Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: Jorp op ma, 09 jun 2008, 16:55:10
-
Zo,
Laat ik mijn nieuwe polo ook maar eens gaan posten.
Dit is hem geworden, een nieuwe daily.
Het is een polo 2 coupe uit 07-11-1984 volgend jaar oldtimer. Deze auto is ook een beetje de voorloper van de GT waar ik al jaren op wacht. Het is de bedoeling om hem ook zo origineel mogelijk te laten.
Het is een 1300 HK met 180.000 km op de teller.
Een paar vlugge phone pics.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XPDMYG7P.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-E37V7FTR.jpg)
Originele bumperkapjes zitten er nog op!
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4FHFEHFK.jpg)
Deze auto heeft uiteraard ook een paar minpuntjes, maar dit is allemaal op te lossen, het front heeft wat plekken en het re.achter hoekje, bekend punt dat gaat roesten omdat het ruitensproeier tankje wel eens vluchtig gevult wordt.
De terugreis verliep niet geheel relaxed:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RIFLVBTO.jpg)
De temp.meter loopt aardig hoog op en zeker 3/4 van de meter, maar dit schijnt evengoed normaal te zijn volgens diverse topics (standje geen stress). Terwijl ik wel met kachel op warm reed. Thuis aangekomen de boel even geinspecteerd, tankje nog gevuld (iets onder min.) Ventilator werkt alleen vermoed ik niet dat hij aanslaat. Slangen naar radiateur boven en onder warm, wat me opviel was dat het dunne slangetje geen water in het reservoir pomp (waterpompschoepen stuk?). Waterpomp heeft ietsies speling. Voor de zekerheid deze toch maar gaan vervangen.
Wat de reis toch weer wat beter maakte was het mooie stukje blauwe uitzicht. Blijft een mooie kleur.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-URLT6BQ4-1.jpg)
Met koude motor wil hij nog wel eens uitvallen stoor ik me nog niet echt aan, ook heeft hij het moeilijk met optrekken bij koppeling op laten komen stotterd hij. Als koppeling volledig los aangegrepen is trekt hij goed weg.
De bedoeling is dat de originele hackmesser velgen er onder komen samen met originele g40 veren voor de wat sportievere look. Op de hackmesservelgen ga ik 175/60 banden zetten net als bij de 2F g40. Dat maakt de velgjes net ff wat breder.
Natuurlijk komen er GT emblemen op en het grijs/zwart gestreepte GT interieur met lendesteunen van Bas. Het interieur uit mijn polo is verkleurd. en versleten. Het motortje blijft origineel, ik ga er wel een 5bak achter hangen omdat rijden zoals de bovenstaande foto geen pretje is.
Klein detailtje er komt ook een klein achteruit rijlicht in.
-
gefeliciteerd -thumbsup-
-
40 kW => zal wel een HK-blokje zijn?
Dus die rooie slopen en 't GK-blok hierin? -love-
-
Nee ik denk dat ik voor de rode een nieuwer chassis ga zoeken en dan alles overzet.
-
gefeliciteerd!! Mja lijkt inderdaad op waterpomp, had hetzelfde met de derby... Verder een net bakkie zo op t eerste gezicht. Is het metallic lak?
-
Jep het is metallic.
-
Nee ik denk dat ik voor de rode een nieuwer chassis ga zoeken en dan alles overzet.
oftewel alles rondom schutbord vervangen :D
en wat betreft de blauwe ,waterpomp ,zeker weten
-
Mooie aanwinst Jorp!
In een van de mooiste Polo-kleuren -cool-
-
HK? geen HH?
Als 't een HH is, ff checken of er niet toevallig een stabilisator in de achteras zit.. zou het maar zo een late vroege GT kunnen zijn :)
Ach, wat zeg ik nou: 40kW: dat is een HK, niet zeuren: loopt ook best!
-
Jep is zeker HK. Heb de code op het blok gecontroleerd. en volgens mij zit er geen stabi in de achteras........naja nog niet gekeken.
