Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: rekordc op zo, 13 mei 2007, 11:09:02

Titel: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op zo, 13 mei 2007, 11:09:02
Iemand zijn polo op LPG? Omdat de onze bijna belasting vrij zijn zit ik er aan te denken om omtebouwen naar LPG.

Maar omdat ik 1.0's heb, kom ik dan nog voor uit ivm vermogens verlies?

Martin
Titel: Polo & LPG
Bericht door: Serge op zo, 13 mei 2007, 18:10:17
heb er ooit 1 gehad .en de vraagbaak staat een beschrijving in
Titel: Polo & LPG
Bericht door: Cccasss op zo, 13 mei 2007, 21:42:00
heb er thuis een, is echter wel een 1.3
geen enkel probleem, en lekker goedkoop tanken.
Ben er vorig jaar zelfs nog 3 weken mee op vakantie
geweest naar zuid frankrijk! geen enkel probleem,
behalve dat ie wel wat warmer werd (lees: af en toe
kokend heet). Neem aan dat dat enigszins te maken
heeft met de hogere ontbrandingstemperatuur van gas.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 06 jun 2011, 16:55:35
Vanuit het Audi 50-register:
Geen LPG vulnippel gezien trouwens, mooi weggewerkt dan.

De typ86's lenen zich bij uitstek voor een zogeheten klapbaar kenteken, waarachter je de vulnippel dus onzichtbaar weg kunt werken.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Jorp op ma, 06 jun 2011, 19:25:41
Oja kan ook, ik heb mijn golf 2 voorzien van ABU motor met G1 versie van gas. Helemaal prima, ik rijd normaal 1:11 Wordt idd iets warmer.

G1 is nog redelijk goedkoop en makkelijk in te laten bouwen. Ooit een offerte aangevraagd van een G3 installatie in een passat 1.8T dat ging me 1800 kosten.. Geloof me, je haalt het er echt uit.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op ma, 06 jun 2011, 19:34:34
zit er ook tegenaan te hikken.
Heb ooit wel gehoord dat je beter een latere motor kunt pakken.
Iets met geharde kleppen...  -dunno-

Een polo 1 ombouwen (pict en 1.3) kwam trouwens uit op 1.000,-

De koppeling voor de tank zit dan achter de nummerplaat met een klapmechanisme voor de nummerplaat.
En met een normale tank breed en lang zodat hij zo ver mogelijk tussen de wielen zit met een goede verdeling van gewicht.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gerard op ma, 06 jun 2011, 20:54:37
Oja kan ook, ik heb mijn golf 2 voorzien van ABU motor met G1 versie van gas. Helemaal prima, ik rijd normaal 1:11 Wordt idd iets warmer.

G1 is nog redelijk goedkoop en makkelijk in te laten bouwen. Ooit een offerte aangevraagd van een G3 installatie in een passat 1.8T dat ging me 1800 kosten.. Geloof me, je haalt het er echt uit.

Heb je dit met een nieuwe set gedaan?
Is het zo dat je met een tweedehands tank de auto niet goedgekeurd krijgt?
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 06 jun 2011, 20:55:27
Nee, dat klopt niet. Check de info op de RDW-site. Tank mag max 10 jaar oud zijn, dus kan wel tweedehands...
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op ma, 06 jun 2011, 20:57:53
tja.. zou het graag zelf doen.
maar das mij toch een brug te ver.

mocht iemand het hier wel kunnen en zin hebben om wat bij te verdienen: let me know  :)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 06 jun 2011, 21:00:57
Sluit je thuis je gasfornuis e.d. ook niet zelf aan? -dunno-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op ma, 06 jun 2011, 21:17:35
Sluit je thuis je gasfornuis e.d. ook niet zelf aan? -dunno-

haha...

jawel. maar het is niet dat ik niet met gas durf te werken.
maar ik moet het wel werkend krijgen.  :)
Heb er gewoon geen verstand van en het moet wel goed werken....

Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Maikel op ma, 06 jun 2011, 21:52:11
let op dat je het zoizo altijd moet laten keuren door een inbouwstation
anders strafbaar

gr maikel
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op ma, 06 jun 2011, 22:18:08
 withstupid

een naheffing van de gemiste wegenbelasting lijkt me cool  :)

das idd ook zo iets

een bouwpakket kost circa 600,-
dan nog keuren en afstellen.
en geen garantie op goed zijn....

ineens klinkt 1000 dan niet eens verkeerd  :)

Of je moet nog een set hebben liggen.
Maar ja. wie heeft dat (incl aansluiting voor een pict carb)?
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 06 jun 2011, 22:21:36
Je kunt ook laten keuren bij de RDW, bij een pakket krijg je de benodigde documenten. Ik zeg niet dat iedereen het kan, of dat je de € 400 voor laten inbouwen niet beter kunt besteden (hangt van persoonlijke afwegingen af), maar als je een andere motor durft te installeren (incl omkeuren voor kenteken), dan kan dit ook een overweging zijn.
Besparen op een pakket kan ook door sommige delen tweedehands te kopen, zoals de tank, zolang die maar voldoet aan de eisen?!
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op ma, 06 jun 2011, 22:23:42
Je kunt ook laten keuren bij de RDW, bij een pakket krijg je de benodigde documenten. Ik zeg niet dat iedereen het kan, of dat je de € 400 voor laten inbouwen niet beter kunt besteden (hangt van persoonlijke afwegingen af), maar als je een andere motor durft te installeren (incl omkeuren voor kenteken), dan kan dit ook een overweging zijn.
Besparen op een pakket kan ook door sommige delen tweedehands te kopen, zoals de tank, zolang die maar voldoet aan de eisen?!

yep. kan allemaal.

persoonlijke overweging die ook meetelt: ik rijd behoorlijk wat kilometers en het moet het wel goed doen en blijven doen.
En nog een: wil binnenkort een week vrij nemen. En die wil ik in de GT stoppen en niet in de LX
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 06 jun 2011, 22:25:03
Dan 'koop' je dus GT-tijd door het te laten doen. Kan natuurlijk niet in je budget kijken, maar je zegt zelf al dat je veel km's rijdt, dan verdien je de investering met de huidige brandstofprijzen (en het ontbreken van MRB) vrij snel terug? -ja-

Tip: vraag eens een offerte bij HPO in Middelbeers, kom je praktisch langs op weg naar de GT. Wellicht heeft-ie ook een leenauto voor je...?
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op ma, 06 jun 2011, 22:45:07
installatie is niet zo spannend. Alles is gewoon te koop.
Vorig jaar een installatie in de 70er chevrolet van mijn vader ingebouwd. Heb het werk zelf gedaan. Alleen laten afstellen voor een paar tientjes en kenteken keuring (was ook import keuring gelijk want auto kwam uit belgië)
We hebben de installatie toen gekocht bij vogels autogas systemen in son. Koste iets van 585 euro. En dat was vooral omdat er een speciaal formaat tank ik moest.
Ik zou zeggen doe die mensen eens een mailtje voor een offerte voor de materialen. Ik heb toen over de installatie iets meer dan een dag gedaan. Buiten op de stoep.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op ma, 06 jun 2011, 22:51:23
Heb een tijdje terug 2009/2010 ook eens een offerte gevraagd, gebruikte set voor 450 ingebouwd ex rdw keuring.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op di, 07 jun 2011, 07:28:03
als ik eerlijk ben vind ik dat nog veel geld. En veel delen mag je niet tweede hands gebruiken. Zoals de verdamper en appendages in de tank. Tenminste dat heeft iemand de rdw mij vorig jaar verteld. Daarom toen een nieuwe set gekocht. En eerlijk gezegd vind ik dan 450 veel geld voor een gebruikte set. Ik denk dat je met een beetje zoeken je voor 550 een nieuwe set hebt voor de polo.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op di, 07 jun 2011, 09:13:56
450 incl inbouw van het setje, alles nieuw met inbouw kost bij hem iets van 800 euro.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op di, 07 jun 2011, 09:38:43
dat is dan weer helemaal niet duur.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op di, 07 jun 2011, 10:51:35
450 incl inbouw van het setje, alles nieuw met inbouw kost bij hem iets van 800 euro.

en wie is dat dan?
zelf goede ervaring mee of ken je hem?
(en hoe zit het met RDW?)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op di, 07 jun 2011, 11:51:38
Info via het kadett-D forum, ken hem verder niet.

http://dkadett.forum2go.nl/lpg-inbouw-t344.html

Merk dat je ingelogd moet zijn. Maar heb wel contact info bij interesse.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op di, 07 jun 2011, 12:27:40
ik heb zeker (serieuze) interesse
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op di, 07 jun 2011, 13:14:33
Heb de inbouwer een bericht gestuurd zodra ik meer weet hoor je het.

Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Sieperman op di, 14 jun 2011, 21:50:45
Ik ben ook wel nieuwsgierig, heb nog een bouwjaar 86 audi 80 B3 staan  :)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op di, 14 jun 2011, 22:12:10
nog niets gehoord geloof ik  -dunno-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op di, 14 jun 2011, 22:25:38
hmm mail bounces en op t kadett forum is ook al een topic of iemand iets over hem weet. Er schijnen door de benzine prijzen veel mensen interesse te hebben om LPG te plaatsen.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op di, 14 jun 2011, 22:34:27
 :)

dat zal vast.

tja.

dan toch maar 1100,- uittrekken om het officieel te laten doen
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op wo, 15 jun 2011, 09:35:54
Er zijn op internet diverse bedrijven te vinden die het doen, kun je online een prijsopgave vragen. Heb dat in 2008 ook gedaan maar nooit doorgezet. Prijzen lagen toen rond de 800 euro.

Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op wo, 22 jun 2011, 07:36:39
1100 is echt best veel. En practisch alles kun je zelf.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op wo, 22 jun 2011, 08:28:18
Maak een offerte Jelle, heb je een paar weekenden wat te doen....
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op wo, 22 jun 2011, 11:54:13
hoezo paar weekenden. Of zijn er meer gegadigden?
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 22 jun 2011, 11:57:03
Yep!
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op wo, 22 jun 2011, 12:11:19
Op het moment ik niet, maar afhankelijk van de prijs heeft Layla interesse.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op wo, 22 jun 2011, 13:04:58
ik ga is even kijken wat voor een prijs ik kan maken

Moet ik alleen even weten om welke auto het gaat en welke motor.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op wo, 22 jun 2011, 13:10:42
Die van Layla is een 2G (MH) met 2e3 maar als het makkelijker is kan er ook zo een andere carb op.  topic (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,3877.0.html)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 22 jun 2011, 13:43:46
In mijn geval om een Derby 1(F) met gekietelde en bewerkte HK met Schrick 296 nokkenstok en dubbele solexen... -naughty-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Bas op wo, 22 jun 2011, 14:02:34
In mijn geval om een Derby 1(F) met gekietelde en bewerkte HK met Schrick 296 nokkenstok en dubbele solexen... -naughty-

En dan in combinatie met zulke mengstukken?:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/LPG_voor_dubbele_carburateurs_3.jpg)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 22 jun 2011, 14:11:37
Oh, als je die even voor me zou willen frezen houd ik me aanbovolen?! (zegt me even niets? -dunno-)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Bas op wo, 22 jun 2011, 15:02:37
Heb ze een tijdje terug verkocht. Ik heb er toch vanaf gezien om een LPG installatie op de carburateurs te zetten. De prijs voor inbouwen (+afstellen) viel mij tegen; 600,- ex materiaal, terwijl ik zelf de mengstukken, de juiste verdamper en een goede tank aan zou leveren. Daarnaast moet je rekening houden met het vermogensverlies dat je hebt door de overbodig geworden venturi's in de carburateurs.

Had jij andere opties voor een LPG installatie op dubbele carburateurs in gedachten dan?
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 22 jun 2011, 15:13:53
Gewoon een los mengstuk per carb? -dunno-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Bas op wo, 22 jun 2011, 15:28:17
Dat zijn die op de foto ook, of bedoel je wat anders  -dunno-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: martijn op wo, 22 jun 2011, 15:30:39
Dat verandert de zaak niet, dan maak je de vertakking niet in het mengstuk, maar voor de mengstukken.
Tenminste, als ik je opmerking goed begrijp, wil je per 'kanaal' 1 mengstuk maken (zoals het bij bijv. dubbele HS2/4 carbs in een oudere volvo gaat?)

