Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: KoenG40 op ma, 09 mrt 2009, 23:14:42
-
M'n Polo-tje duikt en deint bij wat hogere bochtsnelheden en harder remmen.
De veren/schokdempers van de voorwielen zijn aan vervanging toe, zeggen Garageman en Bandenman.
Zou kunnen, na 345.000 km... (achter zijn ze overigens 4 jaar geleden vervangen bij 252.000 km, door VW veren+dempers).
Volgens Magazijnman bij A-Point is er maar één mogelijkheid: gehele veerpoot vervangen, dwz. schokbreker, veer en wiellagerhuis.
Als ik het goed begrijp gaat het om die veer + demper + wiellagerhuis zoals op bijgaande plaatjes (die met de remschijf er nog op is van mijn auto, andere plaatje komt van VWforum).
Het is volgens Magazijnman, alleen bij de G40 !, één onderdeel dat je in zijn geheel moet vervangen.
Onderdeelnr. 871.412.024.E (rechts) of ...023.E (links). Kosten: EUR 350,-- excl. btw en (de)montage per stuk,
Als ik iets anders zou willen (bv. lager of stugger), dan kan dat volgens Magazijnman NIET, en al helemaal niet bij VW.
Ik wil NIET extra verlagen (loop nu al te vaak aan de grond op landweggetjes in buitengebieden :D).
Wel zou de vering eventueel iets stugger mogen.
Wat te doen? Toch maar de originele complete VW-veerpoten kopen? Of is er een (beter) alternatief?
(met zoeken in 'Techniek' op veerpoot + G40 vond ik geen bruikbare info)
-
De magazijnman heeft het niet bepaald bij het rechte eind. Je kan gerust alleen de demper er veren wisselen en je eigen veerpoot. Er is genoeg keus. Wil je niet lager maar wel stugger neem dan gele Koni's oid.
-
withstupid
De magazijnman heeft het niet bepaald bij het rechte eind.
Lijkt me het understatement van het jaar.
Als je het mij vraagt heeft ie er gewoon de ballen verstand van :D
-
mensen, die A-point wilt gewoon lekker verdienen.
is 350 eurie per poot,nou het beste advies is dus links en rechts kom je uit op 700 eurie exl btw en montage.
dus zou allles incl een kleine 1000 eurie gaan worden,dus met de hoop dat je maar een andere auto aanschaft omdat dit maar een oude polo is.
nou voor dat geld kocht ik wel een KW-gewindefarhwerk en kan dat in alle hoogtes zetten zoals ik het wil.
-
nou voor dat geld kocht ik wel een KW-gewindefarhwerk en kan dat in alle hoogtes zetten zoals ik het wil.
Dank voor deze tip Patrick, voel me nu gesterkt in waar in net mee bezig was.
Heb nl. uitgebreid gesproken met GeertJan van GKB (zie bijgaand plaatje).
Idee is nu een KW rvs schroefset 35 - 75 mm te nemen.
De minimale verlaging daarvan is 35 mm ten opzichte van standaard Polo 86c.
Naar ik begreep staat de standaard 86c ± 25 mm hoger op de wielen dan de G40.
Dus 'zak' ik dan bij de minimale verlaging slechts + 25 - 35 = - 10 mm.
En daarbij:
de standaard bandenmaat van de G40 is 175/60 R13.
Ik rij nu met 175/65 R13 winterbanden en 195/45 R15 zomerbanden.
Die hebben een iets grotere diameter (27,8 ipv 28,0 cm - zie tabelletje)
EDIT: (54,0 ipv 55,7 cm - zie tabelletje)
Mijn G40 staat dus al (55,7-54,0)/2 = 0,85 cm = 8,5 mm Hoger.
Per saldo zakt auto bij minimale verlaging dus slechts 10 - 4 = 6 mm.
EDIT: 10 - 8,5 = 1,5 mm
Dat durf ik wel aan.
-
edit, lees net 15mmverlaging. dacht dat het om 60mm lager ging
-
wel meten he met afstellen van de veralging anders gaat ie zo vreemd staan :D
mijn advies is wel ga voor variant 2,daarmee kan je de hardheid regelen.
-
@Furiouz: zie de edit in mijn berekening: het verschil is niet 6 mm maar slechts 1,5 mm.
Klopt ook met de ervaring: we hebben die banden er al onder gehad, en het loopt echt niet aan.
Als die 1,5 mm extra wel problemen zou geven: met iets buigen en omrollen van de wielkasten is dat zo verholpen.
@Patrick: had zelf ook al gedacht - als ik dan toch de muntjes laat rollen, dan meer de duurdere/betere versie.
Over dat nameten heb ik dacht ik wel eens iets gelezen - zal ik nog eens opzoeken.
-
sorry, was al aan het editten maar je had het al gelezen :)
-
De magazijnman heeft het niet bepaald bij het rechte eind. Je kan gerust alleen de demper er veren wisselen en je eigen veerpoot. Er is genoeg keus. Wil je niet lager maar wel stugger neem dan gele Koni's oid.