-
-prut- netjes Jorp, plezier ermee!
-
Al gezocht naar de kleurcode?
Na de twijfel van Jaap elders op 't forum, ben ik nu ook in twijfel:
tot nu toe dacht en riep ik ook altijd regattablauw,
maar zojuist had ik een coupe NL folder van 10/1982 en 1983:
1x blauw = kometenblauwmet..........
-
Kleurcode zal ik even moeten zoeken, ik weet wel dat het kometenblauw is. Regetta is donkerder. Die kleur is veel te vinden op op sprinter coupetjes.
-
Leuk ding! -love-
-
Komeetblauw ja.. http://www.polo86c.nl/info/kleurtabel86c.shtml
Kometen blauw Metallic = Ja Code= LB5V toepassing van aug-82 tot jul-87 opmerking: niet in 84
-
tot nu toe dacht en riep ik ook altijd regattablauw,
Regatteblauw is donkerder
(http://i101.photobucket.com/albums/m62/polo1f/toevalpolo1f2.jpg)
-
Juist: weer wat geleerd
-
Zo, weer het een en ander geprobeerd. Er zat een originele waterpomp in waarvan de schoepen nog heel waren. Ook de themostaat en temperatuur schakelaar zijn nog heel. Ik had de delen al gekocht dus gelijk maar vervangen. Morgen ga ik het systeem goed doorspoelen en reinigen. Vervolgens ontluchten.
Bougies waren aardig wit, beetje erg veel melk in de koffie, dus de verbranding is ook erg arm. Betekend toch ook minder koeling dus hetere motor.
Kleppen en ontsteking ook nog even nakijken. En als laatste begin ik aan de carb, dit blijf ik een moeilijk onderdeel vinden.
Van Ed al gehoord dat de CO te laag stond.
Ook heb ik wat GT embleempjes gemonteerd die ik nog had liggen. En een klein achteruitrij lichtje gemonteerd.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JDRH8M3F-1.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MONG8K4E-1.jpg)
-
Laag CO = arm = heet = probleem verklaard
-
joah stationair wel, daarboven neemt volgens mij de hoofdsproeier het over dacht ik. Na carb revisie is mijn derby eindelijk van zijn hoge temp verlost (mag ook wel na vervangen van radiateur, pomp,thermo, bougieslangen, carbrevisie etcetc)... Ontsteking op tijd is ook wel belangrijk. Maargoed uitsluiten per onderdeel dan maar... Mengsel,onsteking enne compressie was het toch? -nana-
-
Ik denk dat ik even langs de VW-dealer ga voor een CO-meting (ex-collega's) dus ik hoop dat ze dat wel even voor mij willen doen.
-
Ik heb zaterdag het koelsysteem weer in elkaar gezet, zondag een lekker rondje gereden. Zoals ik al verwacht had geen verschil. Ik heb hem eens lekker lang stationair laten draaien tot de ventilator aan sprong.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SMNK6JJS-1.jpg).
Dit geeft de wijzer aan. Dit klopt niet volgens mij. Heeft iemand de weerstands waarden van de temp sensor voor mij? Misschien zijn de waardes in de loop van de jaren wel wat afgeweken. Van een golf 3 1.8 zijn de waardes bij 90 graden tussen de 200 en 300 Ohm. Met een meet spanning van 5V. Geld dit ook voor de polo?
Kleppen en CO moet ik nog steeds afstellen.
-
Ook raar trouwens, ik zie nu voor het eerst dat ik een choke lampje heb, terwijl ik helemaal geen handchoke heb.
-
Gut: stand watertemp ziet er bekend uit.........
Ook raar trouwens, ik zie nu voor het eerst dat ik een choke lampje heb, terwijl ik helemaal geen handchoke heb.