De venturi in de carb blijft evenwel overbodig. De carb is in dat geval niet meer dan een 'luchtklep' die de luchttoevoer voor het gasmengstuk regelt.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 22 jun 2011, 15:31:39
Dit is een mengstuk met binnenin een vertakking, zodat er twee uitgangen zijn, zoals ik het zie. Maar je kunt ook gewoon 2 enkele nemen, en vervolgens in het slanggedeelte laten samen komen (via een T-stuk).
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het veel te veel moeite is om deze motor op LPG te gaan zetten. Dan zal de Derby toch meer een speeltje worden/blijven, denk ik... Dan maar de Audi 50 als daily en op LPG?  :)

EDIT: Ondertussen heeft Martijn ook gereageerd... Klopt wat je zegt, volgens mij.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op wo, 22 jun 2011, 16:13:11
heb je op de carbs een filterbak ala sorg? Dus 1 bak rondom afgesloten voor alles carbs? Dan kan je eventueel kiezen voor een voeding van lpg direct op de bak. Zou in principe moeten werken. Maar of het goed loopt.  -dunno-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: martijn op wo, 22 jun 2011, 16:46:40
heb je op de carbs een filterbak ala sorg? Dus 1 bak rondom afgesloten voor alles carbs? Dan kan je eventueel kiezen voor een voeding van lpg direct op de bak. Zou in principe moeten werken. Maar of het goed loopt.  -dunno-

Dat is moeilijk af te stellen voor 4 carbs. Plaatsing van 1 centrale aanvoer zorgt ervoor dat er altijd carbs zijn die meer gas 'trekken' dan andere carbs, omdat de afstand naar alle 4 carbs niet gelijk is. Dit principe zou volgens mij alleen werken bij 1 centrale carb of gasklephuis, dan is lijkt het me al heel slecht af te stellen. Heb hier zelf ook al wel eens naar gekeken.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op wo, 22 jun 2011, 18:18:29
splits de slang, moet te doen zijn maar zal veel vermogen schelen t.o.v. Benzine.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op wo, 22 jun 2011, 19:47:49
inmiddels een offerte hier om de hoek
(ken het bedrijf, goede kwaliteit materialen en goede garantie)
1200,-

denk dat het dat wordt.
Simpel rekensommetje: hoef er niet 2 x voor op en neer naar brabant dus geen reiskosten (en kan dan ook werken)
Gewoon polo'tje brengen en dag erna halen is natuurlijk lekker. En bij problemen gewoon even langsgaan......

denk er nog even over na (nu de belasting heeft overgemaakt)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Serge op wo, 22 jun 2011, 19:57:59
lpg op sleeptuimelaar multicarb motoren , wil je kleppen verslijten jonguh  :)
zowieso op een sleeptuimelaar  -uitlachen-

(http://static.skynetblogs.be/media/102622/dyn001_original_1057_625_gif_2516036_7d6e0c57b5011f3453be9955cd1e331e.gif)


vervang de sleeptuimelaar door een hydrokopje en het gaat een stuk beter
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op wo, 22 jun 2011, 20:35:48
vervang de sleeptuimelaar door een hydrokopje en het gaat een stuk beter

 -thumbsup-

first things first

vergeten te melden.

9 juli zit ik in limburg
daar ligt klaar:
- MH kop
- onsteking en computer
- pakkingen
- rekbouten
- riem en pomp
Daarmee heb ik volgens mij een HK wel naar MH.
Daarna gaat hij pas om naar LPG  :)

Wordt trouwens wel een draak van een combi:
HK body met MH kop (nu ja, gewoon MH dus, behalve motorcode op het blok)
ABU 5-bak
en bovenop een 34pict7



Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Serge op wo, 22 jun 2011, 22:01:39
alle carbs zijn beter dan een 2e3  -thumbsup-

 de hydro kopjes hebben geharde zetels en hardere kleppen , het lood vroeger en nu de vervanger daarvan smeren de kleppen .lpg is zo schraal dat er zowat geen residu achterblijft en de kleppen ook niet smeert op het inslagpunt ,hierdoor slijten de zetels en kleppen dermate dat ze op den duur als je niet oppast open blijven staan en gaan verbranden omdat ze geen warmte afvoeren via de schotel naar de zetel.

