Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Sjon op ma, 07 jan 2008, 00:18:39
-
Gedachtenkronkel:
Kleppendekselontluchting => waarom 't ene blok wel en de andere niet.
Sleeptuimelaars hebben 't helemaal niet,
maar de ene hydrostoter wel en de andere hydrostoter niet.
Alle AAV/AAU/NZ/3F(/HZ?) wel, PY niet, MH(/HZ?) wisselend.
Waarom? -dunno-
En waarom gaat die kleppendekselontluchting helemaal naar beneden
tot direct bovenop de carterontluchting, nog onder dat plastic potje
(olie-afscheider? of hoe heet dat ding ook alweer met een deftig woord?)
Als 't puur tbv ontluchting zou zijn, kan dat toch ook wel een kortere
weg bewandelen: onderin luchtfilter en klaar.
Of ging VW er vanuit dat er toch een druppie olie / oliedamp uit 't
kleppendeksel kwam, dat dan eerst maar weer door die olie-afscheider moest?
-
wel zo zou ik het aansluiten . als rechts je motor is ,en links je olie catch tank met boven op een filter
onderop je carter ontlucting ,bovenop je kleppendeksel ontluchting ,dan kan hoe dan ook je carter overdruk weg en het opgespatte olie in je olie catch tank neer slaan ,welke dus wordt geremd door de schuine schotten .
-
Express aparte topic gemaakt => heeft ff niks met me classic te maken.
-
Dat er een ontluchting op zit vind ik niet zo'n ramp.
maar het slangetje op de kleppendeksel gaat altijd scheuren.
-
Het gekke is dat sommige motoren met en zonder klepdekselontluchting geleverd zijn:
HZ en MH zijn beiden te vinden met alu klepdeksel (zonder ontluchting) en met plaatstalen-deksel (met ontluchting.
Een PY heeft ook geen ontluchting (alu deksel), een diesel wel (plaatstaal).
Je zou bijna denken dat het afhankelijk is van het materiaal waarvan het deksel gemaakt is, of je ontluchting moet hebben of niet. Maar bij een 6N zijn d'r alu deksels met ontluchting via 1 van de 3 bouten (holbout met slangetje d'r aan).
De gaten in de kop het blok in (naar beneden) zijn mijninziens groot genoeg om te kunnen ademen..
De lucht door het blok: Stroomt er (bij klepdeksel ontluchting ) nou lucht vanuit het carter naar de kop, of juist alleen andersom (verdringingslucht door olie?) ??
Ik zou denken: carterdampen gaan via de carterontluchting naar buiten, én via de voorkant van het blok richting de kop, via het slangetje naar de olie-afscheider en alsnog naar buiten.
Via de kop zal er behoorlijk wat weerstand zijn door de naar beneden stromende olie,.. en de diameter is ook niet gigantisch.
-
HZ dus ook wisselend. (wist ik niet zeker)
HZ/MH = beide van 86 t/m 90, beide carb, beide met & zonder kleppendekselontluchting.
In die jaren deed ook de NZ en later de 3F z'n intrede: wel vzv kleppendekselontluchting.
Misschien dat VW die kleppendekselontluchting bij een bepaalde datum ingevoerd heeft?
Nee, want de PY heeft 't weer niet........en de produktie van de NZ begon al in 05-86......
Blijf 't nog steeds vaag vinden.........
Zeg ik iets raars, als ik zeg dat ik 't aluminium kleppendeksel vaker op een
'golf' MH dan op een 'polo' MH ben tegengekomen?
-
Het gekke is dat sommige motoren met en zonder klepdekselontluchting geleverd zijn:
HZ en MH zijn beiden te vinden met alu klepdeksel (zonder ontluchting) en met plaatstalen-deksel (met ontluchting.
Een PY heeft ook geen ontluchting (alu deksel), een diesel wel (plaatstaal).
Je zou bijna denken dat het afhankelijk is van het materiaal waarvan het deksel gemaakt is, of je ontluchting moet hebben of niet. Maar bij een 6N zijn d'r alu deksels met ontluchting via 1 van de 3 bouten (holbout met slangetje d'r aan).
De gaten in de kop het blok in (naar beneden) zijn mijninziens groot genoeg om te kunnen ademen..
De lucht door het blok: Stroomt er (bij klepdeksel ontluchting ) nou lucht vanuit het carter naar de kop, of juist alleen andersom (verdringingslucht door olie?) ??
Ik zou denken: carterdampen gaan via de carterontluchting naar buiten, én via de voorkant van het blok richting de kop, via het slangetje naar de olie-afscheider en alsnog naar buiten.
Via de kop zal er behoorlijk wat weerstand zijn door de naar beneden stromende olie,.. en de diameter is ook niet gigantisch.
3x 12mm is meer dan het carter pijpje
-
3x 12mm is meer dan het carter pijpje
Maar door het carterpijpje stroomt geen olie naar beneden (vanaf de nokkenassmering)
-
nee maar via olie retour kanaal kunne de dampen wel omhoog en dus de olie terugstromen via het carterventilatie gaatje in onderblok
-
de hoeveelheid ,lek, olie in de kop is minimaal .als je het 'kleppendeksel' loshaalt en de motor loopt ,spettert het wel maar das niet afdoende olie om het retour kaal geheel af te dichten
-
is hier al wat meer van bekend?
heb namelijk een mooie alu deksel zonder kleppendekselontluchting en die wil ik eigenlijk op mijn nz zetten, maar die heeft wel kleppendekselontluchting.
is het dan wel slim om die te verwisselen?
-
is hier al wat meer van bekend?
heb namelijk een mooie alu deksel zonder kleppendekselontluchting en die wil ik eigenlijk op mijn nz zetten, maar die heeft wel kleppendekselontluchting.
is het dan wel slim om die te verwisselen?
en waarom niet dan ?
kun je rustig doen zolang je maar de smalle slang afdicht
-
en waarom niet dan ?
kun je rustig doen zolang je maar de smalle slang afdicht
omdat ik niet begreep waarom het ene blok het wel heeft en het andere niet.
-
omdat ik niet begreep waarom het ene blok het wel heeft en het andere niet.
Ben ik ook nog steeds niet achter..
De alu deksels hebben het standaard niet, volgens mij vooral omdat het lastig is om d'r een pijpje op te zetten. Een blikkendeksel heeft t altijd, maar de motoren verschillen verder he-le-maal niet. Een G40 ( alu deksel ) heeft t niet, een sleeptuimelaar ( blikdeksel ) ook nooit..
Bij een 6N zijn er motoren met alu-klepdeksel, waarbij 1 van de klepdeksel-bouten hol is uitgevoerd: een slangetje ter ontluchting kan dan worden aangesloten: maar dat hebben ze dan ook weer niet allemaal...