Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Chris69 op do, 20 dec 2007, 08:58:14

Titel: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Chris69 op do, 20 dec 2007, 08:58:14
Goedemorgen, vorige week een heftige operatie aan mijn Polo uit laten voeren (koppakking, distributie en waterpomp vervangen voor 510 euro  -boehoe-) en nu blijft het lampje van de accu branden in het dashboard :(.
Viel me wel op dat de afgelopen weken een paar keer de startmotor niet in een keer op gang kwam (leek er een beetje op of tie bleef "plakken" ) en vraag me af of het ligt aan de accu of de dynamo.
Hoe is dit voor mij als elektroleek te controleren?
Auto is een Steilheck 1.3 uit '92 met 134.000 op de teller.

En voor het geval dat: hoe veel werk is het om de dynamo zelf te vervangen?

Groetjes Chris.
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Chris69 op do, 20 dec 2007, 09:16:31
Zojuist voor de zekerheid toch maar even de garage gebeld en die zegt dat als het lampje brandt het toch de dynamo is.
Dat wordt dus ff rondbellen voor een andere...
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij het vervangen van de dynamo (en de V-snaar ook meteen maar denk ik?)
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Jaap op do, 20 dec 2007, 09:22:08
Als de distributie net gedaan is, hangt de V-snaar waarschijnlijk gewoon niet goed op spanning..

(V-snaar moet los voor het wisselen van de distributie)
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Chris69 op do, 20 dec 2007, 09:49:49
Hmmm, dat zou wel erg makkelijk zijn. Bijna te... :)
Maar goed zeer zeker het proberen waard. Ik laat nog van me horen.
Bedankt voor zover.
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Serge op do, 20 dec 2007, 10:11:53
zit het blauwe draadje wel aangesloten ?
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Chris69 op do, 20 dec 2007, 10:42:49
Welk blauwe draadje?
Ben overigens nu nog op m'n werk (met de fiets  :() maar ben vanmiddag vrij en zal na de middag gaan kijken hoe of wat.
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Serge op do, 20 dec 2007, 10:55:21
dat is het draadje watde D+ aanstuurt en er dus voor zorgt dat de dynamo zijn spoel wordt bekrachtigd .
zit deze niet aangesloten dan gaat idd je acu lampje ook branden
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Chris69 op do, 20 dec 2007, 11:00:59
Maar dan zou het lampje continu moeten branden denk ik?
Wat nu gebeurt is dat het lampje gisteren een enkele keer tijdens het rijden ook weer uit ging.
En na het opnieuw starten overigens weer vrolijk ging branden...
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Serge op do, 20 dec 2007, 11:23:26
als je dynamo idd op een bepaalt toerental komt gaat ie idd (door rest magnetisme) spanning opwekken ,net genoeg om het lampje uit te laten gaan (zo rond de 12v)
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Chris69 op do, 20 dec 2007, 11:28:17
Okee, zal zsm vanmiddag proberen een dynamo op de kop te tikken.
Laat nog wel van me horen.
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: richard-polo op do, 20 dec 2007, 15:38:31
Zojuist voor de zekerheid toch maar even de garage gebeld en die zegt dat als het lampje brandt het toch de dynamo is.
Dat wordt dus ff rondbellen voor een andere...
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij het vervangen van de dynamo (en de V-snaar ook meteen maar denk ik?)


is het niet gewoon je spanningsregellaar -klus- als die versleten is brand je lampje toch ook...
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Chris69 op do, 20 dec 2007, 20:12:22
Dus...met goede moed om een uur of 1 vanmiddag begonnen en om 4 uur alles weer opgeruimd.
Dynamo was er zo af, geen probleem, v-snaar was een ander verhaal.
Uiteindelijk met gepast geweld de oude er wel uit gekregen.
Op de sloop voor 2 tientjes een andere dynamo gehaald en bij de autoshop een nieuwe snaar.
Dynamo ging er weer makkelijk op (blijft toch heerlijk sleutelen aan zo'n Polo  -klus- -thumbsup-).
Nieuwe v-snaar was een ander verhaal.
Deze paste met geen mogelijkheid tussen krukaspoelie en stabilisatorstangbevestigingsplaat (3x woordwaarde  :D), dus zat er niks anders op dan rechtervoorwiel eraf en stabi los te halen.
Zit alleen wat spanning op de stabi en in plaats dat ie ruimte maakte voor de snaar kwam ie nog dichter tegen de krukaspoelie aan te zitten  :(.
Duurde even voor ik door had dat je met een schroevendraaier simpel de plaat kan kantelen en toen dat eenmaal lukte was het monteren van de nieuwe snaar peanuts.
Alles weer vast gezet, accu weer van de lader af gehaald (deze was inmiddels niet meer in staat om de motor te starten, heb dus gisteravond mazzel gehad met thuiskomen van het voetballen) en de sleutel omgedraaid.
Starten als vanouds en alle lampjes in het dashboard uit  -klappen-
Kortom een leerzaam middagje en hopelijk de komende tijd even geen gekke dingen maar weer lekker als vanouds rijden met het gebakje  -sturen-.
In ieder geval weer bedankt voor de info en wellicht tot de volgende keer  -thumbsup-
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Serge op do, 20 dec 2007, 20:24:03
ben ik blij dat ik standaard een gereviseerd exemplaar heb liggen
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: vw-edje op do, 20 dec 2007, 20:57:04
ben ik blij dat ik standaard een gereviseerd exemplaar heb liggen

 -ja- hier ook  :D
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Sjon op vr, 21 dec 2007, 11:13:07
V-snaar die er net niet los wil: klinkt bekend.
Wat ik welles gedaan heb: bout motorsteun eruit, blok iets liften
en tadaa: ruimte om je v-snaar er langs te frotten.
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 10 jul 2010, 11:34:57
Om een oud topic weer eens omhoog te brengen... -gert-

Situatie:
Startmotor gooit de motor een aantal keer rond, met moeite, motor slaat niet aan. Na 5 keer geeft-ie 't met een zucht op.
Statuslampje accu is groen, multimeter geeft 12,22 V aan.
Auto met startkabels aan de praat gekregen, multimeter klimpt op naar 12,92 V.

