Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jan op di, 02 dec 2008, 22:01:28
-
Al diegenen die met een opvoergasfabriek rijden hebben er wel over lopen nadenken.
Hoe krijg je voldoende koude lucht bij je gasfabriek?
Vele probeersels zijn er reeds geweest en afgezien van de vrij prijzige door tuners ontwikkelde oplossingen zoals de gegoten aluminium Sorg luchtkast voor de dubbele weber setup ken ik er niet veel die stand houden.
Problemen zijn vaak gerelateerd aan plaatsgebrek, ongunstige aanstroming van de carburateurkelken, materiaalbeperkingen en kosten.
Onlangs heb ik met een aantal mensen gesproken over dit probleem en met de vele scherfjes aan info en de pareltjes aan goede "deel" ideetjes heb ik nu een verzinsel dat potentieel lijkt te hebben.
Ik zal het even in stappen brengen voor mijn idee om koude lucht toevoer te maken naar je carbs die zo mogelijk alle 4 de carbs gelijkmatig aanstroomt en nog redelijk eenvoudig en kostengunstig te bouwen is ook.
1. Stel je de gebruikelijke ronde koude lucht aanvoer buis voor met voldoende doorsnede.
2. Stel je voor dat je deze vervangt door een vierkante buis met hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak.
3. Stel je voor dat je deze vervangt door een rechthoekige buis met hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak.
4. Stel je nou voor dat je deze rechthoekige buis extreem breed en extreem plat maakt waarbij je hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak houdt.
5. Stel je nou voor dat de bovenste zijde van deze extreem brede en platte koude lucht aanvoerbuis je motorkap is....
Kijk even naar bijgevoegde foto van de "Sjon shot" genomen toen we met mijn Polo bezig waren.
Stel je nu voor dat je de "V" ribben in het midden van de motorkap netjes doorsnijdt en verwijderd (ze zitten namelijk gewoon tegen je motorkap plaat aan gekit en zijn dus met beleid zonder beschadigingen te verwijderen).
De hogere randen langs de buitenkanten en langs de firewall laat je staan want die ga je gebruiken.
Daarna neem je een plaat van welk materiaal je ook fijn vindt zolang het maar makkelijk te verwerken is, licht is, enigzins brandveilig is en liefst nog warmte isolerend is ook.
Die plaat kit je met een paar afstandsribben tegen de onderkant van de motorkap aan waarbij je de buitenranden als de buitengrenzen gebruikt.
Aan de voorkant van je motorkap: boven je slotplaat dus laat je een brievenbus open.
Desnoods doe je dat met een lip om alle lucht die bij snelheden door de kier tussen slotplaat en motorkap door wordt geperst in de ruimte tussen motorkap en afdekplaat te leiden hetgeen mogelijk een eenvoudige vorm van drukvulling zou kunnen geven bij hogere snelheden.
Exact boven de vier aanzuigkelken van je carburateurs maak je een rechthoekig gat in de afdekplaat en je zorgt dat je de airbox van je carbs met bijvoorbeeld een rand van schuimplastic ertussen (de motor kantelt en de motorkap niet) laat aansluiten.
Dit geeft je meteen een goede afdichting tussen carb airbox die aan je motor vast zit en airbox die je motorkap met de plaat vormt.
Wanneer je wilt, kun je dus ook nog bijvoorbeeld een rechthoekig K&N filter in die rechthoek plaatsen.
Je zou nu dus een koude lucht toevoer hebben gemaakt die:
- niet te duur is,
- niet te complex te maken is,
- voldoende luchtvolume kan leveren,
- gefilterde lucht kan leveren,
- alle 4 je carbs evenveel lucht tegelijk kan bieden,
- onzichtbaar is van buitenaf zodat je suffe boodschappenautootje de sleeper blijft die je wilt dat deze is.
Dit idee heb ik al met een aantal veteranen binnen onze club besproken en tot nu toe lijkt het nog steeds haalbaar.
Mogelijk dat je aggregaten of motorruimte onderdelen die tegen de afdekplaat komen een uitsparing moet geven.
Het materiaal dat ik denk dat uitermate geschikt zou zijn is watervast verlijmd triplex en houten schrootjes als afstandhouders of vervangers van de verwijderde ribben.
Zodra dit is aangebracht (je kunt dit kitten en / of schroeven ofwel allebei) kun je dan de zijde die naar de motor toe staat beplakken met zilverpapier van een keukenrol waarbij je ervoor zorgt dat de glanzende zijde van het zilverpapier naar de motor toe is gekeerd.
Dit zou enigszins brandvertragend werken EN het reflecteert de motorwarmte.
Voordelen van dit materiaal:
A. Goedkoop,
B. Eenvoudig te verwerken,
C. Warmte isolator,
D. Indien beplakt met zilverpapier enigszins brandvertragend.
Anyhow: ik wilde dit idee met jullie als medeforummers delen want velen weten meer dan een.
Ook zou het de ontwikkeling van deze mogelijke benadering bespoedigen want iedereen die met hetzelfde probleem kampt kan het zelf gaan uitproberen en zijn / haar ervaringen hier delen (met foto's graag).
Op deze wijze zouden we er uiteindelijk allemaal beter van kunnen worden.
Kijk uit naar jullie reacties.
Succes ermee, Jan.
PS: aan iedereen die direct of indirect bijgedragen heeft aan mijn idee hierboven vriendelijk dank!