Magazijnman heeft WEL gelijk.
Althans, als hij niet meer weet dat wat de computer aangeeft.
Bij VW kun je voor een G40 alleen complete veerpoten kopen
Het zal ermee te maken hebben dat VW voor een G40 geen losse vervangings-demperpatronen levert maar alleen, zoals af-fabriek, dempers-met-veerpoot-als-dempershuis.
Natuurlijk is er buiten VW om genoeg te krijgen: losse demperpatronen en verensets.
Zijn de originele veren echt aan vervanging toe?
Zo ja, dan zou ik zelf, wanneer de auto niet lager moet worden, een gebruikt setje originele G40 veren in goede staat opscharrelen en
deze gebruiken in combinatie met een nieuwe set dempers van bijv. Bilstein (B6 of B8 serie).
Het is natuurlijk heel leuk en aardig zo'n schroefset, maar 1000+ euries is veel geld, helemaal wanneer je alleen de hoogste stand gaat gebruiken.
-
is toch mooi voor de volgende eigenaar ;)
-
?? ;)
Ben het wel met Dennis eens: Op de vervangingsmarkt zijn er voldoen mogelijkheden een G40 te onderhouden.
Nieuwe veren voor een G40 zijn wel los te koop ( gelukkig ) voor een niet eens absurd bedrag ( rond de 45 euro t stuk )
In combinatie met Koni Geel ben je dan weer helemaal het mannetje..
www.koni.nl -> zoeken vw polo G40 specifiek
-
Magazijnman heeft WEL gelijk. Althans, als hij niet meer weet dat wat de computer aangeeft.
Dat is - denk ik op basis van eerdere ervaringen daar - het geval. De man is overigens altijd zeer vriendelijk, behulpzaam - daarover geen klachten van mij.
Bij VW kun je voor een G40 alleen complete veerpoten kopen (...) Natuurlijk is er buiten VW om genoeg te krijgen: losse demperpatronen en verensets.
Klopt, mijn garageman noemt dat cartridge-systeem.
Zijn de originele veren echt aan vervanging toe?
Ja, met name die rechts voor 'hangt door', daar is de kracht een beetje uit.
Het is natuurlijk heel leuk en aardig zo'n schroefset, maar 1000+ euries is veel geld, helemaal wanneer je alleen de hoogste stand gaat gebruiken.
De omgang met de racejongens van HTP ( http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,6944.msg223813.html#msg223813 ) maakt mij steeds meer rijp om de mogelijkheden van stugger/lager ook voor straatgebruik te onderzoeken. Om nog niet te spreken van de optische verfraaiing die het volgens sommigen geeft :D
-
is toch mooi voor de volgende eigenaar ;)
Die komt er niet, of het moet de gedwongen sloop zijn. Vrijwillig gaat ie er niet uit -love-
-
wake up, things change...
-
Nieuwe veren voor een G40 zijn wel los te koop ( gelukkig ) voor een niet eens absurd bedrag ( rond de 45 euro t stuk )
In combinatie met Koni Geel ben je dan weer helemaal het mannetje..
EFKA in Zandvoort levert de Koni Geel 86-2483 Sport: voor: 120,-- ex btw per stuk, achter 107,--
Dat komt dan op 2 x (120 + 107) x 1,19 = EUR 540,--. tel daarbij vier nieuwe veren van 50,--/st, kom ik op EUR 740,-- totaal.
Scheelt toch ruim 500,-- met zo'n schroefset... Ik ga d'r nog eens over nadenken.
P.S.: waar kan je nieuwe G40 veren kopen? Is dit een betrouwbaar adres / goede aanbieding?
http://www.carpartsprovider.com/Volkswagen/Polo-I-/-II/Suspension/Eibach/Springs/BR32654-8517140-Eibach-Pro-Kit.html
-
P.S.: waar kan je nieuwe G40 veren kopen?
Bij Magazijnman.... :)
Eibach levert trouwens ook goed spul, maar zijn altijd lager als origineel G40. En dat wou je toch eigenlijk niet?
Pro-Kit also reduces excessive fender-well clearance, making your car look just as hot as it performs
Amerikaanse verkooppraatjes... -wanker-
-
(...) lager als origineel G40. En dat wou je toch eigenlijk niet?(...)
Oh, ik meen dat die bij Eibach opgegeven verlagingswaarde (- 35 mm) geldt t.o.v de standaard 86c. En die is dacht ik 25 mm hoger dan de G40.
Dan zou mijn eerder gemaakte sommetje - rekening houdende met iets grotere banddiameter - toch ook nu gelden?
Dus per saldo lager: + 25 - 35 + 8,5 = -1,5 mm. Of maak ik nu een denk- en/of rekenfout?
-
wake up, things change...