Voorzichtige eerste conclusie: accu nog in orde, dynamo (cq spanningsregelaar) kapot? -dunno-

Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: The_Maxx op za, 10 jul 2010, 11:45:25
wat doet de spanning als je probeert te starten?
als je m aan de praat krijgt, en je haalt de startkabels eraf, hoe lang blijft ie dan lopen?

Accu is iig niet vol, want dan zou ie iets van 13 of 14 volt aan moeten geven, onbelast, althans das bij mij zo...
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 10 jul 2010, 11:51:02
Een accu is een 12-volts-accu, Rutger, 14 volt is de waarde die ik zou moeten aflezen bij draaiende motor, indien er goed wordt (bij)geladen...
Heb dus gestart met kabels, daarvoor 12,22V, daarna 12,92V. Vervolgens is er gewoon goed met de auto te rijden, voorzover dat kan met een Renault Scenic.  -uitlachen-
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: The_Maxx op za, 10 jul 2010, 11:54:15
klinkt idd richting dynamo dan... zou even niet weten hoe je dat precies moet testen.
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 10 jul 2010, 11:56:19
Testen weet ik wel, namelijk eerst door het te meten zoals ik zojuist heb gedaan, daarna de waardes van de dynamo-uitgangen zelf meten.
Maar vrouw is nu nog even met de auto weg (haar auto), en ik vraag me af of het ook zo kan zijn dat een accu nog wel goed lijkt, maar toch niet meer kan bijladen boven een bepaald voltage... -dunno-
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Jaap op za, 10 jul 2010, 12:50:41
Bij draaiende motor moet de boordspanning toch wel wat meer zijn dan 12,8.
12,7 is ongeveer de (minimum?) spanning van een accu die volledig geladen is.

Is de accu zo goed als leeg ( en dood? ) dan kan het zijn dat de dynamo moeite heeft de boordspanning op 13,zoveel of zelfs 14,4 (max!!) te krijgen. Met een x-aantal gebruikers aan ( vergeet de sterke elektrische ventilator in geval van Airco! niet ) zal de spanning tijdens normaal rijden wellicht niet helemaal 13,veel zijn, maar toch minimaal tegen de 13 volt moeten uitkomen.

Scenic -> Dat is Renault he? :)

Accu kan enorm in capaciteit afnemen, vol lijken (spanning 12,8+ volt), maar een capaciteit van 'minimaal' hebben. Testen: Heb ik laatst nog vragen over gesteld alhier, maar komt er op neer dat je de rest spanning moet meten na een flinke belasting. Als die sterk daalt: Accu gebrek aan opslag capaciteit.
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 10 jul 2010, 12:53:59
Check!
Dus niet rücksichtlos nu de dynamo gaan wisselen, maar eerst daarvan de uitgaande waardes meten... Bij juiste waardes voor de dynamo kan het dus tóch de accu zijn (waar ik stiekem wel op hoop, gezien kosten en vooral sleutelmoeite met deze temperaturen).
Tenslotte moeten we er binnenkort wel een paar duizend km's mee afleggen! -ja-
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 13 jul 2010, 22:36:48
Ik ben het even een beetje kwijt...

Auto vandaag weer startproblemen... Accu verwisseld voor een andere die ik nog had staan (en tot op heden iig goed was/leek).
Startmeting na aansluiting: 12,42 V
Dip in voltage tijdens starten: 9,71 V
Daarna op naar: 14,02 V... Geertje blij!  :)
Eindmeting na uitzetten motor: 12,90 V, vrij snel teruglopend naar 12,70 V

Motor uit, en opnieuw starten om de meetgegevens te controleren...

Startmeting vóór starten: 12,70 V
Terugval tijdens starten naar: 10,12 V
Vervolgens klimt-ie niet meer verder dan naar 13,10 V (kl*te, tóch de dynamo? -dunno-)

Stuk wezen rijden, met hoge verbruikers aan (mistlampen vóór, achterruitverwarming, radio, climate control) en na enkele kilometers snelweg opnieuw een tussenmeting, waarbij ik één voor één de verbruikers uit heb gezet (inclusief de gas-installatie). Uiteindelijk (bij stationair uiteraard) klimt het voltage niet verder dan tot 13,10 V.
Uiteindelijk bij thuiskomst nog een stilstaande meting gedaan: 12,72 V constant.

Lijkt er dus op dat de oude accu idd niet goed meer was, de vervanger wel, maar het lijkt er ook op dat de dynamo niet de volledige laadspanning kan leveren?
Of ga ik nu te kort door de bocht? Helaas aan het eind geen extra voetje om gas bij te geven tijdens de meting...

Iemand nog zinvolle gedachten? Alle metingen uiteraard met het simpele multimetertje, geen meerpuntsmeting kunnen doen dus.
Titel: Re: Dynamo of accu stuk?
Bericht door: The_Maxx op di, 13 jul 2010, 22:43:40
probeer eens een goeie/nieuwe accu. Ik kan me voorstellen dat het voltage niet hoger kan worden als de accu slecht is. En dat het daarom lijkt alsof de dynamo niet meer goed laadt.