Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: fishman op zo, 07 dec 2008, 20:23:50
-
Ik heb wat een raar probleem met mijn POLO 2 (1050 carb).
Als hij warm wordt/is, loopt hij stationair niet mooi rond. Het toerental zakt in naar 400 om vervolgens weer ri de 1200 te gaan. Hij blijft dan constant pulseren. De toerentallen moet ik schatten aangezien ik geen toerenteller heb.
Het rare is dat hij het niet altijd doet -gert-
Wie weet raad????
-
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn 1050 cc.
Aan de rand van het schutboard/waterbak, rechts naast het luchtfilter, hangt in een metalen beugeltje een klein zwart doosje met daaraan een slangetje en een steker.
Dit "doosje" zorgt ervoor dat bij het loslaten van het gas dat de motor niet afslaat door te ver terugzakken van het stationair toerental.
Als je het gas loslaat dan zou het stationair toerental zo ver kunnen zakken dat de motor afslaat en dit "doosje" herkent dit d.m.v. vacuum en verhoogt het toerental tijdelijk.
Nu kan je een lekkage hebben in de vacuumslang waardoor dit "doosje" verkeert reageert of hij kan gewoon defect zijn.
Succes
-
Heb hem zien zitten! Zal het morgen meteen controleren. Klinkt logisch -thumbsup-
-
Weet iemand hoe dat zwarte doosje werkt?
-
Weet iemand hoe dat zwarte doosje werkt?
Niemand?
Kan ik er ook zonder?
-
Hoe het doosje werkt staat hier boven uitgelegd. Nee, je kan niet zonder, hij zit er niet voor niks.
-
Hoe het doosje werkt staat hier boven uitgelegd. Nee, je kan niet zonder, hij zit er niet voor niks.
Nee, hietboven staat wat het kastje doet. Ik wil graag weten hoe het dat doet. Met name het elektrische gedeelte.
-
pulserend stationair zal waarschijnlijk van een valse luchtlek komen, en daarbij horend slecht mengsel. Te denken valt aan een rotte voetpakking of slechte slangetjes.
De klep op de carburateur wordt bedient door de gaskabel. Bij gaslos, én een bepaald toerental ( dacht ik zo uit mijn hoofd ) gaat er een elektromagnetisch klepje open en komt er vacuum te staan op achterkant van de onderdruk-pot op je ontsteking: Het membraam van de onstekingsverstelling(vervroeging) wordt terug getrokken en het ontstekingstijdstip wordt verlaat ( vertraagd ). Dit is alleen bij een 1.0 GL motor aanwezig, en ja, je kunt zonder, maar nee, storingen in dit systeem leiden niet tot problemen in de stationaire loop; Het systeem doet namelijk niets bij stationair.
Als het onstekingstijdstip én de afstelling van de carburateur niet goed staan, valt het toerental bij gas los + koppeling in op de snelweg te snel terug naar 0, zonder op te pakken op de stationair sproeier. Gas los is immers -> gasklep dicht, van hoog toeren terug vallen naar stationair, overstap van carburateur naar de stationairloop, en terugvallen in ontstekingstijdstip ( centrifugaal/ vacuum gestuurd ).
Probeer eens het volgende:
Laat de motor stationair lopen. duw ( niet te hard, niet te zachtjes ) eens tegen de zijkant van de carburatuer ( links en rechtsom )> veranderd de motorloop als je de carb een bepaalde richting op duwt? voetpakking lek.
-
Aangezien ik zeer eigenwijs ben, heb ik het vacuumgedeelte van het kastje losgehaald en doorverbonden. Auto loopt nu stationair goed. Ding zal dus wel kapot zijn. Iemand nog eentje liggen?
Vraag me nog steeds af hoe dat ding het stationaire toerental regelt..??
-
pulserend stationair zal waarschijnlijk van een valse luchtlek komen, en daarbij horend slecht mengsel. Te denken valt aan een rotte voetpakking of slechte slangetjes.