-
@Jan: dit komt op mij over als een variatie op het systeem zoals dat -zoals ik al eerder meldde- wordt gebruikt op de Citroën BX Turbo Diesel, om koele lucht bij de (plat aan de áchterkant van het blok liggende) intercooler te krijgen? Ik denk alleen dat de constructie met weggesneden motorkapribben, houtwerk en zilverfolie wel erg vergezocht is?! Al heb ik niet direct een betere suggestie, behalve dan de (gepopnagelde) motorkapbekleding van een BX TD gebruiken en pas maken? -dunno-
(http://www.ukcar.com/road_tests/citroen/bx/Citroen_BX1.7eng.jpg)
-
@ GG: inderdaad! Dit is wat Jaap ook al naar voren bracht toen ik met hem over de koude lucht toevoer aan het bomen was.
Mooi fotootje overigens, want het illustreert prachtig wat ik trachtte te omschrijven met de airbox van de carbs die aan moet sluiten op de triplex plaat onderop de motorkap.
Triplex is wat ik als optimum bedacht heb: het is niet de enige mogelijkheid.
Het lijkt mij moeilijker de toevoer van een andere auto aan te passen dan het door mij omschreven triplex idee (tot dat ik het mogelijk probeer en gillend tracht zo'n citroending te pakken te krijgen).
Groet, Jan.
-
Ik zal het even in stappen brengen voor mijn idee om koude lucht toevoer te maken naar je carbs die zo mogelijk alle 4 de carbs gelijkmatig aanstroomt en nog redelijk eenvoudig en kostengunstig te bouwen is ook.
Je slaat wat mij betreft de spijker op de kop ; die Sorg kastjes leveren ongelijk lucht af . Zal niet veel schelen maar theoretisch net genoeg .
-
Filterbak moet bij de 1e cilinder breder zijn dan bij de 4e, anders moet alle lucht voor de 4 cilinders door 1 doorgang, komt in 1 uniforme bak terecht en gaat daar hevig turbulent stromen (aan de randen) ipv een mooie laminaire stroom.
Jan; ga niet met triplex en folie aan de slag, laat het idee dan varen -cool- Probeer dan liever bestaande auto onderdelen aan te passen zodat het wel past.
-
@ Martijn: ik neem aan dat je aan de Sorg kast refereerde toen je meldde dat deze bij de eerste cylinder breder dan bij de vierde moet zijn?
Bij mijn hierboven omschreven idee is het mooie dat alle vier de carbs van boven aangestroomd worden en er dus bij alle carb kelken evenveel of evenweinig turbulentie zou zijn.
Dit geeft je in ieder geval overal dezelfde cylindervulgraad hetgeen een mooi draaiende motor zou moeten leveren.
Het triplex is slechts een idee.
Het aanpassen van bestaande auto onderdelen is een ander idee.
Heeft iemand een fotootje van de binnenkant van die citroenmotorkap?
We zien nog wel wat het wordt: simpliciteit en prijsgunstigheid staan hoog in het vaandel.
Groet, Jan.
-
Jan,
Aangezien ik ook met carbs aan het rommelen ben zit ik met precies hetzelfde vraagstuk.
Even wat gebrainstormt mbt jouw oplossing:
-waar blijft het eventueel opgezogen vuil en/of water?
-triplex? Het is geen vliegtuig. ;) Doe dan gewoon aluminium alsjeblieft.
-Ik denk dat je motorkap niet strak blijft na verwijderen van het frame.
Hoe lost meneer citroën bovenstaande op?
Denk dat je echter wel een heel aardig idee in handen hebt trouwens. Ik was een beetje aan het bomen over aanzuiging onderlangs, maar ivm vuil idee afgekeurd.
-
En een scoop op je motorkap die juist met de opening naar achteren staat? Die onttrekt de warme lucht uit je motorruimte en zorgt voor 'trek' van verse lucht door de motorruimte.
ZO heeft een goede vriend van mij 2 motorkappen op elkaar gelast, waarvan de 2e iets schuiner omhoog loopt. Dan heb je bij de voorruit zijde een opening (onderste motorkap zit een grote opening in), waardoor de warme lucht uit de motorruimte gezogen wordt en je dus de temperatuur onder de kap verlaagt.
-
@ Koen: aluminium heb ik ook aan gedacht. Nadelen zijn prijs, moeilijker te bewerken, zeer goed warmtegeleidend en corrosiebevordering wanneer het plaatijzer en het aluminium geleidend in contact komen.
Een aluminium plaat die pal boven het motorblok hangt wordt namelijk vrij heet en dan is je lucht tegen de tijd dat deze je carbs in duikt nauwelijks efficienter dan bij de losse aanzuiging van onder de motorkap die de meesten nu gebruiken.
Dat je motorkap niet vlak blijft wanneer je die "V" ribben weghaalt had ik mij ook al gerealiseerd. Vandaar dat ik in mijn initiele posting schreef dat er twee schrootjes onder de motorkap gekit zouden kunnen worden. Om "stijfheid" in verticale richting te krijgen zou je daar dus strips multiplex voor tegen de kap aan kunnen kitten. Wanneer je voor aluminium wilt gaan zou je een klein "T" profieltje met de vlakke kant tegen je aluminium plaat kunnen aan kitten.
Eventueel opgezogen vuil komt terecht in het rechthoekige luchtfilter (zo je wilt van K&N) dat je bovenop de airbox van je carbs legt. Tussen de motorkap en boven de kelken zegmaar. Zie de citroenintercooler: dat idee.
Eventueel opgezogen water zal vrij minimaal zijn daar de gleuf boven je slotplaat "naar de slotplaat" wijst zegmaar. Mocht je deze voorzien van genoemde "lip" om de lucht in de dubbele motorkap te forceren dan lijkt mij de hoeveelheid water nog wel mee te vallen. Bovendien kan je motor wel een beetje water slikken: in bepaalde situaties levert je dat zelfs extra vermogen (waterinjectie werkt als een soort intercooler).
Verder zou het triplex er mooi van gaan groeien :D.
