Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jorp op do, 31 mrt 2016, 12:03:33

Titel: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op do, 31 mrt 2016, 12:03:33
Even voor die gene die met hetzelfde idee zaten/zitten.

Van de week een sloop blok en bak opgehaald bij de 3L specialist bij mij in de buurt.

Puur om even nader te bestuderen voordat ik over ga op de aanschaf van een goede donor lupo 3L.

Qua breedte zal het prima gaan er is tenslotte 1 cilinder minder. Het verschil wordt gecompenseerd door een bredere bakhelft (koppelingshuisdeel).

(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/0C009651-8B82-4D7B-B38F-EB3F4E33C73C_zpskcd8hy3k.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/0C009651-8B82-4D7B-B38F-EB3F4E33C73C_zpskcd8hy3k.jpg.html)
Hier is te zien dat het een vrij hoog blok is. Ter vergelijking, dit blok is 74cm vanaf carterpan en een 1.6 16V is 6cm lager.

(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/63749CD5-8C92-41DF-A769-D7D40BD7FC44_zpsz4lt8raf.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/63749CD5-8C92-41DF-A769-D7D40BD7FC44_zpsz4lt8raf.jpg.html)
Boutpatroon voor eventueel voorste motorsteun. De boveste 2 gaten komen ook helaas (op 2mm na) niet overeen met een standaard polo 86(c) motorsteun. Plus dat je hier nog een waterpomp hebt zitten.

(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/40B81011-7B13-4334-8119-75D831F130CA_zpsysw9hsq5.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/40B81011-7B13-4334-8119-75D831F130CA_zpsysw9hsq5.jpg.html)De versnellingsbak van een 3L is ook een 085 bak. Met enkele aanpassingen zo is de koppelingshevel korter en waar de kabel in valt staat schuin. De mogelijkheid om een baksteun te monteren is er niet. Dus zou je die al op de bouten moeten monteren waarmee de 2 helften aan elkaar gebout zitten. En zoals je kunt zien zit de startmotor aan de voorkant.

(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/5BB9F99C-6F39-470C-B651-C80F2BAE33DA_zpslidhps84.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/5BB9F99C-6F39-470C-B651-C80F2BAE33DA_zpslidhps84.jpg.html)
Verschil tussen plaat van 3L blok en polo 86(c) 5 bak. De bovenste 2 bouten komen ook niet overeen met elkaar.

(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/9C009BE3-2EC6-49E1-9244-3E91A4A3FEB7_zpstzinw3lq.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/9C009BE3-2EC6-49E1-9244-3E91A4A3FEB7_zpstzinw3lq.jpg.html)
Koppelingshuis van lupo 3L bak.

Als dit blok in een polo 86(c) moet komen zou je (denk ik) een bult op je motorkap moeten maken en alle motorsteunen aanpassen zodat het blok wat lager komt te liggen. Helaas zit je dan wel weer met de bodemspeling.

Het blok ligt net als een smallblok voorovergekanteld in de lupo. In- en uitlaat zitten aan de achterkant.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: nappertje op do, 31 mrt 2016, 13:32:03
Carterpan lijkt ook hoger dan van een polo? Misschien kun je daar nog wat ruimte winnen, weet niet waar de oliepomp zit.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op do, 31 mrt 2016, 14:08:02
Dat ga ik ook nog even demonteren. Ik zal eerst even wat 13 kant torx gereedschap kopen. Dat blok zit er vol mee.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 31 mrt 2016, 14:34:33
Je wordt bedankt om mijn dromen wreed te verstoren, Jorp!  :)

Even serieus: blij mee, hoef ik er geen energie meer in te steken, wordt het toch een 4-cilinder TurboDiesel...
En ondertussen hebben wij weer wat anders om over te dromen, niewaar?!  -naughty-
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op do, 31 mrt 2016, 14:35:15
Jep!
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Sjon op do, 31 mrt 2016, 15:44:40
Top informatie -thumbsup-

Polo 6N2 1.4 TDI 75pk 3 cil. => zelfde basis? -dunno-
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 31 mrt 2016, 16:12:55
Is dat een 3 cilinder, ja? -dunno-

Verdomd! (http://www.autoweek.nl/auto/19804/volkswagen-polo-14-tdi-trendline) Nooit geweten...