De klep op de carburateur wordt bedient door de gaskabel. Bij gaslos, én een bepaald toerental ( dacht ik zo uit mijn hoofd ) gaat er een elektromagnetisch klepje open en komt er vacuum te staan op achterkant van de onderdruk-pot op je ontsteking: Het membraam van de onstekingsverstelling(vervroeging) wordt terug getrokken en het ontstekingstijdstip wordt verlaat ( vertraagd ). Dit is alleen bij een 1.0 GL motor aanwezig, en ja, je kunt zonder, maar nee, storingen in dit systeem leiden niet tot problemen in de stationaire loop; Het systeem doet namelijk niets bij stationair.
Als het onstekingstijdstip én de afstelling van de carburateur niet goed staan, valt het toerental bij gas los + koppeling in op de snelweg te snel terug naar 0, zonder op te pakken op de stationair sproeier. Gas los is immers -> gasklep dicht, van hoog toeren terug vallen naar stationair, overstap van carburateur naar de stationairloop, en terugvallen in ontstekingstijdstip ( centrifugaal/ vacuum gestuurd ).
Probeer eens het volgende:
Laat de motor stationair lopen. duw ( niet te hard, niet te zachtjes ) eens tegen de zijkant van de carburatuer ( links en rechtsom )> veranderd de motorloop als je de carb een bepaalde richting op duwt? voetpakking lek.
Dank je, duidelijk verhaal. Zal het proberen! Heb de carb er laatst wel af gehad, dus het zou kunnen. Ik vind het echter zo raar dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet doet.
-
Nou, precies: valse lucht.. bij rotte pakkingen de enige keer geen last, de andere keer wel..
ennuh: 'dat ding' regelt het stationair dus ook niet. Stationair toerental wordt enkel geregeld door de co en stationair sproeier ( mengsel ) en het ontstekingstijdstip (ontsteking).
Als je aan één van deze 3 draait, zal het stationair toerental wijzigen. Zolang je daar níet aan komt, en het toerental is toch niet stabiel.. dan is of het mengsel niet goed ( niet constant ) of de ontsteking staat niet jofel. Contactpuntjes onlangs nog vervangen? kleppen gesteld, condensator in orde, en bougietjes niet uit het jaar nul? ( zoeken naar een oorzaak terwijl de rest wellicht niet helemaal jofel is, blijft zoeken naar een speld in een hooiberg )
-
Ik heb geen puntjes gelukkig. Bougies, verdelerkap en rotor zijn nieuw. Omdat ik ook elek. draden aan het kastje zag zitten, dacht ik dat deze mogelijk iets met de onsteking te maken had. Dat mijn CO niet goed staat, kan heel goed kloppen. De stelschroef zit namelijk muurvast. Heb er trouwens niets over gehoord bij de APK.
-
Ik heb geen puntjes gelukkig.
QUe? Heb je wel een 1.0 GL dan,. klinkt meer als een 1.0 HZ, met een iets andere 'vacuum regeling'.. damnit..
-
QUe? Heb je wel een 1.0 GL dan,. klinkt meer als een 1.0 HZ, met een iets andere 'vacuum regeling'.. damnit..
Geen idee. Kom daar niet helemaal uit. Het is een import. Op het kenteken staat dat hij van 1989 is, maar ik denk dat hij ouder is.
Maar geen punten dus, ook geen kat trouwens.
Heb net ff aan de carb getrokken, maar maakt geen verschil.
-
Motorindentificatie (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,3953.0.html) -thumbsup-
-
Motorindentificatie (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,3953.0.html) -thumbsup-
Zou dan een HZ moeten zijn.
-
Weet iemand hoe dat kastje heet?
-
Dat kastje regelt je vacuum in de ontstekingsvervroeging. Bij gas los zorgt dit electrisch ventieltje er voor dat de stelplaat weer terug naar zijn beginstand kan (geen extra vacuumvervroeging).
Dit kastje regelt volgens mij niet direct je stationairtoerental (alhoewel de ontstekingsvervroeging hier wel invloed op heeft).
De HZ heeft op de carb na geen stationair toerentalregeling.
-
Dat kastje regelt je vacuum in de ontstekingsvervroeging. Bij gas los zorgt dit electrisch ventieltje er voor dat de stelplaat weer terug naar zijn beginstand kan (geen extra vacuumvervroeging).
Dit kastje regelt volgens mij niet direct je stationairtoerental (alhoewel de ontstekingsvervroeging hier wel invloed op heeft).
De HZ heeft op de carb na geen stationair toerentalregeling.