@ Martijn: de theorie van je verhaal klopt, het uiterlijk ervan is zeer smaak afhankelijk. Het hele idee achter de door mij voorgestelde oplossing is de onzichtbaarheid van buitenaf. Scoops vind ik iets voor boy racers van 15 of voor van die omgedraaide basketball petjes met hun stoel in de slaapstand, veel neon onder de auto en hun linker pols bovenop het midden van hun chromen stuurtje. In de (wan)hoop koude lucht met goede aanstroming in de carbs te krijgen hebben we zelfs tijdens onderlinge discussies met wat veteranen hier de optie van scoops laten passeren. Deze werden allemaal verworpen op grond van uiterlijk. Het moet aan de buitenkant een suf boodschappenautootje blijven voor mij.
Groet, Jan.
-
en onder de kap een timmerwerkplaats ?? -wtf-
Dit is de auto (let niet op de details, niet jouw soort auto, maar wel een 1.6 CRX met ruim 310pk).
Ik vind het subtiel gedaan. In het midden is er een subtiele powerbulge achtige constructie ontstaan.
(http://www.v-customizing.com/contents/media/l_000_1671%5B1%5D.jpg)
Maar goed, jij wilt er niet aan, dan gaat het ook niet door natuurlijk. Let er wel op dat als jij gaten in je motorkap gaat maken dat het er gauw erg sneu uitziet..
Waarom maak je geen rechthoekig gat in je schutbord en gebruik je de ventilatiesleuven/luchtroosters van de kachel? (ja, stijfheid carrosserie blabla, maar dat is ook wel anders op te lossen, eventueel met een vurenhoutenbalk)
-
De lancia A112 heeft ook de luchtinlaat van de kachel in de kap zitten. Misschien iets om naar te kijken? Kan je dat ombouwen naar een aansluiting voor op de carbs.
(http://img.2dehands.be/f/view/24652379-autobianchi-a112-1982-serie-elite.jpg)
-
@ Martijn: de auto in je eerste posting vind ik netjes gedaan door die vriend van je, inderdaad subtiel. Ik wil voor het maken van de koude lucht toevoer aan het uiterlijk van de auto als het even kan niets veranderen.
Goeie humor die timmerwerkplaats en die vurenhouten balk: dat mag ik wel... -uitlachen-
Het hoeft geen hout te zijn: het mag van mij ieder materiaal zijn dat warmte isolerend, eenvoudig te bewerken, prijsgunstig en brandvertragend is.
Ook de gaten of sleuven in de firewall en zelfs het compleet verwijderen van de firewall en dus koude lucht aanzuigen door de originele kachelroostertjes zijn allemaal de revue gepasseerd. Allemaal verworpen op basis van complexiteit, aanstroming van de carb kelken en een detail zoals het chassisnummer.
Dit topic is om dit idee met jullie allemaal samen uit te diepen. Andere ideeen zijn ook welkom als zijstappen wanneer het hoofdonderwerp maar de toevoer via de dubbele motorkap blijft.
Prachtig overigens dat je dat A112 fotootje neerzette want zo'n auto heb ik ook nog gehad en ik vond'm grandioos afgezien van de Italiaanse kwaliteit zegmaar (lees: roest). De Abarth had zelfs een powerbulge achtige airscoop waar bij de Junior, de Elegance en de Elite dat roostertje zat. Dit was echter alleen maar een design gag omdat ook bij de Abarth voor zover ik weet de lucht het verwarmingselementje voor de binnenruimte in dook.
Groet, Jan.
-
die abarth had ik ook express niet gepost, dacht dat dat wel te racy zou zijn. Die scoop dient ook alleen voor de luchttoevoer van de kachel (turbo kachel??) :D
Ik blijf denken, vindt het zelf ook reuze interessant. Ik heb zelf een luchtfilterkast gefabriceerd dmv vacuumvorm techniek. Probleem om een luchtfilterkast te maken die ook koude lucht aanmoet kunnen zuigen is dat deze dan minimaal 3 delig wordt.. Dat maakt het niet makkelijker.
Het liefst zou ik mijn motor omdraaien, maar ja, dan kan je alleen maar hard achteruit rijden.. :)
-
Wie post er ff foto's van de binnenkant van de motorkap van de citroen waarbij het motorkapkokersysteem de tegen de firewall aan liggende intercooler voorziet van koude lucht?
Groet, Jan.
-
Ben op zoek, maar hoewel ik er meerdere gehad (en gesloopt) heb, heb ik geen foto's van de binnenzijde motorkap.
Mogelijk staat er vanavond wel een TZD Turbo in de stalling bij mijn sleutelcluppie? Zal iig proberen mijn fototoestel niet te vergeten?! :D
-
Wie post er ff foto's van de binnenkant van de motorkap van de citroen waarbij het motorkapkokersysteem de tegen de firewall aan liggende intercooler voorziet van koude lucht?
Groet, Jan.
Dit was het beste plaatje dat ik zo 1-2-3 kon vinden. De motorkap is helemaal dicht tot aan de sleuven net voor de voorruit. Er kan dus hooguit een kleine doorgang over het schutbord heen zitten? Dan zou de warme lucht door de rijwind weggezogen moeten worden. Voor een luchtinlaat lijkt me zo'n systeem niet ideaal.
-
Via de bijrijderskant kun je toch ook wel iets doen?
Ik heb er geen foto's meer van en weet ook niet of ik hem zo verkocht heb, maar mijn groene 2 die naar Pierre is gegaan had een open luchtfilter.
Die kreeg nogal wat koude lucht via een aluminium slang (maatje groot) die bedoeld was voor een afzuigkap in uwen keuken.
Gewoon vastmaken net achter de grille (op de plaats van de claxon) en over het binnenscherm naar achteren laten lopen.
Kut-kut-kut, waarom heb ik daar geen foto meer van?
