Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: 86c2003 op di, 22 mrt 2005, 22:12:29

Titel: Smurrie
Bericht door: 86c2003 op di, 22 mrt 2005, 22:12:29
Ik heb sinds kort witte smurrie aan de oliedop van mijn NZ blok. Wat betekent dit? Ik dacht aan lekke koppakking...

Wie??
Titel: Smurrie
Bericht door: Dennis op di, 22 mrt 2005, 22:22:43
Die kans is groot.
Heb je ook koelwaterverbruik, en/of olie in het koelwater?

Andere oorzaak kan zijn dat je te korte ritjes maakt, maar dat is het geval niet of wel?
Titel: Smurrie
Bericht door: 86c2003 op di, 22 mrt 2005, 22:29:30
ik rij elke dag 2 keer een stuk van 20 km....
Titel: Smurrie
Bericht door: Maikel op wo, 23 mrt 2005, 21:04:48
ik rij elke dag 2 keer een stuk van 20 km....

zie daar je probleem!!!!!

mischien met een kapote termostaat??? dat ie nie warm genoeg word
kan condens water zijn etcetc

gr maikel
Titel: Smurrie
Bericht door: martijn op wo, 23 mrt 2005, 21:25:28
na 20 km rijden wordt een auto toch ook wel warm zonder thermostaat?? Duurt iets langer (als de thermostaat niet meer dichtgaat..), maar warm wordt ie dan wel denk ik.
Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op wo, 23 mrt 2005, 21:58:26
na 20 km rijden wordt een auto toch ook wel warm zonder thermostaat?? Duurt iets langer (als de thermostaat niet meer dichtgaat..), maar warm wordt ie dan wel denk ik.

Nou geloof me, dan is die niet fatsoenlijk op temperatuur.
Ik had het laatst ook, en van aalten naar doetinghem 30 km is die over de helft pas warm (op ut klokje).
Dus fatsoenlijk op temperatuur is die dan nog niet denk ik.
Titel: Smurrie
Bericht door: Dennis op wo, 23 mrt 2005, 22:51:37
Ik rij elke dag 2 x 30 km.
Op de meter is het water warm na ongeveer 10km.
Zal er morgen eens op letten hoe lang het precies duurt.

Is inderdaad een belangrijke voorwaarde, dat de motor(olie) goed op temperatuur komt, zodat je het condenswater (altijd aanwezig) kunt laten verdampen.
Titel: Smurrie
Bericht door: DJsjonk op wo, 23 mrt 2005, 23:08:06
-uitlachen- "Je moe wel gas gevah"
anders wordt 't nooit warm......

Me classic: water is warm na 2 km.......na 8 km trap ik gaspedaal tegen de grill -naughty- (dan al zowat op me werk)
Nu zullen er wel mensen denken: die gozer is niet helemaal lekker....klopt.....
engineswap zit in de planning.....vandaar 't raggen/knallen......

Me coupe is ander verhaal: voorzien van olietemp-meter:
Pas bij die 8 km komt wijzertje "los". Dan is ie dus 60 graden.....
En dan duurt 't niet zo heel lang meer voor ie de ideale temp bereikt: graatje of 80 a 90.
Titel: Smurrie
Bericht door: Bas op wo, 23 mrt 2005, 23:14:58
Meestal is een kwartier voldoende voor de motor om goed op temperatuur te komen.
Titel: Smurrie
Bericht door: Marjolijn op wo, 23 mrt 2005, 23:46:48
-gert-  -gert-  rare lui, mijn auto is na 5 minuten al op temperatuur...
Titel: Smurrie
Bericht door: martijn op do, 24 mrt 2005, 00:41:32
Heelemaal mee eens: volgens mij is 10 a 15 km meer dan genoeg om de auto op bedrijfstemp te krijgen. Als ie na 30 kilometer pas warm wordt, moet je eerder je motorkap dicht doen... withstupid
Titel: Smurrie
Bericht door: Bas op do, 24 mrt 2005, 07:36:41
Het koelwater is al best snel op temperatuur ja, alleen de olie duurt wat langer ;)
Titel: Smurrie
Bericht door: martijn op do, 24 mrt 2005, 09:16:52
jaja, dat weet ik. Het metertje op je dashboard meet toch de koelwater temp.?? Als die pas bij 30km halverwege staat, dan gaat er iets fout.