Heb het nog niet goed bekeken, maar als ik het goed begrijp is het een soort afsluiter van de vacuum leiding naar de ontsteking. Bij lage toeren word het vacuum dus afgesloten en valt de ontsteking in zijn ruststand. Ik heb de leidingen nu van het kastje gehaald en doorverbonden. Vervroeger werkt dus. Bij koude motor is het toerental nu aan de lage kant, warm aan de hoge kant. Het rare is dat als ik het kastje weer aansluit, het toerental ook weer gaat pulsoneren.
-
Heb het nog niet goed bekeken, maar als ik het goed begrijp is het een soort afsluiter van de vacuum leiding naar de ontsteking. Bij lage toeren word het vacuum dus afgesloten en valt de ontsteking in zijn ruststand. Ik heb de leidingen nu van het kastje gehaald en doorverbonden. Vervroeger werkt dus. Bij koude motor is het toerental nu aan de lage kant, warm aan de hoge kant. Het rare is dat als ik het kastje weer aansluit, het toerental ook weer gaat pulsoneren.
kastje lek?
-
Dacht ik ook, maar zo lang ik niet weet hoe dat kreng heet, kan ik geen nieuwe bestellen :P
Weet je toevallig waar dat ding zijn signaal vandaan haalt?
-
draadje volgen? Ik gok vanaf de as van de vlinderklep in de carb?
Anders haal je een ander kassie op de sloop? Ik zou ook niet weten waarom dat kastje er op zit, bij een MH motor heb je dat helemaal niet nodig. Daar zit de vacuumsturing direct op de carb.
-
draadje volgen? Ik gok vanaf de as van de vlinderklep in de carb?
Anders haal je een ander kassie op de sloop? Ik zou ook niet weten waarom dat kastje er op zit, bij een MH motor heb je dat helemaal niet nodig. Daar zit de vacuumsturing direct op de carb.
Draadjes gaan naar de zekeringdoos -gert-
Sloop met oude auto's heb je hier niet.....
-
Ja daaag. -nana-. Waar kom je vandaan dan? Moet de eerste regio nog vinden waar alleen nieuwe auto's staan..
Het signaal komt ook ergens vandaan, dus voordat het de zekeringkast in gaat. Aan de hand van de kleur van de draad moet je wel een eind kunnen komen.
-
Reed hiervoor een 323F van 1993. Was nog best moeilijk om die op de sloop te vinden.
Woon in friesland. Kabels gaan naar 1 van de 2 dikke stekkers aan de zekeringkast.
-
Burgum las ik.. In de omgeving van Drachten zitten een aantal sloperijen.
Een 323F gaat natuurlijk direct naar Afrika als ie afgeschreven is. :)
-
Burgum las ik.. In de omgeving van Drachten zitten een aantal sloperijen.
Een 323F gaat natuurlijk direct naar Afrika als ie afgeschreven is. :)
Of naar Almere....
Drachten ben ik ook geslaagd voor de Mazda. Morgen maar ff kijken.
Eigenlijk vind ik zo maar dingen vervangen te eenvoudig. Wil eerst kunnen beredeneren wat er loos is....
-
Nou, ga dan eerst maar eens verder zoeken dan de zekeringenkast. -nana-
Is de paddo op je ontsteking nog wel OK? Als die nog goed is ligt het aan de vacuumsturing van het regelkastje. Volgens mij is het niet meer dan een electronisch ventiel. Als je van het gas af gaat, moet de onstekingsvervroeging weer terug naar +/- 6 graden voor BDP. Dan gaat het ventiel open, waardoor de stelplaat weer terug gaat naar zijn 0 positie.
-
Nou, ga dan eerst maar eens verder zoeken dan de zekeringenkast. -nana-
Is de paddo op je ontsteking nog wel OK? Als die nog goed is ligt het aan de vacuumsturing van het regelkastje. Volgens mij is het niet meer dan een electronisch ventiel. Als je van het gas af gaat, moet de onstekingsvervroeging weer terug naar +/- 6 graden voor BDP. Dan gaat het ventiel open, waardoor de stelplaat weer terug gaat naar zijn 0 positie.
Ja dat snap ik......
Vacuumvervroeger werkt goed aangezien ik geen klachten heb als ik deze rechtstreeks aansluit.