-
Heren vinden dan dat de lucht ongelijk verdeeld wordt over de cilinders, danwel rare wentelingen gaat krijgen in de verzamelbak... -dunno-
Zit ook te denken aan de Mercedes en VW T3-turbodiesel-oplossingen: 4 of 5 sleufjes vóór in het spatbord, en vervolgens met een buis naar de verzamelbox. Omwille van gelijke aanzuiging zou je het aan beide kanten kunnen doen? :D
-
Heren vinden dan dat de lucht ongelijk verdeeld wordt over de cilinders, danwel rare wentelingen gaat krijgen in de verzamelbak... -dunno-
Zit ook te denken aan de Mercedes en VW T3-turbodiesel-oplossingen: 4 of 5 sleufjes vóór in het spatbord, en vervolgens met een buis naar de verzamelbox. Omwille van gelijke aanzuiging zou je het aan beide kanten kunnen doen? :D
Doe dan de Rangerover Sport oplossing; dikke kieuwen aan beide zijkanten aan het einde van het voorspatbord. :D
De heren vinden niet alleen dat de lucht ongelijk verdeeld wordt; door de flink pulserende werking van de CV-carbs krijgen de carbs bij hogere toeren niet genoeg lucht door de hevig turbulente stroming.
Ik zou een motorkap opofferen voor een mooie aansluiting en een 'niet boyracerlook' luchtinlaat. Desnoods maak je van 2 kappen 1, en slijp je de luchtroosters van de kachelinlaat er uit en plaats je die in de andere kap.
-
@ Martijn: die laatste posting met de 2 x ventilatorrooster in 1 motorkap is een hele nette oplossing die niet een te hoog "boy racer" gehalte heeft naar mijn smaak.
Is een hele dure oplossing want veel plaatwerken, 2 motorkappen, overspuiten.
Ook oplossing nodig voor inregenen die bij de dubbele motorkapkoker niet nodig is (want zuigt naar beneden gericht boven slotplaat aan).
Heel blij dat ik nou eindelijk eens een fotootje heb gezien van die mogelijkheid: dacht al dat die niet bestond. Van wie is die auto? Of is het een photoshop oplossing van een kundig persoon? De auto in kwestie was in ieder geval een 33 kW K6 die op 19 november 2008 voor het laatst op naam gesteld is.
Deze oplossing staat als nummer 2 op mijn verlanglijstje.
Groet, Jan.
-
hahahaha :D
Of is het een photoshop oplossing van een kundig persoon?
10seconden paint actie van me myself and Martijn:)
tja, ik snap je bezwaren. Duur/ kost veel tijd, inregenen is een probleem...
-
en als je er dan zo'n origineel zwart luchthappertje achterste voren op zet? -dunno-
Kn me voorstellen dat die te klein is trouwens. Ga je weer knijpen.
Geen idee of het kan hoor. Maar kan me voorstellen dat het met die luchthappert van een 1f van kamei die ik heb liggen zou moeten kunnen. -dunno-
Of is dat weer iets te racy? :D :D :D
-
@ RoelG: nope, veel te boy racer achtig. Bovendien zitten de kelken van de carbs (voor de auto staand naar achter kijkend) links van het midden en een stuk verder naar voren dan de kachelventilatorroostertjes.
Laten we weer terug on topic gaan en onze focus richten op de dubbele motorkap?
Groet, Jan.
-
Ik denk dat je 2 dingen moet onderscheiden: het afvoeren van de warme lucht en het aanvoeren van koude lucht. (Klinkt misschien te simpel voor woorden, maar naar mijn idee zul je met een inlaat achter de carbs nooit een mooie luchttoevoer krijgen)
Je zult dan toch de lucht vanaf de voorzijde van de auto moeten afvangen. Het simpelste is dan zoals Koen zegt: een slang vanaf de grille naar de carbs leiden.
De dubbele motorkap is ook een optie, alleen zou ik dan toch óp de motorkap wat maken. Heeft iemand de foto opgeslagen van die kap die laatst op marktplaats stond? Dat was een kap waar een scoop van een Celica oid was ingelast. Doordat deze scoop heel breed, maar heel laag was, kreeg je een heel subtiel en onopvallend effect.
-
@ Bas: waarom heb je het over afvoer van warme lucht? Wanneer je met de dubbele motorkap koude lucht levert aan de airbox rond de kelken, dan hoef je je toch geen zorgen te maken over het afvoeren van warme lucht?
Afvoer van warme lucht is alleen van belang voor de temperatuur van de motor voor zover ik mij nu kan indenken.
Mijns inziens zijn de standaard voorzieningen die VW heeft getroffen afdoende om voldoende warmte af te voeren, binnen grenzen zelfs voor opgevoerde motoren.
Dieselradiateur, oliekoeler, uitlaatspruitstuk isolatie zijn maatregelen die ik zelf heb getroffen voor dat onderwerp.
Groet, Jan.
-
Ik begrijp je concept ook nog steeds niet Jan. Een dubbele motorkap, maar toch ook weer niet?
Waar ga je de lucht aanzuigen (als er geen gat extra in de kap komt?). Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je deze door de kachelsleuvel naar binnen wilt halen door de verstijver weg te halen?
-
@ Bas: waarom heb je het over afvoer van warme lucht? Wanneer je met de dubbele motorkap koude lucht levert aan de airbox rond de kelken, dan hoef je je toch geen zorgen te maken over het afvoeren van warme lucht?
Klopt, maar ik haalde het aan omdat er hier verschillende opties genoemd worden die meer gericht zijn op de afvoer van warme lucht (scoop achterstevoren op de sleuven, dubbele motorkap die aan de achterkant open is, intercooler 'ventilatie').
Met alleen een extra rij sleuven in de motorkap realiseer je naar mijn mening niet direct koelere aangezogen lucht, dan zal er toch een happer op moeten.