Dat zal wel dan, (http://www.autoweek.nl/auto/19768/volkswagen-lupo-14-tdi) aangezien dit ook zo in de Lupo is geleverd. Lijkt me dat het dan eenzelfde uitgangspositie zal zijn, met hooguit andere krukas/drijfstangverhoudingen?
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op do, 31 mrt 2016, 16:22:30
Is een ander blok. Met een totaal andere bak.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Dennis op do, 31 mrt 2016, 16:48:54
Zo eentje? klik (http://www.ebay.de/itm/VW-Polo-9N-1-4-TDI-Motor-Code-BNM-/121841084517?fits=Model%3APolo|Type%3A1.4+TDI&hash=item1c5e4b6865:g:7UQAAOSwZ1lWb~lu)
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op do, 31 mrt 2016, 17:13:18
Ziet er wel hetzelfde uit. Ik zag bij een A2 TDI dat de bak vanaf boven bedient werd. Deze motor zou wellicht mogelijk zijn icm met de 3L bak. En eventueel het koppelingshuis overzetten op een normale 085 bak.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: bobrosco op do, 31 mrt 2016, 17:53:50
de 1.4 tdi is in de basis dezelfde motor. Hij kan namelijk gewoon gewisseld worden met de 1.2 tdi voor zover ik begrepen heb. Maar aan de 1.4 tdi zit volgens mij een handbak, en in een lupo 3l zit voor zover ik weet altijd een gerobotiseerde bak. Overigens is die motor ook geleverd in een polo 9n en dan wel met een handbak. En ik kan uit ervaring vertellen dat het voor geen meter rijd, maar wel een stuk beter dan zo'n 3L gedrogt omdat je tenminste niet 5 minuten hoeft te wachten op de volgende versnelling.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Sjon op do, 31 mrt 2016, 18:08:05
 -uitlachen-  een gerobotiseerde bak.

Wilde net gaan typen dat motorcode AMF geleverd is in de Polo 6N2 + 9N, Lupo en Audi A2,
allen vanaf bouwjaar 2000 t/m ---- a.k.a. einde van m'n etka......en die stamt uit 2001  :)
AMF is die 1.4 TDI 75pk 3 cil.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Hofstay op do, 31 mrt 2016, 20:14:58
Hoe zit het met de prise as van de 86c en die van de lupo?
Als die het zelfde is zou je ook nog de lupo ''koppelingskrans'' of hoe je het ook wilt noemen. op een 86c bak kunnen (laten) lassen. Heb je ook nog de keuze uit verhoudingen zoals bijvoorbeeld AHD, 8p of ATV. 
Dus zou je gewoon al het polo aandrijvingsspul kunnen behouden. enkel even andere motorsteunen maken voor de blokophanging en gaan.

Hoogte zou ik me niet zo druk over maken. is in de carterpan hoogte vast nog wel speling om een cm of 4/5 kwijt te raken neem ik aan?  -dunno-
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op do, 31 mrt 2016, 20:20:41
Ik denk dat je de buitenste bakhelft nog wel van een 86c zou kunnen pakken dan heb je iig 2 bevestigings ogen voor de achterste steun.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: polo 3 op vr, 01 apr 2016, 13:39:21
Like -thumbsup-
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jaap op za, 02 apr 2016, 09:38:05
Jongens jongens,. ben ik net even 2 jaar 'uit de running', gaan we ineens in beperkingen denken? :-)

 -hitit-

Blokje kan toch ook gewoon gekanteld d'r in, of in de kofferbak? of over de lengte, met een Audi bak erachter ofzo...  Plek zat!  -nana- -uitlachen- 
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 02 apr 2016, 10:37:18
Ik denk dat we het leven als vrije radicalen domweg niet meer konden handelen, Jaap...
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: bobrosco op za, 02 apr 2016, 14:54:12
Jongens jongens,. ben ik net even 2 jaar 'uit de running', gaan we ineens in beperkingen denken? :-)

