Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Vincent op zo, 02 mrt 2003, 22:49:40
-
Heren, wie kan mij vertellen waar en hoe ik het beste 2 speakers voorin de polo kan plaatsen??? De deuren wordt een beetje moeilijk, dus denk ik ze in het dashboard te zagen. De ene plaats ik in het vakje onder het stuur, en de andere in het dashboardkastje. Hebben jullie nog suggesties, is dit haalbaar, knapt het dashboard niet kapot tijdens het zagen, etc.etc. Als jullie andere opties hebben hoor ik het graag. Gr. Vincent
-
Ik weet niet wat voor polo je hebt, maar in een 2f dashboard zitten al ruimtes voor speakers.
Misschien is het een optie een 2f dashboard in te bouwen, ziet er gelijk iets frisser uit ;)
-
Sorry vergeten te vermelden, heb nog het vorige type coupe, maar andere dash uit 2f is een optie...
-
IIF dashboard is zeker een optie.
Ik heb het anders gedaan, ik heb vanvoor in het dashboard enkel tweeters geplaatst, de rest heb ik genoeg van de speakers achteraan in de hoedenplank.
Tweeters zitten vooraan boven de luchtroosters, juist genoeg plaats. Heb het uitgezaagd met een klokzaag.
Twee (onduidelijke) foto's:
-
helemaal niet veel werk om speaker in je deur te maken. Gewoon ff de deur er uit. Eerst ff een snoer dorvoer bij de auto zaak halen,ff de diameter opmeten van de doorvoerbuisjes, gaten boren insmeren met (raam)primer of iets ander roest werend. Plankie op maat zagen zodat ie mooi in je deurpaneel past die ff met sky bekleden of wat voor stof dan ook. Boxen erin kabels doorvoeren en klaar is kees. 2f dash is moeilijker en duurder. Maar wel mooier en frisser.
Nu we het toch ook over de 2f dash hebben, ik hoorde van iemand dat als je je 2f klokkenhuis overset in de polo2 dat de temp meter niet gaat werken ofzo!!! Klopt dat. Ik heb de draadboom van een 2f vanaf het zekeringenkastje.
-
volgens mij moet dat gewoon werken.
als je komplete draadboom hebt uit een 2f het beste is gewoon proberen en je komt er van zelf achter.
-
Bij een ombouw naar 2f dashboard moet je vanaf de zekeringskast de complete kabelboom van een 2f gebruiken, en dan de stekkers van de achterlichten oversolderen van de 2.
Ook moet je een extra massapunt ergens achter je dash maken, zeggen ze ;)
Ook moet je niet vergeten de kachelbuizen mee te nemen.
-
Ik heb twee speakers onder mijn dashboard gemonteerd destijds maar heb er hinder van bij het instappen dus die ga ik verwijderen.
Ik heb wel achter twee speakers maar die gaan merkte ik van de week als ik mijn radio wat harder aan zet.
Daarom ben ik op zoek naar twee speakers die je bijv in de kamer heb staan van 120 watt vermogen of hoger.
Heb namelijk een sterke auto radio van 4x50 watt en heb namelijk wel de ruimte om van die huiskamerboxen in mijn auto te plaatsen.
Tja dat is het voordeel als je geen achterbank in je auto hebt.
Daarom wil ik vragen wie heeft er nog huiskamerboxen op zolder liggen? ;)
-
Beste Arno...................
die zogenaamde huiskamer boxen waar je het over hebt zijn over het algemeen 8 ohm......betekend dus een halvering van het vermogen van je autoradio, vinden je eindtrappen echt niet lekker hoor, niet doen. -cool-
-
Ken, ik zag dat je tweeters tussen de luchtroosters hebt geplaatst, heb je ook nog de front-speaker midden op het dashboard (onder het roostertje) aangesloten, of zit daar niets??? En hoe is het geluid in de auto?
-
Ik heb in het midden in het dashboard niets zitten, vanvoor enkel de tweeters en vanachter 2 3-weg speakers in de hoedenplank.
Speakers zijn JBL GTO935e en tweeters JBL GTO15Te.
Dit hangt op een Sony radio met 4x50 Watt max en gaat zeker hard genoeg.
Over de klank ben ik zeer tevreden.