Ik wil alleen graag weten waar het elektrische signaal vandaan komt wat het kastje aanstuurt. Heb net het geld voor het lidmaatschap overgemaakt en zal dus binnenkort wel over een schema beschikken....
Morgen weer verder -ja-
-
Voorproefje -nana-
-
Danke schon -thumbsup-
-
Ben stukje verder.
Net ff testlampje op het stekkertje van het ventiel aangesloten. Blijkt dat hij de klep veel te laat dichtgooit. Denk rond de 500 toeren. Nou las ik in dat mooie duitse artikel iets over een stelschroef. Iemand enig idee welke, mij Duits is niet zo goed -boehoe-
-
Wat ik hier boven schrijf klopt niet helemaal.
Heb net het luchtfilter e.d. even verwijdert. Blijkt dat het ventiel niet de vervroeging, maar het CO regelt.
Tenminste, er gaat een vacuum slang van het ventiel, rechtstreeks naar de CO stelschroef.
Nu is het probleem dat mijn CO stelschroef vastgerrot zit en ik deze dus niet af kan stellen.
Wat er nu gebeurt is dat het stationaire toerental inzakt, vervolgens wordt het ventiel geactiveerd en gaat het toerental weer omhoog-> ventiel weer gedeactiveerd en toerental zakt weer in....enz enz.
Het het stationaire toerental nu iets hoger gezet, waardoor het pulseren over is, maar echt mooi rond lopen doet hij niet. Moet dus op zoek naar een andere CO stelschroef...
-
Huh? Een verstelbare CO schroef?
Zou best kunnen, ben zeker geen expert op het gebied van HZ motoren. Ik had altijd begrepen dat de regelklep de vacuumvervroeging regelde, maar dat heb ik dan mis gehad. My bad -hug-
-
Haha, ik zat er zelf ook naast....
De CO stelschroef is een hele fabriek met vacuum aansluiting -gert-
-
ik zie het nu ook in de 'preview' uit Dennis zijn post. Grappig systeem.. Zorgt er voor dat de auto netjes stationair loopt (rijker) en bij hogere toeren wat schraler? Zou wel verklaren waarom die HZ'tjes zo zuinig zijn:)
-
1 op 9 zuinig -gert-
-
dat horkending doet het niet bij jou, vandaar dat ie helemaal van de leg is. Mijn HZ'tje met 327.000km op de teller deed netjes 1:17
-
Zal idd met de CO stelschroef te maken hebben.
Binnenkort toch maar ff naar de sloop.
-
Is inderdaad een stelschroef met klep.
Let op, er zitten 2 verschillende carbs op HZ motoren: van Weber of van Pierburg (daar is onderstaand plaatje van)
Is nr. 18 niet de CO-stelschroef?
-
Is inderdaad een stelschroef met klep.
Let op, er zitten 2 verschillende carbs op HZ motoren: van Weber of van Pierburg (daar is onderstaand plaatje van)
Is nr. 18 niet de CO-stelschroef?
Uhh heb je het plaatje zelf wel bekeken :P Het gaat om nummer 34.
-
Ja duh... :P
34 is iig een stationairstelschroef, maar is het ook de CO-stelschroef? -dunno-
-
Ja duh... :P
34 is iig een stationairstelschroef, maar is het ook de CO-stelschroef? -dunno-
Ah op die fiets -klappen-
Waar zie jij nr 18, kan hem nergens vinden.
Maar nr 34 zit bij mij vast.
-
18 staat boven sigaar nr.28 (onderin het plaatje).
-
18 staat boven sigaar nr.28 (onderin het plaatje).
Check, niet echt duidelijk op het plaatje wat dat nou is....
-
Ik heb dus een Weber.
Stelschroef staat nu in de kruipolie, maar geeft geen krimp -boehoe-
Iemand nog wat liggen? Evt een complete carb...
Gaat om nr. 33!
-
Denk dat er nog meer loos is. Verbruik is 1 op 7 -gert-
-
Heeft iemand voor mij een sheet met daarop de afstelgegevens, sproeiermaten e.d.?
-
Hey mooi Topic :)
ik heb dus een MH blokje waarbij ook de motor heel ver zakt in de toeren of uitvalt. als het gas plots word losgelaten,
ook schommelt deze stationair.
er word gezegd een zwart doosje? heeft iemand daar een voorbeeld foto van?