 -hitit-

Blokje kan toch ook gewoon gekanteld d'r in, of in de kofferbak? of over de lengte, met een Audi bak erachter ofzo...  Plek zat!  -nana- -uitlachen- 
zo denk ik meestal ook, maar ik zie geen reden om een 1.2 tdi op die manier te gebruiken als er ook een 3.0 v6 of zelfs een 5.0 v10 in zou kunnen.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Dennis op di, 05 apr 2016, 14:40:55
V8 is al gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=aoMlYUnCaJE
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op di, 05 apr 2016, 14:45:08
Is al 4 jaar geleden helaas nooit recentere filmpjes gezien.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op di, 05 apr 2016, 14:50:34
Misschien dat ik dan wel voor de 1.4 TDI ga als dat blok de zelfde afmetingen heeft. Scheeld ook het omprogrammeren van de ecu wegens de schakelsoftware. En een PK of wat extra. Maar ik kan ook zomaar bij de 1.2 blijven ivm de zuinigheid. En zuinig/goedkoop rijden. En een auto die ik mooi vindt rijden. 2 vliegen in 1 klap.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: bobrosco op di, 05 apr 2016, 16:51:50
het verbruik verschil tussen de 1.2 en 1.4 zal ongeveer 0 zijn. Die 1.4 kan het makkelijker doen, dus daar geef je minder gas bij en dus zuiniger.

En die v8 is vervangen door een andere motor als ik het goed heb.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: scully op di, 05 apr 2016, 20:51:36
Het verbruik van mijn Polo 1.4 TDI 9n3 met JD chip is ongeveer 1:18. In een Polo 86c zal je dan makkelijk over de 1:20 gaan lijkt mij? Toevallig heb ik vanavond nog even onder de kap gekeken, en op het oog, kan het blok nog wel bijna 10 cm op zij, wat het misschien wel mogelijk zal maken om een 1.4 TDI met bijbehorende bak zo in een Polo 86c te hangen. Mijn 9n3 loopt met 100 pk al redelijk, een 86c met dit motortje zal zeker pittig zijn.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op di, 05 apr 2016, 20:54:10
1:18? Met mijn Lupo 3L red ik de 1:30 wel rijden als een ouwe lul en niet mijn vriendin er in laten rijden. Normale rijstijl doe ik ong 1:26/27
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: scully op wo, 06 apr 2016, 17:18:08
Tja, zware 17 inch wielen en veel 130 rijden geeft een gemiddeld verbruik van 1:18. Dit met vrijwel altijd schakelen bij 2000 a 2500 toeren en vrijwel nooit volgas optrekken. Hoe mensen aan waardes van 1:30 komen is voor mij een raadsel. Ik deel wel altijd de gereden kilometers door de daarna getankte liters, dus kijk niet op een verbruiksmeter ofzo.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Sjon op wo, 06 apr 2016, 17:39:34
Een Lupo 3L moet trouwens 1op33,33 kunnen halen (3ltr/100km: vandaar de naam 3L):
ik heb begrepen dat alleen de fanatiekelingen dat halen toch?
Das dan met de rijstijl die Jorp omschrijft + een stapje daar voorbij.....
 -uitlachen- Ouwe lul plusplus = bijziende hoogbejaarde met 85 a 90 km/u achter een vrachtwagen?

Hoe mensen aan waardes van 1:30 komen is voor mij een raadsel.
Zijn dat mensen met een Polo 9N3?
Lupo 3L kun je niet helemaal vergelijken met een Polo 9N3, daarbij denk ik aan gewicht en aerodynamica.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: scully op wo, 06 apr 2016, 18:49:33
Bedoel niet specifiek 9n3, was meer een algemene opmerking. Vergelijk tussen een Lupo en een 9n3, is inderdaad niet eerlijk door het gewicht, alhoewel dat alleen invloed heeft op optrekken, en niet bij constante snelheid. Aerodynamisch zal een 9n3 qua vorm volgens mij op het oog zeker niet onderdoen voor een vierkante Lupo, wel is het frontaal oppervlak een heel stuk groter, wat wel veel doet, zeker bij 130 km/h.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over. Als ik moest kiezen tussen een 1.2 TDI en een 1.4 TDI in een 86c, dan nam ik de 1.4 TDI, ook om wat Bobrosco zegt, de versnellingsbak, en dat het verbruik in de praktijk gelijk zal zijn. De 1.4 TDI is te tunen tot een pk of 140 geloof ik, dat zal heel behoorlijk lopen op 800 kg en 13 inch wielen.  -naughty-
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op wo, 06 apr 2016, 18:49:38
Idd ik heb ooit een verbruik van 3,0 (1:33) gehaald volgens de verbruiks meter. En die wijkt niet veel af. En dan moet je echt overal om denken. Zo weinig mogelijk stoplichten, uitrollen, banden op 3,0bar+, langzaam optrekken, vrachtwagenkleven, en geen vriendin achter het stuur.