Je olie is veel later pas op bedrijfstemp.
Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op do, 24 mrt 2005, 10:39:07
Ik heb gewoon de originele meter er in zitten, en 1 van "conrad" met een senzor in de catherplug...
Die laatste duurt wel langer ja... Maar goed, erg betrouwbaar is die volgensmij nog niet... volgensmij krijgt de senzor te veel koeling van het rijden...
Titel: Smurrie
Bericht door: Mark op do, 24 mrt 2005, 10:56:28
@ Nielzzz: De "originele meter" meet de temperatuur van je koelvloeistof en die van conrad die van je olie, dus dat zijn twee totaal verschillende waardes !
Titel: Smurrie
Bericht door: Mark op do, 24 mrt 2005, 11:02:44
Trouwens:
Cather = carter
Senzor = sensor
Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op do, 24 mrt 2005, 11:04:20
Is dat zo?
Ow ik d8 altijd dat die ongeveer wel het zelfde waren qua temperatuur (na warm rijden).  -dunno- niels houd je bek dan ook eens.
Titel: Smurrie
Bericht door: Ronald op do, 24 mrt 2005, 12:44:48
niels houd je bek dan ook eens.

Hahaha ja Niels kappuh!

Grapje...je kunt niet alles weten toch? Daarom is dit forum zo leuk je kunt er SOMS wat van leren hahaha.....
Titel: Smurrie
Bericht door: Jaap op do, 24 mrt 2005, 14:30:08
Precies! :) -klus-

Water stijgt stuk sneller qua temperatuur, maar water doet ook vooral 't blok koelen.. Ideale werk-temperatuur van water zou zo rond de 0 graden zijn.. dan koelt t namelijk t best.

In de praktijk zal de water temperatuur zo rond de 80 / 100 graden liggen. De temperatuur van het water is ook niet zo heel belangrijk: 't moet niet gaan koken (systeem staat onder druk, dus kookpunt ligt ergens voorbij de 110 graden), en in de winter niet bevriezen.

Olie smeert (en koelt), maar vooral: smeert. De olie komt langzamer op temperatuur. De ideale smeer temperatuur ligt ook ergens rond de 100 graden; Veel hogere temperatuur en 't verbrand, veel lagere temperatuur en 't is te stroperig om goed te kunnen smeren.
Olie-druk hangt weer samen met Olie temperatuur: Vaak is het zo dat als de olie TE heet word, de druk ook lager word: word TE dun, en daardoor druk verlies.

Een motorblok dat na 2 minuten (Marjoleijn?) op temperatuur is.. zal wel de WATER temperatuur zijn dan?? Das dus niet echt relevant..  

Olie duurt (afhankelijk van hoe er gereden word) een minuut of 10 voor ze goed warm is...  En ja: Dat kan veeel sneller, maar of dat de bedoeling is?



Titel: Smurrie
Bericht door: Marjolijn op do, 24 mrt 2005, 16:16:36
Kweet eigenlijk niet zeker, is een apart klokkie, Michiel? Olie of water?
Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op do, 24 mrt 2005, 17:17:51
Precies! :) -klus-

Water stijgt stuk sneller qua temperatuur, maar water doet ook vooral 't blok koelen.. Ideale werk-temperatuur van water zou zo rond de 0 graden zijn.. dan koelt t namelijk t best.

In de praktijk zal de water temperatuur zo rond de 80 / 100 graden liggen. De temperatuur van het water is ook niet zo heel belangrijk: 't moet niet gaan koken (systeem staat onder druk, dus kookpunt ligt ergens voorbij de 110 graden), en in de winter niet bevriezen.

Olie smeert (en koelt), maar vooral: smeert. De olie komt langzamer op temperatuur. De ideale smeer temperatuur ligt ook ergens rond de 100 graden; Veel hogere temperatuur en 't verbrand, veel lagere temperatuur en 't is te stroperig om goed te kunnen smeren.
Olie-druk hangt weer samen met Olie temperatuur: Vaak is het zo dat als de olie TE heet word, de druk ook lager word: word TE dun, en daardoor druk verlies.

Een motorblok dat na 2 minuten (Marjoleijn?) op temperatuur is.. zal wel de WATER temperatuur zijn dan?? Das dus niet echt relevant..  