-uitlachen- Zei hij zonder blikken of blozen tegen de EERSTE eigenaar van een Polo 2f G40 Genesis..
maar goed: Kan is wel aanwezig natuurlijk, als schat ik m niet heel groot. Op basis van de blijheid van de mogelijk volgende eigenaar zou ik geen schroefset monteren.. :)
-
Als je toch niet van plan bent om hem weg tedoen zou ik toch overwegen een schroefset.
voordeel vaste kit,goedkoper na deel je kan niet lager
voordeel schroefset je kan hem op div hoogte zetten na deel is wat duurder,mocht je ooit wiel/banden combi veranderen dan kan je spelen met de instelling.
-
Dus per saldo lager: + 25 - 35 + 8,5 = -1,5 mm. Of maak ik nu een denk- en/of rekenfout?
Dat zeg ik: lager..
Maar die 1,5mm is wel te overzien inderdaad... :P
-
Morgen en overmorgen ga ik met het team van HTP-racing naar circuit Zolder. De instructeur van die club zit ook bij de Rensportschool Zandvoort (http://www.rsz.nl/). Ga hem de twee opties eens voorleggen en zijn advies vragen over de beste keuze. Soms is het leven makkelijker als er niets te kiezen ís... (zucht) :)
=> time out tot vrijdagmiddag, dan kom ik er op terug. Dank zover voor het meedenken -thumbsup-
-
Als ik het goed zie is er - althans bij voorwielen - nog een verschil tussen de opties KW-schroefset versus losse (Koni)dempers met (Eibach) veren .
Bij de aankoop van zo'n KW-schroefset krijg ik een complete nieuwe veerpoot met - via het ruilsysteem - zo goed als nieuwe gereviseerde onderste delen = dat waar het wiellagerhuis aan vast zit (zie plaatje, hoe heet deel dat eigenlijk? ).
Maar: bij aankoop van afzonderlijke dempers en veren moet ik het doen met de oude exemplaren, die er al 14,5 jaar / 345.000 km onder zitten.
Kan echter niet inschatten hoe groot het belang is van 'als nieuw' -exemplaren ten opzichte van 'oude'...
-
Onderste deel noemt men ook wel de fusee of 'het fusee stuk' Maar waar dit bij andere auto's een los onderdeel is, is het bij onze auto'tjes gewoon 1 groot geheel met de veerpoot.
Op jouw foto'tje zie je overigens goed dat je alleen een kale behuizing terug krijgt: Niet alleen zit er geen remklauw op ( goh ), maar ontbreekt ook de naaf en het wiellager. Die zal je dus waarschijnlijk voor inleveren eruit moeten persen ( kaal opleveren ) en na terugkomst zal je dus ook een nieuw lager moeten zetten (oude pers je bij demontage kapot).
Als je dus voor een KW schroefset gaat, zullen alle losse/demonteerbare delen gewoon nieuw zijn. Oud is wat dat betreft dan gewoon Oud, en nieuw gewoon fonkelnieuw.
Enige echte probleem dat je kunt krijgen, is dat de 'fusee' krom is: Ga ervanuit dat iedereen die een pootje inlevert graag de oudste meuk pakt die men heeft liggen. Het werkt toch met een ruil systeem dus jij krijgt de opgeknapte/omgebouwde poot van een ander terug. Je KUNT dus de rommel van een ander krijgen.
Ter geruststelling: ik neem aan dat ze bij KW de spullen voor verbouwing goed nakijken/nameten. Alle slijtage delen (lagers, remmen, dempers) zul je moeten vernieuwen of van je eigen polo weer terug zetten.
-
Maar je plaatst wel even de juiste kanttekening bij de gedachte van "Oh, dan heb ik gelijk mooi alles nieuw". -ja-
-
Plaatst KW ook de pitman-arm een stuk lager? Ik meen me te herinneren dat dat nuttig is bij het plaatsen van coilovers, omdat je anders niet heel veel kunt verlagen.
Dat je een kromme fusee terug krijgt, lijkt mij erg stug. @ Jaap; heb jij hier ooit van gehoord of plaats je nu een aantal beren op de weg -dunno- :) Je moet een veerpoot inleveren, krijgt een andere terug. Neem aan dat die veerpoot bij inleveren direct gecontroleerd wordt en ook direct afgekeurd wordt als deze krom zou zijn.
-
Dat je een kromme fusee terug krijgt, lijkt mij erg stug. @ Jaap; heb jij hier ooit van gehoord of plaats je nu een aantal beren op de weg -dunno- :) Je moet een veerpoot inleveren, krijgt een andere terug. Neem aan dat die veerpoot bij inleveren direct gecontroleerd wordt en ook direct afgekeurd wordt als deze krom zou zijn.
Ter geruststelling: ik neem aan dat ze bij KW de spullen voor verbouwing goed nakijken/nameten. Alle slijtage delen (lagers, remmen, dempers) zul je moeten vernieuwen of van je eigen polo weer terug zetten.
