Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Maikel op wo, 09 mrt 2005, 21:01:01
-
he hallo allemaal
ik heb een vraag
ik was me ampere meter aan het aansluiten in de veronderstelling dat 1 van de wat dunnere draden op de accu van de dynamo afkomt maar helaas niet dus
ik geloof dat het via me start motor komt of niet????
nu is de vraag kan ik hem van de start motor afhalen en direct naar me accu leggen of stuit ik dan op wat problemen???
de bedoeling is dan om me aperemeter tussen de dynamo en accu te zetten terweil me hoofgroepen die nu direct op de accu zitten direct op de dynamo draad te zetten zodat je accu echt een duidelijke buffer word met een ampere meter ertussen die meet of hij ontlaad of geladen word!!!!!!
groeten maikel
-
pfff..
+ van dynamo loopt naar aansluiting op startmotor
+ van accu loopt naar dezelfde aansluiting op de startmotor.
HOE je de bedrading ook aansluit, als je de + van de dynamo, de + van de accu en de + van de startmotor maar met elkaar blijft verbinden, dan is er niets aan de hand.... MAAR zorg wel voor voldoende dikke kabels!! en voor voldoende veiligheid: Die dikke + kabels zijn NIET afgezekerd, en als ze contact maken met het chassis (doorslijten bij een doorvoer ofzo) dan krijg je geheid brand: of je kabelboom fikt uit, of je complete polo!
Google echter eens op shunt en ampere: daarmee kan je veiliger de hoeveelheid ampere's meten.
-
withstupid
Zoiets kun je beter met een stroom-tang meten , die kun je (veilig) om elke willekeurige kabel "klemmen", zonder ook maar iets los te koppelen.
-
withstupid
Zoiets kun je beter met een stroom-tang meten , die kun je (veilig) om elke willekeurige kabel "klemmen", zonder ook maar iets los te koppelen.
![](http://news.fluke.com/images/products/industrial/electrical_test_tools/320_main.jpg)
is een ampere meter van equus net zoals je die metertjes heb voor volt en oliedruk en olie temperatuur om vast in te bouwen!!!!!
hij is max 50amp (geeft hij aan) dus niet geschikt om de start stroom te meten!!!!
wel geschikt om de laadstroom min de verbruikers te meten met draaiende motor of verbruik alleen als de motor niet draait!!!
de bedoeling is om hem niet via start motor naar de accu te laten lopen maar direct naar de accu en uiteraard gebruik ik dan bedrading dat dik genoeg is!!!! met zekering!!!!!!
alleen de start kabel blijft orgineel direct van accu naar startmotorlopen!!!
-
OK !!! IK snap 'm !!!! -prut-
-
Die dikke + kabels zijn NIET afgezekerd, en als ze contact maken met het chassis (doorslijten bij een doorvoer ofzo) dan krijg je geheid brand: of je kabelboom fikt uit, of je complete polo!
Even een andere vraag daarover;
Bij mijn Polo heb ik onlangs meegemaakt dat de kabel van de dynamo naar de startmotor kortsluiting maakte bij de doorvoer aan het carter.
(Bij toeval ontdekt en op tijd de accu los kunnen koppelen gelukkig)
Maar nu komt het:
De dag erna zag ik dat er koelvloeistof uit (waarschijnlijk) de kop liep. (Bij koude motor dus!) Het lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar zou die kortsluiting kunnen leiden tot een haarscheur in de kop??
Ik vond het erg raar, want het is nog geen 1000km na het vervangen van de koppakking gekomen. De koppakking zou dus nog fris moeten zijn...
-
Of niet fris (al 1000 km niet)..
-
op welke plek komt het uit de kop?
-
Of niet fris (al 1000 km niet)..
ook een optie ja! Dan zou het stom toeval zijn dat ie lekt sinds de kortsluiting
op welke plek komt het uit de kop?
Het lijkt óf een scheurtje te zijn ter hoogte van de druppel, óf de pakking is verrot en het komt via de kopbout?
-
Maar het is dus erg onwaarschijnlijk dat die sluiting daar mee te maken heeft?
-
Denk dat het erg onwaarschijnlijk is idd.
De massa-aansluiting zit aan het onderblok, kop is vaak apart aangesloten.
Maar dan nog, een grote stroom moet hier best door heen kunnen lopen.