Olie duurt (afhankelijk van hoe er gereden word) een minuut of 10 voor ze goed warm is...  En ja: Dat kan veeel sneller, maar of dat de bedoeling is?

Owww... nou ja op weg naar de type 1 meeting afgelopen zondag heb ik een paar keer het olie lampje aan gehad, toen ik gas terug nam, dus minder koeling, dus warmer, enz enz enz, wat kan ik hier ff snel an doen, behalve een 5 bak kopen?
Een dikkere diesel koeler? Wil namelijk ook in de bergen kunnen tuffen.
Titel: Smurrie
Bericht door: martijn op do, 24 mrt 2005, 17:27:48
maar Niels; het olie lampje gaat toch alleen branden als er echt te weinig olie in je blok zit, of de druk heel erg wegvalt?
als bij het gas terug nemen je lampje gaat branden (oliedruk controle lampje neem ik aan), dan is dat vast niet omdat je oliedruk ineens daalt omdat je blok minder gekoeld zou worden.

zit er wel genoeg olie in je motor?

Als je je olie koel wilt houden, moet je een oliekoeler plaatsen, dan blijft het sowieso onder de 100 graden.
Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op do, 24 mrt 2005, 17:43:35
Oliekoeler?
Was dat dan weer?
Is dat zo'n bakje dat naast je katherpan hangt waar lucht langs stroomt?
Maar goed, het komt wel eens vaker voor...
Zondag zat er niet extreem weinig olie in ofzo...
Wel 15w40, is gisteren vervangen voor 10w40...
Maar dat lijkt me het probleem niet echt...
En ja, is wel dat olie lampje, zoemertje ging ook aan dus...
Titel: Smurrie
Bericht door: Dennis op do, 24 mrt 2005, 18:46:35
En de zoemer gaat nu nog steeds?
Misschien slechte sensor, slecht kontakt, maar kan natuurlijk ook echt te weinig druk zijn.
Zou ik wel even (laten) meten.



Titel: Smurrie
Bericht door: Jaap op do, 24 mrt 2005, 18:57:03
Oliekoeler is een soort radiateur, maar dan voor de olie ipv het koelwater.

Als je zoemer gaat, en je olie-DRUK-controle lampje gaat branden, en je rijdt niet net over een klaverblad te scheuren (maar gewoon rechtuit), dan zijn er 2 mogelijkheden

1) Je lagers liggen eruit, en binnen 10 kilometer sta je stil
2) Je sensor is niet helemaal lekker.

Als je geen (voldoende) oliedruk meer hebt, dan loopt de motor binnen de 10 minuten in de soep: Lagers krijgen geen smering meer, worden warm, slijten extreem snel, zuiger krijgt speling, etc etc etc.

Eventjes geen druk (in een lekkere doorhang/knijp bocht) is ongeveer net zo schadelijk als 10 koude starts op een vroege koude winter ochtend: dat valt nog te overzien, maar lekker is anders.


Also; als de so-de-wie-de-weer-ga je oliedruk laten controleren bij een garage (niet vertrouwen op eventueel zelf ingebouwde metertjes), en als de druk voldoende blijkt te zijn, zoeken naar: kapotte sensor, kapotte draadboom, kapotte stekkerverbinding of kapotte cockpit/printplaat.

niet onlangs je cockpitje gewisseld per ongeluk?
Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op do, 24 mrt 2005, 18:59:29
Lijkt mij op zich sterk dat die kopot is, omdat hij het bij de omstandigheden doet wanneer het ook erg normaal zou kunnen zijn...
Voorbeeld. A12 draai naar de A30 of hoe heet dan ding naar Barneveld, geen kip te zien, ik denk ff blazen... draai zo'n 5000 toeren gedurende een paar minuten, en zie een parkeerplaats, ik ga van erg snel naar 50? zo iets, en tja... lampje aan zoemertje aan... maar goed moest daar niet zijn, waren geen type 1 tjes te bekennen, dus maak weer wat snelheid zodat die meteen weer uit gaat, en ga de snelweg weer op waar ik het voor de rest maar weer rustig aan heb gedaan... Maximaal 100 km/h, meestal daar onder gebleven... maar goed, das met een 4 bak, en 13" 50 hoog... Met andere woorden... veel toeren...
Titel: Smurrie
Bericht door: Dennis op do, 24 mrt 2005, 19:04:07
Hoe meer toeren, hoe meer oliedruk :)
Paar minuten volgas moet ook zonder problemen kunnen.



Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op do, 24 mrt 2005, 19:06:45
En wanneer gaat het lampje branden? bij teveel druk, of te weinig druk?
Titel: Smurrie
Bericht door: 86c2003 op do, 24 mrt 2005, 22:56:37
te lage druk
Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op vr, 25 mrt 2005, 22:11:58
Heb trouwens wel de cockpit gewisseld na wintermeeting...
Maar goed, laat de oliedruk wel even testen, maar oke, het gebeurt wel altijd in de bochten ja, en oke er kon nog wel wat meer in het blok qua olie toen, maar stond nog lang niet onder het minimum...
Maar neem wel het zekeren voordat alles vast gaat lopen, enz...
Titel: Smurrie
Bericht door: Maikel op vr, 25 mrt 2005, 23:22:28
Precies! :) -klus-

Water stijgt stuk sneller qua temperatuur, maar water doet ook vooral 't blok koelen.. Ideale werk-temperatuur van water zou zo rond de 0 graden zijn.. dan koelt t namelijk t best.

In de praktijk zal de water temperatuur zo rond de 80 / 100 graden liggen. De temperatuur van het water is ook niet zo heel belangrijk: 't moet niet gaan koken (systeem staat onder druk, dus kookpunt ligt ergens voorbij de 110 graden), en in de winter niet bevriezen.

water temperatuur dat op nul graden blijft om te koelen is net zo schadelijk als een koude start omdat alle onderdelen het minst slijten en het rendement (kijk maar naar diesels) en brandstof verbruik het gunstigst zijn als zowel de olie als water temp op 80 maar lieft 90 graden zijn
daarbij komt dat motor ingenieurs nog steeds proberen om de water temp nog hoger te laten worden alleen je het probleem heb dat water kookt bij 100 graden en onder druk (afhankelijk van de hoeveelheid druk) iets hoger zal liggen normaal niet veel hoger dan 110

koelwater is alleen bedoeld om de temperatuur niet zo hoog te laten worden dat door de verbranding en warme allerlei onderdelen gaan smelten etc

dan volgend verhaal
olie sensor gaat alleen af bij te lage druk te hoge druk word afgeregeld met klepjes in je oliepomp (normaal gesproken)
en dan even voor niels 15w40 is dikker dan 10w40 dikkere olie
dunnere olie betekende minder druk!!!!!!

ik denk nog steeds of draadje los in instrumente paneel (gas los duikt de auto licht naar voren)
of sensor!!!!!!!!!!!!
Titel: Smurrie
Bericht door: martijn op za, 26 mrt 2005, 00:49:57
Citaat
water temperatuur dat op nul graden blijft om te koelen is net zo schadelijk als een koude start omdat alle onderdelen het minst slijten en het rendement (kijk maar naar diesels) en brandstof verbruik het gunstigst zijn als zowel de olie als water temp op 80 maar lieft 90 graden zijn
daarbij komt dat motor ingenieurs nog steeds proberen om de water temp nog hoger te laten worden alleen je het probleem heb dat water kookt bij 100 graden en onder druk (afhankelijk van de hoeveelheid druk) iets hoger zal liggen normaal niet veel hoger dan 110


De eigenschappen van water (in geval van koeling) zijn bij + 0 graden beter dan bij 90 graden.Dat heeft niets te maken met de temperatuur van het blok. Koelwater zou veel effectiever zijn als je zijn werktemperatuur op ongeveer kamertemp. zou kunnen krijgen. Dat hoeft niet te betekenen dat de temperetuur van het blok ook kamertemp. of zelfs lager zou moeten zijn.