Volgens mij geeft Jaap dat al aan.
Aangezien het 'gereviseerd' is loop je die kans, maar hij gaat er vanuit dat KW dit voorkomt
Dus : Geen beren op deweg, maar Jaap benoemt alleen maar dat beren op de weg, gezien het aanwezige natuurgebied met loslopende beren, eventueel mogelijk zou kunnen zijn.
Hij weet echter niet of er reeds hekken zijn geplaatst door staatsbosbeheer dus de grootte van het risico kan hij niet inschatten.
:D :D :D
-
gewoon met gbk babbelen dat je de auto nog nodig hebt voor je werk.
dan krijg je gweoon een komplete set die je rustig kan overzetten en daarna stuur je de oude poten terug.
Been there done that(i got that tietshirt).
gelijk nieuwelagertjes in laten persen en klaar ben je.
-
Ik plaats die beren even op de weg omdat ik van de week zelf een demper heb vervangen. Om de dikke grote moer te lossen, moest ik de poot even inspannen in de werkbank. Het viel mij hierna op dat de veerpoot duidelijke afdrukken van de bankschroefbek in de huls had staan en dat de huls wellicht ook ietsje minder rond was geworden. Lompe Harrie had veel kracht nodig. Niet direct meer een poot die ik zou laten stralen en poedercoaten dus.. Wel een poot die ik naar KW zou sturen ter inruil.. vandaar...
@ Martijn: pitman gaat volgens mij niet naar beneden.. al lijkt dat op het plaatje wel zo te zijn.
Vergelijk:
(http://www.polo86c.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=6943.0;attach=17450;image)
(http://www.polo86c.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=6943.0;attach=17481;image)
Het lijkt wellicht zo, maar bedenk je dat de originele veerschotel verdwijnt,..
-
volgens mij zit die pitman wel lager,shit ik kan nog niet naar de opslag om eens te kijken hoe het eruit ziet. :(
maar jaap ik neem aan dat ze bij kw de poten wel controleren het is best wel een naam in de wereld.
-
Met dank -thumbsup- voor alle bijdragen in de discussie :
1. KW-set is fors duurder dan geheel standaard of standaard veren + gele Koni's.
2. Meerprijs KW-set zal ik niet terugzien in waarde bij volgende taxatie, zegt taxateur.
3. 'k Zou met KW-schroefset waarschijnlijk toch altijd in hoogste stand rijden.
4. Wat ik evt. bij Rensportschool Zandvoort ga doen kan gerust met standaard spullen.
5. Zoals door Dennis e.a. geschreven zijn dempers en veren idd gewoon los te verkrijgen.
6. Met vervanging van alleen dempers en veren behoud ik eigen fusé- en wiellagerhuis;
daardoor géén problemen met mogelijke andere plaatsing pitmanarm en/of kromme fusé's.
Mijn keuze: rondom nieuwe standaard veren en gele Koni-dempers,
waarbij we remklauw, naaf en wiellagers ook vernieuwen.
Voor de helft van het geld een beetje stugger, maar met behoud van hoogte (Marjolijn ) ben ik dan - zoals Jaap schreef - weer helemaal het mannetje :).
-
-thumbsup-
Naaf en remklauw ook nodig?
De eerste slijt niet (kan wel krom raken), de 2e is te reviseren (alhoewel nieuwe ruildelen niet de wereld kosten).
Ik zou zeker ook naar Bilstein dempers kijken/informeren. Heb ze zelf beide in bezit, maar heb alleen recente (vanochtend nog :D ) ervaring met de Bilstein-set.
-
Denk dat je een goede keuze maakt, alhoewel ik persoonlijk voor Eibach veren was gegaan. Waarom? Goedkoper, iets lager en gevoelsmatig denk ik dat ze beter combineren met de stuggere koni's.
Btw, Op marktplaats staat nog een setje nieuwe koni veren met nieuwe bilstein dempers voor de vooras. http://link.marktplaats.nl/235781016
-
Garageman heeft VW-veren en gele koni's al besteld...
-
Mooi :), we zijn benieuwd naar je ervaringen met deze combinatie. -thumbsup-
-
withstupid
Welke gele Koni's?
En is het niet Magazijnman die de veren besteld heeft? ;)
-
Vóór : Koni 86-2483 Sport
Achter: Koni 80-2315 Sport
Koni's zijn door Garageman zelf besteld bij importeur (Importman :D), en inmiddels geleverd;
Veren zijn door Garageman besteld bij Magazijnman, levertijd ± twee weken.
EDIT: foto toegevoegd
-
Mooi man -nana-
Goed bezig Koen!!
-
Duidelijk is: magazijnman is een echte magazijnman! -ja-
-
En, jammer voor magazijnman, hij gaat de veren niet leveren.