Vroeger had ik enkel de speakers achteraan maar ik miste hoog dus daarom staan de tweeters erbij :)
-
Ok, heb achterin twee ovale speakers van JVC in de hoedenplank, mis alleen het geluid voorin, vandaar dat ik twee tweeters wil plaatsen, heb vandaag de JBL tweeters zien liggen voor 55 euro's! Wel veel voor twee tweeters maarja, moer er wat voor over hebben. Ik hoop alleen dat het zagen in de dash goed gaat, en dat er niets afknapt ofzo...
Wish me luck!!!
In elk geval bedankt voor de tip....
-
Ik heb de tweeters €65 betaald.
Het uitzagen heb ik met een klokboor gedaan, als je de foto's goed bekijkt zie je wel de plaatsen waarvoor je moet opletten :)
Good luck!
-
Bij een ombouw naar 2f dashboard moet je vanaf de zekeringskast de complete kabelboom van een 2f gebruiken, en dan de stekkers van de achterlichten oversolderen van de 2.
Ook moet je een extra massapunt ergens achter je dash maken, zeggen ze ;)
Ook moet je niet vergeten de kachelbuizen mee te nemen.
die volledig kabelboom hoeg je niet persé te hebben hoor, ik had bij mijne 1e polo gewoon de kabels van 't klokkenpaneel doorgeknipt en die aan de 't klokkenpaneel van 2F gesoldeerd, en alle knoppen ook, handleiding van overeenkomstige kleurcodes had ik erges op een duitse site gevonden ...
extra massapunt moet je idd wel hebben,en kachelbuizen en kabels van bediening van verwarming ook...
greetz
-
over muziek gesproken, in m'n 1e polo had ik vanvoor zelf deurbakjes gemaakt, met 1x16cm hoge toon en 1x16cm kickbass per deur, tweeterkes op dashbord, in zelfgemaakte hoedeplank ovalen van Infinity en 20cm kickbass van Bose, en in de koffer 2 subs van Magnat... speelde behoorlijk :D volgende fase heb ik de hoedeplank weggelaten en 1 Rockford 38cm subje geplaatst en alles int leder bekleed.. 2 weken derna de helft gestolen -angry-
nu bezig met muziek in de 2F, vanvoor zelfgemaakt polyester deurbakjes in koetswerkkleur met Focal composet, vanachter 2x30cm Rockford subs en een heel arsenaal versterkers ...
greetz
-
Tsja, Je hebt altijd mensen die moeten overdrijven.... (hahaha) Nee hoor, lijkt me wel mooi, al die audio maar duuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrr......
-
Tsja, Je hebt altijd mensen die moeten overdrijven.... (hahaha) Nee hoor, lijkt me wel mooi, al die audio maar duuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrr......
niet alleen duur, ook erg zwaar, kzou beter al da geld van die muziek in m'n motor steken, mja, hier in belgië mag niets :(
-
niet alleen duur, ook erg zwaar, kzou beter al da geld van die muziek in m'n motor steken, mja, hier in belgië mag niets :(
Huh? ...mag niets?
Dus zoiets als webers mag dus niet?
Ik begin nu wel een beetje te begijpen waarom jullie in Belgie vaak extreem uitbouwen/verlagen
-
niet alleen duur, ook erg zwaar, kzou beter al da geld van die muziek in m'n motor steken, mja, hier in belgië mag niets :(
Huh? ...mag niets?
Dus zoiets als webers mag dus niet?
Ik begin nu wel een beetje te begijpen waarom jullie in Belgie vaak extreem uitbouwen/verlagen
webers mag idd niet, extreem uitbouwen mag ook niet ?? nu zijn ze zelfs zo ver aant gaan da elke vorm van verlaging een rode kaart betekent, naar't schijnt gaat dus elke vorm van tuning afgekeurd worden, kunne we lekker met standaard polo's gaan rijden ...
-
Scheelt weer een hoop milieu vervuiling als dat belgische plastic niet meer mag LOL
-
Gelukkig :D :D :D
-
dus de belgische wetgeving voor automobielen gaat de zelfde rchting uit als die van duitsland .als je iets veranderd aan je auto wat niet type aflevering was moet je het laten keuren bij een rijks instantie keuringsstation (rdw in nl)
-
Volgens mij mag je dadelijk helemaal niks meer, gekeurd of ongekeurd. Op de Tuningsalon-Mechelen vorig jaar stonden ook veel belgische auto's te koop, die zijn nu een stuk minder waard.
Een beetje handige Belg zoekt gewoon een manier om z'n auto op nederlands kenteken te krijgen. Een keer per jaar APK en gaan!!
