Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: ralph op za, 01 mrt 2008, 22:36:04

Titel: versnellingsbak
Bericht door: ralph op za, 01 mrt 2008, 22:36:04
 hallo
een vraagje ik heb 2 polo,s 1 met een aav met 5 bak en nieuwe kopeling en 1 met nz met 4 bak kan ik evt koppeling met bak oo alleen de kopeling






  hallo een vraagje
heb een polotje met een nz motor en 4 bak waar ik zelf mee rij
en heb er een polotje bij met een aav en een 5 bak
zijn van deze 2 kwa bak en kopeling alle met elkaar te wisselenalle reactie,s welkom















Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: Sjon op za, 01 mrt 2008, 22:54:10
Zoekfunctie?
Spellingscontrole & leestekens?

Je hebt 2 stuks polo's van 't type 1? (beide vzv injectie's is beetje onwaarschijnlijk, maar oke: 't kan)
Of je hebt 2 stuks polo's, 1x met AAV & 5-bak en 1x NZ & 4-bak?

Het meeste qua koppeling & versnellingsbak is wel uitwisselbaar vanaf 1974 t/m 1994:
afhankelijk van de bouwjaren zul je enkele onderdelen mee moeten overwisselen.
Daarbij moet je denken aan vliegwiel/stabi/schakelmechanisme enzo
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: Serge op za, 01 mrt 2008, 23:02:00
nz aav allen na 86  dus idd uitwisselbaar .nz en aav hebben beiden 190mm koppeling
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: Jaap op za, 08 mrt 2008, 16:43:14
Ah, ik lees:
alle reactie,s welkom

Dus, aansluitend aan Sjon:
spellingscontrole & leestekens?

Links, naast de letter z zit een knop (shift of een pijltje omhoog) op je toetsenbord. Druk deze in, terwijl je het eerste lettertje van een zin in tikt.

Rechts, op 2 posities naast de m, op 1 positie naast de , (komma) zit de punt ..  Ook heel handig. 

De komma, zoals jij m'n wilt gebruikt, heet eigenlijk met een duur woord: Apostrof. Deze vind je meestal op 2 positie's rechst naast de l, en hangt bovenin de zin, in plaats van onder. Vergelijk: , en '





Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: Serge op za, 08 mrt 2008, 17:09:16
Ah, ik lees:
alle reactie,s welkom

Dus, aansluitend aan Sjon:
Links, naast de letter z zit een knop (shift of een pijltje omhoog) op je toetsenbord. Druk deze in, terwijl je het eerste lettertje van een zin in tikt.

Rechts, op 2 posities naast de m, op 1 positie naast de , (komma) zit de punt ..  Ook heel handig. 

De komma, zoals jij m'n wilt gebruikt, heet eigenlijk met een duur woord: Apostrof. Deze vind je meestal op 2 positie's rechst naast de l, en hangt bovenin de zin, in plaats van onder. Vergelijk: , en '







 daar lever ik geen komkommertaar op  -nana-
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: Bunkerrat op za, 18 jul 2009, 21:51:39
Past een 8n 5 versnellingsbak op een 1300cc mh motor? Is dat veel aanpassen?
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: PoloDennis op za, 18 jul 2009, 22:28:38
de dingen waar je tegenaan zou kunnen lopen is dat je een andere stabilisatorstang nodig hebt, tot 1986 waren er verschillende types voor 4bak en 5bak, vanaf 1986 zijn ze allemaal voor 5bak geschikt. Ook het schakelmechanisme is niet altijd geschikt geweest voor 5bak. Ik weet niet of deze op hetzelfde moment is verandert als de stabilisatorstang.

Je zou al een 190mm koppeling moeten hebben

Wel even opletten dat je de voorste baksteun erbij krijgt, die is verschillend van die van de 4bak.
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: Bunkerrat op za, 18 jul 2009, 22:31:33
Ik heb een sedan van september 1986, dus denk dat de stabilisatorstang geschikt is voor een 5-bak. Wil het sowieso samen met iemand doen of laten doen, want heb geen garage of sleutelruimte en geen idee hoe het moet. Wil alleen wel alle onderdelen verzamelen wat ik nodig heb dat er zo aan gewerkt kan worden.
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: PoloDennis op za, 18 jul 2009, 23:02:24
Je hebt wel een speciaal bitje nodig om de aandrijfassen los te krijgen van de versnellingsbak. Ik ben zelf ook nog van plan om binnenkort een keer de versnellingsbak te vervangen, maar het is inderdaad een klus die niet goed alleen te doen is, minstens 1 paar extra handen nodig.
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: Bunkerrat op zo, 19 jul 2009, 14:11:15
Dus alleen een bitje is nodig om van een 4-bak naar een 5-bak te gaan als ik dit goed begrijp? -dunno-

