Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: alfred op vr, 26 nov 2004, 15:35:28

Titel: Te laag stationair
Bericht door: alfred op vr, 26 nov 2004, 15:35:28
Toen ik zojuist thuis kwam en de auto parkeerde merkte ik dat de wagen stationair hevig begon te schudden. Wat bleek; hij draaide maar 500 toeren. Even gas gegeven maar hij viel weer terug naar de 500. Uitegezet, kap open, riemspeling gecontroleerd, maar dat was ok. Opnieuw gestart, stationair net onder de 1000 vrij normaal dus. Beetje aan bougiekabels lopen klooien wat op het gehoor een lichtelijke toerenstijging tot gevolg had maar verwaarloosbaar op de toerenteller.
Wel valt het toerental 'raar' terug in toeren: Gelijkmatig maar blijft een fractie rond de 1200 hangen en wederom rond de 1000 waarna het toerental verder zakt tot net beneden de 1000. Het stationair lijkt ook iets te schommelen als je het blok hoort draaien.

Verder was er, op een afgescheurde kleppendekselontluchtingsslang na, niets waarneembaars anders. Maar dat afgescheurde slangetje kan volgens mij niet de oorzaak van het lage stationair zijn.

Wie weet waar het aan gelegen kan hebben? Wat moet ik nalopen?

Het draait om een 1045 cc AAU uit '91 (injectie dus)

Btw waar loopt dat slangetje van de kleppendekselontluchting heen? Waar sluit ik deze op aan?



Titel: Te laag stationair
Bericht door: Serge op vr, 26 nov 2004, 18:08:38
klinkt eerder naar gasklep positie meter die niet zuiver meer is .
deze is goed te reinigen met contact spray ,na demontage
Titel: Te laag stationair
Bericht door: patrick86c op vr, 26 nov 2004, 18:27:19
ik heb dat ook.
motor valt soms ver terug in toeren soms zie ik het accu lampje oplichten.
Titel: Te laag stationair
Bericht door: DJsjonk op vr, 26 nov 2004, 19:31:53
Btw waar loopt dat slangetje van de kleppendekselontluchting heen? Waar sluit ik deze op aan?

Naar carterontluchting.
Titel: Te laag stationair
Bericht door: alfred op za, 27 nov 2004, 12:35:42
Vooralsnog heeft het probleem zich niet weer voor gedaan. Zojuist alle contactjes nog eens nagelopen en ingespoten, misschien dat vocht een oorzaak kan zijn geweest?

Nu had ik een nieuwe slang opgehaald voor de kleppendekselontluchting maar nu blijkt dat 1 geheel met de carteronluchting te zijn. De slang is te poreus om een metalen aansluiting tussen te maken. en aangezien ik nu niet meer bij de dealer terecht kan. Mag ik de kleppendekselontluchting afdoppen? Zowel op het deksel als onder op de aansluiting van de carterontluchtig?



Titel: Te laag stationair
Bericht door: Wendy op za, 27 nov 2004, 12:45:44
lijkt me niet echt verstandig... -dunno-
Titel: Te laag stationair
Bericht door: alfred op za, 27 nov 2004, 16:03:53
Ik heb de ontluchting niet afgedopt maar zwaar ghetto aangesloten op de originele slang dmv een omhulsel van een ball-point. (2 zaken hier in de buurt hadden geen koppelstukjes in 8mm liggen). Tyfuswerk wanneer je auto verlaagd is, er een unterfahrschutz onderhangt die verlast is met de dwars/tunnel-versteviging en je geen brug tot je beschikking hebt.

De reden waarom ik dacht dat de slang eventueel afgedopt kon worden is dat de meeste hydrostoters (zowel 2f als 6n) géén ontluchting op het deksel hebben en ik meen me te herinneren dat  de vraag over de dekselontluchting al eens de revue was gepasseert op het 86c forum oude stijl.
Titel: Te laag stationair
Bericht door: DJsjonk op za, 27 nov 2004, 18:20:14
Ja, idd.
Ik vraag me ook af waarom dat niet zou kunnen?
Me oude AAV heeft ook een kleppendekselontluchting,
mijn oude plan was om die te laten vervallen (heb al ander mooi deksel liggen namelijk)
En in dit oude plan zal nieuw leven worden ingeblazen (revisie AAV in classic)
Titel: Te laag stationair
Bericht door: Serge op za, 27 nov 2004, 18:27:27
ontluchting op deksel kan vervallen .
Titel: Te laag stationair
Bericht door: 86c2003 op di, 30 nov 2004, 00:05:08
er zijn toch ookl kleine (K&N) filtertjes die je daarop kan zetten? hoe zit dat dan?
Titel: Te laag stationair
Bericht door: martijn op di, 30 nov 2004, 08:13:33
show and shine withstupid
Titel: Te laag stationair
Bericht door: Dennis op di, 30 nov 2004, 10:00:41
Toch kun je volgens mij niet zomaar ongestraft de kleppendekselontluchting afsluiten.

Het zit er niet voor niks op, en ik kan mij goed voorstellen dat de kleppendekselpakking bijv. gaat lekken doordat de cylinderkop niet kan ontluchten.

Ik weet niet of er misschien verschillende olie-doppen zijn? Met een drukventieltje of zonder?
Titel: Te laag stationair
Bericht door: Jaap op di, 30 nov 2004, 11:19:29
Nee: oliedoppen zijn altijd 'dicht'..

De dampen 'mogen' eigenlijk niet naar buiten lekken...

Maar goed: de KOP staat in open verbinding met het carter (terug naar benedenloop van 'gebruikte' olie naar beneden), dus echt druk opbouw zul je niet krijgen door de slang af te doppen.

Exact gelijke motoren met alu klepdeksels hebben nooit ontluchting gehad...

Latere 6N'etjes hebben dan wel weer  1 holle bout met slang aansluiting met daarop de ontluchtingsslang..

Nut? Geen idee. slangetjes gaan in iedergeval altijd rotten, en kosten een godsvermogen.
Titel: Te laag stationair
Bericht door: alfred op di, 30 nov 2004, 11:43:21
Wederom een gedachtenkronkel: Zo'n teflon remslang van goodridge zou dat geen oplossing zijn? Puur theoretisch, want ik denk dat ik de aansluiting toch ga afdoppen als ik weer aan een nieuwe slang toe ben.
Titel: Te laag stationair
Bericht door: Jaap op di, 30 nov 2004, 11:55:16
Slang van VAG is van oliebestendig rubber, dat rot 'pas' na 15 jaar... maar 't rot wel.

Alle rubberen dingen 'rotten' indien in contact met olie/oliedamp..

Slang van Goodrich is waarschijnlijk een net zo dure, en net zo duurzame oplossing..
Titel: Te laag stationair
Bericht door: Serge op di, 30 nov 2004, 18:12:58
sleeptuimelaars hebben zelfde onderblok als hydrau op olie pomp en krukas na .dus...............ik blijf bij mijn woorden
Titel: Te laag stationair
Bericht door: DJsjonk op di, 30 nov 2004, 18:54:22
Eerste hydrostoters hebben toch ook geen kleppendekselontluchting (MH / HZ)
Dus waarom hebben de latere (AAV / AAU) dan wel?
Zal wel vanuit milieu-oogpunt zijn ofzo, whatever.

btw: hoe zit dat bij een g40?