-
Een beetje handige Belg zoekt gewoon een manier om z'n auto op nederlands kenteken te krijgen. Een keer per jaar APK en gaan!!
Zal ie toch wel een Nederlands adres moeten hebben :P
-
Quote (JurG40 @ Mar. 16 2003,17:36)
Een beetje handige Belg zoekt gewoon een manier om z'n auto op nederlands kenteken te krijgen. Een keer per jaar APK en gaan!!
Zal ie toch wel een Nederlands adres moeten hebben
Zoekt die handige Belg toch een Nederlandse katvanger. -cool-
-
De daklozen motten ook eten :)
-
Probleem opgelost. Volgende!!
-
Een beetje handige Belg zoekt gewoon een manier om z'n auto op nederlands kenteken te krijgen. Een keer per jaar APK en gaan!!
is misschiens wel te doen, maar alleen, die lelijke gele plaat hè :P (grapjeuh)
-
is misschiens wel te doen, maar alleen, die lelijke gele plaat hè :P (grapjeuh)
Maar je heb wel gelijk!
-
Tuurlijk , dan nog liever een standaard polo dan zo een lelijke grote gele plaat die zo groot lijkt dat je bij een verlaagde zou denken dat ie doorhangt door het gewicht van die grote lelijke plaat!!!! :D :D :D
-
Tuurlijk , dan nog liever een standaard polo dan zo een lelijke grote gele plaat die zo groot lijkt dat je bij een verlaagde zou denken dat ie doorhangt door het gewicht van die grote lelijke plaat!!!! :D :D :D
Ho,ho de kleur is fout, maar de maat is precies goed voor het vak waar die voor bestemd is.
Die platen van jullie zijn veel te klein voor het vak waar ze in horen :P
-
ik zou liever een kleinere plaat willen.
kan ik mooi de achterklep op aan passen en voor helemaal niks of zo iets. :D
-
Nog even over het uitzagen van de gaten voor de tweeters voor op het dashboard; Wil er eigenlijk wel mee beginnen, maar kom er met de boor niet achter.....
Hoe wil je de gaten voor de tweeters op die plaats uitzagen??? Dashboard helemaal loshalen ofzo? En welke diameter boor is er voor gebruikt? Ik meet nl. een diameter van ongeveer 44 mm, en die heb ik niet...
Groeten van de echte doe-het-zelver.... (NOT!)
-
Hmmmm........
uitvijlen nade hand tot het past???
maar goed om je dachs er uit te halen voor je tweeters vind ik weer niks.
waarom niet in de deurpanelen als je toch een compo of zo iets gebruikt.
werkt wel makkelijker.
had ik in mijn polo 2 ook.
-
De gaten boren met een gatzaag (zo'n ronde zaag met centerboor) en de boormachine een beetje scheef houden (zo recht als mogelijk) en uitkijken dat je niet doorschiet anders beschadig je je dash.
Zo heb ik het bij mij destijds ook gedaan ging en zat perfect.
Ik heb nu een 2f dash daar zitten de gaten al in. ;)
-
dus de belgische wetgeving voor automobielen gaat de zelfde rchting uit als die van duitsland .als je iets veranderd aan je auto wat niet type aflevering was moet je het laten keuren bij een rijks instantie keuringsstation (rdw in nl)
Zo dan mag Rene wel oppassen, want ik sprak hem nog een week geleden en hij vertelde me dat hij zijn polo op grijs kenteken wilde gaan maken.
Dus dan zou zijn auto misschien opnieuw gekeurd moeten worden voor grijs kenteken.
-
Ken, ik zag dat je tweeters tussen de luchtroosters hebt geplaatst, heb je ook nog de front-speaker midden op het dashboard (onder het roostertje) aangesloten, of zit daar niets??? En hoe is het geluid in de auto?
Ik heb gister voor de lol mijn frontspeaker wat onder het roostertje zit aan gesloten.
en de twee achterste heb ik maar zo gelaten zoals ze altijd waren.
Maar wat een natte strontgeluid komt er uit dat frontspeakertje zeg, bij elke beat of bassgeluid komt dat in voor.
Heeft er nog iemand een ovale frontspeakertje voor me want ik geloof dat deze die ik nu heb aan zijn einde is zo te horen
-
Zo dan mag Rene wel oppassen, want ik sprak hem nog een week geleden en hij vertelde me dat hij zijn polo op grijs kenteken wilde gaan maken.
Dus dan zou zijn auto misschien opnieuw gekeurd moeten worden voor grijs kenteken.