Want ik had Garageman niet helemaal begrepen: de niet-verlaagde veren worden speciaal besteld/gemaakt, afgestemd op de (stuggere dan standaard) gele Koni-sport; vandaar de levertijd - en de hogere prijs.
Eigenlijk zoals Martin al zei -thumbsup-: het worden dus iets stuggere veren, die beter combineren met de wat stuggere gele dempers.
-
Het zit wel even tegen zeg, pfff
Eindelijk zijn er bij Garageman veren geleverd, maar mooi de verkeerde :(
Nl. K-flex (aka KYB of Kayaba)-veren voor de gewone 86c, dus 25 mm te hoog.
Die gaan dus onbetaald terug naar de Verenman.
Wat nu?
Mijn idee is om Eibach-veren (zie plaatje) te bestellen (zoals Dennis in eerder posting al adviseerde) die de gewone Polo zo'n 30 - 40 mm verlagen.
Per saldo komt de G40 daarmee dan op slechts een klein beetje lager dan zijn standaardverlaging uit, toch? (zie http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,6943.msg223893.html#msg223893).
Doen??
-
Voor normaal dagelijks gebruik laag zat: doen -thumbsup-
-
Mooi man -nana-
Goed bezig Koen!!
Riep U?
-
Na wat rondbellen besteld bij Promaxx:
Eibach Pro kit veren E8517-140,
EUR 179,50 incl verzenkosten
worden binnen een week via DHL direct uit Duitsland geleverd
Schriftelijk bevestigd gekregen dat deze set mijn G40 maximaal 10 - 15 mm lager legt dan G40 origineel is.
-
Vandaag al geleverd: Eibach Pro-Kit (http://verlagen.verlagingsveren.be/index1.html?lang=nl&gclid=CPuo5vqkvJoCFYQ-3godvBLRcg).
Gaan er maandag a.s. onder, met de gele Koni Sport dempers, de als hagelnieuw gemaakte 15" BBS honingraatvelgen en Michelin Pilot Exalto PE2 195/45 R15 V banden.
-
"Ze gaan er maandag onder" was iets te snel gedacht...
Maar... heb onder toezicht van Garageman wel een begin gemaakt met voorwielen en veerpoten.
1. De BBS velgen met Vredestein 175/65 R13 snowtrack er afgehaald (was het allang tijd voor).
2. Toen moest ik voor Garageman wat spullen halen bij Onderdelenman in A'dam Z/O.
Bij wijze van proefje even twee Ronal velgen (ET onbekend) met - zoals bekend: te grote - 195/50 R15 Michelin Pilot Exalto erop gezet.
(FOTO's 1 + 2; gemaakt in wasbox waar ik en passant wat vogelpoepjes heb weggewerkt)
-
3. Zoals te verwachten: bij volledig insturen liep binnenkant band aan voorzijde aan tegen binnenscherm (FOTO's 3 + 4).
En bij (te) hard over drempels / door kuilen raakte bovenkant van de banden net de spatbordverbredingsrand in de wielkuip (FOTO 5).
N.B. Dit nog met de oude veren en de oude schokdempers, die er inmiddels 351.000 km onder zitten - links doen ze nog iets, rechts helemaal niets.
-
4. Teruggekomen wielen eraf en veerpoten uitgebouwd:
* veren lijken nog in redelijke staat,
* demper rechts volledig lek en vrijwel leeg + platte zeskant-moer boven onderste veerschotel blijkt door veerschotel heengedrukt te zijn;
* demper links ook al lek, + moer bijna door onderste veerschotel heengedrukt - (FOTO's 6 + 7 + 8).
5. De 'doorgedrukte' veerschotels moeten vervangen worden door nieuwe - die zijn besteld en worden morgen geleverd.
6. Heb inmiddels de oude dempers eruit gehaald, de veerpoten grondig gereinigd en de nieuwe gele Koni's erin gemonteerd.
7. Als het goed is worden morgen (dinsdag 19/5) ook de Michelins Pilot Exalto 195/45 R15 V geleverd. Dan gaan we er mee verder.
Had nog wat tijd over: heb toen maar de stofhoezen van de aandrijfassen bij de wielen door nieuwe vervangen (oude links was al gescheurd).
VRAAG
a. Is er iemand bekend met het verschijnsel dat de topmoer onder de bovenste veerschotel door die veerschotel heen is gedrukt?
b. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
c. Hoe kan je dat voorkomen?
-
Voorkomen: goed passende ring tussen moer en schotel.
Oorzaak: rot en roest?
-
Oorzaak: rot en roest?
icm 351.000 km :D :D
-
Inderdaad: metaalmoeheid in combi met veel, heel veel kilometers én defecte schokdempers ( klapperende wielophanging ).
Maar goed: Nieuwe schotels plaatsen en niet meer over nadenken: ik heb het nog nooit zo gaar gezien.