Om dan terug te komen op de dubbele motorkap:
Ook oplossing nodig voor inregenen die bij de dubbele motorkapkoker niet nodig is (want zuigt naar beneden gericht boven slotplaat aan).
Kun je misschien toelichten hoe je dat aanzuigen boven de slotplaat precies bedoelt? Wil je een stukje van de onderste rand van de motorkap halen om extra lucht binnen te krijgen?
-
@ Bas:ben het met je eens. Daarom lijkt het mij verstandig in dit topic "on topic" te blijven. Laten we hier over het dubbele motorkap idee van gedachten wisselen, niet over aan / afvoersleuven voor warme lucht en wat niet nog meer.
Ingaande op je vraag: kijk naar mijn posting waarin ik dit topic open. Pal achter het voorste verstijvingsprofiel waarin je motorkap slotoog zit moet over de gehele breedte een kier komen (tussen de "te korte" afdekplaat en het slotoogprofiel zegmaar). Daar zuig je dus (zeker wanneer je rijdt) koude lucht aan van hetgeen tussen bovenkant grille en onderkant motorkap door stroomt.
Is er iemand die mijn idee begrijpt en even een tekeningetje kan posten ofzo?
@ Martijn: neeejjjjjjjjj jjjjjjjjoooooooohhhhhhh!!!!!! Lees mijn initiele posting even: veel duidelijker kan ik het niet brengen. Het is het citroenconcept waarbij de tussen de motorkap en afdekplaat aangevoerde "koude" lucht niet een intercooler doorstroomt maar de carburateurs in stroomt (en door de uitlaat weer naar buiten blaft).
Aanzuigen van de koude lucht gebeurt tussen voorkant motorkap en slotplaat (waar je motorkapslot in zit).
Groet, Jan.
-
Is dit wat je bedoelt?
Naar mijn idee zul je er qua luchttemperatuur niet veel mee opschieten, omdat je toch de lucht boven de warme motor langs geleidt. Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel lucht er door dat spleetje tussen de grille en de kap komt -dunno-
(http://www.polo86c.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=5350.0;attach=12639;image)
-
misschien zoiets?
-
@ Bas: je tweede plaatje en dan over de gehele breedte van de motorkap omdat je vrij weinig ruimte hebt tussen de motorkap en de hoogst gelegen delen eronder.
@ Martijn: heel goed idee ware het niet dat daar je radiateur en bij mij ook nog de oliekoeler in de weg zit.
Algemeen: Bas z'n tweede fotootje waarbij de verstevigingsribben van de motorkap links, rechts en onder je raam gebruikt worden als zijkanten van de toevoer. De "V" die achter Sjon's hoofd te zien is wordt verwijderd en vervangen door een paar "afstandhoud/verstijf" ribben die niet de luchtstroom belemmeren.
Denk een beetje aan de motorkapisolatie die bij sommige modellen is geleverd maar dan van dunne plaat zodat er lucht tussen de motorkap en de plaat richting carbs kan stromen.
Bedankt voor de pics.
Groet, Jan.
-
Tadaa...:
(http://members.chello.nl/~r.wage/citroenforum/06122008127.jpg)
(http://members.chello.nl/~r.wage/citroenforum/06122008128.jpg)
(http://members.chello.nl/~r.wage/citroenforum/06122008129.jpg)
Ter verduidelijking: op eerdere foto's van de motorruimte zie je een zwart-plastic "grill"etje zitten tussen de koplampen. Deze werkt als windvanger en sluit bij een TZD Turbo aan op het voorste gat van de kapbekleding. Vervolgens wordt de koele lucht dus achteraan afgeleverd bij de intercoolert.
Ik wil er tzt wel iets mee gaan proberen. Intercooler heb ik nog liggen. Kapbekleding krijg ik als het goed is vandaag, en zo'n grilletje van een TZD heb ik geloof ik ook nog wel liggen?! Intercooler dan uit z'n ombouw halen en daar een luchtfilterbak voor/in maken? -klus-
Nu alleen de tijd nog?! Zal de eerste maanden niet af zijn... -boehoe-
-
@ Gekke Gerrit: hartstikke goed die foto's! Vriendelijk dank voor het posten. Het illustreert prachtig het idee voor de Polo koude lucht toevoer.
Op je eerste foto zie je ACHTER het slotoog het begin van de motorkapkoker.
Bij de citroen krijgt deze gleuf aanvoer van het eronder tot aan de grille lopende happertje.
Dit kan bij de Polo niet omdat daar zowel de (brede diesel) radiateur en (bij velen) de oliekoeler in de weg zitten.
Vandaar mijn idee om de "V" van onder de Polo motorkap te verwijderen en over de gehele breedte van de Polo motorkap een iets smallere gleuf pal achter de rib van het slotoog te laten aanzuigen.
Als ik het goed heb ingeschat valt die gleuf precies op de slotplaat en die zit boven/voor je (hete) radiateur / oliekoeler.
Ik ben zeer benieuwd naar foto's en resultaten van je citroentoevoer ombouw project: als je dit aan de praat krijgt dan is dat een tweede alternatief.
Het ombouwen van de intercoolerbak naar airbox / luchtfilterbak is ook een goed idee wanneer deze past in de ruimte tussen de Polo firewall en je carburateur kelken plaat.
Succes en hou ons op de hoogte!
Groet, Jan.
-
Er was toch ook zo'n polo2 coupe met een soort audi sportquattro motorkap? Daarmee zou het ook lukken...
-
(http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/c3_3.jpg)
-
jups die indd...
-
Niet eens zo heel erg spuuglelijk...
