook gewoon door de compressie. En een diesel draait ongeveer 2 keer zo zwaar door de compressie als een benzine, zeker zo'n oude benzine.
-
Polo motortjes krijg je nog moeiteloos rond met een 1/2 ratel op de krukas idd.
-
Dan ben ik een slap ventje. Of mijn GK zuigertjes verhogen de eindcompressie?
-
Of je raakt de kleppen? ;)
-
Hahahaha ik hou het wel op een te hoge compressie hoor Luc :)
-
Met een GK is het wel mogelijk maar de compressie is wel behoorlijk -hitit-
bougies eruit is wel makkelijker :)
-
Allemaal hartelijk bedankt voor de informatie, ik ben ermee aan de slag gegaan en een stuk verder gekomen!
Ik heb bij de krukastandwiel een "H" gevonden en als je dan naar rechts kijkt staat er "WWO" En als je dan iets verder kijkt staat er een "3".
Nokastandwiel staat nu op het pijltje, de krukastandwiel staat op "H". Als ik nu met mn ratel in de rondte ga kan ik niet eens een 1/8e slag maken want dan sta ik muurvast. Als ik hem op "O" zet (van de "WWO") dan kan ik een kwartslag in de rondte en dan voel ik lichte weerstand. Ik kan hem hier met een beetje kracht doorheen trekken, maar dit gebeurd op ieder kwart gedeelte. Wat doe ik fout, of hoort dit juist zo?
-
H is dus fout, beetje kracht zetten is goed, dat is de compressieslag -thumbsup-
-
oke er zitten geen bougies in is het dan nog steed normaal?
-
Zonder bougies zou je in principe geen weerstand moeten voelen. maarja ik weet niet wat jij versta onder lichte weerstand