Ja,voor op grijs kenteken (heet "lichte vracht" bij ons) te zetten moet je bij de VW dealer opnieuw een gelijkvormigheidsattest aanvragen, auto opnieuw laten keuren en dan opnieuw inschrijven.
-
"lichte vracht " is bijna rond , ik heb een garagist gevonden die niet te veel zeurt en voor mij een aanvraag doet dus no problem :D
-
hartstikke mooi voor je.
ga dan ook minder belasting of zo iets betalen?
-
je mag gerust zijn normaal is dat rond de 500 euro , verzekering en taks bij elkaar en als lichte vracht is dat zo'n250 à 300 euro per jaar , dus raad ik iedereen aan , die toch zijn achterbank verwijderd ( voor eventueel een rolkooi of zo ) hem om te schrijven ( allee in belgie toch ) scheeld hem toch zo'n slordige 200 à 250 euro per jaar! :D
-
is in nederland wel mogelijk maar moet je tegenwoordig zo'n verhoging op je dak maken.
en dat is geen gezicht.
-
vernader u klaar , of beter verklaar u nader????????wat bedoel je met verhoog??
-
Vroeger (toen lekkere wijven nog vrijgezel waren) waren de eisen voor een auto op grijs kenteken (lichte vracht) de volgende:
- volledig geblindeerde achterramen
- achterbank eruit
- ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel
Sinds 2 of 3 jaar zijn de regels veranderd (omdat het grijs kenteken 'misbruikt' werd. Volledig getunde en verlaagde golfjes met wrede sound, maar met dichte achterramen, waren toen niet vreemd op de Nederlandse wegen ;) )
Om dit verschijnsel te ontmoedigen en om natuurlijk gemiste inkomsten terug te krijgen, zijn de regels wat aangescherpt. Bovenop de eisen zoals hierboven opgesomd, moet het dak van de auto ook aangepast worden: Deze moet verplicht ongeveer 30 centimeter verhoogd worden, achter de bestuurders en passagiersstoelen. Ziet er niet echt tof uit...
-
vandaar dat het geen zin heeft om voor ons zo iets te doen.
ik ga namelijk niet met een doodskist op dak rijden.
ik heb het wel eens gezien bij een golf1 dan kocht ik toch liever een caddy met ophoging.
-
Om even terug te komen op het begin van deze topic, over het inbouwen van speakers voor. Maar wat doen jullie dan met de boxen achter, kan je deze in de originele hoedenplank inbouwen of klinkt dat niet, of kun je dan beter een hoedenplank van MDF maken?
-
De originele hoedenplank is niet zo'n stevigheidswonder..
Of deze goed verstevigen (maar of het mooi / praktisch word?)
of een MDF plank maken (meest ideaal, maar ook meeste werk),.. en je houd een originele hoedenplank over die intact blijft.. ook wel handig als je over een jaar of wat bedenkt dat je geen muziek nodig hebt in je Plo
-
En om ook nog even terug te komen op het lichte vracht verhaal ietsje terug in deze topic)
Zag gisteren aan de A12 bij Zevenaar een witte Polo 2 steilheck staan (op het industrieterrein langs de snelweg, dus niet echt heel erg goed)..
Witte Polo 2 Steilheck, met dichte ruitjes (de gestanste versie, dus niet de vlakke), en verhoging van het dak (cm of 20, alleen laadruimte, niet bij de 'cabine' dus..
Eens zien of ie er van de week nog staat, en of ik de eigenaar te pakken kan krijgen.
-
Hmz Kewl.!!!!!
Het is trouwens zo dat die regels al in 1988 veranderd zijn, maar toen werd er gezegd dat de auto's die tot toen grijs (lichte vracht) waren, het mochten blijven. In 1994 zijn de regels verscherpt en vanaf dat moment moet elke auto op grijs kenteken aan die eisen voldoen (tussenschot, verhoogd dak laadruimte, afm 120x20x90 (uit mijn hoofd) ruit bestuurderskant achter moet dicht zijn, enz )
-
125 lengte laadruim..
als de eis maar 120 was, viel er nog wel een sok aan te breien..
-
Dan ga ik nog even inhaken op het begin van deze topic.
Als je voorin goeie speakers monteert, heb je achter nix nodig.