-
withstupid Dat we daar de 200 km/h nog mee hebben aangetikt. -notworthy-
-
Zou dan eerder -wtf2- zeggen in plaats van -notworthy-.. :D
-
die ophanging was wel aan vervanging toe!!!! -wtf2-
-
withstupid Dat we daar de 200 km/h nog mee hebben aangetikt. -notworthy-
Met winterbanden -dots-
-
Maar bij de veerschotel zit helemaal geen zeskantmoer... -dunno-
Dus daar heeft iets niet geklopt.
Opbouw op zuigerstang is: ( van onder naar boven, zonder aanslag/stofkap enz.)
1. ring
2. veerschotel
3. toplager
4. ronde moer met inkepingen
5. carosserie
6. bovenste veerschotel
7. zeskantmoer
Hoe heeft het dan onder de auto gezeten Koen?
-
Hmm, er zaten Salzmann-toplagers gemonteerd toch?
-
ochja: btw: Nice rimms!
195/50 R15 Michelin Pilot Exalto's liggen bij mij onder de Golf.. en bevallen prima (zolang ie rijdt)
-
Met winterbanden -dots-
-notworthy- -notworthy- -notworthy- :D
-
De 'doorgedrukte' gaten in de onderste veerpootschotels zijn vermoedelijk te wijten aan de verroeste/vermoeide staat ervan in combinatie met speling tussen die zeskantige moeren (zie derde alinea in dit bericht) en de harde klappen ten gevolge van de defecte dempers.
@ Dennis: dat heb je goed gezien - die zeskante moer onder mijn bovenste veerschotel is geen standaard VW ding.
Een jaar of wat geleden heb ik de kop van de veerpoten laten vervangen door Salzmann toplagers. Daarbij zijn de onderdelen 11, 6, 9, 7 en 10 uit de VW-tekening (PLAATJE 1) vervangen door de Salzmann toplagers . In die constructie zit er i.p.v. onderdeeltje nr. 10 (washer = sluitring) een zeskantige moer met afgevlakte/afgeronde bovenkant (FOTO 2)
Garageman heeft de constructie nog eens goed bekeken. Volgens hem zijn die zeskantige moeren 'te plat' geweest. Hierdoor is er speling in de constructie ontstaan waardoor bepaalde krachten op / bewegingen van de veerpoot niet door het unibal-lager (?) zijn opgevangen maar steeds meer door die moer en de onderste veerschotel.
Hij wil dat nu ondervangen door, bij plaatsing van de nieuwe veerpoten (met nieuwe veerschotels), een stevige stalen ring te plaatsen tussen die afgeplatte zeskantige moer en de onderste veerschotels.
Tot zover mijn weergave van wat ik meen begrepen te hebben van zijn uitleg.
-
Vanmiddag vrijwel geheel zelfstandig de veren / dempers achter uitgebouwd en vervangen door de nieuwe Koni-dempers en Eibach veren. (FOTO 3 + 4)
-
Op foto van de oude + nieuwe veren kan je goed zien dat die Eibach veren een progressieve veerkarakteristiek hebben (meer windingen, waarvan er een aantal dichter op elkaar zitten). (FOTO 5 + 6)
-
Oude veer ziet er ook niet helemaal symetrisch meer uit: helt een beetje naar links, maar de top is wel recht.. ?
Of is dit gezichtsbedrog?
Wel mooi dat de nieuwe veren gewoon zwart zijn en niet funky rood of groen... of zoals ik ook al eens zag: roze aargh.gif
(alhoewel die roze vering best lekker werkte)
-
Die roze vering zou wel mooi zijn voor mijn Pink Panther? Maar volgens mij is dat ook nog eens gecombineerd met paarse schokkers, toch? Heel lelijk iig, volgens mij van FK of zo?
-
nee steffan
-
of vogtland :)
-
Bij mijn Salzmann-lagers zit het zo als op onderstaande foto's.
Ligt dus met een vlak stuk op de veerschotel.
Maar ik ben niet tevreden over; ik vind die platte moer maar niks.
Dat zou naar mijn idee ook een moer met centreerrand voor het unibal-lager moeten zijn.
-
Dat zou naar mijn idee ook een moer met centreerrand voor het unibal-lager moeten zijn.
Zo zit het bij mij ook. Leek mij ook beter voor de krachtverdeling in de unibal.
-
Vandaag is helaas niets gedaan aan m'n Polo: Garageman is ff opgenomen in het ziekenhuis - niets ernstigs (operatie aan linker hand), maar garage is tot na het weekeinde dicht en mijn auto staat daarbinnen zonder wielen en veerpoten op de brug...
Gelukkig heb ik gisteren een leenauto van hem gekregen - een late 86c Steilheck (JV-BD-62) die hij had gekocht van een bejaarde man (eerste eigenaar) hier verderop in de straat. Motortje draait prima (stukstiller dan de G40), rijdt best goed - nieuwe bak en koppeling, maar beetje slappe veren en boven de 80 voor m'n gevoel niet echt vlot . Carosserie is niet zo mooi meer en binnen is ie een beetje vervuild. (Foto's zijn van afgelopen najaar).