Een motor met randsystemen is te zien als een warmtepomp; warme motor staat warmte af aan koeler water, opgewarmde water staat zijn warmte af aan de koelere omgevingslucht. Indien je de radiateur zou vullen met een koudemiddel, zeg de verboden CFK houdende koelmiddelen, dan kan je veel meer van je motorwarmte afstaan aan je koelmiddel( warmteoverdrachts coefficient is veel hoger dan van water)

Wat je in je achterhoofd moet houden is de werktemp. van je motor (temp. waarbij de onderdelen ideaal qua temp. en uitzetting zijn.) Het koelsysteem moet de motor op die temperatuur zien te houden.  Je kan best een koelsysteem hebben met werktemp. 0 graden terwijl je motorolie en blok op normale werktemp. zijn (maar niet met water)

De motoren van tegenwoordig hebben een veel hoger rendement dan vroeger, dus staan minder warmte af. De brandstof wordt steeds meer in arbeid omgezet dan warmte. Daarom zijn de moderne motoren ook minder snel warm dan oudere motoren.
Titel: Smurrie
Bericht door: Maikel op za, 26 mrt 2005, 18:53:52
niet mee eens!!!
het is zo dat de water temp word gemeten nadat het koelwater uit de cilinderkop komt omdat het dan het warmst is
dus zou je dan 0 graden meten heeft het koel systeem nie gewerkt of het water moest onder nul zijn geweest met gevolg dat de werk temp te laag zal zijn!!!!!

tegenwoodige motoren maken gebruik van agresiefer koelwater die uit zich zelf al tegen hoger temperaturen kunnen en grotere drukken kunnen ondergaan maar ook tot een lager vriespunt kunnen!!!!!!!!!!

oke rendement licht tegen woordig ook hoger tuurlijk.
Titel: Smurrie
Bericht door: Jaap op zo, 27 mrt 2005, 18:27:34
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Niet te lang je ! inhouden: slecht voor de bloeddruk! :)


De plaats van koelvloeistofmeting is inderdaad daar waar t water de kop uit komt: daar waar t dus t warmst/heetste zal zijn.
Die temperatuur zegt 'iets' over de temperatuur van het motorblok...

Maar even terug naar dit topic: De Olie-temperatuur geeft een veel betere indicatie over de 'toestand' van de motor, dan de water temperatuur: Of je wel of niet kunt planken.

Als het water wat het blok IN komt koud is (zeg 10 graden) dan zal het water als het UIT de kop komt wellicht zijn opgewarmt tot 60 graden. Dat zegt dus niets over de temperatuur van de olie en daarmee het smerende vermogen van de olie. Is de temperatuur van het IN komende water bijv. 40 graden, en het uit-tredende water 90.. dan zegt dat nog niets over de motorolie: Zelfde warmte opname door 't koelwater zelfde warmte overdracht.
Titel: Smurrie
Bericht door: 86c2003 op ma, 28 mrt 2005, 11:32:35
waarom rusten de autoproducenten dan niet standaard op ieder model een olie temp meter??
Titel: Smurrie
Bericht door: Maikel op ma, 28 mrt 2005, 12:14:32
waarom rusten de autoproducenten dan niet standaard op ieder model een olie temp meter??

omdat als je koeling niet goed is dat je dan je blok vast kan lopen dus is het belangrijk om je koelwater temp niet te hoog te zijn oplopen

geen warme of te warme olie geeft alleen hogere slijtage van delen en niet zoals bij te hoge water temp een vastloper of koppanking die er tussen uit kookt!!!!

greez maikel
Titel: Smurrie
Bericht door: Nielzzz op ma, 28 mrt 2005, 17:06:00
Hmmm, was gisteren even met cockpitjes aan het klooien, en toen sprong ook ineens het lampje weer aan, en zoemer, en bleef gewoon aan... beetje aan schudden, en vriemelen was het weer weg...
Maar goed, zit nu goede olie in 10W40, en heb er al zeker 45km mee gereden, en er zijn geen lagers uit gevlogen ofzo...
Loopt net zo mooi...
Wat betreft de temperatuur (koelwater) blijft gewoon normaal...
Tenzij bij stilstaan natuurlijk, maar dan slaat de vin gewoon aan, en koelt die weer...
Olie temp blijft ook gewoon normaal staan, en veranderd niet echt tijdens het rijden...

Maar op welke manier kan het aan het cockpitje liggen dan?
Titel: Smurrie
Bericht door: Jaap op di, 29 mrt 2005, 09:50:28
slecht contact, slechte printplaat, corrosie,..

etc etc etc

en d'r zijn ook 2 typen printplaatjes.. verkeerde printplaat in je auto geeft ook problemen..