Mijn GT ook, staat ook afgebeeld in folder van 1/83,
maar in de folder van 1/85 weer zonder chokelampje,
alleen die laatste is alweer een iets later type GT
(nieuwer stuurtje, deurpanelen bovenkant volledig in motief,
dus niet die losse inleg-armsteunpaneeltjes, stoelen met semi-kuipjes)
-
Ik heb vanmiddag te temperatuur / weerstand verhouding gemeten. Motor werd bij temperatuurvoeler niet warmer dan 99Cº (gemeten bij temperatuurvoeler).
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RK7EGV7Y-1.jpg)
Thermostaat gaat ook netjes open bij 87Cº (gemeten bij temperatuursvoeler).
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OHXTTXIA-1.jpg)
Ventilator slaat netjes aan bij 88Cº (gemeten bij thermoschakelaar).
Dit allemaal bij constant stationair lopen (900 RPM).
Ik moet wel zeggen dat er aardig wat druk op de slangen stond.
Zie grafiek. Wijzer geeft bij 99 graden bijna max aan en rood lampje wil net wel/niet aangaan, ik zag hem af en toe knipperen.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SKLAL6BI.jpg)
-
Mooi werk! Maar een net niet net wel knipperend lampje is dan weer niet goed...
Knipperen = Veelste heet.
90 zou mooie bedrijfstemperatuur moeten zijn,. maar kijkende naar jouw grafiekje verloopt de weerstand tussen 90 en 100 graden wel erg vlak: hoe meet je te temperatuur precies? Met de originele sensor of met aparte termometer?
Topic wordt al wat langer, dus ik weet niet precies wat je al wel en niet gedaan hebt, maar een verstopte radiateur ( zodat koelend vermogen bij stationair draaien, ondanks aanslaande ventilator niet goed genoeg is) lijkt mij ondertussen logisch ( uitwendig dan wel inwendig!
-
Ik heb een fluke temperatuurvoeler van mijn werk mee genomen, hier heb ik ook foto's van gemaakt tijdens de meting.
Ik heb de radiateur uitwendig uitgeblazen, deze zag er nog goed uit, niet te veel kromme lamellen en ook het koelvloeistof zag er nog prima uit. Geen rare kleuren of andere vloeistoffen/stukjes.
Toen de motortemp 99 graden was was de temp bij de radiateur thermoschakelaar 87 graden. Toen sprong de ventilator ook aan en koelde het systeem af tot 87 graden bij temperatuurvoeler en 77 graden bij thermoschakelaar.
Het lampje heeft maar heeeel ff een poging gedaan tot aan gaan. Ik heb hem niet echt duidelijk zien knipperen.
Tijdens rijden en stilstaan loopt de temperatuur niet zo ver op als de foto. meestal 3/4 of er net iets overheen. De ventilator slaat aan als de meter bijna op max is. Ik heb er wel vertouwen in.
Ik heb het vermoeden dat de temperatuurvoeler of metertje in tellerunit niet meer 100% zijn.
-
Hey! bekende Fluke! :) Ligt hier op m'n werk ook,. en uit ervaring weet ik dat die termokoppels verrekte weinig afwijking hebben..
(Maar de manier van meting komt natuurlijk ook nogal kritisch: je meet nu de temperatuur van het metaal om het water, dus de werkelijke water temperatuur zag nog een wel een ietsjepietsje hoger zijn).
Hoe is't ondertussen met 't CO?
-
Tsja eigenlijk zou je echt de meter in het water moeten hangen. Maar dat wordt alweer wat lastiger. Metaal geleid prima dacht ik zo.
CO? Nog niets aan gedaan. Eerst met het makkelijkst beginnen. Misschien dat ik morgen even langs de vw garage tuf.
Gelijk ff nieuwe bougies, filter+brandstoffilter, kleppendekselpakking en olie haal. Oja een setje bougie kabels en rotor en verdeler kap kunnen ook geen kwaad.
-
CO meting is een stuk makkelijker; sonde in de uitlaat en meten.. Laag CO= arme motor= hogere werktemp.