-
Verbruik bij mijn 2g is ook zo iets. Ben benieuwt wat bij jou het probleem veroorzaakt, dan kan ik ook in de richting zoeken. (Automatische Choke?)
@tim_j check je stationair afslagklep. (nr 24?)
Rekordc
-
Mijn choke gaat keurig open.
Aangezien ik nergens een Weber kan vinden, gaat hij er binnenkort af om helemaal na te kijken.
-
Ik heb wel een Pierburg (1b3?) van een 1.0 (HZ?) liggen.
Rekordc
-
Ik heb wel een Pierburg (1b3?) van een HZ liggen.
Rekordc
Past dat op het zelfde spruitstuk/luchtfilter/koelslangen enz.???
-
Slangen misschien verlengen, luchtfilter zit er bij.
Spruitstuk weet ik niet zeker maar denk het wel.
Rekordc
-
Ok, ik hou het ff ingedachten.
Probeer eerst de Weber weer in orde te krijgen.
-
@tim_j check je stationair afslagklep. (nr 24?)
Rekordc
wat moet ik hieraan zien? ??
-
Of die nog vast zit en werkt.
Rekordc
-
Stomme vraag maar hoe werkt deze? :D
-
12Volt erop en hij moet klikken en er komt een pinnetje uit.
Rekordc
-
Net de carb helemaal uitelkaar gehaald en gereinigd, loopt nu redelijk.
Moet alleen het CO nog afstellen, maar hoe doe ik dat?
Stationairtoerental zo hoog mogelijk afstellen met CO en dan met Staionaire stelschroef weer terug schroeven?
-
Wordt nu een beetje -gumuz- van de Polo. Dink blijft 1 op 7 zuipen en verzuipt constant.
Pulserende toerental is wel gefixed -wanker-
Nou had ik vannacht een heldere ingeving: zou de retourleiding ook verstopt kunnen zitten????
Komt dit wel eens voor en kan dit de oorzaak zijn?
-
lostrekken en doorblazen. Het lijkt me stug dat dat het probleem is, dan zou je bij een open retourleiding ongeveer de helft van de aangeleverde benzine weer terugpompen je tank in.. 1op 14 moet echt makkelijk te doen zijn met een HZ'tje.
De motor loopt verder wel OK? Een 1.0 die 1 op 7 verbruikt zou toch niet heel lekker mogen lopen ??
Weet je zeker dat je tankmeter nog OK is? Kan me eerdere verhalen (niet van jou..) herrinneren dat het uiteindelijk een tankmeter bleek te zijn die in de warre was. :P
Choke blijft niet dicht zitten?
-
Choke gaat netjes open.
Stationair/lage toeren loopt hij beroerd/verzuipt.
In de hogere toeren loopt hij wel goed.
Ik tank ongeveer 30 liter benzine op 200km -boehoe-
-
Ik wordt helemaal gek van die k@t auto. Retourleiding is mooi open. Net de hele zooi weer los gehaald en nagekeken. Alles lijkt goed.....maar weer een grote zwarte roetwolk achter de auto. Kreng verzuipt dus nog -boehoe-
Morgen maar snel 1600 blokje halen en de carb's er op maken.....
-
Kan me eerdere verhalen (niet van jou..) herrinneren dat het uiteindelijk een tankmeter bleek te zijn die in de warre was. :P
Bedoel je niet een kilometer-/dagteller die de helft van de tijd niet meedraaide? Dan ga je ook al snel 2x zoveel verbruiken (Marjolijn en ook ondergetekende... -ja- )
-
Bedoel je niet een kilometer-/dagteller die de helft van de tijd niet meedraaide? Dan ga je ook al snel 2x zoveel verbruiken (Marjolijn en ook ondergetekende... -ja- )
Maar daardoor verzuipt hij niet bij elke kruising. Krijg hem dan net weer aan, staat hij 2 minuten te pruttelen voordat ik weer weg kan rijden....
-
ligt aan je carburateur, kan niet anders.
verkeerde afstelling?
Die rottige zelfsturende CO/mengselafstelschroef?