-
Sterker nog, het heeft zelfs wel wat...? -gert-
Maar ik weet niet zeker of dat nou door de rest komt (kleur, koplampen, spiegels, wielen, uitbouwset, meegespoten bumpers) en mijn smaak de motorkap er dan maar voor lief bij neemt, of dat ik de kap ook echt wel wat vindt hebben?
In z'n geheel vind ik het in ieder geval een fraai opgemaakte Polo... -ja-
-
withstupid Ondanks ale opsmuk toch een rustig modelletje -ja-
-
het moet niet opvallen of boyracer zijn ,zoals de voorbeelden eerder genoemd .; ik ga morgen een kapje proberen te scoren en dan een malletje maken
-
@ Serge: als je dan een kapje gaat scoren, vergeet dan je kaplaarsjes niet.
Come to think of it: je gaat toch niet Roodkapje scoren, ouwe viespeuk?
Dat vindt moeder de vrouw niet goed!
Kapje scoren, malletje maken: doe niet zo mal.. :D
Vergeef mij even mijn super flauwe humor svp.
Het zal komen doordat vandaag het inrijden van de ABU is voltooid en ik heb nog steeds mooie oliedruk....
Affijn: wij van het front der onopvallende koudeluchtverlangers kijken rijkhalzend uit naar eventuele foto's van hetgeen wij al in een paar uren telefoondiscussies hebben uitgedacht.
Succes, komop met die pics, groet, Jan.
-
de ideeen zijn mooi en goed ,eigenlijk belachelijk simpel -hug-
-
al een kapje gescoord en een oplossing gevonden? Of gaan jullie alleen nog maar heen&weer roepen in dit topic wat jullie gevonden hebben en dit niet met de rest van het forum te delen?? :P -nana-
(me also very curious :D)
-
@ Martijn: dit topic is juist om alles met elkaar te delen.
Eerst heb ik mijn idee met iedereen gedeeld in dit topic.
Vervolgens is het de bedoeling dat iedereen over het gepresenteerde idee meedenkt en het initiele idee met goede aanvullingen verfijnt in dit topic.
Vervolgens is het de bedoeling dat de onafhankelijk experimenterende forumleden de door hun overwonnen obstakels met foto's en uitleg delen in dit topic.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat er in grote lijnen een "best practice" ontstaat waar iedereen dan z'n detail of smaak aanpassing zelf verder bepaald zodat niet iedereen het wiel opnieuw uit hoeft te vinden.
Tot dit moment zijn er in dit topic samengevat de volgende zaken naar voren gekomen:
- Het idee is gepresenteerd en afgezien van een hoop "off topic" of "zijspoor" postings heeft dit idee zich niet als onmogelijk bewezen.
- Er zijn in theorie twee "stromingen" ontstaan: mijn initiele idee waarbij de materiaalkeuze naar ieder's voorkeur kan worden gekozen en een ander idee waarbij van andere merken reeds op de markt zijnde vergelijkbare systemen (bijvoorbeeld het citroensysteem) worden aangepast aan de Polo.
De volgende stap zal zijn dat diegenen die werkruimte en technische mogelijkheden hebben de twee "stromingen" in praktijk trachten te bouwen waarna er foto's en uitleg in dit topic verschijnen.
Daar ik niet de werkruimte of technische mogelijkheden heb waar ik woon, bestaat mijn bijdrage uit het uitdenken van het initiele idee en het "aansturen" van dit topic.
Wat zijn jouw vorderingen?
Groet, Jan.
-
de ideeen zijn mooi en goed ,eigenlijk belachelijk simpel -hug-
Uit dit bericht gecombineerd met
het moet niet opvallen of boyracer zijn ,zoals de voorbeelden eerder genoemd .; ik ga morgen een kapje proberen te scoren en dan een malletje maken
en
Affijn: wij van het front der onopvallende koudeluchtverlangers kijken rijkhalzend uit naar eventuele foto's van hetgeen wij al in een paar uren telefoondiscussies hebben uitgedacht.
dacht ik op te kunnen maken dat er al ideeen uitgevoerd werden. Dat is nog niet het geval?
Ik heb verder geen ideeen over een oplossing voor de koudelucht toevoer. Ik zou zelf een motorkap aanpassen en er een subtiele luchthapper op maken. Beetje boyracer-gehalte kan ik nog best hebben :)
-
ideetje (http://www.coollouvres.com/newframes.htm)
Ziet er wel hip en trendy uit. Maar wat kost het, motorkapje opsturen -naughty-
Louvres can be punched into any metal bonnet either supplied by us or yourselves, this can be done to your existing bonnet however the bonnet will require re-painting.
The majority of the work that we do can be done on the same day or while you wait.
Any louvring undertaken is performed using your existing / supplied panel not welded or filled in.
The cost of bonnet louvring is £5.00 per louvre for up to 20 louvres and £2.00 per louvre there after.
-
Douwe en ik hebben terwijl we onder de motorkap van zijn cup stonden te kijken, besproken of het door mij bedachte koude lucht toevoer systeem zou kunnen werken.
Wederom leek het haalbaar te zijn.
Toch is het altijd verbazingwekkend om te ervaren hoe belangrijk het is om de motorruimte voor je neus te hebben bij het planen van de aanpak.
In de praktijk blijkt alles weer kleiner en smaller te zijn dan je je bij het uitdenken van een bepaald systeem realiseert.
Een bonus was dat er boven het kleppendeksel meer ruimte lijkt te zijn dan verwacht.
Een andere bonus was dat de ruimte tussen de bovenkant van de schuin omhoog staande (en dus mogelijk als een spoilertje naar de toevoer werkende) bovenste lamel van de plastic grille en de onderkant van de erboven liggende motorkap groter was dan verwacht.
Grappig genoeg is in het fotootje boven deze posting precies die ruimte afgedekt door een achterlijke "booskijkrand". Booskijkers over de hele breedte van de motorkap werken dit koude lucht systeem dus tegen.