VRAAG
Heeft iemand van jullie een onderdelen/inbouw-tekening heeft van die Salzmann toplagers? Kan me nl. toch niet goed een beeld vormen van welke VW-onderdelen destijds door welke Salzmann onderdelen zijn vervangen en waar die voorgestelde ring en centreermoer precies geplaatst zouden moeten worden?
-
Mooie steilheck om een G40 blok in te bouwen :P
Deze beschrijving heb ik:
(http://www.polo86c.nl/cpg/albums/userpics/normal_salzmann_domlager.jpg) (http://www.polo86c.nl/cpg/albums/userpics/salzmann_domlager.jpg)
(klik voor grote versie)
-
Het eerste wat ik zie en lees is al verwarrend. -dunno-
Zie: Lange mutter oben en kurze mutter unten
Lees: Lange Mutter von unten und die kurze Mutter von oben
-
Het eerste wat ik zie en lees is al verwarrend. -dunno-
Zie: Lange mutter oben en kurze mutter unten
Lees: Lange Mutter von unten und die kurze Mutter von oben
Goed gelezen/gezien, zeg! -thumbsup- idd verwarrend!
En Dennis bedankt voor de Montageanleitung.
Zie nu op foto bij jouw antwoord van Di, 19 Mei 2009, 22:52:59 dat je de "lange Mutter von unten und die kurze Mutter von oben" hebt.
Dat is zoals de tekst bij het plaatje in "Montage Federbein" aangeeft!. Verderop in de tekst staat het nog twee keer: "Feder mit Federteller und Langschaftmutter auf Kolbenstange aufschruben"! (zie onder kopjes "vor der Montage" en "Montage")
Maar in de tekening en op het rechter foto'tje zijn die korte en lange moer omgewisseld: korte onder, lange boven -
zoals het in mijn auto gemonteerd was (zie foto 6. oude veerpoten.jpg , de onderste poot).
Wat is de juiste montage? en waarom?
-
Wat is de juiste montage? en waarom?
Heb Herr Salzmann maar eens angerufen (00-49-8063 7746)
Hij was stellig: de tekening en foto in de Montage-Anleitung geven een vertekend beeld.
De juiste wijze van montage is zoals in de tekst beschreven:
lange Mutter von unten, kurze Mutter von oben.
Bovendien moet je tussen de onderste veerschotel en de lange Mutter een "gehärtete Scheibe" plaatsen,
die "original bei VW zu bekommen ist".
Toevoeging:
Kon in VAGCAT niet terugvinden welke ring hij bedoelt. Heb nogmaals gebeld om te vragen of ie het VW-onderdeelnummer wist. "Leider nein, aber Sie können jeder guten Qualität gehärtete stahl Scheibe von zwei mm Dicke verwenden".
Toevoeging 2:
Salzmann had het dus over een "original VW Scheibe" van "2 mm Dicke",die nog tussen de Mutter en de veerschotel geplaats moet worden.
In de technische tekening van de veerpoot in VAGCAT.com (zie eerder in dit topic) is een ring vermeld met nummertje 10.
[ring = Scheibe (Duits) = washer (Engels)]
Dat is VAG onderdeel nr. 861412369 .
Op dat nummer gezocht met GOOGLE zag ik (zie bijgaande schermafbeelding) dat dit een ring is met een dikte van 2 mm en een diameter van 30 mm.
Dát zou dus wel eens de door Salzmann bedoelde ring kunnen zijn!
[Toevallig dat ik die info vond op de site van het bedrijf waar ik (in 1985) m'n eerste Polo kocht (de 95-TU-45) :)]
-
-thumbsup-
-
Vond nog een montage-beschrijving van Salzmann Domlagers: op http://www.phatcars.de/?p=397 , die het eerder verhaal wel lijkt te bevestigen.
De schrijver geeft in het rijtje 'benodigdheden' aan dat je behalve de Domlagers óók twee "grosse Unterlegscheiben" (grote ringen) nodig hebt.
In de verdere beschrijving en op de foto's erbij zie je dat die Unterlegscheiben worden geplaatst tussen de "Federteller" (veerpootschotel) en de "grössere Schaftmutter" (= lange zeskant-moer).
Zo te zien komt die Unterlegscheibe aardig in de buurt van de maat van onderdeel 861-412-369 (ring van 30mm diameter x 2 mm dikte).
-
Vanochtend vier hard stalen onderlegringen (onderdeel nr. 861412369) besteld bij VAG dealer A-point in A'dam Z/O.
Waren ook bij andere A-point vestigingen niet op voorraad - zijn in Duitsland besteld en worden maandag geleverd.
-
Beschrijving is inderdaad verwarrend, mooi dat het nu duidelijk is.
Dat met die ring had wel wat duidelijker vermeld mogen worden door Salzmann.