Het moet iets onbenulligs zijn, zo ingewikkeld is een 1-traps carburateur niet.
-
Denk dat het idd die schroef is. Is alleen niet meer te krijgen -boehoe-
Maja, dan maar een paar dagen op de fiets. Heb bijna alle onderdelen voor de 1600 ombouw binnen -thumbsup-
Als het een beetje meezit, gaat ie volgende week weer!
-
Dat is wel een goede 'stok' achter de deur :P
Succes er mee!
Mocht je nog iets anders willen, dan kan je ook een inlaat + Pierburg 31PicT5 pakken, die zaten op de oudere 1100cc golfjes/polo's. Die hebben geen regelsysteempjes en dus veel minder gevoelig.
-
Dat is wel een goede 'stok' achter de deur :P
Succes er mee!
Mocht je nog iets anders willen, dan kan je ook een inlaat + Pierburg 31PicT5 pakken, die zaten op de oudere 1100cc golfjes/polo's. Die hebben geen regelsysteempjes en dus veel minder gevoelig.
Past dat er zo op?
-
De inlaatkanalen (spacing,breedte/hoogte) zijn gelijk, het enige verschil is dat er op de oudere types een sleeptuimelaar kop zit. Dat maakt echter niets uit voor de bevestiging van het spruitstuk.
Ik heb hier een 1.1 carb+ inlaat én een 1.3 carb + inlaat. Het enige verschil is dat de poorten van de 1.1 inlaat GROTER zijn dan bij de 1.3 ?? -gert-
Wat wel anders is, is de aansluiting van gaskabel/choke. Dat is met een beetje creativiteit zo opgelost.
-
Of een HZ carb van de sloop halen.
-
Ok ik ga hier even verder aangezien ik bijna hetzelfde probleem heb.
Die van mij (1.0 HZ Pierburg 1b3) wil dus ook niet, of anders pulserend, stationair lopen.
Reageerd wél op stationairschroef, alleen die regelt dan zeg maar de 'piek' van het pulseren.
Het ´dal´ is bij vrijwel bij elke instelling van de stationairschroef > uitvallen.
Wanneer de schroef er aardig wat slagen uit is, loopt ie soms even en is het 'dal' zo laag dat het dynamolampje gaat branden.
Dit is met de tweewegklep omzeild, met die aangesloten is het helemaal nooit stationair lopen en stotteren bij lage toeren. (maar pulseert ook)
Totdat ik aan de stationairschroef begon te draaien, liep ie overigens (vaak) wel (pulserend) stationair. -gert-
En viel ie soms zomaar uit bij koppeling in trappen voor een kruising. De ene keer wel, de andere keer niet ?!
Vage problemen.. Ik wordt helemaal strontziek van carb's!!!
-
Maakt overigens niet uit hoe de ontsteking staat, blijft het zelfde lopen.
Is het overigens normaal dat je een benzinesmaak in je mond krijgt als je aan die vacuumslangetjes zuigt?
-
dan is het een benzineslang denk ik -nana-
-
heb volgens mij nog een carb weet alleen niet of dit dezelfde is, kun je proberen anders -dunno-
-
dan is het een benzineslang denk ik -nana-
doh
Als iemand nog een idee heeft, heb de neiging kentekenpapieren op te gaan sturen morgen...
-
Wat ??? Dat meen je toch niet? Attendeer bepaalde mensen even op dit topic, je weet zelf wel wie er nog niet gereageerd heeft. Kom anders hier heen, er is maar een persoon hier die ik naar mijn motor(en) laat kijken en die heeft, tot nu toe, altijd een oplossing gehad.
-
Ah nee man :)
Wordt alleen nogal gefrustreerd door mijn gebrek aan kennis/ervaring vs. een carb die niet meewerkt.
-
Pfff, weet af en toe ook niet meer wat ik serieus moet nemen -dunno- -fu-
Maar dat aanbod staat hoor!
-
:D
Heb een 'iets' korter lontje door omstandigheden, vandaar!
Zal morgenavond of zaterdag de bougiekabels & bobine eens wisselen, wat Ronald aangaf.
Mocht dat niks opleveren, eens zien wat de Weber die ik op de MH heb geprobeerd, op de HZ doet.
-
-thumbsup-, vooral doorgaan! (Barry Hughes citaat)