Douwe meldde terecht dat het G-40 kleppendeksel een stuk hoger is dan het aluminium dekseltje dat er bij mij op gaat komen.
Ook trok hij het vergelijk met de "braadpan" die bij oudere carburateur modelletjes nog eens boven het kleppendeksel uitsteekt. Hiervoor is de ruimte doordat de motorkap schuin naar boven oploopt.
Al met al goede hoop dat dit echt wat worden gaat dus.
Voor diegenen die eenzelfde systeem gaan bouwen is het wel belangrijk het volgende te realiseren: de airbox om de aanzuigkelken heen wordt een gesloten systeem.
In dit gesloten systeem kan de carter ontluchting geplaatst worden met als voordeel dat je van de carterstankdamp af bent (net zoals VW origineel de carter ontluchting al binnen de filter ruimte van de braadpan plaatst).
Voor het goed functioneren van de CV carburateur setup dienen echter ook de volgende zaken aangesloten te zijn op dit "gesloten systeem":
- de vlotterkamer ontluchting van de CV carburateurs,
- het compensatiekanaal van het CV systeem van de carburateurs,
- de overige sproeiers die zich onder de aanzuigkelken bevinden.
Dit alles omdat anders het drukverschil tussen "de omgeving / atmosferisch" en "binnen het gesloten systeem" elkaar anders gaan tegenwerken.
Ervaringen en foto's van vorderingen van anderen binnen ons forumpje die met dit project bezig zijn worden zeer gewaardeerd.
Groet, Jan.
-
Effe een oud topic van onder het stof halen :)
Zijn er mede polorijders die dit inorde hebben gekregen of een andere oplossing hebben uitgewerkt ?
Al dan niet met foto's ?
(stonde wat veel typ foutjes in, is mobiel gebeurt daarmee)
-
Goede vraag: ben zelf ook benieuwd.
Foto's en verhalen welkom!
Groet, Jan.
-
Ik ga zelf met de ori filterbak die bij de cbr 600 keihin carbs hoort aan het klooien met kunststoflassen.
Wil proberen deze met een rvs flexibele slang naar de grille te werken. Eerst zitten twijfelen er een intercooler voor te hangen maar dat leek me een beetje over de top.
-
ligt er aan als er een fluitjer bij zit ? -naughty-
-
Wel een kwajongensdroom.. Maar dat zal nog niet gebeuren voorlopig.. Vind de carbs ook al zo lekker klinken!
Offtopic, Serge, heb je een paar keer pb's en mailtjes gestuurd over een kopje bewerken, maar kreeg daar geen reactie op. Las afgelopen week ergens op (volgens mij) volksforum dat je gestopt bent met het kopjes bewerken. Zou je mij misschien óf willen helpen daarmee, óf een keer over je Polo-hart willen wrijven en dit voor mij doen, óf misschien weet je een ander ofzo.. Ga bij dBilas een nokkenas laten verslijpen om deze wat scherper te krijgen, maar weet dat daar nog wat kleppen stellen etc bij hoort. Daarnaast heb ik een inlaatspruitstukje gemaakt wat pas moet worden aan de kop. En ik durf dit niet gewoon zelf ff te doen. Hoop dat je in ieder geval met advies en digitale bijstand wilt helpen!
-
@ Serge: fluitje... :) Met fluitje is minder gevoelig voor aanzuigen (ram air) wel net zo gevoelig voor koude lucht toevoer. Hoe is ie man?
Groet, Jan.
-
Ik ga zelf met de ori filterbak die bij de cbr 600 keihin carbs hoort aan het klooien met kunststoflassen.
Wil proberen deze met een rvs flexibele slang naar de grille te werken. Eerst zitten twijfelen er een intercooler voor te hangen maar dat leek me een beetje over de top.
Intercooler doet niets voor atmosferische motor ;).
-
Intercooler doet niets voor een atmosferische motor inderdaad: daarom was het "dubbele motorkap systeem" voorgesteld.
Zo koud mogelijke ram air doet namelijk wel veel voor een atmosferische motor.
Laten we back on topic gaan: de dubbele motorkap koele lucht toevoer met mogelijk wat ram air effect.
Wie gaat dit systeem bouwen en deelt foto's met de rest van ons?
Groet, Jan.
-
gezien dat er makkelijkere systemen zijn die net zo effectief zijn en de leeftijd van het topic en de resultaten . gok ik op zeer weinig .
-
Kook... De warmte van de onderste motorkap (door de warmte van de motor) warmt het keurig het in de beperkte ruimte (tussen de motorkappen) op? -dunno-
-
Holy double-post, Mack?! doh
-
Dat is te isoleren met een hittedeken van alu.
maar constructief is het watb rottiger te maken .Je moet een verzamelbak maken met groot genoege inhoud(minimaal 3x de inhoud van de motor) .Tevens mag de luchtstroom geen remming ondervinden . afstand kelk tot wand moet ook groot genoeg zijn . en de tunnel onder de motorkap moet goed aansluiten op het afdekrubber van de bak . dit rubber moet flexibel genoeg zijn om het kantelen van de motor op te vangen .
Oftewel teveel variabelen die fout kunnen gaan .
Daarbij zijn cv carbs ook nog gevoelig voor luchtremming voor de carb.
Beter is een universele airbox maken met een toevoerslang van 120 rond naar je gat in de grille ewaar normaliter je claxon zit .
-
En daaraan 1-2-4 0f 1-4 inlaattraject? Vergelijkbaar met uitlaat maar dan omgekeerd.
Diameter van 120 rond naar 2x60 rond naar 4xcarb diameter? Dan zonder airbox maar direct aan de kelken. -dunno-
-
Mazda paste dit ook al toe.met weinig effect.daarom dus weer van de markt gehaald.