Of die aanbeveling is pas later bedacht na ervaringen van gebruikers.
Zowieso klopt het domlager van de inbouwbeschrijving niet met de uitvoering zoals die nu wordt verkocht. Er zijn blijkbaar aanpassingen gedaan aan het ontwerp.
-
Sticky voor deze domlagers in Technisch deel?
-
Laat je meneer Salzmann even het onderdeelnummer weten?
Kan ie anderen ook het juiste nummertje geven :)
-
Garageman heeft in z'n uppie vandaag de veren+dempers voorzijde gemonteerd,
* mét de original VW Unterlegscheiben (zijn idd van enigzins gehard staal).
* met de lange moeren onder, en de bij de Koni's geleverde moeren bóven.
Bandenman had helaas de bestelde Michelins nog niet om de nieuwe velgen gelegd. Heb daarom aan eind van de middag - na m'n reguliere werk - zelf de 13" winterwieltjes er even opgeschroefd. Auto staat - zoals bedoeld - net zo hoog als voor de wissel.
En ik heb vast een stukkie door de stad gereden. Kuiltjes, klinkers, drempels, tramrails: ik voel weer precies waar ik overheen rijd, auto stturt en veert weer net zo strak als toen ie nieuw was (weet ik dat nog, na bijna 15 jaar?)
Bovendien... die irritante rammel rechts (en recent ook links) vóór is weg!
Later deze week gaan de 15" zomervelgen/banden er onder.
(Daarna bel ik Salzmann)
-
-thumbsup- -goodjob-
-
Bovendien... die irritante rammel rechts (en recent ook links) vóór is weg!
* demper rechts volledig lek en vrijwel leeg + platte zeskant-moer boven onderste veerschotel blijkt door veerschotel heengedrukt te zijn;
* demper links ook al lek, + moer bijna door onderste veerschotel heengedrukt
Matched precies met wat je een week of wat terug schreef! -thumbsup-
-
Nieuwe (Koni)dempers en (Eibach) veren zitten er nu zo'n twee weken onder,
mét de 15" BBS honingraatvelgen.
't Rijdt fantastisch: zeer stabiel rechtuit, scherp en zeker in de bochten, bovendien stil en trillingvrij.
Een jongen van het HTP raceteam is ermee van Zaandam naar Zandvoort gereden en was er ook zeer over te spreken
na een testrit van Bloemendaal naar Zandvoort.
Bijgaand ter vergelijking met
* zomerbanden: Michelin Pilot Exalto 195/45 R15 V
* winterbanden: Vredestein Snowtrack 1675 175/65 R13 T
-
Nieuwe (Koni)dempers en (Eibach) veren zitten er nu zo'n twee weken onder,
mét de 15" BBS honingraatvelgen.
't Rijdt fantastisch: zeer stabiel rechtuit, scherp en zeker in de bochten, bovendien stil en trillingvrij.
Een jongen van het HTP raceteam is ermee van Zaandam naar Zandvoort gereden en was er ook zeer over te spreken
na een testrit van Bloemendaal naar Zandvoort.
Bijgaand ter vergelijking met
* zomerbanden: Michelin Pilot Exalto 195/45 R15 V
* winterbanden: Vredestein Snowtrack 1675/65 R13 T
dat zijn wel allejekus brede winterbanden :D
-
dat zijn wel allejekus brede winterbanden :D
Klopt, die 1675/65 R13 winterbanden liepen ook hartstikke aan.
't Zijn inmiddels 175/65 bandjes.
-
Leuk om te lezen Koen, wielen staan hem ook netjes. -thumbsup-
-
Ziet er lekker fris uit,. met die enorme hoepels! :)
-thumbsup-
btw: die sneeuwfoto: waar is dat ? Renkum?
-
btw: die sneeuwfoto: waar is dat ? Renkum?
Palmbomen in Renkum?
Nee, het was op 02/02/209 bij The Old Vicarage, Morwenstow, Cornwall, EX23 9SR, Britain
http://www.sawdays.co.uk/search/display.php?PlaceID=PL22279 | http://www.rshawker.co.uk/
-
Het enige wat mij tegenhoud om je ouwe G40-veren over te nemen:
dezelfde vragen die Jaap een tijdje terug al stelde:
(http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=6943.0;attach=18360;image)
Oude veer ziet er ook niet helemaal symetrisch meer uit: helt een beetje naar links, maar de top is wel recht.. ?
Of is dit gezichtsbedrog?
-
Mijn Garageman zei me dat de veren weliswaar oud maar toch nog wel goed zijn.
Zelf zie ik er niks verkeerds aan (maar ik ben niet echt geen kenner).
Idee: als je eens in de buurt bent van 6923BN of 1079WC, bel me dan enkele dagen van te voren, dan kan je zelf ff kijken.
(reactie van Slsjon en mijn antwoord horen eigenlijk in http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,7394.msg237217.html#msg237217 te staan :))