Heb een 8n 5-bak aangeschaft en ga ik binnenkort ophalen.
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: PoloDennis op zo, 19 jul 2009, 15:18:41
Je hebt uiteraard nog meer gereedschap nodig, maar dit ene bitje zullen de meeste mensen niet in hun gereedschapskist hebben liggen.

Je moet ook de voorste baksteun bij de versnellingsbak moeten hebben, bij 4bak zit een andere baksteun dan bij een 5bak.

Als je polo voor de rest al voor 5bak geschikt is dan hoef je onderdelen als stabilisatorstang, schakelmechanisme en koppeling niet te vervangen. Als je koppeling al aardig versleten is is het natuurlijk wel verstandig om te vervangen als je de boel toch open hebt liggen.

Misschien moet je ook wat smeervet voor de binnenste homokineten hebben.
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: jtime op za, 31 dec 2011, 08:56:12
Afgelopen week heb ik mijn Polo Coupe uit 91 (1.0) voorzien van een 5-bak (CEG).
Ik kwam geen problemen tegen behalve een baksteun. Die hebben ik ff uit een '94 1300 van de sloop en gehaald en klaar.

Ik had verwacht dat de overbrengingen anders zouden zijn, maar eigenlijk is 1 tot 4 vrijwel hetzelfde en de 5 komt er gewoon bij.
Ik gebruik de Polo voor woon werk verkeer. Hij was al zuinig 1:18 (alleen 80-wegen), maar ik hoop met deze overdrive nog wat zuiniger te rijden.
Als ik de 40liter erdoor heb post ik wel ff het verschil.....
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: mk1-madness op za, 31 dec 2011, 10:24:45
1:18? Dat halen de ecomodders hier bijna niet  -dunno-
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,11195.0.html
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: btracing op za, 31 dec 2011, 19:08:45
jtime, ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!

(vandaag weer getankt, 1 op 15,97 gereden  :) ).
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: mk1-madness op za, 31 dec 2011, 19:41:51
Dat bedoel ik  -dunno-
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: btracing op za, 31 dec 2011, 19:46:27
Kortom, dat vraagt om uitleg in het topic! Bandjes, motor, etc. uitleg!  :)
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: jtime op zo, 01 jan 2012, 16:27:51
Tja MK1-madness, ik snap het ook niet, sta er elke tankbeurt weer van te kijken.
Nou moet ik zeggen dat ik de polo 1.0 gebruik voor naar het werk. Dat is 70km per dag.
Eerst ging ik altijd over de snelweg. Dat is 5km langer maar de logische route.
Ik rij dan gemiddeld 1:15 en kom niet boven de 110km/u. (met de 4-bak is dat al genoeg toeren vind ik)
Ik kon vorig jaar niet via de snelweg dus ging ik binnendoor. Allemaal 80 wegen en bijna niet stoppen.
Dan rij ik echt bijna 1:18. Meestal is het 1:17,8. Nou moet ik zeggen dat ik dan wel als een oude taart rij.
Maar de polo is gewoon ontzettend zuinig. Ik kocht hem met 106.000km op de teller en een lekke koppakking voor €200,-.
Dat gefixed en hij staat nu op 138.000km en loopt als een zonnetje elke dag weer.
Nu de 5-bak erachter en zien of we boven de 1:20 uit kunnen komen hahaha.......
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: mk1-madness op zo, 01 jan 2012, 16:35:56
Knap hoor. Heb je het gelinkte topic al bestudeerd? Er staan bevindingen in over versnellingbakken. Wat ik me herinner maakt het niet zoveel uit  -dunno-
Titel: Re: versnellingsbak
Bericht door: jtime op zo, 01 jan 2012, 16:42:51
Inderdaad, ik lees dat het iets zuiniger zou zijn in sommige gevallen/momenten/snelheden.
We gaan het zien, moet deze week gewoon weer aan het werk dus tank vol en gaan.
Ik vind het sowieso prettig nu een vijf te hebben, het motorblokje loopt dan gewoon wat rustiger bij 100km/u.