de zetels en kleppen van de hydro kopjes zijn lekker hard en kunnen deze gasmarteling beter aan
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op wo, 22 jun 2011, 22:36:50
precies

had je al een keer verteld en was het niet vergeten.
de spulletjes liggen al klaar dus dat gaat er sowieso eerst op  -thumbsup-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Serge op wo, 22 jun 2011, 23:12:48
may the force be with you  -klus-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op wo, 22 jun 2011, 23:17:17
bwahaha  :)

The 'force' in de vorm van een Haynes manual?  -dunno-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Serge op wo, 22 jun 2011, 23:41:14
nee de sterke bovenarmen van richard als het vast zit  , de helm van martijn als je uitschiet , de eigenwijsheid van rutger om toch je zin door te zetten als het niet lukt ,mijn schunnige humor om de zin er in te houden  :) -hug-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op do, 23 jun 2011, 00:05:36
bwahaha

 -hug-


 
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 23 jun 2011, 09:08:27
 :)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Steilheck op do, 23 jun 2011, 19:17:05
 -uitlachen- Serge!

G40 kleppen gebruiken Roel?
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op do, 23 jun 2011, 20:00:21
-uitlachen- Serge!

G40 kleppen gebruiken Roel?

het voordeel voor mij is?  -dunno-

neuh. een standaard mh kopje voldoet prima.
ga er toch verder niet aan sleutelen qua vermogen
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Steilheck op do, 23 jun 2011, 20:08:44
Kunnen meer warmte aan, hebben de kenners mij eens in het oor gefluisterd.
Hier (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10201.msg303452.html#msg303452)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op do, 23 jun 2011, 21:02:22
bij mijn weten voldoen de kleppen van een mh prima voor de temperaturen met lpg.
Ga er tenslotte gewoon rustig mee rijden.
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Steilheck op do, 23 jun 2011, 21:34:22
Was een idee ter overweging  -thumbsup-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op do, 23 jun 2011, 21:54:46
Was een idee ter overweging  -thumbsup-

klopt maar een koppie MH ligt gewoon klaar.
En wil neit alle tijd in de lx steken. De GT gaat voor.
Dus eerst maar eens kijken of ik hier wel aan toe kom  :)
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op vr, 24 jun 2011, 18:29:32
heren. Ik kan jullie een inbouw aanbieden voor €1000 inclusief de materialen. Enige wat je dan zelf dient te regelen (of laat regelen.) is de kenteken keuring bij de rdw. (zijn de kosten niet +- €60)

Dan komt er een compleet nieuw systeem in samengesteld voor jou auto en naar jou wens. (behalve als er hele gekke wensen zijn zoals een speciale tank etc.)

Bij interesse graag een mailtje naar of de_inbouwer@live.nl of info@autoinbouw.nl
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: rekordc op vr, 24 jun 2011, 18:43:21
Thnx voor de info, zal het doorgeven. Denk dat er wel een ringtank in moet ivm de ruimte,
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: RoelG op vr, 24 jun 2011, 18:46:40
@ Jelle.

bied jij dit nu aan of bied je dit aan voor iemand anders?  -dunno-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 24 jun 2011, 19:36:23
Thnx voor het uitzoeken en het aanbod, maar dat is de courante prijs bij de meeste inbouwers hier in de buurt ook, inclusief keuring/afmelding, een enkeling zelfs nog goedkoper, dus ik zal er geen gebruik van maken.
Desalniettemin bedankt voor je moeite! -hug-
Titel: Re: Polo & LPG
Bericht door: jellehier op vr, 24 jun 2011, 20:33:22
kan best goedkoper zonder bon denk ik maar dan moet er weer gerekend worden. En ik ben eerlijk dit is iets wat ik erbij wil gaan doen samen met mijn vader, en het eerste begin is moeilijk. Vooral de onderdelen inkopen voor een prijs waarmee je nog leuk kunt werken kwa montage prijs. Een voorbeeld. Wanneer ik inkoop voor 700 en er twee dagen mee bezig ben is 1000 nog behoorlijk karig.