Wel een gekke plek voor koelwaterdruppels.
Koelsysteem is verder helemaal dicht?
Misschien helpt afpersen.
-
Het systeem is verder wel dicht; sinds het vervangen van de pakking is er geen vloeistof 'kwijt' geraakt.
Het blijft gek, ik ben de dagen voor de kortsluiting onder de kap beziggeweest en heb niks van lekkage gezien.
Maar: 'nieuwe' kop, nieuwe kansen -naughty-
-
Het systeem is verder wel dicht; sinds het vervangen van de pakking is er geen vloeistof 'kwijt' geraakt.
Het blijft gek, ik ben de dagen voor de kortsluiting onder de kap beziggeweest en heb niks van lekkage gezien.
Maar: 'nieuwe' kop, nieuwe kansen -naughty-
en nieuwe bekabeling!!!!!
-
De bekabeling van de dynamo naar de startmotor heb ik vernieuwd idd, dat gebeurt me geen 2e keer!
-
De bekabeling van de dynamo naar de startmotor heb ik vernieuwd idd, dat gebeurt me geen 2e keer!
maar dat heb jij zeker gemerkt dat als je de dynamo kabel eraf heb of de werking van de start motor gewoon normaal blijft!!!
-
Niks gemerkt nog; ik had geen zin om te starten terwijl de koelvloeistof naar buiten kwam
-
Nou, je an het wat mij betreft uitsluiten.
Jou kabel is velen malen kleinen dan het motorblok in jou auto.
De stroom vloeit veel makkelijker door jou motorblok, dan door de kabel.
Je moet het zien als een snelweg.
Als je met z'n allen op een 2 baans stuk rijd, en het word ineens 4 baans, dan vloeit het er veel makkelijker door, net als je motorblok.
Kan geen kwaad voor het motorblok zelf.
Hoogstens een keer veer de sensoren die er in zitten ofzo.
-
Bedankt voor de uitleg
Een uurtje voor de kortsluiting heeft m'n Polo nog op de brug gestaan voor de APK (en dus geen lekkage of sluiting gezien) . Ik ga d'r maar vanuit dat op de terugweg de koppakking of kop is gaan lekken en dat daarna die kortsluiting is ontstaan...
-
Nou, je an het wat mij betreft uitsluiten.
Jou kabel is velen malen kleinen dan het motorblok in jou auto.
De stroom vloeit veel makkelijker door jou motorblok, dan door de kabel.
Je moet het zien als een snelweg.
Als je met z'n allen op een 2 baans stuk rijd, en het word ineens 4 baans, dan vloeit het er veel makkelijker door, net als je motorblok.
Kan geen kwaad voor het motorblok zelf.
Hoogstens een keer veer de sensoren die er in zitten ofzo.
niels wat probeer je te zeggen???
en tegen wie is het??? bas of mij?
en dan nog iet je motorblok is massa en de massa stroom loopt via de kop via een dikke massa kabel naar chassis het motorblok idem te samen met je versnellings bak om dan van het chasis weer naar je min pool te lopen via een dikke massa kabel dus houd je het probleem van een 2 baanweg!!!!
er blijven opstoppingen ergen in de stroom weg terug naar de accu.
gr maikel
-
Ik bedoelde bas...
Wat smelt er eerder?
Je massa kabel van motorblok naar chasis, of je motorblok?
Echt die kabel wel.
Oke, ik zie veel dingen in de electrowereld, dan wel geen motorblokken, maar wel andere grote yzeren dingen.
-
Ik bedoelde bas...
Wat smelt er eerder?
Je massa kabel van motorblok naar chasis, of je motorblok?
Echt die kabel wel.
Oke, ik zie veel dingen in de electrowereld, dan wel geen motorblokken, maar wel andere grote yzeren dingen.
ja tuurlijk is smelt een kabeltje eerder alleen wijs ik je er eff weer op de enige manier om van het motorblok naar de accu pool te kaan is een kabel dus hoopt (als dit al kan) de stroom zich daar op
maikel
-
[-off- mode]
Het lek is boven gelukkig
Bij een andere invalshoek bleek er toch een flinke haarscheur in de kop te zitten
[/-off- mode]
-
K*T....
Wat ga je nu doen? Andere kop erop?