Nu weet je nog weinig van een eventuele oorzaak... Je meet alleen dat de temperatuur te hoog wordt.. 100 graden is wel aan de hoge kant voor de gemeten watertemp aan de buitenzijde van je radiateur.
-
Oke, ik wil ook de contacthoek gaan meten met een dwell meter, alleen heb ik nog geen idee hoe ik deze moet gebruiken. ik heb begrepen dat de contacthoek tussen de 44 en 50 graden moet zitten.
Aan de meter zitten 4 draden, zwart/rood (accu), en 2 draden die aan een metalen stripje zitten.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HDEYMCWO.jpg)
-
88 is beter
-
contactpunten eerst controleren op puntbranding .deze evt vlakschuren .daarna in geopende toestand voelermaatje 0,45 licht schurend tussen de punten door .en klaar is klara .
je zoekt te moeilijk
-
88 is beter
Dit gaat dan over de koelwatertemp..?
Contacthoek moet ongeveer 47 graden zijn, maar doe idd eerst de voor de hand liggende delen.
-
volgens het boekje 47 . volgens de motorleer is het 45 (heel simpel )krukas en nokkenas verhouding is 2 op 1 dus 360 :2 =180 : 4contaktnokken in verdelerhuis is 45)
-
Dit staat ook los van de koelvloeistof temp. Ik heb al een tijdje dit apparaat en dacht hem eens te gaan gebruiken. Morgen hopelijk meer nieuws over de CO
-
Dat 'ding' met die twee draadjes ziet er uit als een shunt, maar ook weer niet.
Ik dacht je met een 'shunt' Ampere's mee kon meten, maar breng dat niet thuis bij de contacthoek meting, dus zal het wel compleet iets anders zijn..
*and yet another completely useless post*
-
Vandaag weer ff wat kunnen doen met de polo, helaas was de temperatuurvoeler niet voorradig, dus heb ik die voeler van mijn rode GT gebruikt. En het is al iets beter. Zie foto. Dit is na 15 min. rijden en af en toe bij stoplicht ff wachten. Voor 3/4 slaat de ventilator al aan. Ben benieuw of een nieuwe voeler het nog beter doet.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-R4UUMXF8.jpg)
Helaas hadden de ex-collega's geen zin/tijd om mijn CO na te kijken. Van de week rij ik wel even naar een andere martin schilder vestiging.
Verder heb ik de klepspeling nagekeken, bij warme motor inlaat 0,20mm en uitlaat 0.30mm. Dus dat zit ook wel goed.
Ook heb ik de contacthoek nagekeken met de Dwell meter. Dit is rond de 49 graden.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SPMUOBFA.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOIPSSKU.jpg)
Een duidelijkere foto van de dwell meter.
De ontsteking heb ik ook iets dichter bij het pijltje gezet.
En ik heb het verdelerkapje vernieuwd.
-
kleppen stellen bij koude motor dus inlaat 0,15 en uitlaat 0,25 (stellen bij warme motor is een amateur niet snel genoeg ivm temperatuur verloop)
-
Motor was goed warm. Dus niet lauw. Ik had een flink stuk gereden, dus zeker warmer dan minimaal 35 zoals ik de boeken staat beschreven.
-
Whaha, vandaag met me vriendin een ritje gemaakt, zegt ze in de golf ben je niet vooruit te branden en in je polo scheur je lekker door.
Golf is ook een lomp ding. Oh wat is zo'n polotje toch een lekker bakkie.
-
Zag er van een afstandje in de regen best goed uit! -thumbsup-
-
Bekijk hem maar eens van dichtbij! -nana-
Tis een daily driver! Lekker wagentje!
-
Heeft alweer een paar weken een verse APK. Alleen het stuurhuisrubber was stuk.
-
-locked-
Auto is verkocht. :)
Ik heb bijna alle GT specifieke delen eraf gehaald.
GT-embleempjes
GT-stuur
Stoelen en achterbank
Enige wat er in nog in zit zijn de deurpanelen voor.