Op de 3L vrienden site zijn er competities bezig voor de meeste km's op 1 tank. Daar zitten fanatiekelingen tussen.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op wo, 06 apr 2016, 18:51:14
1.4 TDI bak is een stuk sterker alleen niet gebouwd om zuinig mee te rijden. 3L bak is lichter uitgevoerd en heeft speciale homokineten.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: scully op wo, 06 apr 2016, 20:09:26
Kan die ook 255 Nm aan dan?  :) En wat is er speciaal aan de homokineten? Ik rij precies 3000 toeren bij 130 km/h, is volgens mij wel netjes toch? Een 3L bak heeft dan een nog langere overbrenging om minder toeren te draaien bij die snelheid?
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op wo, 06 apr 2016, 20:32:48
Ja klopt 3L motor draait iets van 2000 toeren bij 100km/u.

Ik weer ff de benaming niet, maar er zitten 3 ronde lagers op de as. Tripode Dus.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: bobrosco op do, 07 apr 2016, 00:00:27
daar is niks speciaals aan in mijn ogen. Renault gebruikt die troep al jaren.

En als je achter een vrachtwagen gaat kleven om benzine te besparen deug je echt niet. Als je er op klapt heb je al je besparing meteen naar de kloten geholpen en mogelijk de rest van je leven ook.
Maar wij hadden ook eens een klant die de auto al een 1 km voor de kruising de vrij zette en dan liet uitrollen tot de kruising. Persoonlijk vind ik zulke mensen ook een gevaar op de weg, je verwacht namelijk niet dat er opeens iemand met 30 op een provinciale 80km weg rijd. En dat is dan ook nog een kruising met een stoplicht, dus voor hetzelfde rolt hij uit voor een stoplicht wat op groen staat.(en nee dat kan hij niet al zo vroeg zien, dat ziet hij max 100m voor de kruising)
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Mtdi op za, 09 apr 2016, 11:32:36
Vergeet niet dat een 3l bak standaard tussen de 1e en 2e versnelling staat jullie bakken tussen de 3e en 4e.
Maar ook daar is een oplossing voor  -naughty-
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op za, 09 apr 2016, 11:33:41
Dat heb je me al eens uitgelegd ja, mocht het daadwerkelijk zo ver zijn kom ik weer bij je aankloppen.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Mtdi op za, 09 apr 2016, 11:37:34
Altijd goed Jorp.
Maar de meeste mensen hebben geen idee, die werken met veren en weet ik alwaar niet meer mee.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Dennis op ma, 18 apr 2016, 11:28:15
Maar wij hadden ook eens een klant die de auto al een 1 km voor de kruising de vrij zette en dan liet uitrollen tot de kruising. )

In de vrij (motor loopt dan stationair) heb je een hoger verbruik dan wanneer je de auto in de versnelling laat uitrollen (dan wordt de inspuiting uitgeschakeld)  -nana-
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: Jorp op ma, 18 apr 2016, 11:50:31
Wanneer je bij de 3L het gas los laat (in eco stand), wordt hij in z'n vrij gezet of koppeling wordt aangetrokken. Om zo zo lang mogelijk uit te rollen. Eenmaal kort de rem intrappen rol je uit in z'n versnelling.
Het zal waarschijnlijk zuiniger zijn om in z'n vrij uit te rollen. Of dat daadwerkelijk zo is heb ik nog niet gecontroleerd.
Titel: Re: Lupo 1.2 TDI 3L motor in polo 86 (C)
Bericht door: bobrosco op di, 19 apr 2016, 17:52:29
In de vrij (motor loopt dan stationair) heb je een hoger verbruik dan wanneer je de auto in de versnelling laat uitrollen (dan wordt de inspuiting uitgeschakeld)  -nana-
ja dat was mijn idee eerst ook. Alleen je vebruik stationair is iets van 0.3l per uur met zo'n ding. Zou je dan een half uur uitrollen per maand en daarin leg je nog een 20km af dan heb je in die 20km dus maar 0.15l gebruikt. Dat is dus een verbruik van 1 op 133 zo ongeveer. En als je hem op de motor laat remmen dan ben je al je snelheid in een 300m wel kwijt is mijn ervaring.
Overigens rem ik zelf gewoon op de motor af maar ga echt niet al op idiote afstanden de auto vrij zetten. Maar ik doe dan ook geen enkele moeite om brandstof te besparen. Ik laat het gas juist optijd los om wat rustiger te rijden en gewoon mooi uit te komen. Dan hoef ik niet tot stilstand te komen maar kan vaak gewoon blijven rollen. En dat is voor mijn gemak wel zo fijn vind ik.