Het idee is leuk,maar niet rendabel genoeg
-
Waarom niet gewoon een hoodscope -dunno-. Het is niet mooi oké, maar wel effectief.
-
Mooie sjonnie racewaguh jongen,daarom :)
-
Ja joh dat vind ik ook -thumbsup-. Zou je niet op mijn auto zien. Maar als je nu echt koude lucht wilt de oplossing ;).
-
OPA oplossing: VW luchthappert (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=5233.1005), beetje scrollen ....
Weet je meteen waar ter hoogte van de kap de kelken zitten -thumbsup-
-
Scoop van een Scooby op de kap doet wonderen volgens mij -naughty-
Vor de liefhebberts heb ik er ook nog wel eentje liggen.
-
en dan ook 1tje onder de motorkap ondersteboven dan blaast het recht de kelken in :)
heb toch eens gelezen dat je met die dingen moet oppassen wan het kan ook voor turbulentie zorgen
heb er laatst nog een stuk over gelezen en daar stond in dat in de f1 enzo er heel veel tijd in word gestoken om dit goed te gebruiken
als dit niet goed uitgewerkt is dan zou het meer slecht als goed kunnen doen
-
Niet beslist F1 hoor:
-
Met alleen koude luchttoevoer naar je carburateurs kun je zelfs de carburateurs afsnijden van lucht waardoor ze ipv beter zelfs slechter gaan werken .
De scoobyscoop is een optie ,maar dan wel met gesloten luchtbak er onder . Bij een scooby blaast hij hioer lucht over de intercooler .
-
Niet beslist F1 hoor:
Fellali
-
op een polo 2 zou je misschien met wat knutselen nog een kamei scoop ding kunnen maken?
(http://i44.photobucket.com/albums/f37/subaru_styles/parts%20for%20sale/scoop3.jpg)
dat vind ik nog niet echt sjonnie overkomen. Maar dat ligt er dan wel aan hoe je het er ook op maakt natuurlijk
En op 106.nl was er iemand die dit had
(http://img189.imageshack.us/img189/9302/20120421080818.jpg)
En dan hing dit gevaarte onder de motorkap
(http://img521.imageshack.us/img521/1441/imag0647.jpg)
(http://img256.imageshack.us/img256/4746/imag0653a.jpg)
Heb toch nog resultaten gevonden. Ik merk dat hij in de 4500-7000 toeren range stukken sneller is.
-
De 106 foto's zijn in de basis zo goed als het systeem waar dit topic over begint.
Het cirkeltje is weer rond zo te zeggen.
Wie van ons durft het aan iets dergelijks te maken?
Groet, Jan.
-
De 106 foto's zijn in de basis zo goed als het systeem waar dit topic over begint.
Het cirkeltje is weer rond zo te zeggen.
Wie van ons durft het aan iets dergelijks te maken?
Groet, Jan.
Ehm...jij hebt dit topic 4 jaar geleden aangeslingert.
Ondertussen heb je zelf hier niet ff tijd voor vrij kunnen maken ? -zz-
(http://static.comicvine.com/uploads/scale_small/6/69755/1910806-n04_gr.gif)
-
:) :)
Ja Jan => doe je best -klus-
Ik begin er niet aan: voor mij een stapje te ver.
-
Fellali
Hier betrof het een Faillali -uitlachen-
Dat gevaarte in die 106 ziet er goed uit!
-
van piepschuim mallen maken .bekleden met koolstofmat en epoxy( in vacuum bagging methode eventueel).na uit harden thinner op schuim gieten tot deze oplost .
maar al dat werk daarvoor wat die jongen in die 106 heeft gedaan -thumbsup-.
deze methodes worden ook gebruikt in de modelbouw voor vleugelschalen bouw .
-
Die luchtkolom in de 106 is wel mooi -thumbsup-
maar bij een polo zit dan de radiator niet een beetje in de weg, of is die bij de 106 ook al verplaatst om de aanzuig zo te kunnen bouwen ?
-
Bij die 106 hebben ze de slotplaat kapot gezaagd, en dat zou bij een polo dan net zo moeten. En dan moet je dus wel met van die bonnet pins ofzo werken.
En hij heeft die set geloof ik niet zelf gemaakt, 1 of andere idioot in engeland heeft dat gemaakt geloof ik. Volgens mij dezelfde gast die inmiddels met ongeveer een full carbon body 106 rijd, op youtube te vinden onder de naam bic106. Dat begon geloof ik ook met motorfiets carburateurs en liep uiteindelijk uit op een sequentiële bak en een auto die voor een groot deel van carbon is.
Maar opzich is zo'n bak zelf wel vrij simpel te maken van polyester denk ik, en polyester is niet heel erg duur. En als opvulling voor de kier tussen luchtbak en de motorkap scoop zou ik gebruik proberen te maken van het schuim wat ze wel om cv leidingen doen als isolatie. Dat spul is behoorlijk dicht waardoor er niet heel veel lucht doorheen zal komen, en toch kun je het nog wel redelijk ver plat drukken. En de afdichting hoeft ook niet 100%, het gaat niet om geforceerde inlaat te krijgen maar om koude lucht daar te krijgen toch?
-
Exact!
Slotplaat stukzagen lijkt niet noodzakelijk.
Het volume van de airbox om de carbs dat Serge noemde leek haalbaar toen we er de laatste maal naar keken.
Groet, Jan.
-
Waarom heeft nog niemand hier een kap van de sloop ofzo gehaald om daar wat mee te proberen? Kapje kost niet zoveel en proberen kan altijd.
-
Tijd!
-
Als ik zover ben met de mijne dan zal er hoogstwaarschijnlijk een kapje sneuvelen voor zo iets te proberen.
maar eerst zien dat mijn kas terug recht is en ik verder kan.