Gewoon lekker in de deur een mooie set en klaar is Klara. (En als dat niet genoeg is: NIET in je hoedenplank gaan zagen, gewoon een versterker erbij voorin)
-
Jep. "frontstaging" heet dat in vaktermen. 't Is ook heel raar om speakers achterin te hebben; als je naar een concert gaat zie je het optreden toch ook voor je? Dus speakers voorin je deur, of : tweeter in de a-stijl, kickbass- / midspeaker in de deur en sub in je kofferbak / achter je stoelen. en alles aansturen met versterkers i.p.v. met de versterker die in je radio zit.
Experimenteer ook een beetje met de plaatsing van je speakers vóór dat je het gaat inbouwen!
-
goh ik ben dus niet de enige die het zo heeft. :)
-
Ik wou de boxen achter zetten omdat ik voorin niet zou weten hoe ik de speakers moet monteren. Ik weet niet of er verschil zit tussen de deurpanelen bij jullie en mijn polo, maar bij mij (Polo 2) past dat denk ik niet al te makkelijk.
Hebben jullie misschien een foto van jullie box-bevestiging. En wat voor boxen en versterkers hebben jullie dan. Ik hoef geen overdreven herrie in mijn auto, maar het moet wel goed klinken.
Alvast Bedankt
-
Jep. "frontstaging" heet dat in vaktermen. 't Is ook heel raar om speakers achterin te hebben; als je naar een concert gaat zie je het optreden toch ook voor je? Dus speakers voorin je deur, of : tweeter in de a-stijl, kickbass- / midspeaker in de deur en sub in je kofferbak / achter je stoelen. en alles aansturen met versterkers i.p.v. met de versterker die in je radio zit.
Experimenteer ook een beetje met de plaatsing van je speakers vóór dat je het gaat inbouwen!
ik heb dus voorin op de orginele plekken dus speaker. Heb achterin op de orginele plekken ook speakers en een homemade hoeden plank met 2x 20cm subs :D
instelling als volgt:
voor 100%
achter 60 % en sub's op eigen versterker (gekapt op 80hz max)
Dit klinkt gewoon voor ons polootje het lekkerst. Bas hoor je overal en door de 100/60 verhouding toch een frontstaging effect en als er mensen achterin zitten horen (en voelen) ze iig niet alleen maar bassen.
-
Bas hoor je overal
Ik hoor Bas helemaal niet.
-
ik zie bas soms hier op het forum :)
-
@ jerome.
als je een beetje handig bent kan je zelf panelen maken voor op de deuren.
wat ik voor spekers heb is een compo set & sub van DLS.
dit word aan gestuurd op een genesis versterker.
niet iedreen heeft denk ik van dit merk gehoord maar het is afkomstig uit het hogere noorden.
-
Patrick86c,
bedankt voor de tip. Ik heb over een week of 2 wat meer tijd, ga ik dan eens kijken of ik een paneeltje in elkaar gezet krijg en ga ik eens uitzoeken wat er allemaal te krijgen is wat betreft (betaalbare) audio.
groeten Jerome
-
Jaap, mail die gozer ff een foto van mijn deuren, das de eenvoudigste manier. En je kunt zover gaan (qua inbouwmaat) als je zelf wil.
-
Een foto zou ideaal zijn. Alvast bedankt!
-
Hier wat foto's van mijn "install" in aanbouw.
Op dit moment: JBL P62 16,5cm composet in de deuren aangestuurd met een Clarion headunit en JBL BP180.2 versterker. In de toekomst: 1 of 2 12" JBL P1220 subs (versterker heb ik al: JBL BP300.1).
Tweeter op de plek van de spiegelverstelknop en mid/bas speaker rechts onderin:
-
Nog een:
-
Versterkers (liggen nog niet op hun plek. Ik zit nog in de testfase):
-wanker-
-
"ICE" in de Derby :)
Grundig opbouwspeakers uit 1974
(sorry voor de slechte foto)
-
nog een:
-
Ingebouwd:
(ook een oud kinderzitje op de kop getikt, nieuw in doos!)
-
Vet :-)
Vind de opbouw speakers wel geinig, maar de bolletjes van Blauwpunkt die we thuis vroeger hadden (en die pa trouwe overbouwde incluus de drukknoppenradio, van renault vier, via een paar ascona's, bmw324, 4 (!) bx-en en pas met de Xantia zijn ze verdwenen!) 'geiniger' :-)
Stoeltje is ook koel!
-
zie je nou wel ik had meer aan deze derby gehad.
kinderstoel achter in had tijs geweldig gevonden :D
-
Wij blijven gewoon nog ff oefenen :D
-
Sex voor het huwelijk mag niet..
Passen mag wel..